2024-05-23, 12:44
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Det är kvinnogöra, hur många kvinnor klipper gräset, skottar snö, byter däck osv? Varför pratas det bara om jämställdhet när de kommer till traditionella kvinnosysslor?

Jag föredrar att laga maten och planera inköpen. Så mig kvittar det, även om det vore önskvärt att karln åtminstone ska kunna klara av det.

Men varför drar man till med däckbyte varenda gång denna diskussion uppstår? Äter du lika sällan som du byter däck? Bra. Då är det rättvist.
Citera
2024-05-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Riktiga män klarar allt .
Vi riktiga karlar är ess i köket och kan bygga ett garage . Dagens sk män är mest osäkra på vilket kön de ska vara.

Nästan exakt 30 år sedan jag flyttade hemifrån och inte en dag har jag svultit för att jag inte vet hur man handlar eller kokar potatis .

Tramstråd
Håller helt med.
Löjligt när män kommer med ursäkter att det är kvinnans roll när det kommer till basala saker som att laga mat, städa ta hand om ungar mm.

En vuxen kvinna/man klarar sådana basala saker på egen hand.

I de relationer jag varit i så har jag fixat maten och kvinnan skött de mesta av städningen.
Citera
2024-05-23, 12:48
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Förra året bodde 60 procent av alla som var 20 år och äldre tillsammans med en person som de var sambo eller gifta med. De övriga 40 procenten bodde antingen ensamma, var ensamstående föräldrar eller bodde tillsammans med sina föräldrar eller kompisar.

Om 40 procent av kvinnorna i undersökningen inte hade någon partner till att börja med blir ju statistiken missvisande. Sedan är det stor andel ensamboende också. Knappt 1 av 10 har barn och bor med partner. Osv.

I slutändan blir 4% för kvinnor i hela befolkningen mycket högre för kvinnor med partner utan ungar som ska styra. Men det beror ju på om rapporten har tagit hänsyn till sådant från början.

Annars kan man ju konstatera att 11% som stod för gemensamt familjebeslut och barnen kan motsvara samtliga barnfamiljer. 48% står för alla som bor själv eller saknar partner. 33% och 4% är kanske de enda värdena som angår kvinnor med partner som de bor med.

Då blir det närmare 10% mannen som styr 0% kvinnan och 90% gemensamt. HELT OACCEPTABELT! Patriakarzism!

https://www.scb.se/hitta-statistik/r...nte-samma-sak/
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...tatistik-2021/
Citera
2024-05-23, 12:50
Medlem
immenhusens avatar
Män som inte klarar av att laga mat är inget annat än imbeciller. Alltså, riktiga våp.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du läser rapporten, som det hänvisas till hos Fria Tider, så framgår att det var 22 (!) kvinnor som deltog i den kvalitativa undersökningen.

Då innebär i runda svängar de 4% som du hävdar inte klara matlagningen - en (1) person av de här 22 kvinnornas män.

Bisarr trådstart

Tack för att du plockade isär argumentationen.

/AI
Citera
2024-05-23, 12:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Håller helt med.
Löjligt när män kommer med ursäkter att det är kvinnans roll när det kommer till basala saker som att laga mat, städa ta hand om ungar mm.

En vuxen kvinna/man klarar sådana basala saker på egen hand.

I de relationer jag varit i så har jag fixat maten och kvinnan skött de mesta av städningen.

Så var det i mitt senaste fasta "riktiga" förhållande .. Jag lagade alltid maten men det är ju för att jag gillar att laga mat och jobbat inom den branschen.
Citera
2024-05-23, 12:56
Medlem
Hackenbush55s avatar
Om man är två i ett hushåll så får väl den som är bäst lämpad sköta handling och matlagning. Svårare än så är det inte.
Citera
2024-05-23, 12:59
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
https://www.friatider.se/svenska-kvi...ttning-i-koket

En rapport som visar att män är handlingsförlamade i köket och att handling och matlagning faller på kvinnan- som vanligt.

Endast 4% av männen klarar sköta matlagningen.

