2026-02-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Har 2x8 tabletter, jag mår mkt bättre av att dela upp dosen..Men det där är olika beroende på hur länge man gått. Första åren bör man ta dosen exakt som man ska. Men man kan ju prova 8 morgon 8 em/kväll. eller 12 morgon 4 kväll. Man kan göra lite hur som helst, men tar jag 1 gång per dag så rent psykologiskt så börjar jag små absa..men jag tror det är för att det går för länge mellan doserna. Man ska göra det som fungerar bäst för en. Amerikanarna brukar dela mycket på doserna köra 8x3 eller 2x8 eller 4x4. Men jag tror helt klart det är psykologiskt, jag sitter här nu och har inte ens tagit mina doser än o klockan är snart 11. Enligt min teori så om man var van o ta opioiderna många ggr per dygn så blir det när man får sub o tar 1 gång per dygn för lång tid mellan doserna..Det är bara en teori jag har. Men är man osäker så ska man givetvis inte fippla själv med doserna. Men jag minns i början av LARO när man tog medicinen tidigt o man börjar känna av på em/kväll/natt/morgon. Dem flesta seriösa läkarna bryr sig inte hur man gör bara det fungerar för en. Alla är inte exakt likadana så. Jag tror även om man höjer så kommer man komma fram till samma problem. Kanske inte i alla fallen, men iaf i många. Om man oxå provat att typ hålla sig lite ifrån att ta medicinen så förstår man hur pass psykologiskt det egentligen är. Många påstår lixom att det tar 48-72h innan man ens börjar känna av abstinens. Det är dock alldeles för länge att gå utan medicin både fysiskt/psykiskt.
Hej!
Ser du skriver ofta men vi har inte interagerat..

Tips till mig som nu mister injektionen? Gick på iv heroin men har nu vant mig vid en gång i veckan (300mg sub inj) och är nöjd äntligen. Men då jag inte klarar buvidal blir det antingen tabletter eller metadon och jag vill ha så mycket avstånd som möjligt från mottagningen. Mitt team är jättebra så det är inte för det men du förstår säkert vad jag menar. Har gått något år nu och har bra frihet då jag alltid varit negativ så även om jag är där för injektion blir det salivtest en eller två gånger per halvår.
Jag tog tabletter svart veckorna före jag började men tyckte att det dröjde så länge innan de smälter plus upp och ner varje dygn, vill leva så normalt som möjligt om du förstår hur jag tänker?
Mvh
Citera
2026-02-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waltman
Hej!
Ser du skriver ofta men vi har inte interagerat..

Tips till mig som nu mister injektionen? Gick på iv heroin men har nu vant mig vid en gång i veckan (300mg sub inj) och är nöjd äntligen. Men då jag inte klarar buvidal blir det antingen tabletter eller metadon och jag vill ha så mycket avstånd som möjligt från mottagningen. Mitt team är jättebra så det är inte för det men du förstår säkert vad jag menar. Har gått något år nu och har bra frihet då jag alltid varit negativ så även om jag är där för injektion blir det salivtest en eller två gånger per halvår.
Jag tog tabletter svart veckorna före jag började men tyckte att det dröjde så länge innan de smälter plus upp och ner varje dygn, vill leva så normalt som möjligt om du förstår hur jag tänker?
Mvh

OK! Metadon kanske inte är ett så bra alternativ om Buprenorfin fungerar bra. Jag gillar tabletterna, jag har på recept varje månad. Du kanske blir receptare rätt snabbt på piller om du har vart skötsam sen start. Det är ju bara o prata med teamet o se vad dem säger. Tabletterna smälter inom 20 min...visst det är drygt men ändå vad är 20 min per dag ingenting. Jag e nöjd med mina 16 mg (8x2) och jag var övertygad att sub inte skulle funka...men har skött mig sen start (5 år).
Citera
2026-02-24, 17:27
Medlem
flykick666s avatar
Citat:
Vet LARO ens att du röker dagligen xD shit det är inte bra om du har körkort o sånt..du kan ju bli av med allt om nått händer. Lixom att använda självmedicinering när du redan medicineras med buprenorfin & elvanse känns lite långsökt. Du vill röka på ingen BIG deal för dem flesta..dock är läkare speciella människor. Dem kan väll till viss del tycka att det interagerar med medicineringen. Och att det inte är lagligt..vilket gör att man träffar drog dealers...det ena kan leda till det andra etc. etc. Har själv nästan identiskt medicinering som dej fast får tablett på suben 2 x 8 mg + Elvansen. Har själv körkort och skulle aldrig riskera att röka dagligen whatsoever...Men säg det bara rakt ut du vill hitta en läkare som ser mellan fingrarna med cannabisen i Malmö området. Malmö är det bästa området i hela Sverige när det kommer till LARO. Du kan säkert hitta en mottagning och byta på 1177 på ett ögonblick. Sen vad folk tycker är en bra mottagning är högst subjektivt. Men du vill ju obviously ha en rätt "liberal" mottagning. Tycker bara att det skulle vara tragiskt om du nu riskerar en massa för att röka cannabis, bara ett tips om så är fallet. Att det är verkligen inte värt det! Du verkar byggt upp vad jag skulle kalla det ett "drömliv"...man ska inte låta en joint komma ivägen för det. Men kör du inte bil o sånt så blir det ju en helt annan fråga. Frågan är hur du gjort du måste ju fortfarande till mottagningen varje månad, har du inte pissat elr har dem förbisett det? Iofs hade du kört bil hade läkaren säkert varit tvungen att anmäla dig...Oavsett hoppas du hittar en mottagning som passar. Det bör ju inte bli några som helst problem, med tanke på location.

