2024-10-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag tippar på att deras intäkter från cannabis snabbt skulle ersättas av mer heroin, mer syntetiska droger, och kokain. =billigare pris på gatan för dessa droger.

Cannabis är i särklass en mycket större marknad än dina andra exempel, och cannabis är en lätt drog och därför ett enkelt första val för människor som sen bjuds på dessa tyngre droger du tänker på. Att ta bort cannabismarknaden kommer därför även minska mängden människor som kommer i kontakt med gäng och därför får prova på dina exempeldroger, så rimligtvis borde dessa marknader ändå minska, inte öka med en legalisering. Gängen kommer försöka utvidga dessa marknader men kommer deala med ett mindre klientel oavsett vad. Så intäkterna från cannabis skulle inte snabbt ersättas av dessa droger. Den totala narkotikamarknaden skulle krympa enormt.

De här substanserna borde också behandlas som det görs i Portugal istället för att kriminalisera utsatta brukare.

Citat:
Även deras nya intäkt från terrorister i utlandet lär fortsätta att öka.

Vilket inte är kopplat till narkotikapolitiken. Man slår dom där man kan.

Citat:
Om nätverken idag går med miljarder i vinst kommer dom ju inte lägga ner bara för att det blir mindre vinst. Jag tror liksom inte att det räcker till för att utplåna gängen. För mig spelar det ingen roll om deras vinster är en miljard eller en halv, om du är med på hur jag menar? Det är klart att det skulle slå mot dom, men inte tillräckligt hårt.

Det är dock inte en sån liten marknad som du tror. Det finns tecken på att marknaden är så stor som 8-10 miljarder bara för Cannabis, om inte mer. Att minska på den marknaden för de kriminella med 90% innebär att ta bort 9 miljarder årligen. Det är knappast en struntsumma.

Sveriges utveckling är exakt som USAs utveckling när det gäller deras alkoholförbudstid. Alkoholförbudet kom på grund av moralism och skapade Al Capones brottssyndikat och organiserad brottslighet som började med flödande illegal narkotikahandel på grund av befolkningens efterfrågan till att sprida sig in i resten av samhället.

Sverige har exakt samma problematik. Gängen är systemhotande för att narkotikapengarna återinvesteras för att ta över annan verksamhet eller syssla med annan brottslighet.

https://volante.se/texter/lagg-sista-i-ansiktet-nar-horungen-ligger-ner/

Den här artikeln är värd att läsa.

Citat:
Vinsterna från narkotikahandeln tvättas rena i legitima företag och återinvesteras i föreningar och nya företag som används för att mjölka välfärdssystemet eller begå annan ekonomisk brottslighet.

Citat:
Men trots att hundratals gängkriminella frihetsberövats och trots att flera hundra fängelseår dömts ut tack vare Encrobevisen har våldsspiralen inte kunnat stoppas. Tvärtom.

Nya spelare, ofta både yngre och mer våldsbenägna, har klivit in för att fylla det vakuum som uppstått.

Det skedde så snabbt att polisen blev tagen på sängen.

» Jag är överraskad över med vilken kraft alla de som vi har satt i fängelse har ersatts av yngre«, sa den tillförordnade rikspolischefen Mats Löfving ett år efter att Encroläckan blev känd.

Citat:
Det finns helt enkelt, som en erfaren narkotikapolis sammanfattade det, alldeles »för mycket pengar att tjäna för att inte nya aktörer ska ge sig in på marknaden så länge efterfrågan ser ut som den gör«.
Senast redigerad av dalavita 2024-10-10 kl. 19:14.
Citera
2024-10-10, 19:32
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Cannabis är i särklass en mycket större marknad än dina andra exempel, och cannabis är en lätt drog och därför ett enkelt första val för människor som sen bjuds på dessa tyngre droger du tänker på. Att ta bort cannabismarknaden kommer därför även minska mängden människor som kommer i kontakt med gäng och därför får prova på dina exempeldroger, så rimligtvis borde dessa marknader ändå minska, inte öka med en legalisering. Gängen kommer försöka utvidga dessa marknader men kommer deala med ett mindre klientel oavsett vad. Så intäkterna från cannabis skulle inte snabbt ersättas av dessa droger. Den totala narkotikamarknaden skulle krympa enormt.

