2024-04-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om just den frågan skriver Kriminalrättens grunder, en standardlärobok i ämnet, så här (andra upplagan, sidan 450, fetning i original):
En person kan förfara som en anstiftare eller medhjälpare, utom såtillvida att hon inte har uppsåt att ett fullbordat brott skall komma till stånd (även om hon har uppsåt att förmå den andra att försöka). Syftet kan t.ex. vara att ”sätta dit” gärningsmannen. Ansvar för medverkan till fullbordat uppsåtsbrott är då uteslutet, men ibland aktualiseras medverkan till oaktsamhetsbrott (eller ansvar för tjänstefel). I en del fall föreligger kanske inte ens något främjande, nämligen när vederbörande medvetet motverkar att brott kommer till stånd.
I det här fallet försöker någon att få folk att ta sexuell kontakt med ett barn, fast gör det genom att en vuxen person låtsas vara barnet i fråga. Då finns ingen omedelbar risk att den som sätts dit tar kontakt med ett faktiskt barn. Eftersom det inte finns någon risk att brottet fullbordas så gör de som utger sig för att vara barn alltså inte skyldiga till anstiftan.

Det är sant att polisen inte får ägna sig åt brottsprovokation, men Dumpen agerar inte å polisens vägnar.

Å andra sidan agerar de privatpoliser vilket är illa nog.

Jag vill även minnas (ej helt säker) att man under vissa omständigheter bryter mot nån lag om man utger sig för att vara någon annan än man är på nätet. Att alla sedan skiter i det är ju en annan sak.

Dumpen bedriver ett högriskspwl och det ska faktiskt bli intressant att se huruvida de gjort sin läxa eller ej.

Om det INTE håller tror jag vi kan få se relativt hårda straff. Det man sysslar med är ingen lek. Vi pratar bland annat om 4 självmord man ansvarar för..
Senast redigerad av Snorrelino 2024-04-06 kl. 09:09.
Citera
2024-04-06, 09:10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Illa, möjligen, men inte på ett sätt som leder till rättsliga konsekvenser. Det finns inget förbud mot att vara en privatspanare.
Citat:
Jag vill även minnas (ej helt säker) att manunder vissa omständigheter bryter mot nån lag om man utger sig för att vara någon annan än man är på nätet. Att alla sedan skiter i det är ju en annan sak.
Om du till exempel begår bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken) så är det förstås straffbart även om det sker på nätet. Att utge sig för att vara någon annan är inte i sig straffbart, varken som bedrägeri eller något annat brott. Lögner är bara förbjudet under vissa omständigheter, som bedrägeri, mened, med mera. Det finns inget generellt förbud mot att ljuga i svensk lag. Det finns inte ens ett generellt förbud mot att ljuga om vad du heter eller hur gammal du är.
Citat:
Dumpen bedriver ett högriskspwl och det ska faktiskt bli intressant att se huruvida de gjort sin läxa eller ej.

Om det INTE håller tror jag vi kan få se relativt hårda straff. Det man sysslar med är ingen lek. Vi pratar bland annat om 4 självmord man ansvarar för..
Som sagt, det som är aktuellt är brottet förtal. Något annat (som brottsprovokation) ser jag inte hur det skulle kunna leda till rättsliga konsekvenser för Dumpen.
Citera
2024-04-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Eftersom Dumpen aldrig heller lägger ut namn så kommer de att klara sig så bra så.

Tveksamt. Fallet är ganska jämförbart med Mats Dagerlinds. Han fick skaka galler en månad. Och han hade inte ens kallat någon Pedofil. Men vi lär få facit med tiden.
Citera
2024-04-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Illa, möjligen, men inte på ett sätt som leder till rättsliga konsekvenser. Det finns inget förbud mot att vara en privatspanare.

Om du till exempel begår bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken) så är det förstås straffbart även om det sker på nätet. Att utge sig för att vara någon annan är inte i sig straffbart, varken som bedrägeri eller något annat brott. Lögner är bara förbjudet under vissa omständigheter, som bedrägeri, mened, med mera. Det finns inget generellt förbud mot att ljuga i svensk lag. Det finns inte ens ett generellt förbud mot att ljuga om vad du heter eller hur gammal du är.

Som sagt, det som är aktuellt är brottet förtal. Något annat (som brottsprovokation) ser jag inte hur det skulle kunna leda till rättsliga konsekvenser för Dumpen.

Förr eller senare får vi svar. OM de torskar står det nog i alla fall många på kö för att kräva betalt. Så jag hoppas som sagt att de har kollat upp det de gör väldigt noga.
Citera
2024-04-06, 09:29
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Visst, men då vi inne på hårklyverier. Man kommunicerar ju hela tiden attan jagar folk som vill ha sex med barn. I generella ordalag betyder det att man är pedofil.

