2024-04-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Jag ska ta tjuren vid hornen snart och kolla mitt testovärde, både av nyfikenhet men också för att jag är rätt säker på att jag har låga värden. Går på 16 mg Suboxone/dygn, noll sexlust och före jag började med Venlafaxin och Mirtazapin så var jag tämligen håglös. Nu har jag fått energin och glädjen tillbaka tack vare Venlafaxin men det vore sundare om man kunde få en testokur, om det nu är det det beror på

Jag hade 17 nmol/l i testosteron men 38nmol/l SHGB. Enligt de på rewell har jag ”låga värden men inte tillräckligt lågt för att få hjälp.” Jag tog detta provet genom en privat aktör i september förra året.

Det intrycket jag fått av läkaren på laro är att han är riktigt empatisk och tillmötesgående. Tänkte avvakta litegrann i frågan om testot och lägga fram det vid nästa läkarbesök. Har som sagt bara ätit buprenorfinet nu i strax över en vecka och ligger på en 8a om dagen. Extremt effektivt på själva drogsuget är den, men i övrigt mår jag fan inte bra. Jag är håglös som fan. Det vore fantastiskt om det visade sig vara lågt testo. Jag i princip hoppades att det skulle vara då det hade funnits en förklaring på allting. Om man levt rätt med träning, kost och sömn men endå känner som man gör - ja man orkar inte tillslut. Hoppas att denna läkare kan förskriva testo. Det skulle ge mig enorm kraft…
Citera
2024-04-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Det finns noll konstigheter att en inbiten narkoman vill känna att den tagit något. Jag menar inte ligga och nodda okontrollerat, men att känna det där dopaminpåslaget är en viktig faktor för mig - att inte återfalla. Jag har tur som inte har blandmissbruk, så min vilja att få metadon är inget som äventyrar min vistelse. Det som är bra med bupen oavsett är att det är meningslöst att ta jonk..

Fick ADHD medicin idag, inte tagit någon cs på många år. Hoppas att det kan bidra med något.

Naturligtvis blir jag glad om sub kommer fungera. Det är dumt att stirra sig blind på metadon men att veta det är ett alternativ är lugnande bara det..

Jag säger inte att det är konstigt att du vill känna så - absolut inte. Jag hade också gärna velat gå runt med ett litet rus hela tiden.
Men om det är det du STRÄVAR efter - och inte att inte BEHÖVA känna ett rus för att orka med vardagen - så tror jag inte att programmet riktigt är för dig.
Och det menar jag absolut inget illa med även om det kan låta så när man är i ett utsatt läge som man ju är.

Sen finns de andra skäl till att behöva meta ist för SUB - att den helt enkelt inte funkar eller att man, som mig, är allergisk.
Men enligt min erfarenhet, efter LARO i två olika landsting, är att de är hårda med att du inte ska känna något rus av metat heller och att de som känner rus av sitt meta antingen är utan en dag för att ta mer nästa eller helt enkelt har ljugit för att få en högre dos än de ska ha.
Personligen önskar jag att jag hade haft SUB (eller ännu hellre - sprutan) då det hade minskat mitt sug efter återfall - och där med förhindrat några återfall.

Hoppas verkligen att ADHD medicinen i rätt dos kanske kan balansera upp din hjärna kemiskt lite bättre och ta det där sista suget från dig!
Och att du, om det inte funkar och du får möjlighet att prova metadon, står emot suget att höja dosen för att uppnå ett rus!
Önskar dig som sagt all lycka till!
Håll oss gärna uppdaterade!
Citera
2024-04-02, 22:55
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Alltså jag har lidit utav dystymi i över 12 år. Jag har varit nykter i omgångar allt ifrån 8 månader till 1 år. Drogerna är det enda som givit mig mental ork. Jag har bara 1 vecka på programmet och känner redan att jag vill åt metadon. Hur länge ska jag gå innan jag lägger fram förslaget och hur lägger jag upp det? Det är viktigt för mig att det känns som någon drog iaf - och det gör metadon. Sub tar enbart till viss del bort suger men känner verkligen ingenting och bara nedstämd… Så jo jag vill, men jag är inte förmögen riktigt - hur än jag vill att jag ska vara det.

