2024-04-24, 15:57
Medlem
Inte snart.

Men vi kommer göra det. Eller EU kommer nog tvinga på oss det först, såvida vi inte gör en Swexit kommande 10 åren.
Citera
2024-04-24, 15:58
Medlem
Nej inte inom en snar framtid

Jag frågade CHat Gpt om fem punkter för och emot legalisering

Legalisera Cannabisanvändning:

Ekonomiska Fördelar:

Legalisering kan generera betydande skatteintäkter, vilket gynnar lokala och nationella ekonomier. Det minskar kostnaderna för att genomföra cannabislagar, såsom polisarbete, rättsprocesser och fängelsestraff.

Medicinska Fördelar:

Cannabis har bevisade medicinska användningsområden, såsom smärtlindring, lindring av symtom vid vissa sjukdomar som epilepsi och multipel skleros, samt underlättande av illamående vid kemoterapi. galisering möjliggör ordentlig reglering och kvalitetskontroll, vilket säkerställer säkrare tillgång för patienter.

Individuell Frihet:

Vuxna bör ha friheten att fatta beslut om sina egna kroppar, inklusive att använda cannabis.
Kriminalisering påverkar i högre grad marginaliserade samhällen och individer, vilket skapar onödiga rättsliga bördor.

Skadereduktion:

Legalisering av cannabis kan leda till skadereduktion genom att erbjuda säkrare tillgång till reglerade produkter, vilket minskar risken för förorenade eller farliga ämnen. Det möjliggör utbildnings- och medvetenhetssatsningar om ansvarsfullt bruk.

Minskning av Kriminell Aktivitet:

Legalisering kan underminera illegal marknad för cannabis, vilket minskar relaterad brottslighet och våld. Rättsvårdande resurser kan omdirigeras mot allvarligare brott.

Kriminalisera Cannabisanvändning:

Folkhälsorisker:

Användning av cannabis, särskilt i höga mängder eller av vissa sårbara grupper som ungdomar, kan ha negativa hälsoeffekter, inklusive kognitiv försämring och beroende. Kriminalisering fungerar som ett avskräckande medel för att avråda från användning, särskilt bland unga människor.

Säkerhetsrisker:

Att köra fordon under påverkan av cannabis kan försämra körförmågan, vilket leder till olyckor och skador. Arbetsplatsens säkerhet kan äventyras med anställda under påverkan.

Gateway Drug-argumentet:

Vissa hävdar att användning av cannabis kan leda till användning av hårdare droger, även om detta är ett kontroversiellt påstående med varierande bevis. Kriminalisering kan förhindra potentiell eskalering till farligare substanser.

Juridisk Precedens:

Cannabis klassificeras för närvarande som en Schedule I-drog i många platser, bredvid ämnen som heroin, vilket tyder på en stark juridisk ståndpunkt mot dess användning. Att bibehålla dess olagliga status överensstämmer med befintliga drog lagar och ramverk.

Psykologiska Risker:

I vissa fall kan tung cannabisanvändning leda till psykiska problem såsom ångest, depression och psykos. Kriminalisering kan fungera som ett skydd mot utbredd användning och dess associerade risker för psykisk hälsa.
Citera
2024-04-24, 16:00
Medlem
Pungpuckels avatar
Beror ju vad du menar med "snart"

Solen kommer också att slockna "snart" ur ett kosmiskt perspektiv... kan tänka mig att polleten trillar ner hos politikerna strax före det slocknar.

Så ja.. "snart"!
Citera
2024-04-24, 16:14
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Så man väljer att legalisera - inget tvång föreligger.
Är du måhända autist?

Sverige kan givetvis fortsätta göra det olagligt. Men det blir inte hållbart. Därav är man, ja, tvungen att mot sin vilja göra det motsatta.
Citera
2024-04-24, 17:37
Medlem
Troligtvis inte och isåfall sist ut i norden
Citera
2024-04-24, 18:59
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Tror inte Sverige blir så "liberalt" att ens försäljning av kall öl kommer tillåtas på väldigt länge.

Så sluta önskedrömma om friheten att köpa en joint och väck mig när Svensken har givits friheten att köpa en kall starköl.

Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Jag dricker en kall öl varje kväll efter jobbet. Till maten. Hemma. Varför menar du att du inte klarar av samma sak??

