2024-04-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?
Det är väl förtal och då säger lagen att hon ska fällas. Så uppfattar jag det men vem vet.
Citera
2024-04-04, 19:02
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Fel.
Polisen får inte utföra brottprovokation.
Allmänheten och ALLA andra får utföra brottsprovokation.

Så länge man inte går över gränsen och hamnar under stämpling eller anstiftan. Om jag tex provocerar någon att mörda en annan person för att kunna sätta dit någon för mord så åker jag nog på anstiftan eller till och med medverkan beroende på vad jag gjort.

Sen ifrågasätter jag om det är brottsprovokation. Gäddorna kommer ju aldrig kunna begå brott mot barn då det inte finns några barn. Blir otjänligt försök och det är inte straffbart. De Dumpen hänger ut är såna som iofs vill begå brott men viljan är inte straffbar.
Citera
2024-04-04, 19:03
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Värt att notera att även om det handlar om en brottsprovokation som inte är brottslig, så får staten ändå inte göra det, då det strider mot Europakonventionen:

"In the light of all these considerations, the Court concludes that the two police officers’ actions went beyond those of undercover agents because they instigated the offence and there is nothing to suggest that without their intervention it would have been committed. That intervention and its use in the impugned criminal proceedings meant that, right from the outset, the applicant was definitively deprived of a fair trial. Consequently, there has been a violation of Article 6 § 1." (fetstil tillagd)
(Teixeira de Castro v Portugal, para. 39)

På svenska brukar man kalla det för att provocera fram brottslig vilja.

Detta är dock lite av ett sidospår: i Sverige så funkar det inte som i USA, där man kan dömas för att ha fulat sig (eller försökt fula sig) mot ett fiktivt barn. Så det hade inte gjort någon skillnad om det hade handlat om brottsprovokation här, för gäddorna begår inga brott, så det finns inget brott att provocera till.

Jag tycker det hela balanserar på en oerhört tunn tråd. Om detta inte är förtal borde lagen skrivas om. Inget brott har begåtts men personernas hela liv raseras och detta efter att ha provocerats att ta initiativ utifrån sin sjukdom, i vissa fall dokumenterad diagnos, i vissa fall inte.

Oavsett kan det inte vara rätt att publicera personers sjukdomar och störningar offentligt. Hur skulle det se ut om det skulle ske i större skala och omfattning?

Med tanken på Saras och Patriks bakgrund är det ganska uppenbart att deras drivkraft är personlig hämnd. De drivs inte av omtanke om vare sig barn eller sjuka, det handlar om deras egen upprättelse.

Det går nu ut över andra oskyldiga och sjuka människor som inte ens begått något brott. De får betala med sina liv.
Citera
2024-04-04, 19:05
Medlem
Avengerssons avatar
Rent juridiskt, enligt Dumpen har den som nu stämt "Sara" haft flera grova chatkonversationer under sin arbetstid som statligt anställd. Hur tänkte personen i fråga rent juridiskt när denne nu väljer att stämma Sara för förtal? Är det någon som har mer insyn i fallet om arbetsgivaren (staten) kommer stämma den anställde för missbruk av statliga medel eller än mer? Borde ju anses vara grovt om man nu gör detta under sin tjänstgöring samt använder tjänstetelefonen? Måste ju finnas synnerligt goda bevis om att förtal knappast föreligger. Tror inte heller att advokaten fått ta del av allt material utan detta är ett försök att skrämmas.
Citera
2024-04-04, 19:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Och på vilket sätt är en uthängning att jämställa med att bli dömd för någonting i en potentiell folkdomstol?
Ja vad blir konsekvensen för den som blir uthängd på nätet som pedofil tror du? Det blir stor risk att det finns någon som tar lagen i egna händer och då har vi inte längre någon demokrati, utan just en folkdomstol som jag sa. En pedofil ska givetvis straffas hårt i domstol och straffen borde vara mycket hårdare. Men en brottsling ska bara straffas i svensk domstol och inte i parallella folkdomstolar med parallell rättvisa.