Jag tar porover nångånbg ibland, alltid positiv på THC. Att det inte är ett problem i mitt fall är bara nått jag och min läkare har kommit fram till under åren jag varit där. Jag har inte körkort och kör inte bil dock.

Det enda jag egentligen vill är att gå till LARO, ev lämna ett prov, hämta min elvanse, få min buvidal en gång i månaden och bli lämnad ifred när det kommer till cannabis.. Såklart inte hela världen om det blir att jag får sluyta röka cannabis ett tag, men mitt liv funkar super som det är och ser ingen anledning eller har nån vilja att ändra på det..

Jag vet att en "bra" LARO är subjektivt, men ingen som har ett förslag om vilken Laro här i Malmö inom region skåne jag har störst chans att hitta en läkare som är lite mer pragmatisk och inte tillhör den "gamla skolan"?
Citera
2026-03-01, 01:47
Medlem
RockyRambos avatar
Citat:
Hur tycker du skillnaden är på "Vanligt Metadon" och Levopidon?

Hade vanligt bara upp till 80 mg bytte sen till levo för det var bättre mot hjärtat sa dem.

Spontant skulle jag säga att jag hellre tagit 110mg vanligt metadon än 55mg leva i dagsläget.

Vet en till som bytte som jag gjorde. Han bytte snabbt åter

Är nog mest en psykisk fråga detta inte nödvändåigtvis en fysisk.

Men vill alltid å
Citera
2026-03-01, 01:49
Medlem
RockyRambos avatar
[quote=RockyRambo|94421637]

Hade vanligt bara upp till 80 mg bytte sen till levo för det var bättre mot hjärtat sa dem.

Spontant skulle jag säga att jag hellre tagit 110mg vanligt metadon än 55mg leva i dagsläget.

Men vill alltid ha det man inte har för stunden....typ...lite så.

Gräset är nog grönare DÄR borta. När det i själva verket är riktigt fräscht HÄR :-)
Citera
2026-03-01, 11:22
Medlem
[quote=RockyRambo|94421645]
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo

Gräset är nog grönare DÄR borta. När det i själva verket är riktigt fräscht HÄR :-)

Ok! Ja bara för Levopidon är dubbelt så potent så är det inte dubbelt så bra. Det vanliga Metadonet verkar ändå vara väldigt bra här i norden om man jämför med USA o kanske Europa. Kan ändå vara rätt smart av den anledningen med hjärtat o välja levo. Förmodligen e den mildare med biverkningar...Men vad vet jag som bara går på suben xD
Citera
2026-03-01, 14:50
Medlem
[quote=RockyRambo|94421645]
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo

vad kan jag säga om jag vill ha vanliga och inte levo? jag ska få levo enligt min doktor. men vill ha den bästa såklart
Citera
2026-03-06, 16:35
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Jag hade Subutex 300mg och fick buvidal 128mg. Fick höra att jag ska tillbaka efter 3 veckor då den går ut snabbare än Subutex.

Är inne på min sista Subutex injektion nu, kommer få börja med pillrena strax då jag fick allergisk reaktion av buvidalen. Ser inte fram emot att behöva suga i mig 32mg subutex varje morgon, förhoppningvis behöver jag bara hämta veckovis i början så jag kan dela upp det hur jag vill.

Hur går det för er andra som har haft Subutex sprutan och inte kan ta buvidalen?
Citera
2026-03-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .alprazolam.
Är inne på min sista Subutex injektion nu, kommer få börja med pillrena strax då jag fick allergisk reaktion av buvidalen. Ser inte fram emot att behöva suga i mig 32mg subutex varje morgon, förhoppningvis behöver jag bara hämta veckovis i början så jag kan dela upp det hur jag vill.

Hur går det för er andra som har haft Subutex sprutan och inte kan ta buvidalen?

metadon för min del
Citera
2026-03-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Metadon har helt klart många biverkningar men det har buprenorfin också och det är absolut inte säkert att just du drabbas av viktuppgång, dålig hy mm.
Tycker du inte det fungerar så kan du ju alltid byta tillbaka.
Håller med om att det kan bli långtråkigt på torken men det finns flera fördelar att lägga in dig, till exempel övervakning av just biverkningar. Ta med dig ett gäng böcker så går tiden relativt snabbt.
Lycka till!

tack skönt att höra. men hoppas det går bra, nu är det 5 veckor kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in