2024-05-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
40 dagar. Hade alldeles för höga testonivåer sa både privat klinik samt laro, (19)
Men ditt shbg, vad säger de om det?
Citera
2024-05-16, 16:11
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Jag har börjat få lite svullna ben och äter Furix, som knappt hjälper. En bekant sa att han fick svullna ben av Suboxone och att det hade med naloxont att göra. Tror inte ett skit på det! Eller vad säger ni?
Citera
2024-05-18, 07:44
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
När jag kom med i laro för snart 3 år sedan så vägde jag 80kg på mina 183 cm. Nu är jag uppe i 120 kg! Och boven är ju såklart att jag dricker i princip alla dagar i veckan 4-7 starköl.
Jag hade ett långt samtal med en av de bättre sjuksköterskorna när jag skulle hämta ut subben förra veckan och hon sa att jag verkligen inte är ensam om att ha dragit på mig ett alkoholmissbruk sedan inträdet i laro. Hon uppskattade att ungefär 1/3 på olika nivåer har ett problematiskt drickande, och att det nästan uteslutande är Suboxone/Buprenorfin-patienter som dricker ohälsosamt. Varför det är så hade hon inget svar på. Jag tror inte att det är så enkelt att dom som får Metadon har större risk att dö om dom skulle dricka för mkt. Det måste handla om något annat

Vad tror ni?
Citera
2024-05-21, 16:45
Medlem
Min läkare förstår att preparat har bra mycket fler funktioner annat än att ta bort drogsuget. För en människa som haft apati och stora problem med måendet hela livet är det viktigt med en medicin som också stimulerar dopaminreceptorerna likt andra heroin och oxy som varit det enda som fått mig att öht orka leva. Då jag inte känner det på sub så kommer jag nästa vecka få börja med metadon. Kolla här, jag begriper att jag inte kommer sitta och nodda eller ”åh vad skönt,” men visst fan kommer den ha både antidepressiv och lugnande effekt som hel agonist. Metadon var en av mina favoritberusningsmedel, faktiskt #1. Var helt öppen med detta till läkaren och han köpte det resonemanget. Jag är en människa som sedan barnsben varit helt tom inombords egentligen. Ingen passion, inget intresse, så när jag kom i kontakt med opioder vid 21 års ålder utan att ha provat något annat så blev jag kär direkt. Det fyllde det tomma svarta hålet och jag kunde äntligen slappna av. Provat andra droger också, benzo inklusive men aldrig tyckt om eller gått på något annat än opioder, fentanyl, heroin, metadon. Subutex var ett preparat man tog illa tvunget om inget annat fanns där. Så anledningen till mitt byte är inte bara suget, det är ärligt talat den psykiska biten också - att få sin dopamin någonstans ifrån då jag saknar den funktionen fungerande.
Citera
2024-05-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Min läkare förstår att preparat har bra mycket fler funktioner annat än att ta bort drogsuget. För en människa som haft apati och stora problem med måendet hela livet är det viktigt med en medicin som också stimulerar dopaminreceptorerna likt andra heroin och oxy som varit det enda som fått mig att öht orka leva. Då jag inte känner det på sub så kommer jag nästa vecka få börja med metadon. Kolla här, jag begriper att jag inte kommer sitta och nodda eller ”åh vad skönt,” men visst fan kommer den ha både antidepressiv och lugnande effekt som hel agonist. Metadon var en av mina favoritberusningsmedel, faktiskt #1. Var helt öppen med detta till läkaren och han köpte det resonemanget. Jag är en människa som sedan barnsben varit helt tom inombords egentligen. Ingen passion, inget intresse, så när jag kom i kontakt med opioder vid 21 års ålder utan att ha provat något annat så blev jag kär direkt. Det fyllde det tomma svarta hålet och jag kunde äntligen slappna av. Provat andra droger också, benzo inklusive men aldrig tyckt om eller gått på något annat än opioder, fentanyl, heroin, metadon. Subutex var ett preparat man tog illa tvunget om inget annat fanns där. Så anledningen till mitt byte är inte bara suget, det är ärligt talat den psykiska biten också - att få sin dopamin någonstans ifrån då jag saknar den funktionen fungerande.

Där ser man! Ja, du verkar inte vart helt nöjd. Berätta gärna vidare efter du bytt preparat. Jag själv får bup (16mg) men är inte helt nöjd heller. Jag har det betydligt mer ordnat och mår bra för det mesta men ju längre tiden gått så har jag känt ett större sug. Metadon kanske tar bort suget mer än bup men allt är naturligtvis individuellt.
Lycka till!
Citera
2024-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
När jag kom med i laro för snart 3 år sedan så vägde jag 80kg på mina 183 cm. Nu är jag uppe i 120 kg! Och boven är ju såklart att jag dricker i princip alla dagar i veckan 4-7 starköl.
Jag hade ett långt samtal med en av de bättre sjuksköterskorna när jag skulle hämta ut subben förra veckan och hon sa att jag verkligen inte är ensam om att ha dragit på mig ett alkoholmissbruk sedan inträdet i laro. Hon uppskattade att ungefär 1/3 på olika nivåer har ett problematiskt drickande, och att det nästan uteslutande är Suboxone/Buprenorfin-patienter som dricker ohälsosamt. Varför det är så hade hon inget svar på. Jag tror inte att det är så enkelt att dom som får Metadon har större risk att dö om dom skulle dricka för mkt. Det måste handla om något annat

Vad tror ni?

