Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-18, 12:20
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det blir inte ”kallare och kallare”. Varför postar du ett inlägg av detta slag?
Klart det blir kallare och kallare, det är bara att titta ut genom fönstret.
Jag lever i verkligheten, jag är ute varje dag, jag ser naturen och allt dom finns där och jag ser förändringarna.

Fejkade rapporter och mätningar gjorda av vänstervridna professorer på vänstervridna universitet biter inte på mig.
Citera
2024-04-18, 12:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Klart det blir kallare och kallare, det är bara att titta ut genom fönstret.
Jag lever i verkligheten, jag är ute varje dag, jag ser naturen och allt dom finns där och jag ser förändringarna.

Fejkade rapporter och mätningar gjorda av vänstervridna professorer på vänstervridna universitet biter inte på mig.
Det är just den här typen av påståenden som slår tillbaka på alla försök till meningsfulla diskussioner. Vissa saker måste man utgå ifrån är fakta. Globala uppvärningen ser ut ungefär såhär:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp

Utifrån det kan man diskutera hur pass korrekt det är men att bara avfärda det som ”fejkade rapporter” är inte seriöst.
Citera
2024-04-18, 15:43
Medlem
Totiuss avatar
Klimatångest, nu på en vårdcentral nära dig
https://klimatupplysningen.se/klimatangest-nu-pa-en-vardcentral-nara-dig/

På 1177 finns alltså en sida som handlar om ”Att leva med oro för klimatet”:
Det är vanligt att känna starka känslor inför att klimatet i världen förändras. Känslorna kan ge dig kraft att göra saker men du kan också känna dig maktlös. Ibland kan känslorna bli så starka att du har svårt att hantera din vardag. Då kan du behöva hjälp. Det finns mycket du kan göra själv för att må bättre.
[...]
https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-leva-med-oro-for-klimatet/

Det är en absurd utveckling när ”klimatångest” normaliseras av samhället så att det till och med tas in som något för hälso- och sjukvården. Tveklöst är det media som drivit på denna absurda utveckling. Hälso- och sjukvård ska enligt lag bedrivas i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Att hälso- och sjukvården skriver om ”klimatångest” som på 1177 kan verkligen ifrågasättas utifrån kraven på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera
2024-04-18, 21:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag är övertygad om att det finns vetenskapsmän knutna till IPCC som är obekväma med likriktningen och får skamsköljningar av Guterres yttranden (e.g. "The era of global warming has ended; the era of global boiling has arrived." samt organisationens ideologisering. Jag hoppas det iallafall.

Ja, Big Oil är ju aktiva även där, och kan nog påverka i en riktning mot att man inte behöver göra något

Alla forskare sitter fast i sin egen verklighet, och det påverkar deras resultat, oavsett ämne och grunduppfattning.

Ändå måste man väl tro att det finns en objektiv sanning som vi kan närma oss? För om allt bara är berättelser finns det ingen vetenskap längre, och vi kan lägga ned skolor och universitet.

Vad man hade velat se i ämnet är förslag på varför de flesta forskare har fel, men det är väl bara Suppose som ens vill diskutera. Din kollega hävdar att universitet har "oändliga resurser", tja, då borde de som ligger bakom kunna tysta all kritik, och även fixa alla problem utan nya skatter eller uppoffringar.

Den större diskussion är intressant. Där kan man se att de som är köpta av Big Oil, eller ändå inte tror på att CO2 kan förändra klimatet, också ofta är gamla. Lindzen är 84 och någon Greta Lindzen verkar inte finnas. Ty tror jag att den diskussionen tystnar inom en generation.

I tråden är det tydligt att de som är emot IPCC ofta är det av politiska och kulturella skäl. De menar att någon ond makt försöker göra slut på dem, genom hbtq, lagar och folkutbyte. Klimatet spelar egentligen ingen roll för dem.
Citera
2024-04-18, 21:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Problemet ligger i HUR man argumenterar. Du förstör alla sakfrågor genom ständiga halmgubbar, avledningar, personangrepp och andra argumentationsfel. Du är på botten av pyramiden i Paul Grahams "Hierarchy of Disagreement":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument#/media/Fil:Graham's_Hierarchy_of_Disagreement-en.svg

I Vindeln-fallet avslöjades felet genom resonemang (som du bara störde) i toppen av pyramiden.

Om du inte förstår detta så ligger problemet faktiskt bara hos dig.

Ja oj, sicket gräv...

Varför skriver ni inte till dem som givit informationen istället för att leka snillen spekulerar här. De är ju inte döda.
Citera
2024-04-18, 23:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
[...]
Vad man hade velat se i ämnet är förslag på varför de flesta forskare har fel, [...]
Vilka säger att ”de flesta forskare har fel”? Det är ju bara en infantil halmgubbe.
Citera
2024-04-18, 23:12
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det blir mer och mer tydligt att den här tråden hör hemma i "Konspirationer och alternativa teorier".

Man måste helt klart vara plattjordare för att tro på en uppvärmning när det bara blir kallare och kallare.

Tack. Tittade in här för att se vad som hänt. Verkligen dags att lägga denna i kategorin konspirationsteorier.

