2025-04-21, 18:00
Medlem
xiebaolao666s avatar
Nej och blir ledsnare för var dag jag inser att jag som ung människa kommer fortsättas jagas för mitt rökande. Istället är det nog bättre att flytta härifrån, man får inte göra något i Sverige. Allt är för reglerat.
Citera
2025-05-03, 09:47
Medlem
Jag är rätt säker på att så fort det sker ett större generationsskifte inom politiken, alltså när de gamla jantelags uppfostrade kufarna går i pension och de yngre generationerna 1985> i större utsträckning håller i lagboken kommer Cannabis att legaliseras. Speciellt som andra skriver om Norge, Finland gör det först. Grupptryck.

Vill tillägga att hela grejen med politiker vs gäng kriget kan pusha legaliseringen framåt avsevärt.

Undrar hur reglementet skulle se ut, förmodligen strängare än övriga EU länder.
Skulle måttlig Cannabis bruk för LARO patienter vara möjligt?
Medicinerade Psyk patienter?
Åldersgäns, 18, 21, 25?
Citera
2025-06-10, 11:38
Medlem
kajnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimSzikk
Jag är rätt säker på att så fort det sker ett större generationsskifte inom politiken, alltså när de gamla jantelags uppfostrade kufarna går i pension och de yngre generationerna 1985> i större utsträckning håller i lagboken kommer Cannabis att legaliseras. Speciellt som andra skriver om Norge, Finland gör det först. Grupptryck.

Vill tillägga att hela grejen med politiker vs gäng kriget kan pusha legaliseringen framåt avsevärt.

Undrar hur reglementet skulle se ut, förmodligen strängare än övriga EU länder.
Skulle måttlig Cannabis bruk för LARO patienter vara möjligt?
Medicinerade Psyk patienter?
Åldersgäns, 18, 21, 25?

Vi har för mycket stofiler inom svensk politik skulle jag tro.
Senast redigerad av kajnus 2025-06-10 kl. 11:41.
Citera
2025-06-18, 03:21
Medlem
Tyvärr, kommer ta tid, för mycket jävla melodifestival-barnfamiljer ullared svenskar som tänker "ånej, inte droger, mina stackars barn"...
Citera
2025-06-18, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Tror du? Expresen skrev ganska nyss om zombieland runt 125e gatan i New York, rubriksättningen och sammanfattningen var "Bajs och Cannabis".. Trots att tranquilizer och fentanyl är den stora masskatastrofen i nordamerika just nu så försöker man fortfarande att sätta fokuset på cannabis. Säger en del om Sverige och dess syn på saken.
Jepp, mycket kan hända på 30 år. Vet inte om du kommer ihåg hur debatten såg ut för 30 år sedan. Det ser helt annorlunda ut idag. För 30 år sedan hade det varit politiskt självmord att ens antyda att legalisera. Det hände heller inte att politiker fick frågan hur de ställer sig till det av journalister.

Det rör sig alldeles för långsamt, men det rör på sig i alla fall.

Vissa enskilda politiker pratar om legalisering, men jag tror det är väldigt många som håller tyst för att inte säga emot partiet.

Det är också fler och fler vanliga människor som vill legalisera. 2014 var det ca 5% och idag är det över 20%. Inget pekar på att den trenden håller på att vända.
Citera
2025-06-18, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Många ställen börjar mer och mer legalisera cannabis.

Snart blir det väl Sveriges tur?

Hur snart kommer vi till att göra cannabis lagligt?
Intressant fråga. Samma sak frågade vi oss i slutet av 1960-talet/början av 1970-talet. Med tanke på att det gått 55 år sedan dess så ska vi nog inte förvänta oss något snabbt beslut!
Citera
2025-06-18, 06:38
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jepp, mycket kan hända på 30 år. Vet inte om du kommer ihåg hur debatten såg ut för 30 år sedan. Det ser helt annorlunda ut idag. För 30 år sedan hade det varit politiskt självmord att ens antyda att legalisera. Det hände heller inte att politiker fick frågan hur de ställer sig till det av journalister.

Det rör sig alldeles för långsamt, men det rör på sig i alla fall.

Vissa enskilda politiker pratar om legalisering, men jag tror det är väldigt många som håller tyst för att inte säga emot partiet.

Det är också fler och fler vanliga människor som vill legalisera. 2014 var det ca 5% och idag är det över 20%. Inget pekar på att den trenden håller på att vända.
Ja det går långsamt, men jag tror inte att Sverige kommer att ändra i sin rigida och dödsbringande narkotikapolitik under min livstid tyvärr.
Citera
2025-06-19, 12:44
Avslutad
Jag undrar om hela THC-A-kryphålet kommer bli det som tar oss över gränsen.

