2024-04-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Snälla, läs tråden. Det har förklarats dussintals gånger.
Det går åt färre ord att svara på vad än det du skrev ovan.

Jag har läst ganska många inlägg men inte alla. Andra undrar också och det närmaste jag hittade är "Det är förtal att hänga ut honom med personuppgifter och hetsa den stora dumskallepöbeln mot honom.".

Frågan är om de angivit personuppgifter. Visst de visar foto, alias och vilken stad de säger sig komma ifrån, så det kan gå att identifiera dem. Men har de med gatuaddress, telefonnummer, personnummer?

Jag hoppas bara att de kollat upp juridiken noga innan, men lämnar de öppet för att kunna bli förtalsdömda utgår jag från att de visste redan från början att det kommer att ske, och anser att det är värt det. På samma sätt som pedofilerna tyckte det var värt risken.

Om de döms kommer de att betraktas som hedervärda martyrer av ganska många, sannolikt kommer de att få insamlat pengar till böter.
Citera
2024-04-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Ok, för mig ser det mest ut som de bilder Facebook lägger in själva när man lägger in en länk.

Skulle kunna tänka mig att det blir en tolkningsfråga.

Personligen hade jag nog blurrat bilden lite bättre än bara den där Censored-loggan åtminstone.

Visst är det en bild som kommer pga länken, men den som postar ser ju detta i förväg eller om de är snabba med att klicka så i alla fall i direkt efter de lagt upp posten.
Alltså har de medvetet lagt upp en förtalande text med en länk och en bild som klart pekar ut personen.
Citera
2024-04-06, 19:48
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Visst är det en bild som kommer pga länken, men den som postar ser ju detta i förväg eller om de är snabba med att klicka så i alla fall i direkt efter de lagt upp posten.
Alltså har de medvetet lagt upp en förtalande text med en länk och en bild som klart pekar ut personen.
Vad som är medvetet eller inte är en tolkningsfråga som ska skötas av de som jobbar i rättssalen.
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Det är inte "min" gädda. Enbart meningslös härskarteknik från din sida. Jag tycker jävligt illa om gäddor.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag värnar rättssamhälle och du gärna uppenbarligen vill lösa alla samhällsproblem genom att ostraffat kunna slå ihjäl allt och alla godtyckligt.

( Vem har "bemött mig schysst" ? Du ? Är det i så fall du som är domare i denna tråd och bestämmer vad som får tyckas och skrivas ? )
Du får bra svar i tråden men käftar emot om nåt är till Gäddans nackdel. De flesta här har läsförståelse. Vi måste vara objektiva med juridik.

Har man t.ex. gjort tjänstefel som gäddan så är det inte minuspoäng om Dumpen visar stark oro. Oavsett om du och Aramir2 alltid tycker det värsta om dem.
Senast redigerad av sunless 2024-04-06 kl. 19:54.
Citera
2024-04-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det går åt färre ord att svara på vad än det du skrev ovan.

Jag har läst ganska många inlägg men inte alla. Andra undrar också och det närmaste jag hittade är "Det är förtal att hänga ut honom med personuppgifter och hetsa den stora dumskallepöbeln mot honom.".

Frågan är om de angivit personuppgifter. Visst de visar foto, alias och vilken stad de säger sig komma ifrån, så det kan gå att identifiera dem. Men har de med gatuaddress, telefonnummer, personnummer?

Jag hoppas bara att de kollat upp juridiken noga innan, men lämnar de öppet för att kunna bli förtalsdömda utgår jag från att de visste redan från början att det kommer att ske, och anser att det är värt det. På samma sätt som pedofilerna tyckte det var värt risken.

Om de döms kommer de att betraktas som hedervärda martyrer av ganska många, sannolikt kommer de att få insamlat pengar till böter.

Det räcker med att lägga upp information så att personen kan identifieras. I det aktuella fallet är det både bild och namn.

Det är inte säkert att det stannar vid böter. Det är systematiskt och affärsmässigt. Det är kraftigt försvårande omständigheter.
En person som lägger upp något på sociala medier i affekt landar på villkorlig dom och dagsböter.
Men har pratar vi om någon som gör det i kommersiellt syfte och som gör det i omfattande skala.
Citera
2024-04-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Vad som är medvetet eller inte är en tolkningsfråga som ska skötas av de som jobbar i rättssalen.

Tror du att en domstol skulle tro på att de inte såg vad de själva lagt upp eller att det var en olyckshändelse att lägga upp det?
Finns inte en chans.