Dumpen har i många fall även kontaktat gäddans anhöriga och sagt att gäddan vill ha sex med barn. SAMT att man även kan erbjuda vård. Vård i form av en coach Dumpen samarbetar med. Taxan lär vara 135 000 kr och det finns uppgifter om gäddor som påstår sig utsatta för utpressning på så vis att de hängs ut om de inte betalar. Men det återstår väl att reda ut.

Ärligt talat, tror du verkligen på vad en gädda har att säga? Förstår du inte hur fånigt det låter?
En desperat gädda säger nog en hel del för att ljuset ska läggas på Dumpen istället för på hen.
Citera
2024-04-06, 09:33
Medlem
Citat:
Förr eller senare får vi svar. OM de torskar står det nog i alla fall många på kö för att kräva betalt. Så jag hoppas som sagt att de har kollat upp det de gör väldigt noga.
Gäddor som inte har fallhöjd kanske tycker 50 000 (mer blir det knappast) för att åter dras fram i ljuset och exponeras inte bara i rätten utan i MSM är okej. Vilken cirkus det kommer bli!
Citera
2024-04-06, 09:34
Medlem
DeValeras avatar
Jag tror att Dumpen kommer att fällas. Vi har sett flera fällningar för förtal på sistone, Katarina Janouch, den här f.d polisen som varit utpekad som djurplågare som får igenom förtalsåtal på löpande band, journalisten på Aftonbladet som fick igenom förtalsmål mot den som anklagade honom för våldtäkt etc.

Jag vågar påstå att konsekvenserna för de sk gäddorna har varit betydligt allvarligare än i dessa mål. De har förlorat arbete, familj och vänner, några har blivit misshandlade eller blivit utsatta för hot. Så kravet på skadestånd kommer att ligga högt. Vid fällande dom kommer säkert flera av de s.k gäddorna att väcka åtal.
Citera
2024-04-06, 09:40
Medlem
Citat:

Jag vill även minnas (ej helt säker) att man under vissa omständigheter bryter mot nån lag om man utger sig för att vara någon annan än man är på nätet. Att alla sedan skiter i det är ju en annan sak.

Hahaha! Brottsprovokation? Inga brott har väl begåtts utom möjligen kukbilder. Inga barn finns, eller hur? Provokation är helt tillåtet, bara inte för polisen.

Nej du får nöja dig med att de kanske åker för förtal. Den här gäddan som stämt kommer heller inte få ersättning för förlorad inkomst eftersom han säkert skulle mist jobbet ändå, med sitt fotande på säkerhetsklassad arbetsplats mm.
Citera
2024-04-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Eller så kollar du sidan som just detta fallet handlar om så ser du att namnet står väldigt tydligt i stället för att hitta på.
Det är inte publicerat, de publicerade loggen. Du förstår väl själv att det inte var avsiktligt och de skriver inte ut de här potentiella förövarnas namn tills de är dömda.
Citera
2024-04-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Ärligt talat, tror du verkligen på vad en gädda har att säga? Förstår du inte hur fånigt det låter?
En desperat gädda säger nog en hel del för att ljuset ska läggas på Dumpen istället för på hen.

Det är det vi får se. Trovärdighet har inget med saken att göra i en rättegång. Dessutom har de inte formellt inte begått något brott mer än möjligen grooming.

Jag rycker lika illa om gäddor som du men jag bedömer själv att det är stor risk att Dumpen får bitq i gräset. Samma bedömning gör en vän med flera decenniers erfarenhet av en hög position i rättegångar.
Citera
2024-04-06, 09:50
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Det är det vi får se. Trovärdighet har inget med saken att göra i en rättegång. Dessutom har de inte formellt inte begått något brott mer än möjligen grooming.

Jag rycker lika illa om gäddor som du men jag bedömer själv att det är stor risk att Dumpen får bitq i gräset. Samma bedömning gör en vän med flera decenniers erfarenhet av en hög position i rättegångar.

Min bedömning och erfarenhet är att Dumpen ej kommer bli fällda.
Men det återstår att se.
Citera
2024-04-06, 10:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Min bedömning och erfarenhet är att Dumpen ej kommer bli fällda.
Men det återstår att se.

Intressant.

Om vi jämför gädd-stämningen och fällningen av Katarina Janouch för förtal. Janouch fälldes som bekant för förtal och rätten resonerade att syftet var att väcka missaktning mot en lärare som tvingade eleverna att utföra vissa religiösa ritualer.

På vilket sätt väcker inte dumpens uthängningar missaktning mot de gäddorna?

Vad menar du vad det är som gör att inte uthängningarna på Dumpen ska räknas som förtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in