2024-04-04, 11:34
Medlem
Citat:
En man som hängts ut av Dumpen har stämt dess ansvariga utgivare Sara Nilsson för förtal, rapporterar Dagens ETC. Det är första gången som pedofiljägarnas verksamhet hamnar i rätten.

Den kontroversiella sajten Dumpen, som drivs av Patrik Sjöberg och Sara Nilsson, har i flera år jagat och hängt ut pedofiler på nätet. Nu har en man i 30-årsåldern, som hängdes ut av Dumpen tidigare i år, som första utpekad valt att gå vidare med ett civilt mål gällande grovt förtal riktad mot Sara Nilsson, genom att väcka enskilt åtal, skriver ETC.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?
Senast redigerad av Iknowafewthings 2024-04-05 kl. 21:17. Anledning: Redigerad med hänsyn till regel 1.02
Citera
2024-04-04, 11:34
Moderator
sm910difs avatar
Bakdaterat meddelande:

Stämningsansökan:
(FB) Uthängd väcker enskilt åtal mot Dumpen – första fallet (Rättegång 2026-01-19)

Dom i tingsrätt:
(FB) Uthängd väcker enskilt åtal mot Dumpen (Fällande dom, 2026-02-06)

/Mod
Citera
2024-04-04, 11:38
Medlem
Statsminister2030s avatar
Spelar detta nån roll ? Sara Nilsson saknar väl utmätningsbara tillgångar eller? Spelar väl ingen roll om hon har 150.000kr i skulder eller 15 miljoner vilket hon riskerar och få om fler personer bestämmer sig för och stämma henne?
Citera
2024-04-04, 11:47
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Spelar detta nån roll ? Sara Nilsson saknar väl utmätningsbara tillgångar eller? Spelar väl ingen roll om hon har 150.000kr i skulder eller 15 miljoner vilket hon riskerar och få om fler personer bestämmer sig för och stämma henne?

Sitens domänadress har väl KFM försökt sälja innan. Lägger ett bud iså fall. Och länkar den vidare…
Citera
2024-04-04, 11:55
Medlem
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.

Jag förstår inte alla hur Sjöberg har kunnat vara så jävla dum (nu har har han ju aldrig varit speciellt smart men det finns ju gränser) så att han har solkat ner sitt namn med detta nerknarkade psykfall. Han hade kunnat leva gott på sitt namn och forna prestationet såsom exempelvis Thomas Ravelli. Gjort lite reklam, varit med på invigningar, tv program, och som dragplåster på olika evenemang.
Senast redigerad av Statsminister2030 2024-04-04 kl. 12:00.
Citera
2024-04-04, 11:58
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Vad tror ni om utfallet?
Att de grundläggande rekvisiten är uppfyllda är ju uppenbart "utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning". Att hänga ut pedos med namn och bild/film räcker gott där.

Det kommer därmed juridiskt sannolikt att röra sig runt en tolkning av förtalsparagraftens "med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken" vilket i sin tur handlar om att det skall finnas ett "allmänt intresse" (alltså en allmän nytta, inte att folk är intresserade). Tröskeln för vad man får tåla är högre om man är en offentlig person men här är det väl alltid fråga om i princip helt okända privatpersoner.

Antar att hon kommer att argumentera för att det finns en allmän nytta i att varna folk för pedofiler. Han kommer att argumentera att det i sig inte räcker för att det skall anses vara försvarligt. Sannolikt även att risken är stor för att oskyldiga hängs ut och lider skada när det inte finns någon dom.

Hoppas personligen att hon frias.
Citera
2024-04-04, 12:19
Medlem
Blandadajentes avatar
Ämnet har diskuterats en hel del i denna Dumpen-tråd:
(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg & Sara Nilsson jagar män som vill utnyttja barn sexuellt
Citera
2024-04-04, 12:25
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
[/b]
Själv hoppas jag att hon får ett antal miljoner i skadestånd och 6-7 års fängelse.
Grovt förtal ger absolut max 2 år (BrB 5:2) så den förhoppningen kan du glömma.
Citera
2024-04-04, 12:29
Medlem
entilllirares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2

2 * 400
Citera
2024-04-04, 12:32
Medlem
Citat:
Jag tycker det borde vara mer intressant om en åklagare lämnar in en stämningsansökan och prövar om det är grovt förtal (såg ovan att utpressning och olaga tvång också va aktuellt) Blir så fallet så skulle Sara Nilsson kunna dömas till ett antal år i fängelse. Det är ju inte ett fall vi snackar om. Även om hon får mängdrabatt så snackar vi åratal. Vore intressant och se hur hon fixar det.

Jag förstår inte alla hur Sjöberg har kunnat vara så jävla dum (nu har har han ju aldrig varit speciellt smart men det finns ju gränser) så att han har solkat ner sitt namn med detta nerknarkade psykfall. Han hade kunnat leva gott på sitt namn och forna prestationet såsom exempelvis Thomas Ravelli. Gjort lite reklam, varit med på invigningar, tv program, och som dragplåster på olika evenemang.

Ja visst blir det intressant. Men om det nu blir en fullbordad rättsprocess av detta borde väl ett eller flera av dessa brott falla under allmänt åtal? Att åtminstone någon av dessa inte fått skaka galler är för mig ofattbart med tanke på det 100-tal brott dem bör ha begått med sitt agerande. Betonar bör nu så ingen får för sig något , för det är ju psykfall vi talar om.

Sedan instämmer jag helt om det med Sjöberg, att han efter att ha kommit långt i karriär plötsligt börjar utmåla sig själv till offer i denna omfattning är för mig patetiskt. Men flera saker säger mig att Sjöberg är narcissist , dessa personer älskar ju att alltid stå i centrum och skapar gärna stora draman för att få detta eller späda på den uppmärksamhet dem redan fått. Är man dessutom psykopat vilket jag läst honom benämnas som här så bryr man sig heller inte om konsekvenserna för den man förtalar.

Och att få folk att tycka synd om en är ju en väl beprövad strategi som många tar till. Visst att han skrivit en bok om det kunde vara ok , men han har uppenbart gjort sitt förflutna till en livsstil vilket är ytterst osunt. Sitt förflutna bör man bearbeta , lära av och till slut gå vidare samt bli starkare på sikt.

Allt detta kan ju bekräftas av att han hänger med just ett som du säger nerknarkat psykfall. Människor söker sig av sin natur till likasinnade , så det är inget konstigt i sig. Just att psykfall brukar dras till psykfall är något jag sett flertalet gånger med egna ögon.
Citera
2024-04-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2

Jag är medveten om det. Men vi snackar inte 1 fall. Vi snackar 300 fall.
Citera
2024-04-04, 12:37
Medlem
Skulle inte förvåna mig om dom lyckas. Djurmisshandlaren Tomas Åberg som jagar pensionärer som skriver jävla invandrare när dom har gjort kriminella grejer, vann ju sitt mål mot Joakim Lamotte när det enda Lamotta gjorde var att la ut rätt information om honom men det spelade ingen roll när det gäller förtal.

Så det är väl bara en tidsfråga innan någon stoppar dessa 2 också som skyddar barn.

Sverige gillar ju kriminella invandrare, pedofiler och djurmisshandlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in