Vad gör vi åt detta?

Är det så att kvinnan aldrig lämnat köket, att hon trivs bäst där eller är det männens oansvarighet som gör att kvinnan sitter fastlåst i köket fortfarande?

Citat:
Endast 4 procent uppger sig ha en partner som själv tar besluten.

En kommentar från en kvinna – Frida, 35 – lyder: "Min man saknar helt förmåga att planera så handling och matlagning landar på mig."
Har missförstått deras vilseledande artikel.
Citera
2024-05-23, 13:04
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du läser rapporten, som det hänvisas till hos Fria Tider, så framgår att det var 22 (!) kvinnor som deltog i den kvalitativa undersökningen.

Då innebär i runda svängar de 4% som du hävdar inte klara matlagningen - en (1) person av de här 22 kvinnornas män.

Bisarr trådstart

Sida 2 i rapporten
Citat:
SHE REPORT BAKGRUNDS-FAKTA
Kvantitativ undersökning
Undersökningsform: Webbenkät
Undersökningspart: Norstat
Fältperiod: Februari 2024
Urval: Riksrepresentativt urval Sverige
Antal svaranden: 1129 enkätsvar
Bakgrund: Kvinnor, 18-75 år
Kvalitativ undersökning
Undersökningsform: Fokusgrupper
Undersökningspart: Norstat
Antal: 2 st
Genomförande: Mars 2024
Deltagare: 18 st kvinnor, 23-64 år
Undersökningsform: Djupintervjuer
Undersökningspart: Grasp Insights
Genomförande: Mars 2024
Deltagare: 4 st kvinnor 19-74 år
Citera
2024-05-23, 13:05
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Jag föredrar att laga maten och planera inköpen. Så mig kvittar det, även om det vore önskvärt att karln åtminstone ska kunna klara av det.

Men varför drar man till med däckbyte varenda gång denna diskussion uppstår? Äter du lika sällan som du byter däck? Bra. Då är det rättvist.

Fast det finns väl ingen som inte kan laga mat? Herregud, starta riskokaren och steka lite kött. Man kan laga mycket mat på en gång så har man i flera dagar.

Roligt med alla kvinnor som gnäller om hur orättvist det är med matlagning och andra hushållssysslor. Buhu så jobbigt att lägga kläderna i en maskin och trycka på start.
Citera
2024-05-23, 13:08
Medlem
Är du så korkad att du gängar dig med honom så får du skylla dig själv. Ordet är : KORKAD.
Citera
2024-05-23, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Riktiga män klarar allt .
Vi riktiga karlar är ess i köket och kan bygga ett garage . Dagens sk män är mest osäkra på vilket kön de ska vara.

Nästan exakt 30 år sedan jag flyttade hemifrån och inte en dag har jag svultit för att jag inte vet hur man handlar eller kokar potatis .

Tramstråd
Exakt. Jag har den godaste och mest kvalitativa maten av alla på jobbet. Folk äter verkligen skräp och kan inte matlagning eller orkar inte göra nåt. Kärringarna ska man inte ens diskutera, de kan inget om mat. Dock pratar jag inte om kokt potatis (då är man verkligen utvecklingsstörd värre än Samhall).

Riktiga rätter med fina såser som kombinerar, färgsötter och smakar är det få som kan som jag.
Citera
2024-05-23, 13:17
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Exakt. Jag har den godaste och mest kvalitativa maten av alla på jobbet. Folk äter verkligen skräp och kan inte matlagning eller orkar inte göra nåt. Kärringarna ska man inte ens diskutera, de kan inget om mat. Dock pratar jag inte om kokt potatis (då är man verkligen utvecklingsstörd värre än Samhall).

Riktiga rätter med fina såser som kombinerar, färgsötter och smakar är det få som kan som jag.

Att få mat att smaka äckligt är fan svårt .. De som inte klarar av att laga mat klassar jag som utvecklingsstörda . Finns inget som rättfärdigar att man inte kan laga mat förutom en funktionsnedsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in