Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Jag är övertygad om att det finns vetenskapsmän knutna till IPCC som är obekväma med likriktningen och får skamsköljningar av Guterres yttranden (e.g. "The era of global warming has ended; the era of global boiling has arrived." samt organisationens ideologisering. Jag hoppas det iallafall.
Ja, Big Oil är ju aktiva även där, och kan nog påverka i en riktning mot att man inte behöver göra något
Alla forskare sitter fast i sin egen verklighet, och det påverkar deras resultat, oavsett ämne och grunduppfattning.
Ändå måste man väl tro att det finns en objektiv sanning som vi kan närma oss? För om allt bara är berättelser finns det ingen vetenskap längre, och vi kan lägga ned skolor och universitet.
Vad man hade velat se i ämnet är förslag på varför de flesta forskare har fel, men det är väl bara Suppose som ens vill diskutera. Din kollega hävdar att universitet har "oändliga resurser", tja, då borde de som ligger bakom kunna tysta all kritik, och även fixa alla problem utan nya skatter eller uppoffringar.
Den större diskussion är intressant. Där kan man se att de som är köpta av Big Oil, eller ändå inte tror på att CO2 kan förändra klimatet, också ofta är gamla. Lindzen är 84 och någon Greta Lindzen verkar inte finnas. Ty tror jag att den diskussionen tystnar inom en generation.
I tråden är det tydligt att de som är emot IPCC ofta är det av politiska och kulturella skäl. De menar att någon ond makt försöker göra slut på dem, genom hbtq, lagar och folkutbyte. Klimatet spelar egentligen ingen roll för dem.