2024-04-06, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nu pratar vi juridik, och där är det väldigt svart/vitt avseende vad som gjorts eller inte gjorts.
Antingen har jag kallat någon pedofil eller så har jag inte gjort det.
Lite som att antingen har jag skjutit någon eller så har jag inte skjutit någon.
Även detta är helt fel. Det är sällan saker är svart eller vitt inom juridiken. Så också i det här fallet. I NJA 2022s1136

Citat:
18. Ett påstående kan ofta innefatta en blandning av omdömen och fakta; ett värdeomdöme kan i många fall hänföra sig till någon omständighet som gör att det närmar sig vad som kan kallas för uppgift. Det finns också värdeomdömen som formellt avser en egenskap men som används i en mer allmänt nedsättande mening. I vilken mån ett sådant uttalande också innefattar en uppgift är en tolkningsfråga som måste avgöras med beaktande av det sammanhang i vilket det görs och de bakomliggande omständigheterna. Exempel på sådana uttalanden är att beskylla någon för att vara ”nazist” eller ”en svindlare”. Det är fråga om en uppgift om det framgår av omständigheterna att beskyllningen avser det – verkliga eller förmenade – förhållandet att den utpekade har kopplingar till en nazistisk organisation respektive är en ohederlig person som ägnar sig åt att lura andra. I andra fall kan det vara fråga om ett rent värderande omdöme om personen.
Citera
2024-04-06, 07:28
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Även detta är helt fel. Det är sällan saker är svart eller vitt inom juridiken. Så också i det här fallet. I NJA 2022s1136

I detta fall kommer dock pedofilen att förlora och får betala kostnaderna, och de lär bli höga. En jury är inte billig.
Citera
2024-04-06, 07:34
Avslutad
Citat:
Fast nu ligger frågan om förtal under tryckfrihetsärendet. Det är av ett enormt allmänintresse att veta att din lokale fotbollstränare etc söker barn på nätet.
Knappast. Snarare ligger allmänintresset där i att han slutar vara fotbollstränare. Inte att alla får veta.

Citat:
Eftersom Dumpen aldrig heller lägger ut namn så kommer de att klara sig så bra så.
Att publicera ansiktsbild är fullt jämförbart med att publicera namn.

Citat:
I detta fall kommer dock pedofilen att förlora och får betala kostnaderna, och de lär bli höga. En jury är inte billig.
Varifrån har du fått att juryn betalas av någon av parterna?
Citera
2024-04-06, 07:39
Avslutad
Citat:

Citat:
Knappast. Snarare ligger allmänintresset där i att han slutar vara fotbollstränare. Inte att alla får veta.

Vi har inget jurysystem i Sverige..
Citera
2024-04-06, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Vi har inget jurysystem i Sverige..
För tryckfrihetsbrott så har vi det jo.
Citera
2024-04-06, 07:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Är väl så vid enskilt åtal.
Varför ska staten stå kostnaden när en privatperson drar igång cirkusen?
Citera
2024-04-06, 07:50
Avslutad
Citat:
Är väl så vid enskilt åtal.
Varför ska staten stå kostnaden när en privatperson drar igång cirkusen?
"väl"

Mycket spekulation från din sida. Även denna felaktig.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-06 kl. 08:28.
Citera
2024-04-06, 07:51
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kan du länka till inlägget i fråga?

Stämningsansökan inkom till tingsrätten i förrgår (den 3 april 2024), så det har definitivt inte varit uppe i rätten än.

Kan inte hitta det nu, jag misstänkte att det inte stämde eftersom att ingen annan högg på det i den tråden (stora Dumpen tråden) men jag fick lov att fråga ändå. Ska bli spännande att följa.

Hur mycket tror ni media spelar in i utgången av fallet? Jag tror att dom spelar en makalöst stor roll, dom påverkar otroligt mycket i det här fallet.
Citera
2024-04-06, 08:15
Medlem
Citat:
Fast Dumpen påstår aldrig att någon är pedofil.
Den kopplingen får läsaren själv göra efter att ha läst vad den uthängde faktiskt själv har skrivit.

Jo, det gör dom. Dumpen använder begrepp och påståenden som "du är här för att våldta ett barn" "du är pedofil" och liknande både i texterna och filmerna. Solklart förtal då det pekar ut personerna som brottsliga och klandervärda och utsätter dem för andras missaktning.
Citera
2024-04-06, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Kan inte hitta det nu, jag misstänkte att det inte stämde eftersom att ingen annan högg på det i den tråden (stora Dumpen tråden) men jag fick lov att fråga ändå. Ska bli spännande att följa.

Hur mycket tror ni media spelar in i utgången av fallet? Jag tror att dom spelar en makalöst stor roll, dom påverkar otroligt mycket i det här fallet.
Svårt att säga. Domskälen blir ju inte offentliga när det är en jury.

Däremot skulle jag säga att folk ofta kraftigt överskattar medias betydelse för domstolars arbete. Det märktes rätt tydligt i trådarna om snippafallet.
Citera
2024-04-06, 08:19
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Läser du och jag samma saker? De är otroligt verbala och tydliga, särskilt Sara.
När man jagar någon med en kamera och skriker "MIKAEL, DU ÄR HÄR FÖR ATT KNULLA ETT BAAAARN" så blir det svårt att i domstol hävda att syftet inte är att väcka missaktning.

Som sagt, de hade kunnat skötas mycket snyggare, utan att filma personernas ansikten och skrika massa känslodrabbel.
Till och med Robert Aschberg som dök upp med ett basebollträ hemma hos folk skötte det snyggare.
Citera
2024-04-06, 08:44
Medlem
Citat:
Fast Dumpen påstår aldrig att någon är pedofil.
Den kopplingen får läsaren själv göra efter att ha läst vad den uthängde faktiskt själv har skrivit.

Visst, men då vi inne på hårklyverier. Man kommunicerar ju hela tiden attan jagar folk som vill ha sex med barn. I generella ordalag betyder det att man är pedofil.

Dumpen har i många fall även kontaktat gäddans anhöriga och sagt att gäddan vill ha sex med barn. SAMT att man även kan erbjuda vård. Vård i form av en coach Dumpen samarbetar med. Taxan lär vara 135 000 kr och det finns uppgifter om gäddor som påstår sig utsatta för utpressning på så vis att de hängs ut om de inte betalar. Men det återstår väl att reda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in