Citat:
Ursprungligen postat av
Snorrelino
Å andra sidan agerar de privatpoliser vilket är illa nog.
Illa, möjligen, men inte på ett sätt som leder till rättsliga konsekvenser. Det finns inget förbud mot att vara en privatspanare.
Citat:
Jag vill även minnas (ej helt säker) att manunder vissa omständigheter bryter mot nån lag om man utger sig för att vara någon annan än man är på nätet. Att alla sedan skiter i det är ju en annan sak.
Om du till exempel begår bedrägeri (
9 kap. 1 § brottsbalken) så är det förstås straffbart även om det sker på nätet. Att utge sig för att vara någon annan är inte i sig straffbart, varken som bedrägeri eller något annat brott. Lögner är bara förbjudet under vissa omständigheter, som bedrägeri, mened, med mera. Det finns inget generellt förbud mot att ljuga i svensk lag. Det finns inte ens ett generellt förbud mot att ljuga om vad du heter eller hur gammal du är.
Citat:
Dumpen bedriver ett högriskspwl och det ska faktiskt bli intressant att se huruvida de gjort sin läxa eller ej.
Om det INTE håller tror jag vi kan få se relativt hårda straff. Det man sysslar med är ingen lek. Vi pratar bland annat om 4 självmord man ansvarar för..
Som sagt, det som är aktuellt är brottet förtal. Något annat (som brottsprovokation) ser jag inte hur det skulle kunna leda till rättsliga konsekvenser för Dumpen.