Jag har läst en hel del av dina inlägg, och jag ska säga att jag rent spontant kände "det här är ingen bra idé" när du tillkännagav att du hade börjat på LARO och gick på bup. Missförstå mig inte, jag tycker inte att du ska nekas hjälp, men eftersom du i alla dina inlägg varit så tydlig med att du inte gillar buprenorfin utan känner att metadon hjälper dig, vilket inte sub/bup gör, så borde du varit extremt tydlig med detta innan du gick med i programmet, att det är metadon som gäller om det ska funka för dig, annars får det vara. Nu har ju jag inte suttit med på dina samtal innan du började, så jag vet ju inte vad du har sagt, men uppenbarligen har du accepterat att gå på bup. Men kriga för att få metadon om du vill det, annars tycker jag helt enkelt att du ska lämna programmet. För tro mig, det kommer inte kännas bra i långa loppet att gå med den medicinska fotboja LARO trots allt innebär, och inte känna att opioidsuget hålls i schack.

Var rak och tydlig i kommunikationen med läkaren, och kriga för att få metadon. För mig tog det nästan exakt tre månader från det att jag började i programmet tills jag fick gå över till metadon, och det kändes drygt och trist, minst sagt. Men då ska vi veta att det kan ta mycket längre tid för vissa andra att få byta...Trist att det ska behöva vara så. Enligt mig borde man få välja själv vilken medicin man ska gå på i LARO. Det är ju trots allt ens eget liv och framtid det gäller, och vi "knarkare" brukar veta ganska väl vad som funkar för oss, och vad som inte gör det.

Sätt upp en deadline för när du ska ha fått metadon, och jobba efter det. Och om du inte har fått det då, säg att du hoppar av programmet, och var beredd att göra det också. Nedtrappning kan du få dessförinnan, det har du rätt till.
Citera
2024-04-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Jag säger inte att det är konstigt att du vill känna så - absolut inte. Jag hade också gärna velat gå runt med ett litet rus hela tiden.
Men om det är det du STRÄVAR efter - och inte att inte BEHÖVA känna ett rus för att orka med vardagen - så tror jag inte att programmet riktigt är för dig.
Och det menar jag absolut inget illa med även om det kan låta så när man är i ett utsatt läge som man ju är.

Sen finns de andra skäl till att behöva meta ist för SUB - att den helt enkelt inte funkar eller att man, som mig, är allergisk.
Men enligt min erfarenhet, efter LARO i två olika landsting, är att de är hårda med att du inte ska känna något rus av metat heller och att de som känner rus av sitt meta antingen är utan en dag för att ta mer nästa eller helt enkelt har ljugit för att få en högre dos än de ska ha.
Personligen önskar jag att jag hade haft SUB (eller ännu hellre - sprutan) då det hade minskat mitt sug efter återfall - och där med förhindrat några återfall.

Hoppas verkligen att ADHD medicinen i rätt dos kanske kan balansera upp din hjärna kemiskt lite bättre och ta det där sista suget från dig!
Och att du, om det inte funkar och du får möjlighet att prova metadon, står emot suget att höja dosen för att uppnå ett rus!