Du är ett bevis för att alkohol är lika, om inte mer skadligt än cannabis. Vi ser här att läsförståelse och mottaglighet för information blir kraftigt nedsatt av daglig alkoholkonsumtion.
Citera
2024-04-24, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det är inte så många länder som legaliserat det än.
Canada är väl det land som mest påminner om Sverige.

Hade du hellre sett en jämförelse på statistik från Thailand?
Oväsentligt, går ordna vilka resultat som helst med statistik. Å när han nöter det så är det tydligare.
Citera
2024-04-25, 07:42
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Exakt av den anledningen som jag beskrev. Tunga knarkare är inte kända för att ha den bästa självinsikten.

Dom började ju inte som tunga knarkare utan rök lite enligt dem "oskyldigt gräs".Som visa sig leda till tyngre droger .
Citera
2024-04-25, 07:44
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Precis, de flesta blir inte tunga knarkare det är ju det som är hela poängen.

Edit: det här var då egentligen menar som en respons på vad jag trodde var MrsEjPK:

Jag insåg precis att du nog inte förstår vad jag sagt eller vad det innebär. Har du någonsin reflekterat över skillnaden mellan korrelation och kausalitet? Om knarkaren sagt att "det hela började med att jag gick upp på morgonen" betyder det för dig att det borde vara olagligt att gå upp på morgonen? Att det var inkörsporten? Nej. Så varför tänker knarkaren själv att just cannabis var en inkörsport? Jo därför att vi tillsammans bestämt att samhället ska behandla cannabis på samma sätt som heroin. Använder du cannabis placeras du automatiskt i samma fack som heroinmissbrukare. Det är det som är den huvudsakliga länkande faktorn. Det är det som är inkörsporten, inte själva ämnet cannabis i sig. Det finns inget med cannabis som får en människa att vilja bruka andra ämnen, det är endast associationen till andra ämnen som vi hittat på som skapar denna koppling.

Jämför du på allvar att gå upp på morgonen med att röka cannabis som ju ger många knarkare psykoser samt inkörsport till tyngre droger ? Men lägg av .

Och gör som du vill .Rök på och förstör hjärnan.Jag avslutar diskussionen här.
Senast redigerad av MrsEjPK 2024-04-25 kl. 07:47.
Citera
2024-04-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Jämför du på allvar att gå upp på morgonen med att röka cannabis som ju ger många knarkare psykoser samt inkörsport till tyngre droger ? Men lägg av .

Och gör som du vill .Rök på och förstör hjärnan.Jag avslutar diskussionen här.

Det är du som likställer att gå upp på morgonen med cannabis med din logik. Jag är ingen förespråkare av cannabisanvändning. Jag är motståndare till organiserad brottslighet. Jag uppmanar dig att anstränga dig att tänka lite på din åsikt och exakt vad den innebär och hur du tänker att det faktiskt fungerar. Men jag förstår att det är svårt för dig.
Citera
2024-04-25, 21:18
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Jag tyckte hon var kass på att debattera men det var även han som du poängterar.
Ett barn i Eslöv, tror jag det var, fick i sig ättika. Är det skäl nog att förbjuda ättika?

De hittar alltid skäl till att det är en jättedålig idé att legalisera. Reportern i början sa ju att motståndarna till lagen trodde att den svarta marknaden skulle växa för att den vita inte skulle mäkta med att producera tillräckligt mycket

Hon kanske inte var bäst på att debattera, men han var definitivt MYCKET sämre. Ett av hans argument var att "dom senaste tre månaderna har X% testat cannabis" som att det per automatik är något negativt. Har det sänkt t ex våldsbrott eller alkoholkonsumtion, eller haft andra effekter, osv. Allt han gjorde var att cherrypicka ett antal kontextlösa påståenden.
Citera
2024-04-26, 14:53
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Ett av hans argument var att "dom senaste tre månaderna har X% testat cannabis" som att det per automatik är något negativt. Har det sänkt t ex våldsbrott eller alkoholkonsumtion, eller haft andra effekter, osv. Allt han gjorde var att cherrypicka ett antal kontextlösa påståenden.
Visst, men de han vill övertyga är inte oss som är insatta, han vill ju övertyga folk som inte vet något om cannabis eller narkotikapolitik om att det är dåligt med legalisering. Även om jag inte håller med Staffans analyser så framstår han som påläst och självsäker. Han verkar helt enkelt mer trovärdig än någon från ett ungdomsförbund som framstår som nervös och osäker oavsett om hon har rätt i sak eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in