• 6
  • 7
2024-05-24, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
https://www.friatider.se/svenska-kvi...ttning-i-koket

En rapport som visar att män är handlingsförlamade i köket och att handling och matlagning faller på kvinnan- som vanligt.

Endast 4% av männen klarar sköta matlagningen.

Vad gör vi åt detta?

Är det så att kvinnan aldrig lämnat köket, att hon trivs bäst där eller är det männens oansvarighet som gör att kvinnan sitter fastlåst i köket fortfarande?

Säger åt de 4% att skärpa sig.
Citera
2024-05-24, 08:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Det jag har läst om städning är att när kvinnor slutat städa hemma är det ingen som städar.

Nej, just matlagning känner jag nog ingen man som inte behärskar. Farfar var båtkock så han lagade allt hemma. Farsan lagar mat, men visst blir det lite väl mycket korv. Jag lagar också.

Jag misstror siffran 4%. Det skulle alltså bara vara 4% av männen som lagar mat?

Så jag går till källan: She Report är en återkommande rapport som vi på Aller Media har skapat för att förstå hur kvinnor tänker, känner och agerar i olika aktuella frågor
Det låter väldigt ovetenskapligt i mina öron.
Senast redigerad av kyrkstocken 2024-05-24 kl. 08:09.
Citera
2024-05-24, 08:08
Medlem
stigenhems avatar
7 sidor och ingen har ännu pekat ut det uppenbara.

Gud skapade kvinnan med mindre fötter än mannen för att hon skulle kunna stå närmare köksbänken!
Citera
2024-05-24, 08:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det är nog ytterst få män som är absolut inkapabla till att planera inköp eller sköta matlagning. Att bara 4% skulle kunna göra det är helt otänkbart. Däremot kan jag köpa att bara i 4% av förhållanden är det männen som huvudsakligen står för inköp och matlagning, och i övriga fall är det kvinnas eller delat ansvar.

Jag skulle säga att det mer är ett självupplevt martyrskap - ett uppdrag som kvinnor gärna tar på sig och vägrar släppa. Det är absolut inget område som de vill att mannen ska ta över, de vill bara kunna gnälla på att mannen inte tagit över. Skulle mannen ta över så skulle allt vara fel - det skulle köpas fel märken, det skulle inte vara rätt matchning av lunch och middag, det skulle inte passa hennes träningsschema och så vidare.

Det är lite som med heminredning,. Det finns en anledning till att man lätt kan prata om ungkarlsstil men aldrig om motsvarande för en ungmö - när en man och en kvinna bor ihop blir det mestadels inrett i en stil som kvinnan vill ha. Alla förslag och idéer som mannen kommer med lägger hon in sitt veto på. På sin höjd kan mannen få ett källarrum eller klädkammare till sig själv, resten är kvinnans domän. Det förhindrar dock inte att de gnäller över mannens ointresse på den fronten heller.
Citera
2024-05-24, 09:19
Medlem
Kottkompotts avatar
Jag tror lite på tesen att det kan fungera bra om kvinnan i förhållandet får ansvara för hemmets struktur i många avseenden, medans mannen uppmuntrar henne till att göra det på ett insiktsfullt sätt.

Men män bör rimligen kunna laga mat också.
Det här är en sak man behöver vara uppmärksam på i förhållanden, och kunna prata om, eftersom den rimliga arbetsbelastningen kan variera mellan tider och kapaciteter.
Senast redigerad av Kottkompott 2024-05-24 kl. 09:22.
Citera
2024-05-24, 09:37
Medlem
Överlag är kvinnor födda på 80- och 90-talen kassa på att laga mat eller ta sig tiden till att laga mat jämfört med deras mödrar. "Det är så jävla tråkigt" hör man ofta. På mitt jobb är vi några män som ofta pratar om matlagning och ger varandra tips, kvinnorna är totalt ointresserade och säger att de lägger så lite tid de kan just för att det är "tråkigt" men de lagar mat för barnens skull. När jag var ung kunde jag inte laga så mycket mat, det var tråkigt just för jag inte kunde göra så många goda rätter.
Surt för Frida som inte fick en man som kan skämma bort henne med god mat. Jag kan lika gärna ta ett exempel från andra hållet, jag dejtade en tjej som jag lagade köttfärssås till, hon blev otroligt imponerad över hur gott det var. En köttfärssås. Hon var fräsch men sa att hon inte kunde laga någon mat alls, hon var tjugonio år. Mattrenden bland unga kvinnor nu är att de inte lär sig mer än att göra en pastasallad, dvs kokt pasta med kall kyckling och grönsaker, eller tacos på fredagarna. En del unga kvinnor, de är inte många, kan laga ätbara köttbullar. Man måste ha fler personer än tjugotvå i undersökningarna, hade det varit tjugotvåtusen personer skulle vi kunna se att männen kan laga mat medan kvinnorna tjatar lite mer om vilken mat det ska serveras.
Citera
2024-05-24, 10:46
Medlem
nofjuns avatar
Inte så konstigt, mäns och kvinnors hjärnor fungerar olika.
Citera
2024-05-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Lol. Och alla singelhushåll som består av män i Sverige svälter då, kan man anta?
Nej de får matlådor av mamma.
Citera
2024-06-04, 01:09
Bannlyst
Kom igen, alla är värdelösa på någonting. Även jag på matlagning och planera handling. Vilket kön jag har låter jag vara osagt, för det spelar ingen roll.
Citera
2024-06-05, 16:06
Medlem
Om mannen bestämmer så kallas det patriarkat.
Om kvinnan bestämmer det så heter det att mannen ej tar ansvar.
Citera
2024-06-05, 16:15
Medlem
Silltunnas avatar
Alla mina kvinnor genom åren har saknat förmåga att sköta matlagning och hushåll.
De har dock haft andra kvaliteter…antar jag. Kommer dock inte på nån nu.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in