2024-04-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Vi får väl hoppas att det blir så. Samt att de åker in några år.
De kommer aldrig frihetsberövas "några år" för det där.

Men Dumpen kommer nog inte kunna fortsätta så länge till ändå. förvånad hur länge den varat faktiskt och det tror jag nog S o P är också. De hade förväntat sig stämmas betydligt tidigare. Det ska bli mycket intressant att följa det här faller, om det inte blir avvisat.
Citera
2024-04-05, 16:23
Medlem
tretiotreslaks avatar
Hur kan det vara förtal att kalla ett får för ett får?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är rätt skrattretande hur du försöker läxa upp kallebrogen i det här. Han är vansinnigt mycket mer kunnig än du, och det har inte varit mycket du har sagt som har varit rätt.
Jag läxar inte upp käre Hälsing, jag argumenterar och alla är inte intresserade av att få rätt till varje pris utan av diskussionen. men andra mer kunniga än jag läxar säkerligen snart upp Kallebroggen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nix.
Inget brottmål för sådana utgår från brottsbalken.
Det här är ett yttrandefrihetsmål.
Snarare tryckfrihetsmål.

Men det som ska prövas är om Sanna har begått ett brott.
Citera
2024-04-05, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag läxar inte upp käre Hälsing, jag argumenterar och alla är inte intresserade av att få rätt till varje pris utan av diskussionen. men andra mer kunniga än jag läxar säkerligen snart upp Kallebroggen.
Tvivlar rätt starkt på att någon kommer läxa upp kallebrogen i den här frågan eftersom det han skriver är korrekt.

Mycket av det du påstår är objektivt och lättbevisligen felaktigt. Det är inte så mycket att "argumentera" om.
Citera
2024-04-05, 16:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nix.
Inget brottmål för sådana utgår från brottsbalken.
Det här är ett yttrandefrihetsmål.
Det är ett brottmål och ett yttrandefrihetsmål.

Brottmål behöver inte handla om brott som står i brottsbalken. Varje dag håller svenska domstolar mängder med rättegångar om brott som inte står i brottsbalken. Vårdslöshet i trafik och narkotikabrott är nog bland de vanligare, andra exempel är t.ex. vapenbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Lika mycket lekman som du.
Ja, jag stödjer mina påståenden på hänvisningar till vad lagen faktiskt säger, istället för någon påstådd auktoritet grundad på ett yrke inom ett annat område.

Citat:
Låter som att journalisten har en del gemensamt med någon annan
Vem kan du tänka på nu?

Citat:
Det är rätt skrattretande hur du försöker läxa upp kallebrogen i det här. Han är vansinnigt mycket mer kunnig än du, och det har inte varit mycket du har sagt som har varit rätt.
Tackar för de vänliga orden!

Citat:
Tvivlar rätt starkt på att någon kommer läxa upp kallebrogen i den här frågan eftersom det han skriver är korrekt.

Mycket av det du påstår är objektivt och lättbevisligen felaktigt. Det är inte så mycket att "argumentera" om.
Ja, det är rätt talande att han inte lyckats motbevisa något som sagts, ej heller kunnat komma med en enda hänvisning till en faktisk rättskälla.
Citera
2024-04-05, 16:31
Medlem
Lesslers avatar
Mycket hit och dit i tråden om vilken typ av mål det är fråga om.

Ett åtal, allmänt eller enskilt, är en ansökan om stämning. I det här fallet har det till tingsrätten lämnats in ett enskilt åtal. Ett åtal är en stämningsansökan, vari ansvar för brott yrkas. Därmed registreras målet på tingsrätten som ett brottmål (B).

Ett brottmål är ett mål där talan om ansvar för brott förs, det vill säga åklagaren (allmänt åtal) eller målsäganden (enskilt åtal) yrkar att rätten ska döma den tilltalade för en viss straffbelagd gärning.

I det här fallet yrkas även skadestånd (enskilt anspråk) på grund av det påstådda brottet. Det är en civilrättslig aspekt på brottmålet - av praktiska och processekonomiska skäl är det regelmässigt så, att talan om enskilt anspråk på grund av brott sammanfogas med talan om straffansvar.
Citera
2024-04-05, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
342

Sanna uppgifter kan också vara förtal

Varför?
Citera
2024-04-05, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Är du dum.i huvudet. Han skriver att han jobbar nära åklagare och polis.. Som jag skrivit tidigare så har han naturligtvis rådfråga juridiskt kunnig expertis, och då fått rådet att han med största säkerhet kommer vinna ett sånt här mål, samt vad skadestånden då kommer landa på.
Som civilanställd inom polisen "jobbar" du inte nära en åklagare. Den enda som rent konkret har kontakt med en åklagare, i en utredning, är förundersökningsledaren.
Att rådfråga en advokat om ett potentiellt case säger ingenting om domen. Har man någon som helst kunskap inom den juridiska världen så förstår man, och man vet, att domstolen är ett lotteri. Det spelar ingen roll hur mycket "bevis" du kommer springandes med. Lyckads du inte övertala domstolen så är case:t förlorat.
Citera
2024-04-05, 16:41
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Som civilanställd inom polisen "jobbar" du inte nära en åklagare. Den enda som rent konkret har kontakt med en åklagare, i en utredning, är förundersökningsledaren.
Att rådfråga en advokat om ett potentiellt case säger ingenting om domen. Har man någon som helst kunskap inom den juridiska världen så förstår man, och man vet, att domstolen är ett lotteri. Det spelar ingen roll hur mycket "bevis" du kommer springandes med. Lyckads du inte övertala domstolen så är case:t förlorat.

Du är bra dum i huvudet du va? Många utredningsledare är civilanställda.
Citera
2024-04-05, 16:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
342

Sanna uppgifter kan också vara förtal
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Varför?
För att lagen i Sverige är så. Det är inte som i amerikanska TV-serier och filmer, där sanningen är ett absolut försvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Att kalla det för "ett lotteri" är lite väl magstarkt, men du har rätt i att ingen kan garantera en viss utgång. Däremot kan man, i många fall, uttala sig med varierande grader av övertygelse om utgången i ett mål.
Citera
2024-04-05, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hela syftet med förtalslagstiftningen är att beskydda förövaren och tysta offret. Lagen är så infernalisk att den måste ha skrivit av pedofiler och andra sexualbrottslingar för att skydda sig själv.
Nej, det är inte syftet. Det hela är aningens mer komplext än "han dum"

Främst är den till för att det ska vara staten som straffar. Domar får spridas i den mån det finns ett allmänintresse. Att man vill hämnas på sin förövare hör inte till allmänintresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Vincciman
Om du var på väg att anställa en rånare i en guldsmedja så borde det inte räknas som förtal att berätta det för dig.
Det skulle jag heller inte tro att det skulle göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in