Det finns bara en enda sak som kan fria Dumpen och det är om det anses vara försvarligt.
Men det finns hundratals domar mot folk som hängt ut personer för brott, både före och efter åtal och dom och det har aldrig setts som försvarligt när det handlat om personer som inte är offentliga så sannolikheten att det skulle ses som försvarligt i det här fallet får nog ses som väldigt liten.
Citera
2024-04-06, 19:57
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Tror du att en domstol skulle tro på att de inte såg vad de själva lagt upp eller att det var en olyckshändelse att lägga upp det?
Finns inte en chans.

Det finns bara en enda sak som kan fria Dumpen och det är om det anses vara försvarligt.
Men det finns hundratals domar mot folk som hängt ut personer för brott, både före och efter åtal och dom och det har aldrig setts som försvarligt när det handlat om personer som inte är offentliga så sannolikheten att det skulle ses som försvarligt i det här fallet får nog ses som väldigt liten.
Alla vet vad Dumpen gör och vad de sysslar med. Vad är den förtalande texten?
Citera
2024-04-06, 19:58
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Vilket gör det ännu svårare att hävda att Dumpen påstått att gäddorna begått något brott.
Om man läser bestämmelsen om förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) så framgår att du inte behöver anklaga någon för brott för att det ska vara förtal. Att utpeka någon som klandervärd i sitt levnadssätt kan även det vara förtal. Likaså om du delar ett påstående som leder till att någon utsätts för andras missaktning.

Att vara alkoholist, till exempel, är inte brottsligt. Att säga att någon är alkoholist kan ändå vara förtal.
Citera
2024-04-06, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Knappast. Det är inte allmänintresse som kommer att prövas. Det är om Dumpen har gjort sig skyldiga till förtal eller ej. Sådant täcks inte av utgivningsbevis och det är därför möjligheten finns att pröva det enligt lagen.

Hur ogärna du än vill tjänar du nog mest för dig själv på att förlika dig med tanken på att det är eventuellt FÖRTAL som kommer att prövas. Inget annat !
Allmänintresset kommer visst att prövas. Det är en av få saker hahahohoyrsovane har haft rätt om i tråden. Lagtexten säger

Citat:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Det fetade är det som är relevant.
Citera
2024-04-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ja, och därför är det ännu mindre olagligt.
Vilket gör det ännu svårare att hävda att Dumpen påstått att gäddorna begått något brott.

Personligen anser jag att brottet förberedelse till brott begåtts, men så funkar det tydligen inte juridiskt när specifikt barn ska skadas genom våldtäkt. Hoppas att aktuell cirkus kan komma att ändra på det, eller åtminstone få fler att se kopplingen till förberedelse.

Tycker du ska söka "dumpen 342" och kolla själv, jag var lite otydlig men här är citatet från sidan.
"När "342" inte sexchattar med barn så arbetar han som polisens IT-forensiker"

Det jag menar med att dom säger att det är fiktiva barn hör inte ihop med texterna angående gäddan alltid som exemplet jag gav.
Citera
2024-04-06, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Alla vet vad Dumpen gör och vad de sysslar med. Vad är den förtalande texten?
Om man på något sätt tvekar på om det Dumpen gör kan räknas som förtal så har man ingen koll på juridik alls.

Det enda frågetecknet är, som Aramir2 säger, om det kan anses försvarligt att lämna uppgifterna de gör, dvs publicera deras chatloggar i kombination med ansiktsbilder samt berätta för deras familj och arbetsgivare om vad som har hänt.
Citera
2024-04-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om man läser bestämmelsen om förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) så framgår att du inte behöver anklaga någon för brott för att det ska vara förtal. Att utpeka någon som klandervärd i sitt levnadssätt kan även det vara förtal. Likaså om du delar ett påstående som leder till att någon utsätts för andras missaktning.

Att vara alkoholist, till exempel, är inte brottsligt. Att säga att någon är alkoholist kan ändå vara förtal.
Javisst, det vet jag och håller med.

Det jag ifrågasatte var att Dumpen i det fallet inte kan beskyllas för att ha påstått att någon begått ett brott genom att sexchatta med ett barn som inte finns om det inte kan vara ett brott att sexchatta med någon som inte finns.
Citera
2024-04-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Grattis, nu gjorde du dig precis också skyldig till förtal när du bidrog till att sprida uthängningen vidare.
Lite mer:
"När X inte sexchattar med barn så arbetar han som polisens IT-forensiker. Eller snarare arbetade som forensiker fram tills han nyligen bytte till en annan högst säkerhetsklassad tjänst. Viktor skriver att han har fotoförbud på arbetsplatsen samtidigt som han passar på att ta lite bilder till vårt fiktiva barn."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in