2024-04-06, 10:20
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Intressant.

Om vi jämför gädd-stämningen och fällningen av Katarina Janouch för förtal. Janouch fälldes som bekant för förtal och rätten resonerade att syftet var att väcka missaktning mot en lärare som tvingade eleverna att utföra vissa religiösa ritualer.

På vilket sätt väcker inte dumpens uthängningar missaktning mot de gäddorna?

Vad menar du vad det är som gör att inte uthängningarna på Dumpen ska räknas som förtal?
Det är inte missaktning att informera om faror. I det här fallet är det en gädda som aktivt söker efter barn i sexuellt syfte. Bevisligen. Det borde vara brottsligt att inte berätta det.
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tror att Dumpen kommer att fällas. Vi har sett flera fällningar för förtal på sistone, Katarina Janouch, den här f.d polisen som varit utpekad som djurplågare som får igenom förtalsåtal på löpande band, journalisten på Aftonbladet som fick igenom förtalsmål mot den som anklagade honom för våldtäkt etc.

Jag vågar påstå att konsekvenserna för de sk gäddorna har varit betydligt allvarligare än i dessa mål. De har förlorat arbete, familj och vänner, några har blivit misshandlade eller blivit utsatta för hot. Så kravet på skadestånd kommer att ligga högt. Vid fällande dom kommer säkert flera av de s.k gäddorna att väcka åtal.
Men du måste se vad gäddorna har gjort så det kan gå år vilket håll som helst.
Senast redigerad av sunless 2024-04-06 kl. 10:28.
Citera
2024-04-06, 10:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Det är inte missaktning att informera om faror.
Det är missaktning att påstå att någon är farlig. I alla fall så länge man inte har en rättsläkare/psykolog i ryggen som kan (och offentligt får) bekräfta påståendet.
Citat:
I det här fallet är det en gädda som aktivt söker efter barn i sexuellt syfte.
Det enda som finns bevisat i det här ärendet är att han sökte efter vuxna som lajvar barn på internet och utbyter sexfantasier med andra vuxna.
Citera
2024-04-06, 10:29
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är missaktning att påstå att någon är farlig. I alla fall så länge man inte har en rättsläkare/psykolog i ryggen som kan (och offentligt får) bekräfta påståendet.

Det enda som finns bevisat i det här ärendet är att han sökte efter vuxna som lajvar barn på internet och utbyter sexfantasier med andra vuxna.
Han trodde att det var ett barn.
Det viktiga är att gäddorna förlorar på det här. Han kommer förlora mer och det säger ännu mer.
Citera
2024-04-06, 10:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Finns det någon vedertagen standard på begreppet "missaktning"?
Citera
2024-04-06, 10:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är olika från fall till fall. I det här fallet tror jag ju dock inte att Dumpen lade ut mannens aktivitet på hemsidan bara för att de ville belysa att han var en hyvens kille.
Citera
2024-04-06, 10:44
Medlem
Citat:
Det viktiga är att gäddorna förlorar på det här. Han kommer förlora mer och det säger ännu mer.

Juridiskt är det inte intressant vad han trodde eller ej. Möjligen kan en gädda fällas för grooming. Problemet är att Sjöberg & Nilsson inte polisanmäler utan tillämpar egen rättsskipning.

Att uthängningarna är i syfte att pedofilsmeta råder det inget som helst tvivel om.

I de fall man kontaktat till gäddornas fruar och informerar om att deras män vill ha sex med barn är de troligen även där ordentligt illa ute om någon gädda stämmer dem.

Vad man tycker om gäddor har inget som helst värde i en rättegång. Där tillämpas lagen. Hur fel man än tycker att det är. Det är därför jag själv tror att firma Sjöberg & Nilsson kommer att åka dit av bara helvete.

Sedan avskyr jag själv innerligt gäddor när de utsätter andra för sina lustar. Så är det sagt med.
Citera
2024-04-06, 10:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vad man trodde att han trodde är egalt. Skall man påverka hans trovärdighet i rätten så måste man ju även bevisa att han trodde det man påstår att han trodde.
Citera
2024-04-06, 10:50
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Juridiskt är det inte intressant vad han trodde eller ej. Möjligen kan en gädda fällas för grooming. Problemet är att Sjöberg & Nilsson inte polisanmäler utan tillämpar egen rättsskipning.

