Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Temperaturen hinner tydligen inte sjunka så mycket innan nästa El Nino kommer.
Uppenbarligen kan detta inte vara något normalt annars skulle jorden sedan länge smält så många El Nino vi haft under dess historia. Att temperaturen inte sjunker tillbaka helt beror på AGW.
Citera
2024-04-10, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Naturligt vore att temperaturen gick ned till samma nivå som före när El Ninon var över, inte att varje El Nino hamnar högre än föregående.

Nu förenklar du mycket. ENSO består av tre faser: La Nina, El Nino, och Neutral. Dessa är synkroniserade med solcyklerna. Mängden energi som tas upp och släpps ut varierar och är kopplat till styrkan på solcykeln. Att temperaturen skulle återgå till samma nivå efter varje El Nino, och att detta skulle vara det naturliga, låter osannolikt. Och jag skulle vilja säga att det går emot den vetenskap som finns på området.
Citera
2024-04-10, 13:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Uppenbarligen kan detta inte vara något normalt annars skulle jorden sedan länge smält så många El Nino vi haft under dess historia. Att temperaturen inte sjunker tillbaka helt beror på AGW.
Skillnaden beror på styrkan i El Nino respektive La Nina. Att det normala skulle vara att dessa tar ut varandra är bara något som du har hittat på. Här är en prognos från den 14 mars från Climate Prediction Center:
The most recent IRI plume indicates a transition to ENSO-neutral during spring 2024, with La Niña potentially developing during summer 2024 [Fig. 6].
https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/enso_advisory/ensodisc.shtml

Figur 6 visar några modellberäkningar för SST (Sea Surface Temperature):
https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/enso_advisory/figure06.gif
Citera
2024-04-10, 14:30
Medlem
Citat:
Skillnaden beror på styrkan i El Nino respektive La Nina. Att det normala skulle vara att dessa tar ut varandra är bara något som du har hittat på.
Om de inte i genomsnitt tar ut varandra, hur kommer det sig att jorden inte antingen frusit eller kokat?
Citera
2024-04-10, 14:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om de inte i genomsnitt tar ut varandra, hur kommer det sig att jorden inte antingen frusit eller kokat?
Temperaturen varierar över tid. Ibland är det varmare och ibland är det kallare. Nu befinner vi oss i en historiskt sett kall period.
Citera
2024-04-10, 18:24
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:

Lol så du tror El nino och La nina har samspelat med varandra under jordens 4,5 miljarder år? I vissa perioder kan vi se att antingen El nino eller La nina dominerat, sedan 2000-talets inledning har vi faktiskt haft en övervikt åt La nina vilket gör att djup solvärme kunnat lagras i våra hav.
Citera
2024-04-11, 04:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Dina ad hominem-argument har inte ett dugg med saken att göra. Nu gäller saken att temperaturrekorden kan vara en konsekvens av El Nino och att kallare väder är att vänta.
We are likely seeing the last of the El Nino excess warmth of the upper tropical ocean being transferred to the troposphere.
https://www.drroyspencer.com/2024/04/uah-global-temperature-update-for-march-2024-0-95-deg-c/

Det är ganska talande att du inte kan se någon skillnad mellan källkritik och personangrepp. Är det därför du är så upprörd och förvirrad hela tiden?

Citat:
Hade det handlat om matematik eller halvledarfysik hade det inte funnits någon anledning att bry sig, men just i geovetenskap är det besvärande. Jag vet att Spencer på sin blogg duckat alla frågor om hur hans religion och vetenskap går ihop. Kan han lita på proxies om forntida temperatur samtidigt som han inte accepterar fossil som visar på evolution av arter? Han vill, i alla fall utåt, hålla isär sina två personligheter, den vetenskapliga och den religiösa. Att han sen jämfört miljörörelsen med avgudadyrkan gör inte saken bättre. Han förefaller tillhöra skolan som menar att Gud designat världen optimalt och att människan då inte kan sabotera den, alternativt att om vi gör det spelar det ingen roll eftersom vi ändå inte har så långt kvar till Jesus återkomst.

