2024-04-23, 19:11
Medlem
Många ställen börjar mer och mer legalisera cannabis.

Snart blir det väl Sveriges tur?

Hur snart kommer vi till att göra cannabis lagligt?
Citera
2024-04-23, 19:22
Medlem
Belters avatar
Inte under våran livstid i alla fall. Ingen politiker vill ta i skiten.
Citera
2024-04-23, 19:24
Medlem
Genelkurmays avatar
Inte förrän Norge eller Finland gör det.

Förr eller senare kommer Sverige vara tvungna.
Citera
2024-04-23, 19:33
Medlem
StonedMonkeys avatar
Nä det tror jag inte, frågan dyker upp titt som tätt i podcasten Sista måltiden, när dom har politiker och åklagare på besök bland annat, och det är dystra svar.. te.x. när Jimmy Åkesson svarade lät han som han citerade "Knark är bajs!" broschyrena utantill. Lisa dos Santos (åklagare) lät likadant. Har för mig att Ulf Kristersson fick den frågan också när han var där, kommer inte ihåg vad han svarade men kommer ihåg att det var precis vad jag trodde han skulle säga, och att det då alltså lär negativt.

Nu är det bara dom 2 exemplarna jag kommer på från just den podden, men tycker aldrig jag läser något vettigt när frågan ställs till folk i maktposition på andra ställen heller, te.x. tidningarna.

Finns säkert vettiga personer med makt som absolut tycker vi ska legalisera, men det verkar fortfarande vara tabu att uttala den åsikten högt, så det är ingen sådan person som vill ta debatten/konsekvenserna av att ens diskutera frågan.
Senast redigerad av StonedMonkey 2024-04-23 kl. 19:43.
Citera
2024-04-23, 19:35
Medlem
Typ som att vi aldrig skulle gå med i NATO hösten 2021. Nu är vi med. Politik kan ändras snabbt. Fast just det här är väl tveksamt. Jag har svårt att se någon större händelse som skulle lägga om kursen.
Citera
2024-04-23, 19:42
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Med tanke på hur dåligt cannbis förespråkarna debatterar så är det inte konstigt att förhoppningsvis lär fortsätta vara förbjudet.

https://www.tv4play.se/klipp/b6ae5b5...abis-i-sverige

Cannabisförespråkaren får storstryk här i tv4 nyhetsmorgon.
Citera
2024-04-23, 19:58
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nä det tror jag inte, frågan dyker upp titt som tätt i podcasten Sista måltiden, när dom har politiker och åklagare på besök bland annat, och det är dystra svar.. te.x. när Jimmy Åkesson svarade lät han som han citerade "Knark är bajs!" broschyrena utantill. Lisa dos Santos (åklagare) lät likadant. Har för mig att Ulf Kristersson fick den frågan också när han var där, kommer inte ihåg vad han svarade men kommer ihåg att det var precis vad jag trodde han skulle säga, och att det då alltså lär negativt.

Nu är det bara dom 2 exemplarna jag kommer på från just den podden, men tycker aldrig jag läser något vettigt när frågan ställs till folk i maktposition på andra ställen heller, te.x. tidningarna.

Finns säkert vettiga personer med makt som absolut tycker vi ska legalisera, men det verkar fortfarande vara tabu att uttala den åsikten högt, så det är ingen sådan person som vill ta debatten/konsekvenserna av att ens diskutera frågan.

Kan ändå hålla med om att knark är bajs lika mycket som alkohol i höga mängder. Naturligt cannabis som växer fritt ute i naturen har låg THC halt vilket har visats sig vara bra för nervsystemet i måttliga mängder men problemet i Sverige är att folk som redan är psykiskt odtsbila brukar/kommer bruka cannabis som innehåller hög THC halt.

Effekten kan bli en mardröm för vissa. Mår du dåligt så kan du må ännu sämre, är du glad så kan du bli ännu gladare. Det beror helt enkelt på i vilket psykiskt tillstånd individen befinner sig i och vad för diagnoser individen har. Att bara legalisera det innebär inte bara frid och fröjd, detta kan leda till att Sverige kanske kommer behöva utöka psykiatrin i framtiden.
Citera
2024-04-23, 20:14
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Kan ändå hålla med om att knark är bajs lika mycket som alkohol i höga mängder. Naturligt cannabis som växer fritt ute i naturen har låg THC halt vilket har visats sig vara bra för nervsystemet i måttliga mängder men problemet i Sverige är att folk som redan är psykiskt odtsbila brukar/kommer bruka cannabis som innehåller hög THC halt.