De här substanserna borde också behandlas som det görs i Portugal istället för att kriminalisera utsatta brukare.

Vilket inte är kopplat till narkotikapolitiken. Man slår dom där man kan.

Det är dock inte en sån liten marknad som du tror. Det finns tecken på att marknaden är så stor som 8-10 miljarder bara för Cannabis, om inte mer. Att minska på den marknaden för de kriminella med 90% innebär att ta bort 9 miljarder årligen. Det är knappast en struntsumma.

Sveriges utveckling är exakt som USAs utveckling när det gäller deras alkoholförbudstid. Alkoholförbudet kom på grund av moralism och skapade Al Capones brottssyndikat och organiserad brottslighet som började med flödande illegal narkotikahandel på grund av befolkningens efterfrågan till att sprida sig in i resten av samhället.

Sverige har exakt samma problematik. Gängen är systemhotande för att narkotikapengarna återinvesteras för att ta över annan verksamhet eller syssla med annan brottslighet.

https://volante.se/texter/lagg-sista-i-ansiktet-nar-horungen-ligger-ner/

Den här artikeln är värd att läsa.

Många väldigt bra poänger.
Citera
2024-10-10, 19:43
Medlem
Citat:
Många väldigt bra poänger.

Tack! Din öppenhet inför dessa frågor hedrar dig.
Citera
2024-10-10, 19:44
Medlem
afraidofmatss avatar
Näääääääää!
Citera
2024-10-10, 20:18
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Tack! Din öppenhet inför dessa frågor hedrar dig.

Jo men jag har sagt hela tiden att jag inte bestämt mig helt vad jag tycker, då är det ju bra att resonera lite.
Citera
2024-10-10, 23:16
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du är den mest uppenbara knarkaren som någonsin har skådats här på flashback!
Oja, heroin sätter guldkant på livet.
Citera
2024-10-10, 23:24
Medlem
Citat:
Fast hela din premiss utgår ifrån att du känner mig eller kan något om mig.

Eftersom du inte gör det så har du bara ordbajsat en massa.

Jag är rik, vältränad och välutbildad. Jag har haft en produktivitet uppmätt i arbetstimmar per vecka på 150% de senaste 14 åren och jag har rökt dagligen en stor del av den tiden. Jag skrev ett högskoleprov som var bättre än vad 90% av svenska befolkningen kan prestera, hög som en skorsten. Jag har pluggat en ingenjörsutbildning och klarade kurserna och tentorna hög som en skorsten. Jag var del av toppen av klassen i en AI-kurs på masternivå, och skrev en nästan perfekt tenta med ett halvt poängs fel, hög som en skorsten. Kan du beskriva hur Markovkedjor eller Monte Carlo-metoden funkar? Jag kan (kunde) skriva upp algoritmen och räkna ut resultatet tre steg fram med penna och papper hög som en skorsten. 🤣

Dina personliga erfarenheter är bara anekdoter. Dina fantasier om mig är skrattretande. Jag uppskattar att du tycker att mitt liv är en internetpersonas dock. Jag är lite som en superhjälte faktiskt, och då har jag inte ens berättat hälften av alla coola saker jag gjort och kan.

Du har dock rätt i en sak. När jag var ung och självmordsbenägen så gjorde inte den svenska sjukvården ett skit för mig. Jag spenderade 6 år i en depression, tills jag stötte på cannabis och sen svamp. Dessa gjorde underverk för mig. Dessa två naturläkemedel är mer potenta än hela den svenska psykiatrin, vilket är varför karolinska sjukhuset ÄNTLIGEN gör studier där de ger svamp till folk som lider av sånt här. De var bara 20 år senare än mig på bollen men det är att förvänta av ett hjärntvättat samhälle att de saknar reell kunskap.