Hej,

glöm det jag skrev om metadon. Idioti. Det är enbart missbrukaren i mig som talade. Höjde i dag från 6 till 8 mg. Att inte ha upplevt drogsug för första gången på 9 år var ett rus i sig. Jag tänkte sikta in mig på buvidal tillslut. Det finns enbart fördelar med att inte erfara biverkningar på sub. Tror inte att någon ångrar att de inte gick över till meta..
Citera
2024-04-03, 00:16
Medlem
Citat:

Hej,

glöm det jag skrev om metadon. Idioti. Det är enbart missbrukaren i mig som talade. Höjde i dag från 6 till 8 mg. Att inte ha upplevt drogsug för första gången på 9 år var ett rus i sig. Jag tänkte sikta in mig på buvidal tillslut. Det finns enbart fördelar med att inte erfara biverkningar på sub. Tror inte att någon ångrar att de inte gick över till meta..

Programmet är det fakto 110% för mig. Jag är enbart en opiat torsk. Haft noll intresse för andra droger. Tagit något annat än heroin, oxy och metadon ytterst sällan, aldrig gillat något av det i närheten så mycket som dessa preparat. Har enbart tagit benso (ytterst sällan,) för att utöka noddandet på H men aldrig haft intresse över att ta benso utan. Det är detsamma med röka. CS preparat har aldrig intresserat mig nämndvärt då jag som sagt är inbiten opiatare. Därför kan jag med säkerhet veta att jag inte tänker missbruka min medicin jag fått utskrivet. Har haft det förr men då var jag i djupt opi missbruk och medicinen sålde jag.
Senast redigerad av nextlife 2024-04-03 kl. 00:24.
Citera
2024-04-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag har läst en hel del av dina inlägg, och jag ska säga att jag rent spontant kände "det här är ingen bra idé" när du tillkännagav att du hade börjat på LARO och gick på bup. Missförstå mig inte, jag tycker inte att du ska nekas hjälp, men eftersom du i alla dina inlägg varit så tydlig med att du inte gillar buprenorfin utan känner att metadon hjälper dig, vilket inte sub/bup gör, så borde du varit extremt tydlig med detta innan du gick med i programmet, att det är metadon som gäller om det ska funka för dig, annars får det vara. Nu har ju jag inte suttit med på dina samtal innan du började, så jag vet ju inte vad du har sagt, men uppenbarligen har du accepterat att gå på bup. Men kriga för att få metadon om du vill det, annars tycker jag helt enkelt att du ska lämna programmet. För tro mig, det kommer inte kännas bra i långa loppet att gå med den medicinska fotboja LARO trots allt innebär, och inte känna att opioidsuget hålls i schack.

Var rak och tydlig i kommunikationen med läkaren, och kriga för att få metadon. För mig tog det nästan exakt tre månader från det att jag började i programmet tills jag fick gå över till metadon, och det kändes drygt och trist, minst sagt. Men då ska vi veta att det kan ta mycket längre tid för vissa andra att få byta...Trist att det ska behöva vara så. Enligt mig borde man få välja själv vilken medicin man ska gå på i LARO. Det är ju trots allt ens eget liv och framtid det gäller, och vi "knarkare" brukar veta ganska väl vad som funkar för oss, och vad som inte gör det.

Sätt upp en deadline för när du ska ha fått metadon, och jobba efter det. Och om du inte har fått det då, säg att du hoppar av programmet, och var beredd att göra det också. Nedtrappning kan du få dessförinnan, det har du rätt till.

Hej, som jag skrev till den förra skribenten - det var enbart missbrukaren i mig som talade. Buprenorfin dödat mitt opiat sug totalt. Att då eftersträva metadon är något jag skulle ångra livet ut. Är enbart i inledningsfasen, (gått strax över en vecka,) och under denna tiden har allt behov av att ordna varor varit avsevärt mycket mindre, i princip helt eliminerat. Dels för att det är meningslöst, men framförallt att det tar bort suget. Om jag inte anser det vara det viktigaste så är det hål i huvudet på mig och det vet jag innerst inne inte är sant. Jag kände lugnet inombords idag på riktigt av att inte vara ockuperad över att fixa preparat. Jag måste se det som ruset - lugnet. Jag ska fan säga till min läkare på LARO att jag försökt intala mig själv att ordna metadon, inte för att bup inte funkar, men för att jag vill känna ett rus.