Det är denna månad 12-år sedan man påstod att Planeten hade 12-år på sig.

A. Ingen uppvärmning (tvärtom kallare än på 40-år)
B. Ingen havsnivåhöjning (Maldiverna har nu tre istället för en flygplats)
C. Alla glaciärer finns kvar. Alla. 100%
D. Vi har färre döda i klimatrelaterade orsaker än någonsin i historien Färre än 10% om vi jämför med 1950 då planeten hade mindre än hälften av dagens population.

....Vi har dock aldrig någonsin betalt så mycket mer för energi och annat för att "rädda klimatet" som idag. 1000-tals miljarder per år, går åt till denna bluff. Hade enkelt utrotat all fattigdom på jorden med de pengarna.

Den som tror att politikerna kan justera temperaturen på planeten måste vara så urbota dum att de inte borde ges ett legitimation.

Klimatfanatismen har blod på sina händer.
Citera
2024-04-18, 23:54
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Tack. Tittade in här för att se vad som hänt. Verkligen dags att lägga denna i kategorin konspirationsteorier.

Det är denna månad 12-år sedan man påstod att Planeten hade 12-år på sig.

A. Ingen uppvärmning (tvärtom kallare än på 40-år)
B. Ingen havsnivåhöjning (Maldiverna har nu tre istället för en flygplats)
C. Alla glaciärer finns kvar. Alla. 100%
D. Vi har färre döda i klimatrelaterade orsaker än någonsin i historien Färre än 10% om vi jämför med 1950 då planeten hade mindre än hälften av dagens population.

....Vi har dock aldrig någonsin betalt så mycket mer för energi och annat för att "rädda klimatet" som idag. 1000-tals miljarder per år, går åt till denna bluff. Hade enkelt utrotat all fattigdom på jorden med de pengarna.

Den som tror att politikerna kan justera temperaturen på planeten måste vara så urbota dum att de inte borde ges ett legitimation.

Klimatfanatismen har blod på sina händer.
Svenska Yle 2022-10-08: Ihållande sommarhetta och Saharasand har fått Alpernas glaciärer att smälta i rekordtakt.
Citera
2024-04-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Svenska Yle 2022-10-08: Ihållande sommarhetta och Saharasand har fått Alpernas glaciärer att smälta i rekordtakt.

Vojne, vojne vilken cherry-picking: En enda mening från Svenska Yle från oktober 2022.

Precis vad man väntar sig om man går in i en s.k. vetenskaplig diskussionsgrupp.
Citera
2024-04-19, 09:15
Medlem
afvongreves avatar
Natursidan.se 2022-09-29: I Schweiz har myndigheterna länge mätt hur mycket glaciärer smälter. 2022 var ett katastrofalt år med tre gånger kraftigare avsmältning än gränsen för vad som klassas för "extrem" avsmältning.
Citera
2024-04-19, 10:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Natursidan.se 2022-09-29: I Schweiz har myndigheterna länge mätt hur mycket glaciärer smälter. 2022 var ett katastrofalt år med tre gånger kraftigare avsmältning än gränsen för vad som klassas för "extrem" avsmältning.
Källan tycks vara denna artikel:
Worse than 2003: Swiss glaciers are melting more than ever before
https://scnat.ch/en/uuid/i/2e076759-0234-567e-9bfb-2cdfebd6ff34-Worse_than_2003_Swiss_glaciers_are_melting_more_th an_ever_befor e

I stapeldiagrammet kan man se hur isvolymen minskat extremt mycket just 2022 (6,2 %). Tidigare rekord var 2003 (3,8 %).

Globala medeltemperaturen under samma period:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2023

Man ser med blotta ögat att korrelationen mellan den globala temperaturen och issmältningen är låg eller obefintlig.

Notera vidare att det är bland annat Natursidan som nyligen publicerat den uppenbart felaktiga nyheten att vintern blivit 58 dagar kortare på 40 år (se lite längre bak i tråden). Natursidan behöver uppenbarligen tas med en nypa salt och källgranskas.
Citera
2024-04-19, 12:24
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Källan tycks vara denna artikel:
Worse than 2003: Swiss glaciers are melting more than ever before
https://scnat.ch/en/uuid/i/2e076759-0234-567e-9bfb-2cdfebd6ff34-Worse_than_2003_Swiss_glaciers_are_melting_more_th an_ever_befor e

I stapeldiagrammet kan man se hur isvolymen minskat extremt mycket just 2022 (6,2 %). Tidigare rekord var 2003 (3,8 %).

Globala medeltemperaturen under samma period:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:2000/to:2023

Man ser med blotta ögat att korrelationen mellan den globala temperaturen och issmältningen är låg eller obefintlig.

Notera vidare att det är bland annat Natursidan som nyligen publicerat den uppenbart felaktiga nyheten att vintern blivit 58 dagar kortare på 40 år (se lite längre bak i tråden). Natursidan behöver uppenbarligen tas med en nypa salt och källgranskas.
Jag förstår inte. Varför ska man jämföra glaciärsmältningen med den globala temperaturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in