Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-09, 13:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ännu ett tramsinlägg från dig.
IPCC säger förstås att El Nino påverkar klimatet på det sätt som Roy Spencer och alla andra som förstår saken säger. Har du inte ens förstått vad El Nino är?

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o%E2%80%93Southern_Oscillation

Jodå, jag vet vad det är.

Men jag tycker att man ska länka till trovärdiga källor, och inte göra som du och alltid gräva i komposten efter sina källor. Du kommer verkligen alltid de absolut minst trovärdiga jäkla kufarna som är möjligt. En jäkla klimatförnekande kreationist den här gången, liksom kom igen. Vad han säger är inte meningsfullt för tråden eftersom han inte är trovärdig. Vill du flika in nåt om El Nino så kan du länka till vad någon trovärdig expert säger istället, inte en paranoid galnings jäkla tramsblogg.
Citera
2024-04-09, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jodå, jag vet vad det är.

Men jag tycker att man ska länka till trovärdiga källor, och inte göra som du och alltid gräva i komposten efter sina källor. Du kommer verkligen alltid de absolut minst trovärdiga jäkla kufarna som är möjligt. En jäkla klimatförnekande kreationist den här gången, liksom kom igen. Vad han säger är inte meningsfullt för tråden eftersom han inte är trovärdig. Vill du flika in nåt om El Nino så kan du länka till vad någon trovärdig expert säger istället, inte en paranoid galnings jäkla tramsblogg.
Det är din åsikt. Det är vidare uppenbart att du är extremt obildad och okunnig i ämnet. Här är Roy Spencers inlägg den 2 april (igen):
https://www.drroyspencer.com/2024/04/uah-global-temperature-update-for-march-2024-0-95-deg-c/

Förklara i sak vad du menar är fel eller sluta med ditt spammande med nonsens och personangrepp i tråden.

Vidare är det ett grovt personangrepp att som du gör kalla någon ”paranoid galning” med en ”tramsblogg”. Sådant hör definitivt inte hemma i något normalt forum.
Citera
2024-04-09, 13:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det är din åsikt. Det är vidare uppenbart att du är extremt obildad och okunnig i ämnet. Här är Roy Spencers inlägg den 2 april (igen):
https://www.drroyspencer.com/2024/04/uah-global-temperature-update-for-march-2024-0-95-deg-c/

Förklara i sak vad du menar är fel eller sluta med ditt spammande med nonsens och personangrepp i tråden.

Vidare är det ett grovt personangrepp att som du gör kalla någon ”paranoid galning” med en ”tramsblogg”. Sådant hör definitivt inte hemma i något normalt forum.

Mannen förnekar evolutionsteorin. Det gör att han har mycket låg tillförlitlighet i vetenskapliga frågor. Att förneka klimatforskningen är illa nog, men att förneka evolutionen är helt uppåt väggarna tokigt.
Citera
2024-04-09, 13:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ännu ett tramsinlägg från dig.
IPCC säger förstås att El Nino påverkar klimatet på det sätt som Roy Spencer och alla andra som förstår saken säger. Har du inte ens förstått vad El Nino är?

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o%E2%80%93Southern_Oscillation
Ja, den kraftiga och plötsliga temperaturuppgången är förbryllande.

Än så länge lirar väl observationerna rätt väl med:
https://academic.oup.com/oocc/article/3/1/kgad008/7335889

Osäkerheter kan som bekant slå åt båda hållen.

Återstår att se om detta är ett trendbrott.
Citera
2024-04-09, 13:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mannen förnekar evolutionsteorin. Det gör att han har mycket låg tillförlitlighet i vetenskapliga frågor. Att förneka klimatforskningen är illa nog, men att förneka evolutionen är helt uppåt väggarna tokigt.
Det har absolut ingenting med sakfrågan att göra. Svara på mitt förra inlägg eller håll käften med ditt nonsens (för att tala klarspråk).

Jag upprepar ÅTER: Vad menar du är fel i sak?

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, den kraftiga och plötsliga temperaturuppgången är förbryllande.

Än så länge lirar väl observationerna rätt väl med:
https://academic.oup.com/oocc/article/3/1/kgad008/7335889

Osäkerheter kan som bekant slå åt båda hållen.

