Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Du visste ju förutsättningarna. Du har två val. Precis som i fallet med björnen vs man.
Dörr A du dör 8 av 10 ggr. Dörr B du dör 1 av 10 ggr. Vilken väljer du och varför?
Ingen -varför skall jag gå in genom dörr som inte ger mig något jag är intresserad av.
Jag springer inte genom dörrar för att det är kul.
Ditt exempel är inte adekvat utan ett försök tvinga fram ett icke-relevant svar.
Har vi däremot de två dörrarna och du sitter innanför den med 10% risk och min man sitter innanför den med 90% risk - så skulle jag välja dörren till min man, eftersom han tillhör de 10% som inte skulle skada mig och som skulle bistå mig om jag råkade illa ut.
Dig vet jag inget om - du kan tillhöra de 10% som är ute efter att skada och döda. Du går bort.
Citat:
Du ska tydligen agera och kasta saker framför björnen, väsnas och om inte det fungerar lägga dig på marken på mage och skydda nacke och huvud. Vad jag har läst om "frozen fright" så verkar dessa kvinnor inte varit förmögna att göra något - totalt apatiska så jag vet inte om det är så bra i dessa fall heller.
Frozen fright drabbar också män som blir oförmögna inför för hotfulla situationer - och det drabbar långt ifrån alla kvinnor.
Att hålla sig stilla är helt klart mycket bättre än att försöka slåss med björnen eller springa.
Citat:
Om nu statistik inte säger någonting. Hur kan du då säga att män är mer våldsbenägna än kvinnor?
Återigen - statistik är giltigt på gruppnivå. Man kan se förekomster på gruppnivå, men aldrig överföra statistik på enskilda individer.
Citat:
Enligt ditt resonemang så spelar ju inte statistik någon roll så då antar jag utifrån som du säger den enskilda situationen så kan kvinnan du möter vara lika farlig som mannen du möter och björnen vara lika farlig som mannen/kvinnan du möter så då spelar det ju ingen som helst roll vilket val man gör.
Jo eftersom jag gör bedömningen utifrån min verklighet så spelar det givetvis roll vilket val jag gör för egen del.
Björnar och kvinnor våldtar och dödar inte kvinnor i skogen -- en del män gör det. Alltså vill jag inte träffa på en främmande man i skogen.
Om du istället väljer att undvika kvinnor så är det så klart upp till dig - det påverkar inte mitt val.