Citat:
Vad har hänt med LARO nuförtiden kommer folk som har benso & MDPV som huvuddrog in. LARO har blivit ett program för gemene man. Läkarna borde förstå att släpper man inte folk som har problematik med typ amfetamin & benso så kommer det till 99% att ge problem i längden. Man sätter folk som tar typ 2-4 mg på typ 16mg, sätter folk i ett betydligt värre beroende. Förut var det krav på att man har opioider som huvuddrog i dagsläget kan man komma in trots ett extremt blandmissbruk. Själv går jag LARO och har inte missköt mig någonting på 2 år. Blir otroligt provocerad av folk som envisas med att dem ska in i LARO när dem vet att dem egentligen inte hör hemma där och vill fortsätta sidomissbruka. Det gör att läkarna o sjuksköterskorna tror att alla är som dem, och behandlar en därefter. Så frågan är varför går man med i detta program om man inte har för avsikt att sluta. Att ta nått återfall är en sak, men vissa systematiskt använder sidodroger och då vill man inte sluta..och ändå ska resurser gå till dessa människor istället för dem som verkligen har problem med opioider och riskerar att dö utan denna hjälp. Man kan få hjälp med det psykiska, göra utredningar o grejjer. Men många kommer in o lallar i programmet. LARO har tappat sitt grundsyfte och alla får sub och så får dem sidomissbruka istället för o ge dem riktiga opi torskarna metadon tex. Det räcker med att tjackisarna tagit lite sub då o då så ska dem få det för resten av livet..helt sjukt enligt mig.
Det är sannolikt för att Socialstyrelsen har lättat på de tidigare intagningsreglerna, som egentligen var alldeles för hårda och stängde ute många som verkligen behövde hjälp. Så man får nog helt enkelt leva med att det numera kommer in en och annan som kanske egentligen inte borde vara med i programmet. Men jag ser hellre att man har generösa intagningskriterier som inte stänger ute någon som verkligen behöver substitutionsbehandling.
Sedan tror jag egentligen inte att det är så hemskt många obefogade intagningar i programmet. Åtminstone där jag går kan jag helt säkert säga att alla är riktiga opioidmissbrukare. Dock så är de allra flesta, mig själv inkluderad, blandmissbrukare, helt enkelt för att det knappt finns några som enbart går på opioider idag. De som har blivit beroende av smärtstillande sjukhusopioider intar dock en särställning. Det är dock en svårbehandlad grupp, och jag tycker egentligen inte att LARO som format passar dessa människor. Givetvis ska de också få hjälp med substitutionsbehandling, men de borde kunna få det via den vanliga vården istället. Eftersom de inte är missbrukare så finns det ingen anledning att de ska behöva gå dagligen i tre månader och pissa som vi "vanliga" LARO-patienter.

. Inget indraget körkort när du söker LARO. Sluta ljug idiot