Återstår att se om detta är ett trendbrott.
Ja, det återstår att se.
Citera
2024-04-09, 15:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det har absolut ingenting med sakfrågan att göra. Svara på mitt förra inlägg eller håll käften med ditt nonsens (för att tala klarspråk).

Jag upprepar ÅTER: Vad menar du är fel i sak?

Ja, det återstår att se.

Jag säger inte att han har fel i sak. Han kan lika väl ha rätt som fel. Jag bryr mig inte. Det han säger är inte intressant eftersom han är en otillförlitlig källa.
Citera
2024-04-09, 18:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag säger inte att han har fel i sak. Han kan lika väl ha rätt som fel. Jag bryr mig inte. Det han säger är inte intressant eftersom han är en otillförlitlig källa.
Dina ad hominem-argument har inte ett dugg med saken att göra. Nu gäller saken att temperaturrekorden kan vara en konsekvens av El Nino och att kallare väder är att vänta.
We are likely seeing the last of the El Nino excess warmth of the upper tropical ocean being transferred to the troposphere.
Citera
2024-04-09, 19:50
Medlem
Citat:
Hade det handlat om matematik eller halvledarfysik hade det inte funnits någon anledning att bry sig, men just i geovetenskap är det besvärande. Jag vet att Spencer på sin blogg duckat alla frågor om hur hans religion och vetenskap går ihop. Kan han lita på proxies om forntida temperatur samtidigt som han inte accepterar fossil som visar på evolution av arter? Han vill, i alla fall utåt, hålla isär sina två personligheter, den vetenskapliga och den religiösa. Att han sen jämfört miljörörelsen med avgudadyrkan gör inte saken bättre. Han förefaller tillhöra skolan som menar att Gud designat världen optimalt och att människan då inte kan sabotera den, alternativt att om vi gör det spelar det ingen roll eftersom vi ändå inte har så långt kvar till Jesus återkomst.

Citat:
Nu gäller saken att temperaturrekorden kan vara en konsekvens av El Nino och att kallare väder är att vänta.
Lite går temperaturen säkert ned, El Nino ger alltid en topp, men den här toppen har varit högre än väntat så frågan är om det går ned till nivåer liknande de före. Nå förnekarna kan säkert klämma i med att "Temperaturökningen slutade 2024" några år framöver, precis som de alltid gör efter en El Nino.
Senast redigerad av Xenonen 2024-04-09 kl. 19:53.
Citera
2024-04-09, 20:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Lite går temperaturen säkert ned, El Nino ger alltid en topp, men den här toppen har varit högre än väntat så frågan är om det går ned till nivåer liknande de före. Nå förnekarna kan säkert klämma i med att "Temperaturökningen slutade 2024" några år framöver, precis som de alltid gör efter en El Nino.
Ja, det är så temperaturen beter sig. Är du en temperaturförnekare?
Citera
2024-04-09, 20:32
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Hade det handlat om matematik eller halvledarfysik hade det inte funnits någon anledning att bry sig, men just i geovetenskap är det besvärande. Jag vet att Spencer på sin blogg duckat alla frågor om hur hans religion och vetenskap går ihop. Kan han lita på proxies om forntida temperatur samtidigt som han inte accepterar fossil som visar på evolution av arter? Han vill, i alla fall utåt, hålla isär sina två personligheter, den vetenskapliga och den religiösa. Att han sen jämfört miljörörelsen med avgudadyrkan gör inte saken bättre. Han förefaller tillhöra skolan som menar att Gud designat världen optimalt och att människan då inte kan sabotera den, alternativt att om vi gör det spelar det ingen roll eftersom vi ändå inte har så långt kvar till Jesus återkomst.

Alla El nino's kyler på sikt ner jorden då djupt liggande soluppvärmd värme stiger upp från haven mot atmosfären och till sist intar rymden, att temperaturen bara skulle sjunka "lite" och inte till värdena innan El nino'n startade är omöjligt.
Citera
2024-04-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ja, det är så temperaturen beter sig. Är du en temperaturförnekare?
Naturligt vore att temperaturen gick ned till samma nivå som före när El Ninon var över, inte att varje El Nino hamnar högre än föregående.
Citera
2024-04-09, 20:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Naturligt vore att temperaturen gick ned till samma nivå som före när El Ninon var över, inte att varje El Nino hamnar högre än föregående.
Temperaturen hinner tydligen inte sjunka så mycket innan nästa El Nino kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in