Efter jag började med laro-behandling har min alkoholkonsumtion minskat dramatiskt. Innan drack jag gärna och mycket men nu blir jag illamående om jag dricker mer än några starköl, och suget efter alkohol är inte längre lika stort. Kan bero på att jag dricker mer sällan och därför blir sämre av alkoholen när jag väl dricker. Min läkare menade att naloxon dämpar alkoholsug och att det, enligt läkaren, är vanligt bland flera som får bup/naloxone med minskat alkoholsug.
Så där tvistar de lärda!
Citera
2024-05-21, 22:24
Medlem
Hej,
Ngn annan som haft filmerna som fått byta till tabletter/suboxone pga typ slut hos leverantören? Har fått tabletterna nu ksk 2 senaste veckorna och känner mig halvdålig på dem eller att jag måste ta mer. Placebo eller ngn annan med samma upplevelse?
Citera
2024-05-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retzzzina
Hej,
Ngn annan som haft filmerna som fått byta till tabletter/suboxone pga typ slut hos leverantören? Har fått tabletterna nu ksk 2 senaste veckorna och känner mig halvdålig på dem eller att jag måste ta mer. Placebo eller ngn annan med samma upplevelse?

Min mottagning (Stockholmsområdet) hintade om att filmen kan komma bli bristvara.
Det finner jag aningen oroväckande eftersom filmen är mer ”potent” än piller.
Citera
2024-05-22, 08:18
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Efter jag började med laro-behandling har min alkoholkonsumtion minskat dramatiskt. Innan drack jag gärna och mycket men nu blir jag illamående om jag dricker mer än några starköl, och suget efter alkohol är inte längre lika stort. Kan bero på att jag dricker mer sällan och därför blir sämre av alkoholen när jag väl dricker. Min läkare menade att naloxon dämpar alkoholsug och att det, enligt läkaren, är vanligt bland flera som får bup/naloxone med minskat alkoholsug.
Så där tvistar de lärda!

Jag får Suboxone som innehåller Naloxon. Probelemet i detta fall (om nu Naloxon minskar alkohholbegär) är ju att Naloxon inte tas upp vid sugblingualt intag. Det tas bara upp intravenöst eller marginellt vid buckalt intag (kinden) Jag har även testat Sub-filmern śom också innehåller Naloxon och placerat dom i kinden och jag är lika alkoholsugen ändå!
Citera
2024-05-22, 08:30
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retzzzina
Hej,

Det du förmodligen upplever är (och nu gissar jag) Filmerna tas upp snabbare och effektivare, framför allt vid buckalt intag (kinden) Jag satte alltid mina filmer i kinden för bättre upptag (biotillgänglighet) MEN nu kommer vi till det negativa. Eftersom att filmerna har bättre biotillgänglighet, framförallt buckalt men även sublingualt, än tabletterna så blir man i praktiken dossänkt när man byter från film till tablett.

Jag föredrar tabletter för dom har mycket jämnare gång över dygnet och man slipper känna drogsug framåt natten och dagen efter. Visst, effekten som kommer efter att ha tagit 16 mg buckalt är riktigt skönt, nästan som att ha snortart det. Men det dalar lika fort som vid nasalt intag. OBS! Min personliga erfarenhet!
Citera
2024-05-22, 13:28
Medlem
Har ätit 8 mg bup men kommer byta till metadon. Då jag ätit en låg dos bup kommer jag få ”väldigt väldigt låg dos metadon,” 20 mg. Detta är bara till en början hoppas jag?
Citera
2024-05-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Där ser man! Ja, du verkar inte vart helt nöjd. Berätta gärna vidare efter du bytt preparat. Jag själv får bup (16mg) men är inte helt nöjd heller. Jag har det betydligt mer ordnat och mår bra för det mesta men ju längre tiden gått så har jag känt ett större sug. Metadon kanske tar bort suget mer än bup men allt är naturligtvis individuellt.
Lycka till!

Kommer bara få 20 mg för jag ätit låg dos bup, 8 mg. Detta är bara till en början hoppas jag. Inte ska det vara några problem att höja metadonet? Bara för jag inte gått över 8 mg på bupen, (fick hemska biverkningar och tvingafes sänka) ska jag ju inte bli straffad med att bara få 20 mg om 20 mg inte hjälper???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in