2024-04-24, 12:04
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Inte förrän Norge eller Finland gör det.

Förr eller senare kommer Sverige vara tvungna.
Varifrån skulle tvånget komma? De starka krafterna?
Citera
2024-04-24, 12:17
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Poängen var att gubben drog upp enstaka skräckexempel om barn som fått i sig gummibjörnar. Han använder alltså det som argument för att cannabis ska fortsätta vara olagligt. Som att cannabis är orsaken till oansvariga föräldrar. Barn får i sig saker och ting hela tiden, även utan att cannabis finns i bilden.
Jag tyckte hon var kass på att debattera men det var även han som du poängterar.
Ett barn i Eslöv, tror jag det var, fick i sig ättika. Är det skäl nog att förbjuda ättika?

De hittar alltid skäl till att det är en jättedålig idé att legalisera. Reportern i början sa ju att motståndarna till lagen trodde att den svarta marknaden skulle växa för att den vita inte skulle mäkta med att producera tillräckligt mycket
Citera
2024-04-24, 12:21
Medlem
Fan vore kul om det blev så! Men som andra skriver, vilket politiskt parti tar i denna fråga?? Noll Zero Zip Zilch.... Ett nystartat liberalt enfråge parti kanske? Om typ L åker ur riksdagen, så kanske nån libertarian får eld i baken? En kan drömma. Vore win-win med L ur... Och nån äkta liberal driver en liberaliseringsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Många ställen börjar mer och mer legalisera cannabis.

Snart blir det väl Sveriges tur?

Hur snart kommer vi till att göra cannabis lagligt?
Citera
2024-04-24, 12:54
Medlem
johnjozefssons avatar
Min kompis mammas morbror dog av överdos av hasch. Och hans kompis också.
Jag vill inte att skiten ska bli laglig så alla våra ungdomar blir haschtomtar och dör.
Det börjar oftast med en joint och sen går det över till hasch
Citera
2024-04-24, 13:49
Medlem
knarkadamuss avatar
"Snart" är väl kanske en definitionsfråga. Inom 10 år? Kanske, men det är omöjligt att förutspå.

Det finns några enstaka politiker i diverse riksdagspartier som är öppna för legalisering men de backas inte av moderpartiet. Sen om dessa enstaka politiker slåss för det eller bara mjölkar personröster är också relevant. Det är ju inte helt omöjligt att något mindre parti vänder i frågan men då återstår ändå att en majoritet i riksdagen ska vilja legalisera.
Citera
2024-04-24, 14:18
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Varifrån skulle tvånget komma? De starka krafterna?
Väldigt enkelt

Legaliserar Norge så kommer insmugglingen bli såpass okontrollerat att valet hade varit enkelt att hellre legalisera i Sverige och reglera marknaden.

Sen tycker jag att politikerna ska följa sin egna logik. "Går Finland med i NATO så måste vi också göra det"
Citera
2024-04-24, 14:18
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicadina-2
Tyckte inte hon va så dålig. Där emot snubben som köpt nån statistik från Canada. Canada Canada....

Det är inte så många länder som legaliserat det än.
Canada är väl det land som mest påminner om Sverige.

Hade du hellre sett en jämförelse på statistik från Thailand?
Citera
2024-04-24, 14:23
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Typ som att vi aldrig skulle gå med i NATO hösten 2021. Nu är vi med. Politik kan ändras snabbt. Fast just det här är väl tveksamt. Jag har svårt att se någon större händelse som skulle lägga om kursen.
Jo? Föreställ dig vad som händer om Danmark, Norge eller Finland legaliserar.
Citera
2024-04-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det är inte så många länder som legaliserat det än.
Canada är väl det land som mest påminner om Sverige.

Hade du hellre sett en jämförelse på statistik från Thailand?
Det är därför det är så intressant att Tyskland legaliserat, då det landet är likt vårt och dessutom ligger geografiskt nära. Blir svårt för politikerna att hålla den repressiva linjen om legaliseringen faller väl ut i Tyskland.
Citera
2024-04-24, 14:54
Medlem
Tyvärr så kommer det aldrig att ske i Sverige typiskt
Citera
2024-04-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Jo? Föreställ dig vad som händer om Danmark, Norge eller Finland legaliserar.
Varför skulle det hända då?
Citera
2024-04-24, 15:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Väldigt enkelt

Legaliserar Norge så kommer insmugglingen bli såpass okontrollerat att valet hade varit enkelt att hellre legalisera i Sverige och reglera marknaden.

Sen tycker jag att politikerna ska följa sin egna logik. "Går Finland med i NATO så måste vi också göra det"
Så man väljer att legalisera - inget tvång föreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in