2024-07-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Hej,

Blev tyvärr aldrig övergång till Subutex depot. Är dock på g att byta tillbaka till tabletter. Sätter sig någon på tvären för det så är nog Subutex depot ett alternativt steg.

Du borde få prova piller, det är bara o klaga o ligga på så löser det sig tillslut. Piller är enligt mig ett säkert kort, filmen oxå om man får tillräcklig dos. Hoppas det löser sig för dig!
Citera
2024-07-14, 02:32
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Du borde få prova piller, det är bara o klaga o ligga på så löser det sig tillslut. Piller är enligt mig ett säkert kort, filmen oxå om man får tillräcklig dos. Hoppas det löser sig för dig!

Tack, jo jag har gett depotinjektion en rejäl chans. Har haft subutex och sedan buprenorfin-tabletter i ca 12 år innan buvidal. Var drogfri ~7-8år då men tog ett återfall som pågick ett tag eftersom jag hade recept och sällan behövde vara på plats. Bröt återfallet och fortsatte utan större problem ett antal år till.
Citera
2024-07-14, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Tack, jo jag har gett depotinjektion en rejäl chans. Har haft subutex och sedan buprenorfin-tabletter i ca 12 år innan buvidal. Var drogfri ~7-8år då men tog ett återfall som pågick ett tag eftersom jag hade recept och sällan behövde vara på plats. Bröt återfallet och fortsatte utan större problem ett antal år till.

Du kan ju ge Subutex injektionen en chans annars. Du verkar ju trots återfall ändå haft många stabila år. Det e skillnad om man varit drogfri 1 månad lixom. Men tabletten/tabletterna är stabila. Jag har haft både film o piller..gillar båda men hade för låg dos på filmen. Jag tänker mer att injektionerna är bra om man ska trappa ur sig. Det är ju som sagt bara att det tar lite tid o bygga upp ett lager med bupre enligt vad jag förstått. Men många är nöjda med sublocade i USA. Man får ta det som passar en bäst. En positiv sak är att man slipper naloxonet om man nu inte gillar det. Men enligt studier så tas inte naloxonet upp om man tar medicinen som man ska. Jag märker ingen skillnad på Subutex & Suboxone piller iaf.
Citera
2024-07-24, 13:57
Medlem
fnattes avatar
Ni som har Metadon: Be att få kolla era Testosteron nivåer. Jag gick och mådde skit i 5-6 år innan jag själv fick reda på att testot ofta går i botten. Nu får jag testo injektioner och mår lite bättre!
Citera
2024-07-26, 08:36
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
16 mg är på tok för högt, så resonerade jag också. Ville inte upp en enda milligram över 8. Fick börja på 4, gick upp till 8 några dagar efter, (pundar beteendet kom till liv.) Käkat 8 i en månad men nu minskat till 6. Tre stycken 2 milligram-are alltså under tungan. Anledningen är att jag fått hemska biverkningar. Sömnkvalitén är dålig som fan, och kuken har dött. Sänkt till 6 i hopp om att det ska råda bot på det. Jag vet nämligen till 100% att det är suben. T.om på 6 mg så är den extremt effektiv mot opiat suget. Känns i princip som att jag ätit en hel chipspåse, om vi säger opin är chipset. Ska nog t.om ner till 4. Blir det inte bättre med sömnkvalitén och med kuken så överväger jag att sluta då det helt enkelt tar död på min livskvalité.

Du ska nämligen inte vara orolig över att du vill åt en så låg dos som möjligt. Om några år är nog tabletter borta för gott. Det skulle ju vara förödande att ha ätit buprenorfin i några år för att sedan få det slaget i ansiktet att det blir injektion och fyrfaldigt högre dos eller inte få någonting alls.

Missa att du skrivit, bra information tack.
Va ju på utredningen för en mån sen ungefär.
Blev inge laro, de tyckte jag tog för liten dos.
Senaste 2-3 åren jag gick på sub tog jag bara 1-2mg(Nasalt)
Så hon tyckte det var för låg dos, den lägsta dosen vi har är 4mg.
Men jag sa att 1mg nasalt är ju ungefär som 4mg oralt pga biotillgängligheten.
Det hjälpte inte men hon sa att jag kunde ju ansöka igen och ta upp det.

Trökigt, har gått på opiater dagligen ca 15år men jag kvalificerar tydligen inte för laro ändå...
Citera
2024-07-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Missa att du skrivit, bra information tack.
Va ju på utredningen för en mån sen ungefär.
Blev inge laro, de tyckte jag tog för liten dos.
Senaste 2-3 åren jag gick på sub tog jag bara 1-2mg(Nasalt)
Så hon tyckte det var för låg dos, den lägsta dosen vi har är 4mg.
Men jag sa att 1mg nasalt är ju ungefär som 4mg oralt pga biotillgängligheten.
Det hjälpte inte men hon sa att jag kunde ju ansöka igen och ta upp det.

Trökigt, har gått på opiater dagligen ca 15år men jag kvalificerar tydligen inte för laro ändå...