Det är inget jag behöver idag, men att det är olagligt är ett tecken på hur mentalt efterblivet detta land är. Du är ett skinande exempel på detta. Du kanske tycker det är ett värdelöst val och tecken på svag karaktär att ta tag i saken och bota en 6-årig depression på egen hand efter man blivit mer sakkunnig än Sveriges samlade psykiatrikerkår. Jag ser det snarare som något bara en sann Chad kunde gjort. En alpha. En shaman och en naturlig ledare. En utforskare och den modigaste av människor som vågar trotsa förlegade samhällsnormer och lögnaktig propaganda i sin jakt på sanningen. 🤣

Du har en vidrig människosyn som kommer från din ryggradslösa livsstil. En kollektivets massmänniska utan någon individualitet. Ett pöbelmentalitetsoffer. Och du kan inte ens ursäkta dig med att vara ett alkoholiserat mongo. DET HÄR ÄR DIN FAKTISKA NIVÅ.

Det är patetiskt.

Kontentan är att det enda du är bra till är som en slagpåse så att andra människor ska fatta hur efterblivna din sort är och inse att man ska göra exakta motsatsen till vad ni föreslår.

Seså. Gå och utbilda dig nu innan du bemöter mig din inavlade snöneger.

Börja med youtubevideon jag länkade så att du har lite kött på benen istället för att hysteriskt grina och slå ifrån dig som en simp som precis blivit called out för sitt bullshit.
Nåväl, jag gjorde ett försök som medmänniska att nå ut dig och få dig att kravla dig ur ditt självskadebeteende och
dekadenta leverne, men det verkar ha gott för långt i ditt fall, jag gissar att jag inte är den förste som försöker, familj och andra har väl också tröttnat och lämnat, sorgligt vad drogerna kan leda till.
Må väl...
Citera
2024-10-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Mitt bästa val i livet va att börja med Cannabis, det har hjälpt mig på många sätt, givit mig eld i själen, jag är LÅNGT i från ensam om detta och ditt synsätt på Cannabisbrukare är förlegat till stonerfilmer från 90-talet.
Du ser, ditt bästa val i livet, drogerna hsr redan tagit över ditt liv och förvandlat dig till en hjärndöd zombie. Men visst, knark är bäst!
Citera
2024-10-11, 00:06
Medlem
Lustigt hur alla som attackerar mig här utgår från att jag skulle gått på någon skrämselpropaganda om att cannabis skulle vara farligt, kan ärligt talat inte bry mig mindre. Om något så skulle jag väl önska att det faktiskt var farligare...

Faktum är att cannabis är en skitdrog precis som alkohol, som gör folk mosiga i skallen.
Vi vanliga människor vill inte ha en massa nerrökta idioter i trafiken och på våra arbetsplatser.
Alternativet är alltså att vi skattebetalare ska acceptera att ni inte vill
vara närande utan tycker det är skönare att sitta hemma och röka ner er och leva på bidrag.
Ni kan gråta om människosyn, men faktum är att om man inte tillför något av värde så är man per definition värdelös.

Och försök inte komma med ursäkter om att ni bara röker på på helgen, jag snacakt med flera stycken här inne nu och alla har stolt erkännt hur de minsann röker på dagligen och hur fantastiskt det är..

Det är typiskt pissliberaler, ni ska ha maximalt med frihet men inget ansvar och maximalt med rättigheter men inga skyldigheter, sedan ska samhället och vi skattebetalare finnas där och städa upp och försörja er när skiten träffar fläkten.
Och ni kan snacka om vilka jävla invidualister ni är, men var sig ni vill det eller ej så är ni tyvärr en del av kollektivet Sverige så länge ni lever här och ni blir därmed vårt problem.
Senast redigerad av HyperboreanCREW-14 2024-10-11 kl. 00:54.
Citera
2024-10-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Lustigt hur alla som attackerar mig här utgår från att jag skulle gått på någon skrämselpropaganda om att cannabis skulle vara farligt, kan ärligt talat inte bry mig mindre. Om något så skulle jag väl önska att det faktiskt var farligare...