Citat:
Det verkar inte som att du är informerad kring hur Dumpen agerar eller fungerar. Eventuellt har du något egenintresse, vilket läskigt många här inne verkar ha, utav att få Dumpen nedstängd.
Nej jag har inget egenintresse mer än att jag har förståelse för varför lagen om förtal är utformad som den är. Det är av demokratiska skäl.

Citat:
De publicerar chattloggar och konfrontationer från offentliga platser. De anklagar inte personerna för någonting utöver det de själva sagt/skrivit/gjort.
De agerar som poliser, trots att de inte är det och agerar domstol, polis och åklagare samtidigt.

Citat:
Sen pratar du om att man ska flytta till Nordkorea... Är du medveten om att Nordkorea, Saudiarabien, Afghanistan och liknande länder har just folkdomstolar? Vet du ens vad ordet betyder som du skriker dig hes med?
Precis och det är väl därför du skulle trivas i sådana länder?
Citera
2024-04-04, 19:15
Medlem
Storanglarens avatar
Vem är det som har stämt dumpen och som genom det vill erkänna att han är en pedofil?
Citera
2024-04-04, 19:18
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är inte Dumpens fel att de tar bort sig själva. Om man väljer att komma till en plats för att knulla ett barn så får man också ta konsekvenserna.

Dumpen sätter ju bara barnknullarna i rampljuset. Jag ser inga som helst fel med detta? Varför skulle allmänheten inte vilja veta vilka det är som stoppar kuken i minderåriga?

Därför att vi lever i ett rättssamhälle. Det förutsätter både rättigheter och skyldigheter, inte bara när det passar ens egna intressen.

Inom juridik finns rätt eller fel, inga kanske eller personliga åsikter. Om inte detta är förtal borde många av oss bli ordentligt oroliga.
Citera
2024-04-04, 19:27
Medlem
Solklart fall av förtal och ärekränkning, frågan är bara om det blir böter eller fängelse för Sjödal och kollegan.
Citera
2024-04-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Spelar detta nån roll ? Sara Nilsson saknar väl utmätningsbara tillgångar eller? Spelar väl ingen roll om hon har 150.000kr i skulder eller 15 miljoner vilket hon riskerar och få om fler personer bestämmer sig för och stämma henne?

Kan ju vara fråga om enskilt åtal om grovt förtal, då kan man få pengarna från brottsoffermyndigheten om GM inte kan betala.
Citera
2024-04-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.

Jag förstår inte alla hur Sjöberg har kunnat vara så jävla dum (nu har har han ju aldrig varit speciellt smart men det finns ju gränser) så att han har solkat ner sitt namn med detta nerknarkade psykfall. Han hade kunnat leva gott på sitt namn och forna prestationet såsom exempelvis Thomas Ravelli. Gjort lite reklam, varit med på invigningar, tv program, och som dragplåster på olika evenemang.

Det kan ju vara fråga om det, man kan som privatperson väcka åtal själv för grovt förtal.
Citera
2024-04-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
att få folk att begå självmord är också ett brott i sig

Korrekt. Något som är intressant är att enligt mediamyndigheten kan inte Facebooksidor skyddas an utgivningsbevis. Om det är så är det märkligt att alla anmälningar mot Dumpen avslagits.

Nu är jag ingen jurist men det finns mig veterligt fall där där dömda fått folk fällda för förtal. Det spelar alltså i så fall ingen roll om man är skyldig eller ej. Hänger man ut nån på nätet sitter man tydligen risigt till.

I sak betyder det att Kola-Patrik och Hor-Sara hypotetiskt kan ha gjort sig skyldiga till förtal i 200-300 fall. Lika hypotetiskt 4 möjliga fall av vållande till annans död.

Sedan är det jävligt konstigt att man pyssla med samma saker ostraffat om man kan gömma sig bakom ett utgivningsbevis.
Citera
2024-04-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?

Frågan är väl om personen i frågan r pedofil eller inte .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in