Om sub är din huvuddrog så krävs det att man varit på behandlingshem innan man får LARO. Att man gjort behandlingsförsök innan men inte lyckats, det står i larohandboken. 1 mg är väldigt liten dos att gå på svart, men vissa har gjort det och sedan gått med i LARO o fått 16 mg. Jag tycker dos mängd är högst personligt, har man gått på flera gram heroin per dag..ja då kan man behöva 16 mg elr metadon..så äre bara. Nog skulle många i laro klara sig på under en 8a per dag. Då majoriteten inte gått på skyhöga doser. Du skulle ha sagt att du tar iaf en 8a per dag. När jag tog sub så tog jag mellan 8-16 svart så jag sa det. Hamnade på 16 mg tillslut. Men det är ändå bra att krydda på när man hat möten/utredningar för att folk ska förstå. Du kan väll ansöka igen och säga att då att du tar mer iaf en 8a per dag. Beroende på om du vart på behandlingshem, annars lär du göra det för o ha en chans.
Citera
2024-07-27, 13:46
Medlem
Hur funkar det, teoretiskt o juridiskt, om man får sin medicin, stoppar den i fickan/väskan, sen blir ombedd att pissa o inte kan pissa. Kan dom kräva tillbaka medicinen, me mitt namn på, som man redan fått/har på sig.
Jag menar rent hypotetiskt skulle man kunna vägra o lämna den ifrån sig o jag har svårt att tro att dom, med våld, skulle ta tillbaka den.
Detta är bara en sak jag kom o tänka på eftersom jag på senare tid har fått medicinen direkt o sen efter det blivit ombedd att lämna prov.
Citera
2024-07-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemeduvemejag
Hur funkar det, teoretiskt o juridiskt, om man får sin medicin, stoppar den i fickan/väskan, sen blir ombedd att pissa o inte kan pissa. Kan dom kräva tillbaka medicinen, me mitt namn på, som man redan fått/har på sig.
Jag menar rent hypotetiskt skulle man kunna vägra o lämna den ifrån sig o jag har svårt att tro att dom, med våld, skulle ta tillbaka den.
Detta är bara en sak jag kom o tänka på eftersom jag på senare tid har fått medicinen direkt o sen efter det blivit ombedd att lämna prov.
Jag har MS och har väldigt svårt att pissa. Även hemma kan jag behöva sitta på toaletten 15+min. Har lixom inget tryck i blåsan utan det droppar egentligen bara...
Jag har även varit missbrukare i 12+ år och haft LARO i typ ett halvår nu. Min mottagning vet om mina problem och när jag började medicineringen var det snack om att jag skulle få lämna salivprover istället. Under dessa 6 månader har jag hittils endast lämnat 3 salivprover och 1 urinprov med hjälp av kateter en av dom första veckorna.
Får Buvidalinjektion 32mg/v.

Min erfarenhet säger mig att dom har skyldighet att ge dig din medicin oavsett om du inte kan lämna urinprov eller inte, men då måste du nog också ha en legit anledning. Det är deras skyldighet att lösa provtagningen på ett sätt som fungerar för patienten, och min mottagning verkar tycka att det är lättsammare att skita i det dom flesta veckorna. Tanken är att jag ska ta salivprov men dom verkar inte tycka om dessa av någon anledning jag inte riktigt förstått.
Citera
2024-07-29, 14:47
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Om sub är din huvuddrog så krävs det att man varit på behandlingshem innan man får LARO. Att man gjort behandlingsförsök innan men inte lyckats, det står i larohandboken. 1 mg är väldigt liten dos att gå på svart, men vissa har gjort det och sedan gått med i LARO o fått 16 mg. Jag tycker dos mängd är högst personligt, har man gått på flera gram heroin per dag..ja då kan man behöva 16 mg elr metadon..så äre bara. Nog skulle många i laro klara sig på under en 8a per dag. Då majoriteten inte gått på skyhöga doser. Du skulle ha sagt att du tar iaf en 8a per dag. När jag tog sub så tog jag mellan 8-16 svart så jag sa det. Hamnade på 16 mg tillslut. Men det är ändå bra att krydda på när man hat möten/utredningar för att folk ska förstå. Du kan väll ansöka igen och säga att då att du tar mer iaf en 8a per dag. Beroende på om du vart på behandlingshem, annars lär du göra det för o ha en chans.

Ok, då vet jag lite mer, tack.
Finns lixom ingen hjälp av soss, så vet inte hur det fungerar och. Läst lite bara.
Citera
2024-07-30, 18:34
Medlem
Citat:

Men är detta ens ett troligt senario? Du får ju medicin när provtagning är gjord. Man får inte medicin innan, och även om man skulle få det o bara gå. Så kanske det blir dem sista medicinerna man får. Jag har aldrig varit med om detta antingen har dem tagit prov...eller inte. Men att dem ska ge medicin och sedan kräva prov..låter osannolikt.
Citera
2024-07-31, 15:08
Medlem
Citat:
Men är detta ens ett troligt senario? Du får ju medicin när provtagning är gjord. Man får inte medicin innan, och även om man skulle få det o bara gå. Så kanske det blir dem sista medicinerna man får. Jag har aldrig varit med om detta antingen har dem tagit prov...eller inte. Men att dem ska ge medicin och sedan kräva prov..låter osannolikt.
Jo så brukar det faktiskt vara för mig.
Jag är numera ren på mina prover så det spelar ingen roll för mig. Jag kom o tänka på det bara
Citera
2024-08-05, 21:20
Medlem
galts avatar
Citat:
Jo så brukar det faktiskt vara för mig.
Jag är numera ren på mina prover så det spelar ingen roll för mig. Jag kom o tänka på det bara

Då är det nog din mottagning eller enskild personal där som gör så. Har alltid fått till mig att om provtagning görs så görs det innan medicinering vilket är logiskt. Vet dock inte om det finns föreskrifter om det men gissat att det är praxis.
Kanske någon annan som är med om samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in