Att uthängningarna är i syfte att pedofilsmeta råder det inget som helst tvivel om.

I de fall man kontaktat till gäddornas fruar och informerar om att deras män vill ha sex med barn är de troligen även där ordentligt illa ute om någon gädda stämmer dem.

Vad man tycker om gäddor har inget som helst värde i en rättegång. Där tillämpas lagen. Hur fel man än tycker att det är. Det är därför jag själv tror att firma Sjöberg & Nilsson kommer att åka dit av bara helvete.

Sedan avskyr jag själv innerligt gäddor när de utsätter andra för sina lustar. Så är det sagt med.
Jurdiskt så är det visst intressant.

Vi kan ta ett annat scenario.
Jag bestämmer träff med dig och säger att jag ska skada dig. Väl när jag kommer till platsen så möts jag upp av poliser för att du blev rädd och ringde polisen. Kommer nån köpa att det bara var mina fantasier?

Leder det till åtal blir omständigheterna anledningen till att jag ville göra det. Du kanske har trakasserat mina barn under en lång tid. Då kommer det leda till ett förmildrat straff. Men det är heller inte säkert.
Mina barn kanske ljög om att du har gjort det. Jag kanske har misstolkat situationen.

Men om du skriver att du har gjort det trots att det inte är sant så har du provocerat mig.

Ge sig på någon för att våldta barn eller ge sig på någon som försökt våldta barn.

Hur man än vrider och vänder på det här så är gäddorna bovarna. Oavsett om det är lagligt eller inte.
Citat:
Vad man trodde att han trodde är egalt. Skall man påverka hans trovärdighet i rätten så måste man ju även bevisa att han trodde det man påstår att han trodde.
Ändrar detta inlägg för att det även är riktat till dig.

Det här slutar åt ett håll. Gäddan är där han ska vara och kommer att vara för resten av sitt liv. En fara mot samhället. Om han får sina 150 000:- ska bli otroligt intressant.
Senast redigerad av sunless 2024-04-06 kl. 11:02.
Citera
2024-04-06, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Generellt sett gällande förtal kommer man mycket nära sanningen om man ställer sig frågan varför man gjorde som man gjorde.

Alla rekvisit för grovt förtal är mångfalt och med råge uppfyllda. De som påstår annat är inte ärliga.
Citera
2024-04-06, 10:51
Medlem
Citat:
Men du måste se vad gäddorna har gjort så det kan gå år vilket håll som helst.

Ja, vad har de gjort i juridisk mening Grooming möjligen ? Men det kan falla på att det inte var ett äkta barn i andra änden.

Eftersom Patrik & Sara själv straffar med uthängningar kommer den saken aldrig att prövas juridiskt.

I övrigt har de inte gjort ett dugg de kan dömas för. Hur illa man än tycker om det. Inga övergrepp har skett så den vägen är stängd.

P&S skulle givetvis ha polisanmält varje enskilt fall. Det är det enda sättet att få gäddorna dömda. Nu valde de att lira rysk roulette i stället och det kan mycket väl gå så att det smäller i ansiktet på dem själva.

Dessutom belastas bägge två av att de tidigare är dömda för brott.
Citera
2024-04-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batman80
Gäddan har ju redan gjort bort sej och då kan han göra bort sej igen och bli ännu mer till åtlöje.
Vilken pajas.

Vilket inte betyder ert dugg juridiskt. Gäddan kan mycket väl vinna mot P&S. Argumentera i sak i stället för att producera meningslösheter.
Citera
2024-04-06, 10:56
Medlem
Citat:
Det är inte missaktning att informera om faror. I det här fallet är det en gädda som aktivt söker efter barn i sexuellt syfte. Bevisligen.

Det spelar inte heller någon roll om så gäddan lyckats knulla en 14-åring. Du kan utan vidare även fällas för förtal om du hänger ut brottslingar på nätet.

Vilket t.ex. styrks av att namn alltid maskas på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in