Tack för era inlägg. Kommer att uppdatera i denna tråden.
Citera
2024-04-03, 00:33
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Hej, som jag skrev till den förra skribenten - det var enbart missbrukaren i mig som talade. Buprenorfin dödat mitt opiat sug totalt. Att då eftersträva metadon är något jag skulle ångra livet ut. Är enbart i inledningsfasen, (gått strax över en vecka,) och under denna tiden har allt behov av att ordna varor varit avsevärt mycket mindre, i princip helt eliminerat. Dels för att det är meningslöst, men framförallt att det tar bort suget. Om jag inte anser det vara det viktigaste så är det hål i huvudet på mig och det vet jag innerst inne inte är sant. Jag kände lugnet inombords idag på riktigt av att inte vara ockuperad över att fixa preparat. Jag måste se det som ruset - lugnet. Jag ska fan säga till min läkare på LARO att jag försökt intala mig själv att ordna metadon, inte för att bup inte funkar, men för att jag vill känna ett rus.

Tack för era inlägg. Kommer att uppdatera i denna tråden.

OK. Vi får se, hoppas verkligen att det löser sig för dig. Jag håller tummarna för dig.
Citera
2024-04-03, 08:11
Avslutad
Jag har funderat på att börja spara lite metta varje dag för att få ihop en ”buffert”. Känns som vi lever i en mycket osäker värld och det vore dödsdömt om det av någon anledning inte gick att hämta sin medicin.

/ HKP
Citera
2024-04-03, 12:06
Medlem
Citat:
Hej,

Åh så glad jag blir av att höra detta!
Så himla skönt för dig att det nu känns så mycket bättre.
Också helt säker på att desto mer din kropp ställer in sig på att vara drogfri så kommer de kemiska obalanserna i hjärnan förbättras och din hjärna kommer naturligt utsöndra det du behöver igen (noradrenalin, dopamin, melatonin etc)
Citera
2024-04-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HkPfooly
Jag har funderat på att börja spara lite metta varje dag för att få ihop en ”buffert”. Känns som vi lever i en mycket osäker värld och det vore dödsdömt om det av någon anledning inte gick att hämta sin medicin.

/ HKP

Det låter som en otroligt dum idé då jag nästan kan lova att du inte kommer att spara det till en situation av krig/kris utan att missbrukaren i dig förr eller senare kommer ta det för rus.
Prata med din LARO-kontakt om denna oro ist.
Citera
2024-04-03, 15:50
Medlem
Citat:
Åh så glad jag blir av att höra detta!
Så himla skönt för dig att det nu känns så mycket bättre.
Också helt säker på att desto mer din kropp ställer in sig på att vara drogfri så kommer de kemiska obalanserna i hjärnan förbättras och din hjärna kommer naturligt utsöndra det du behöver igen (noradrenalin, dopamin, melatonin etc)

Aa exakt. Medger det absurda i det samtidigt som jag nu i realtid ska försöka förmedla hur tankeprocessen gick när jag skrev inlägget om metadon.

Levt i ett helvete snart ett helt decennium. Det har alltid fattats en pusselbit inom mig. Har 50 tal gånger försökt på egen hand att bli drogfri genom att applicera rutiner som är goda för mig. Något som inledningsvis känns bra men efter bara några veckor gör mig djupt håglös till den punkt att jag drunknar i depression. Försökt och försökt och försökt genom att kombinera bra kosttillskott ihop med riktigt kvalitativ föda, träning, promenader, arbete, god sömn, osv, osv men det har aldrig någonsin fungerat i längden och jag alltid återfallit just pågrund av denna tomheten. Inte tomhet som att jag är ensam. Har människor runtomkring mig. En fantastisk familj, en god vän, men det är mer att jag aldrig kommit undanfund med att fylla det där tomrummet. En del av mig vill skylla på kemisk obalans i hjärnan sedan barndomen då jag alltid varit tämligen ointresserad utav det mesta. Ville egentligen bara vara ifred och spela WoW, (tidiga tonåren.) I gymnasiet upplevdes jag något gladare emellanåt kanske men det har alltid existerat det där tomrumet som är så påtagligt kraftigt att bara tanken på att det kanske förblir så skrämmer mig. Är inte ens 30 år. Nära men inte än. Hela min förhoppning är att jag vid 30 ska ha fått den skjutsen jag behöver av dessa två medicinerna, (sub och adhd medicin,) men att jag naturligtvis behöver arbeta med det jag påtalat om innan men som aldrig räckt till.

