Citat:
Cannabis är i särklass en mycket större marknad än dina andra exempel, och cannabis är en lätt drog och därför ett enkelt första val för människor som sen bjuds på dessa tyngre droger du tänker på. Att ta bort cannabismarknaden kommer därför även minska mängden människor som kommer i kontakt med gäng och därför får prova på dina exempeldroger, så rimligtvis borde dessa marknader ändå minska, inte öka med en legalisering. Gängen kommer försöka utvidga dessa marknader men kommer deala med ett mindre klientel oavsett vad. Så intäkterna från cannabis skulle inte snabbt ersättas av dessa droger. Den totala narkotikamarknaden skulle krympa enormt.
De här substanserna borde också behandlas som det görs i Portugal istället för att kriminalisera utsatta brukare.
Citat:
Vilket inte är kopplat till narkotikapolitiken. Man slår dom där man kan.
Citat:
Om nätverken idag går med miljarder i vinst kommer dom ju inte lägga ner bara för att det blir mindre vinst. Jag tror liksom inte att det räcker till för att utplåna gängen. För mig spelar det ingen roll om deras vinster är en miljard eller en halv, om du är med på hur jag menar? Det är klart att det skulle slå mot dom, men inte tillräckligt hårt.
Det är dock inte en sån liten marknad som du tror. Det finns tecken på att marknaden är så stor som 8-10 miljarder bara för Cannabis, om inte mer. Att minska på den marknaden för de kriminella med 90% innebär att ta bort 9 miljarder årligen. Det är knappast en struntsumma.
Sveriges utveckling är exakt som USAs utveckling när det gäller deras alkoholförbudstid. Alkoholförbudet kom på grund av moralism och skapade Al Capones brottssyndikat och organiserad brottslighet som började med flödande illegal narkotikahandel på grund av befolkningens efterfrågan till att sprida sig in i resten av samhället.
Sverige har exakt samma problematik. Gängen är systemhotande för att narkotikapengarna återinvesteras för att ta över annan verksamhet eller syssla med annan brottslighet.
https://volante.se/texter/lagg-sista-i-ansiktet-nar-horungen-ligger-ner/
Den här artikeln är värd att läsa.
Citat:
Vinsterna från narkotikahandeln tvättas rena i legitima företag och återinvesteras i föreningar och nya företag som används för att mjölka välfärdssystemet eller begå annan ekonomisk brottslighet.
Citat:
Men trots att hundratals gängkriminella frihetsberövats och trots att flera hundra fängelseår dömts ut tack vare Encrobevisen har våldsspiralen inte kunnat stoppas. Tvärtom.
Nya spelare, ofta både yngre och mer våldsbenägna, har klivit in för att fylla det vakuum som uppstått.
Det skedde så snabbt att polisen blev tagen på sängen.
» Jag är överraskad över med vilken kraft alla de som vi har satt i fängelse har ersatts av yngre«, sa den tillförordnade rikspolischefen Mats Löfving ett år efter att Encroläckan blev känd.
Nya spelare, ofta både yngre och mer våldsbenägna, har klivit in för att fylla det vakuum som uppstått.
Det skedde så snabbt att polisen blev tagen på sängen.
» Jag är överraskad över med vilken kraft alla de som vi har satt i fängelse har ersatts av yngre«, sa den tillförordnade rikspolischefen Mats Löfving ett år efter att Encroläckan blev känd.
Citat:
Det finns helt enkelt, som en erfaren narkotikapolis sammanfattade det, alldeles »för mycket pengar att tjäna för att inte nya aktörer ska ge sig in på marknaden så länge efterfrågan ser ut som den gör«.
Senast redigerad av dalavita 2024-10-10 kl. 19:14.
Senast redigerad av dalavita 2024-10-10 kl. 19:14.