2024-04-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu kanske jag är fel på det, men det känns väldigt förtidigt att spekulera i det innan man sett vilken av fiskarna det är.

Jag inbillar mig iallafall, att om han verkligen HAR skrivit vidrigheter/dykt upp osv, så kan det inte bli fråga om förtal, då det är bevisat sant.

Men jag kan fan inte om förtal, så jag kanske är ute o cyklar här!?

Så tror nog de flesta. Tyvärr är det fel.

Svensk förtalslag tycks ha till syfte att skydda kriminella.

Att sprida uppgifter om vad en brottsling gjort räknas som "förtal". Även om uppgifterna finns att läsa i offentliga handlingar. Se fallen Lamotte och Busch t.ex.

Så Dumpen kan dömas för förtal om de kallar en gädda för en gädda. ( "Pedofil" kallar de ju aldrig någon för, delvis just pga. den här lagen.
Citera
2024-04-04, 13:54
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
342

Sanna uppgifter kan också vara förtal

Det allmänna intresset av vetskap och därmed möjlighet att skydda barn lär dömas som mer viktigt än den enskildes rätt till att inte bli förtalad.
Citera
2024-04-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
4 pers har redan tagit livet av sig pga Dumpen. Konstigt att den inte redan stämts för "extremt" grovt förtal men den brottsrubriceringen finns inte.
Sjukt nog är en vanligt misshandel "värre" än förtal.

Vilka? Vilka nr på dumpen?
Senast redigerad av 181kjh2 2024-04-04 kl. 14:32.
Citera
2024-04-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag är medveten om det. Men vi snackar inte 1 fall. Vi snackar 300 fall.
Du har inte många högskolepoäng inom juridik va 🤣🤣🤣🤣?
Även om du mördar tio personer kan du bara få ett livstidsstraff.
Citera
2024-04-04, 14:00
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det allmänna intresset av vetskap och därmed möjlighet att skydda barn lär dömas som mer viktigt än den enskildes rätt till att inte bli förtalad.

De kan informeras utan dickpic, och jag tror inte att det lär bli som du säger, dvs intresset bedöms inte som stort nog för att det ska ses som försvarligt.

jämför med olika uthängningar av personer som har begått våldtäkt, eller bara anklagats för det.
Citera
2024-04-04, 14:01
Medlem
JustTrollings avatar
Vem är det som har stämt dumpen då?

Namnet borde ju vara offentligt om han lämnat in stämning vid domstol.
Citera
2024-04-04, 14:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
342

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så tror nog de flesta. Tyvärr är det fel.

Svensk förtalslag tycks ha till syfte att skydda kriminella.

Att sprida uppgifter om vad en brottsling gjort räknas som "förtal". Även om uppgifterna finns att läsa i offentliga handlingar. Se fallen Lamotte och Busch t.ex.

Så Dumpen kan dömas för förtal om de kallar en gädda för en gädda. ( "Pedofil" kallar de ju aldrig någon för, delvis just pga. den här lagen.

Ah, jag hade för mig det var något speciellt med just förtal..
Jävligt B.
Citera
2024-04-04, 14:06
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Sverige har jämfört med andra länder en relativt omfattande förtalslag, som jag förstått det. Det borde vara lagligt att alltid få påpeka vad någon har gjort (utan att korsa gränsen till trakasseri), men det är det inte.
Citera
2024-04-04, 14:06
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du har inte många högskolepoäng inom juridik va 🤣🤣🤣🤣?
Även om du mördar tio personer kan du bara få ett livstidsstraff.

Du är efterbliven va? Nu handlar det inte om livstid. Du tror inte att 300 rån ger längre straff än ett rån?

Jag tror att blir det fler fall så så kommer Sara Nilsson att åka på en paragraf 7-utredning och vid fällande domar åka på en stor sinnesundersökning. Der är ju rätt uppenbart att hon är svårt psykiskt sjuk. Åratal av knarkande och horande har väl satt sina spår. Men bara och välja den livsbanan hon gjort säger ju att hon förmodligen aldrig har haft alla hästarna hemma.
Senast redigerad av Statsminister2030 2024-04-04 kl. 14:12.
Citera
2024-04-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Du är efterbliven va? Nu handlar det inte om livstid. Du tror inte att 300 rån ger längre straff än ett rån?
Jag använde mord som exempel eftersom det skulle förtydliga hur det fungerar. Varje rån räknas som ett brott begår du flera rån mot olika personer vid separata tillfällen innebär det inte att du får högre straff.
Citera
2024-04-04, 14:11
Medlem
Citat:
342

Min fetning. Kan du ge exempel? (undrar seriöst, ifrågasätter inte).
Citera
2024-04-04, 14:11
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
De kan informeras utan dickpic, och jag tror inte att det lär bli som du säger, dvs intresset bedöms inte som stort nog för att det ska ses som försvarligt.

jämför med olika uthängningar av personer som har begått våldtäkt, eller bara anklagats för det.

Det är en bedömninhsfråga. Man kan hitta stöd i lagen för båda utfallen här faktiskt. Det som avgör här blir därför rådman och nämndemännens personliga tycken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in