Vill ha hunnit bygga upp mig på gymmet, snart få arbete och vara där ungefär 2 år tills jag är redo att plugga den enda jag har som kall, och som jag kan, (träning, kost och hälsa,) ha egen lägenhet, fått ordning på ekonomin och då kan vardagarna absolut se enformig ut men på helgen är det viktigt att den fylls med något. Men med ett kraftigt missbruk fanns där aldrig utrymme för att planera så pass långsiktigt.

Ja, jag lägger stor vikt på medicinerna - det måste jag få göra - men är införstådd i att jag behöver göra grovjobbet - något det äntligen finns luft till att göra om det håller sig såhär bra som den gör med bupen.

Vad är din tanke kring kemisk obalans? Makeae det sense det jag säger tycker du?

Jag har ringt 11 gånger till laro under 3 års tid och bokat för att sedan avboka besök. Så tro mig när jag säger att jag verkligen försökt på egen hand. Detta har gjort att jag accepterat min plats på laro också. Alltid känt att det verkligen är en slutdestination och ett sorts misslyckande men med buvidal på sikt så har man ju knappt med laro att göra. Det vore ju helt fantastiskt. Anser inte laro att vara missbrukare. Rent krasst så är det ju så, men de allra flesta begriper att det inte är något waaaaaoooow att smällta en 8a under tungan. Något jag är riktigt stolt över mig själv över är att jag aldrig, trots möjlighet pga dålig övervakning, spottat ut pillret för att snorta det. Vill ge det här en ordentlig chans och då ska jag fan inte börja sådär för det slutar inte bra
Senast redigerad av nextlife 2024-04-03 kl. 15:57.
Citera
2024-04-03, 16:13
Medlem
Hej!

Jag skriver ju här titt som tätt. Och jag står på metadon / levopidon.
Som m¨nga känner till sänker ju metadon ens testoteron värden. Flera utav mina bekanta har fått Nebido utav sina Laro mottagningar. Och jag känner definitivt att jag behöver det också. Inte bara så att jag står på metadon, utan jag var även tävlande bodybuilder tidigare i livet. Och flera år utav kurande och doping har satt sina spår på min kropps egna förmåga att tillverka testosteron.
Ens egen sexlust mäter väl ens funktioner i den meningen...

Hursomhelst!

Fastän mina vänner har fått Nebido utav sin Laro mottagning så säger min egen mottagning att de inte kan hjälpa mig med detta. Att de hjälper mig med mina psykiska problem och att jag skall gå till VC för mina fysiska problem.

Det strular till det i onödan. Jag går och hämtar metadon och elvanse två gånger i veckan och lämnar prover och allt sådant där. Och jag vill och orkar knappast springa hos vården jämt! Jag behöver ju ha ett liv också.

Om jag skall gå till VC och få Nebido därifrån är det ju en jädra massa att göra därifrån också.

Antar jag inte har så mycket val i det hela ändå. Visst kan jag köpa det själv, men är ju ändå något jag har rätt till att få legalt.

Vad är det man har att vänta sig? 3 månaders utmätning av prover som tas, innan man får ett skit eller?
Senast redigerad av TheContender 2024-04-03 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in