Just nu kan ju folk basically importera helt vanligt weed till Sverige så länge det inte fått dekarboxylera. Och Sverige kan inte täppa till hålet på eget bevåg, utan det måste ske på EU-nivå; om vi slutar ta emot "EU-certifierad industrihampa" så kommer vi ju åka på internationellt däng. Men EU är såpass splittrat om cannabis att det kan bli svårt att kriminalisera på den nivån också.

Således, kryphålet har öppnat upp en nästan oreglerad cannabismarknad. Och än så länge fortsätter den växa. Blir den stor nog kanske Sverige hamnar i en sits där det känns bättre att legalisera cannabisprodukter som faktiskt är livsmedelsklassade och säkra (testade för pesticider, tungmetaller osv.), istället för att folk ska beställa hem industriprodukter för att röka.
Citera
2025-06-19, 13:40
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeOldeNinja
Jag undrar om hela THC-A-kryphålet kommer bli det som tar oss över gränsen.

Just nu kan ju folk basically importera helt vanligt weed till Sverige så länge det inte fått dekarboxylera. Och Sverige kan inte täppa till hålet på eget bevåg, utan det måste ske på EU-nivå; om vi slutar ta emot "EU-certifierad industrihampa" så kommer vi ju åka på internationellt däng. Men EU är såpass splittrat om cannabis att det kan bli svårt att kriminalisera på den nivån också.

Således, kryphålet har öppnat upp en nästan oreglerad cannabismarknad. Och än så länge fortsätter den växa. Blir den stor nog kanske Sverige hamnar i en sits där det känns bättre att legalisera cannabisprodukter som faktiskt är livsmedelsklassade och säkra (testade för pesticider, tungmetaller osv.), istället för att folk ska beställa hem industriprodukter för att röka.
Detta verkar ju mycket märkligt? Du menar att definitionen av industrihampa är max 0.3% THC. Men om industrihampan innehåller stor del THC-A (som genom dekarboxylering omvandlas till THC, och därför relativt lätt kan omvandlas till något psykoaktivt) så är det lagligt att sälja att köpa i Sverige, för att harmonisera med EU-regler?

Ja det hade ju verkligen vara alla loopholes loophole. Men låter också lite för bra för att vara sant.
Citera
2025-06-19, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Detta verkar ju mycket märkligt? Du menar att definitionen av industrihampa är max 0.3% THC. Men om industrihampan innehåller stor del THC-A (som genom dekarboxylering omvandlas till THC, och därför relativt lätt kan omvandlas till något psykoaktivt) så är det lagligt att sälja att köpa i Sverige, för att harmonisera med EU-regler?

Ja det hade ju verkligen vara alla loopholes loophole. Men låter också lite för bra för att vara sant.

Så har i alla fall jag förstått det. Du kan just nu köpa THC-A-haltig hampa på exempelvis Smoketower. Du kan röka den som den är - dekarboxylerar ju när det brinner. Ligger ju lite i gråzonen, och förstått det som att vissa beslag gjorts ändå, men vad jag vet inga domar. Men finns säkert folk som har bättre koll än jag.
Citera
2025-06-19, 15:03
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeOldeNinja
Så har i alla fall jag förstått det. Du kan just nu köpa THC-A-haltig hampa på exempelvis Smoketower. Du kan röka den som den är - dekarboxylerar ju när det brinner. Ligger ju lite i gråzonen, och förstått det som att vissa beslag gjorts ändå, men vad jag vet inga domar. Men finns säkert folk som har bättre koll än jag.
Har letat lite mer och tror faktiskt du har rätt. Rätt sjukt alltså. Ska bli mycket intressant att se vad som sker med detta, tror inte vetskapen om detta har spridits sig särskilt långt i Sverige. Verkar inte som att EU verkar bry sig speciellt mycket om saken av vad det som jag har läst.

Som du skriver är det ju dock en stor gråzon som blir speciellt komplex med Sveriges anti-knarkhets. Konsumption är sannolikt fortfarande olagligt eftersom vid upphettning omvandlas THC-A till THC. Om industrihampan dekarbolyxeras naturligt så kan också THC halten öka och det plötsligt går från hampa till narkotika. Och detta kan ju delvis ske vid analys av provet som jag förstår det, så det kan vara att vid analystillfället så blir det narkotika. Innan det finns något prejudikat sannolikt klokt att behandla det även som olagligt för innehav.

Ändock, mycket spännande!
Citera
2026-01-02, 21:12
Medlem
Jag skulle gärna se en lagalisering utav all typ all narkotikahandel- och bruk. Skulle Sverige legalisera narkotikaförsäljning skulle det bli ett sätt att få in extra skattepengar, eftersom den mesta handeln då skulle ske lagligt. Sedan tror jag att en legalisering av narkotikabruk skulle taga bort den stora "grejen" kring det, så användadet på så sätt skulle minska!

Varma hälsningar,
Kent-Ove Nybladh (S)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in