Effekten kan bli en mardröm för vissa. Mår du dåligt så kan du må ännu sämre, är du glad så kan du bli ännu gladare. Det beror helt enkelt på i vilket psykiskt tillstånd individen befinner sig i och vad för diagnoser individen har. Att bara legalisera det innebär inte bara frid och fröjd, detta kan leda till att Sverige kanske kommer behöva utöka psykiatrin i framtiden.

Absolut cannabis kan missbrukas och vissa personer borde inte röka cannabis, båda dom sakerna är absolut sanningar men tycker inte att varken det ena eller det andra är argument för att inte legalisera cannabis. Cannabis missbrukas redan av personer, och folk som inte borde röka gör det ändå, som det ser ut just nu när det är olagligt.

Och man kan dra paralleller till alla som dricker alkohol fast dom inte borde och missbrukar den drogen, kör rattfulla, våldtar och hamnar i slagsmål.. men man låter inte dom personerna vara i fokus när man diskuterar alkohol, utan då pratar man om alla dom som kan hantera att dricka alkohol och gör det på ett vettigt sätt, dessa personer finns bland cannabisrökare också.

Jag tycker istället man ska fokusera på alla dom som brukar cannabis på ett vettigt sätt, dom som inte får psykoser utan kan hantera ruset och brukar drogen på ett vettigt sätt. Varför ska dom inte få röka?
Citera
2024-04-23, 20:16
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Med tanke på hur dåligt cannbis förespråkarna debatterar så är det inte konstigt att förhoppningsvis lär fortsätta vara förbjudet.

Men herregud det här är nog bland det mest patetiska jag sett.
De bjuder alltså in en hetsig jävla femi-WOKE (sjukt opåläst) tonårsbrud från Centerpartiets Ungdomsförbund som ska debattera mot en 100-årig författare som sitter på medeltida värderingar.

Hon svävar iväg direkt från cannabis, till att bygga "injektionsrum" för missbrukare och starta upp ett "sprututbytessystem" för heroinmissbrukare osv.
Börjar prata om "knarkskam" bland cannabisanvändare?
Vad i helvete?!

När hon blir ägd gång på gång så kommer offerkoftan till slut fram och hon anklagar honom för att använda härskartekniker, classic.
Nä, ska vi komma någon vart med detta så behövs det någon som faktiskt begriper vad det handlar om, och kan presentera vettiga argument.
Citera
2024-04-23, 20:48
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Nä, ska vi komma någon vart med detta så behövs det någon som faktiskt begriper vad det handlar om, och kan presentera vettiga argument.

Ja, nyhetsmorgon borde bjudit in te.x. Magnus Linton, som skrivit böcker och debattartiklar samt forskat i ämnet.
Citera
2024-04-23, 20:49
Medlem
OnkelUnkass avatar
Sverige kommer vara ett av de sista länderna i världen att legalisera cannabis Vi har politiker som på fullaste allvar hävdar att cannabis är lika farligt som heroin.
Citera
2024-04-23, 20:56
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77

Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Men herregud det här är nog bland det mest patetiska jag sett.
De bjuder alltså in en hetsig jävla femi-WOKE (sjukt opåläst) tonårsbrud från Centerpartiets Ungdomsförbund som ska debattera mot en 100-årig författare som sitter på medeltida värderingar.

Hon svävar iväg direkt från cannabis, till att bygga "injektionsrum" för missbrukare och starta upp ett "sprututbytessystem" för heroinmissbrukare osv.
Börjar prata om "knarkskam" bland cannabisanvändare?
Vad i helvete?!

När hon blir ägd gång på gång så kommer offerkoftan till slut fram och hon anklagar honom för att använda härskartekniker, classic.

När blir hon ägd? Gubben har ju för fan siffror från 60-talet och har ju ingen aning om vad han pratar om. Han sa t ex att Sverige "ligger ganska lågt" när det gäller narkotikarelaterad dödlighet, lol. Sverige ligger fem gånger över europagenomsnittet i dödlighet. Hans enstaka exempel är dessutom helt efterblivna, han säger att legalisera cannabis = brottslighet ökar, småbarn dör av cannabis, sjukvården överbelastas etc. Allting är ju bullshit. Pinsamt dåligt påläst av gubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in