Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Dina ad hominem-argument har inte ett dugg med saken att göra. Nu gäller saken att temperaturrekorden kan vara en konsekvens av El Nino och att kallare väder är att vänta.
We are likely seeing the last of the El Nino excess warmth of the upper tropical ocean being transferred to the troposphere.
https://www.drroyspencer.com/2024/04/uah-global-temperature-update-for-march-2024-0-95-deg-c/
Det är ganska talande att du inte kan se någon skillnad mellan källkritik och personangrepp. Är det därför du är så upprörd och förvirrad hela tiden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Hade det handlat om matematik eller halvledarfysik hade det inte funnits någon anledning att bry sig, men just i geovetenskap är det besvärande. Jag vet att Spencer på sin blogg duckat alla frågor om hur hans religion och vetenskap går ihop. Kan han lita på proxies om forntida temperatur samtidigt som han inte accepterar fossil som visar på evolution av arter? Han vill, i alla fall utåt, hålla isär sina två personligheter, den vetenskapliga och den religiösa. Att han sen jämfört miljörörelsen med avgudadyrkan gör inte saken bättre. Han förefaller tillhöra skolan som menar att Gud designat världen optimalt och att människan då inte kan sabotera den, alternativt att om vi gör det spelar det ingen roll eftersom vi ändå inte har så långt kvar till Jesus återkomst.
Jag tänkte inte ens så långt att det fanns en sån direkt konflikt mellan hans religiösa ideologi och det specifika forskningsfältet i form av den geologiska temperaturdatan, the fossil record etc.
Jag tänker att man måste underkänna honom även om det inte fanns denna konflikt, och det på rent vetenskapsfilosofiska/epistemologiska grunder, då att han inte kan eller vill göra skillnad mellan vetenskaplig kunskap och ogrundade trosföreställningar. Han förnekar kunskap på en ganska fundamental nivå, vilket i mina ögon gör allt han säger till kattskit.