Jag tänkte inte ens så långt att det fanns en sån direkt konflikt mellan hans religiösa ideologi och det specifika forskningsfältet i form av den geologiska temperaturdatan, the fossil record etc.

Jag tänker att man måste underkänna honom även om det inte fanns denna konflikt, och det på rent vetenskapsfilosofiska/epistemologiska grunder, då att han inte kan eller vill göra skillnad mellan vetenskaplig kunskap och ogrundade trosföreställningar. Han förnekar kunskap på en ganska fundamental nivå, vilket i mina ögon gör allt han säger till kattskit.
Senast redigerad av anomalign 2024-04-11 kl. 04:53.
Citera
2024-04-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tänker att man måste underkänna honom även om det inte fanns denna konflikt, och det på rent vetenskapsfilosofiska/epistemologiska grunder, då att han inte kan eller vill göra skillnad mellan vetenskaplig kunskap och ogrundade trosföreställningar. Han förnekar kunskap på en ganska fundamental nivå, vilket i mina ögon gör allt han säger till kattskit.
Det är att göra det väl enkelt för sig. Jag har träffat på åtskilliga personer som är duktiga inom sitt eget område men har hur knäppa idéer som helst inom annat. Så länge de inte överlappar fungerar det.
Citera
2024-04-11, 06:50
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det är att göra det väl enkelt för sig. Jag har träffat på åtskilliga personer som är duktiga inom sitt eget område men har hur knäppa idéer som helst inom annat. Så länge de inte överlappar fungerar det.

Duktig kan man väl vara. Men om man bokstavligen inte förstår eller tror på kunskap som begrepp, och inte klarar att skilja mellan fakta och ens fria fantasier, då tycker jag att man är helt otillförlitlig som förmedlare av kunskap. Kreationismen är en för djupgående och grundläggande sorts bias i min mening.
Citera
2024-04-11, 08:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är ganska talande att du inte kan se någon skillnad mellan källkritik och personangrepp. [...]
Källkritik handlar om att granska och värdera information men du struntar helt i informationen (som du uppenbarligen inte förstår) och ägnar dig bara åt infantila personangrepp.

Citat:
Här ger Roy Spencer sin egen syn på saken:
https://www.drroyspencer.com/science-and-religion-do-your-own-damn-google-search/

Menar du liksom anomalign att han ”antagligen snackar i nattmössan eller avsiktligen vilseleder” i följande inlägg?
https://www.drroyspencer.com/2024/04/uah-global-temperature-update-for-march-2024-0-95-deg-c/
Citera
2024-04-11, 09:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Källkritik handlar om att granska och värdera information men du struntar helt i informationen (som du uppenbarligen inte förstår) och ägnar dig bara åt infantila personangrepp.

Du har redan gjort det övertydligt att du inte begriper skillnaden mellan den allra mest grundläggande källkritiken och personangrepp, så du behöver inte låtsas veta vad det är. Du tycker ju att man är elak när man är källkritisk. 😹

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik
Citera
2024-04-11, 09:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har redan gjort det övertydligt att du inte begriper skillnaden mellan den allra mest grundläggande källkritiken och personangrepp, så du behöver inte låtsas veta vad det är. Du tycker ju att man är elak när man är källkritisk. 😹

Det du länkar till inleds såhär:
Källkritik är kritisk granskning av källmaterial och bedömning av trovärdigheten av påståenden som ges i en informationskälla. Källkritik är en central vetenskaplig metod för att bedöma vilka uppgifter från en uppgiftslämnare som är trovärdiga.

Du struntar i allt detta och ägnar dig bara åt infantila personangrepp.

Förklara vad du menar med att Roy Spencer ”antagligen snackar i nattmössan eller avsiktligen vilseleder” i följande inlägg:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in