Faktum är att cannabis är en skitdrog precis som alkohol, som gör folk mosiga i skallen.
Vi vanliga människor vill inte ha en massa nerrökta idioter i trafiken och på våra arbetsplatser.
Alternativet är alltså att vi skattebetalare ska acceptera att ni inte vill
vara närande utan tycker det är skönare att sitta hemma och röka ner er och leva på bidrag.
Ni kan gråta om människosyn, men faktum är att om man inte tillför något av värde så är man per definition värdelös.

Och försök inte komma med ursäkter om att ni bara röker på på helgen, jag snacakt med flera stycken här inne nu och alla har stolt erkännt hur de minsann röker på dagligen och hur fantastiskt det är..

Det är typiskt pissliberaler, ni ska ha maximalt med frihet men inget ansvar och maximalt med rättigheter men inga skyldigheter, sedan ska samhället och vi skattebetalare finnas där och städa upp och försörja er när skiten träffar fläkten.
Och ni kan snacka om vilka jävla invidualister ni är, men var sig ni vill det eller ej så är ni tyvärr en del av kollektivet Sverige så länge ni lever här och ni blir därmed vårt problem.

Det är klart vi kan diskutera ett alternativ där ni får rätt att punda mot att staten får rätt att avveckla er den dag ni går från bruk till missbruk eller från närande till tärande, men vi vet alla hur ni pissliberaler skulle reagera på det, buhu, jag kan inte rå för min värdelösa karaktär och dåliga val, buhu, det är faktiskt en sjukdom, gråt gråt.

Men visst, ni betalar er egen sjukvård, ni står för er egen försörjning. Klarar ni imte försörja er själv pågrund av ert drogbruk - avveckling, begår ni någon form av brottslighet under påverkan av droger - avveckling, utgör ni ett hot för era medmänniskor,t ex dyker upp på arbetsplatser eller i trafiken drogpåverkade - avveckling.
Skulle t.o.m kunna vara så generös att första övertrampet endast resulterade i en varning, krav på drogavvänjning och indraget tillstånd att köpa droger.
Senast redigerad av HyperboreanCREW-14 2024-10-11 kl. 01:35.
Citera
2024-10-11, 06:49
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara. Men jag tror ändå inte att argumentet att legalisera för att bekämpa gängen i Sverige håller.

Hur ser prisbilden i Kanada ut, statligt röka vs illegalt?
Om man pratar om att höja straffen så låter det som att det är den enda åtgärden man sätter in, och som politikerna skriker så ska detta krossa gängen.

Men när vi pratar om en legalisering så pratar vi inte enbart om att legalisera och sedan släppa det rakt av!
Vi pratar om skapandet av jobb, anställa fd kriminella som har kunskap i området som expertis och en större chans att integrera dom i samhället igen.
Vi pratar om punktmarkera skatt från försäljning till vård, skola och omsorg för prevention och hjälp till de som fastnar i missbruk.
Vi pratar om att öppna upp helt nya resurser åt polisen som slipper lägga 1200 arbetsår om året på att jaga småbrukare, resurser som kan läggas på annan kriminalitet som skjutningar och våldtäkter.
Citera
2024-10-11, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Det är klart vi kan diskutera ett alternativ där ni får rätt att punda mot att staten får rätt att avveckla er den dag ni går från bruk till missbruk eller från närande till tärande, men vi vet alla hur ni pissliberaler skulle reagera på det, buhu, jag kan inte rå för min värdelösa karaktär och dåliga val, buhu, det är faktiskt en sjukdom, gråt gråt.

Men visst, ni betalar er egen sjukvård, ni står för er egen försörjning. Klarar ni imte försörja er själv pågrund av ert drogbruk - avveckling, begår ni någon form av brottslighet under påverkan av droger - avveckling, utgör ni ett hot för era medmänniskor,t ex dyker upp på arbetsplatser eller i trafiken drogpåverkade - avveckling.
Skulle t.o.m kunna vara så generös att första övertrampet endast resulterade i en varning, krav på drogavvänjning och indraget tillstånd att köpa droger.
Var du så pass full att du inte insåg att du kommenterade på din egna kommentar?

Har du tagit ditt antabus än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in