2024-05-23, 13:18
Medlem
tycker att man borde kunna prata med sin partner om detta eller att man har olika ansvar som ett exempel är att han skötter tvätten och du skötter handlingen
Citera
2024-05-23, 13:19
Medlem
Det är ju löjligt
Klart att dom kan
Citera
2024-05-23, 13:21
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
https://www.friatider.se/svenska-kvi...ttning-i-koket

En rapport som visar att män är handlingsförlamade i köket och att handling och matlagning faller på kvinnan- som vanligt.

Endast 4% av männen klarar sköta matlagningen.

Vad gör vi åt detta?

Är det så att kvinnan aldrig lämnat köket, att hon trivs bäst där eller är det männens oansvarighet som gör att kvinnan sitter fastlåst i köket fortfarande?

Det här citatet från rapporten (som du inte verkat läst så noga) sammanfattar det rätt bra.
Citat:
...det oftast är min kille som lagar maten. Det är i och för sig nästan alltid
jag som bestämmer vad vi ska äta

Det är en rapport baserad på kvinnors relation till matkultur och matlagning, men du försöker göra det till något det inte är. Inte särskilt förvånad att det var på Fria Tider du först hörde talas om den.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du kan inte dra kvantitativa slutsater av en kvalitativ undersökning.

Lär ni er ingenting i skolan längre?
Rapporten är baserad på en kvalitativ undersökning och en kvantitativ.
Lärde du dig inte läsa rapporter i skolan? 😉
Citera
2024-05-23, 13:27
Medlem
sommarlovs avatar
Det heter inköp!
Citera
2024-05-23, 13:31
Medlem
Män kan göra allt kvinnor kan. De som inte klarar av hushållssysslor är inte män.
Citera
2024-05-23, 13:33
Medlem
Det är alltid tvärt om mot vad kvinnor tror i allting.

Det är det enda fakta som är viktigt för att förstå kvinnora tankar.

Så även här.

Vi riktiga män lagar så god mat att folk börjar ropa direkt de känner lukten sprida sig. Och vi gör det gärna och bra.
Men vi förväntar oss självklart något tillbaka i en relation och ser till att vi får det vi förtjänar för alla våra talanger.

Kvinnor 2024 kan inte mycket och de flesta karriärister är öppen med att laga mat gör de inte gärna, men äta den älskar de...
Citera
2024-05-23, 14:00
Medlem
Karismass avatar
Det är ju hennes jobb att sköta det så varför gnäller hon?
Citera
2024-05-23, 14:01
Medlem
wes420s avatar
jag är kock och blir lite irriterad när nån jävla slafshora från helvetet ska försöka mästra.
jag lovar att jag är bättre på allting när det kommer till köket mellan henne och mig, allt!
min kärring är helt jävla värdelös på inköp, nej det är hon inte, men i jämförelse.

Nej, sieg heil jävla hora!

min kärring sköter ALLT i hemmet, jävligt duktig flicka, men lite dum i huvudet är hon också, som en helt vanlig jävla kärring.
Citera
2024-05-23, 14:10
Medlem
Klart jag kan handla mat och laga, men jag vill inte. Min fru däremot har inga problem med det. Omvänt finns det andra saker hemma som min fru absolut klarar av, men vill inte göra. Så det sköter jag.
Citera
2024-05-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Jag föredrar att laga maten och planera inköpen. Så mig kvittar det, även om det vore önskvärt att karln åtminstone ska kunna klara av det.

Men varför drar man till med däckbyte varenda gång denna diskussion uppstår? Äter du lika sällan som du byter däck? Bra. Då är det rättvist.

Det finns massor på samma ämne, och bor man i ett hus och har två bilar så är det rätt många timmar per år som går åt till följande: (bor man i lägenhet utan bil osv då är det en annan sak)

Underhåll och skötsel av bilar (ja, det ingår mer än hjulskifte 2 ggr per år)
Klippa gräsmattan
Trimma kanter
Rensa ogräs
Årets byggprojekt (i regel initieras av kvinnan)
Löpande underhåll av huset

Det finns en väldigt tydligt tendens i de här diskussionerna att traditionella kvinnosysslor i hemmet förväntas män ta lika stort ansvar för, men det omvända däremot anses i princip helt befängt att kräva av kvinnor. Det är ju hobbys...

I ett sunt förhållande så hittar man en balans mellan sysslorna, sen kvittar det i praktiken vem som gör vad, men jämställdhet går ju bara åt ena hållet i regel.
Citera
2024-05-23, 14:32
Medlem
Cameltotems avatar
Tjejen bestämmer mest gällande mat. Hon tycker det är rätt jobbigt men jag orkar inte bry mig i vardagen, kan äta en billys liksom.

Men visst barnen behöver ju mat.

Däremot så handlar jag princip all mat.
Citera
2024-05-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Det är kvinnogöra, hur många kvinnor klipper gräset, skottar snö, byter däck osv? Varför pratas det bara om jämställdhet när de kommer till traditionella kvinnosysslor?
Detta är en rimlig poäng, båda gör ofta sådant som de är bra på/intresserade av. Men såvitt jag kan se så är "männens" grejer sällan medräknat i vardagssysslorna.

Så var det även i mitt förra förhållande, där hon gärna radade upp sådant som jag inte gjorde lika mycket av, men glömde helt allt som jag istället gjorde (och som motsvarade hennes insats totalt sett).

Är man inte nöjd med sin partner så är det bara att göra slut istället för att klaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in