2024-04-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?
En tidigare polisanställd
Citera
2024-04-04, 20:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Rent juridiskt, enligt Dumpen har den som nu stämt "Sara" haft flera grova chatkonversationer under sin arbetstid som statligt anställd. Hur tänkte personen i fråga rent juridiskt när denne nu väljer att stämma Sara för förtal? Är det någon som har mer insyn i fallet om arbetsgivaren (staten) kommer stämma den anställde för missbruk av statliga medel eller än mer? Borde ju anses vara grovt om man nu gör detta under sin tjänstgöring samt använder tjänstetelefonen? Måste ju finnas synnerligt goda bevis om att förtal knappast föreligger. Tror inte heller att advokaten fått ta del av allt material utan detta är ett försök att skrämmas.

Rent juridiskt spelar det ingen roll vad personen själv eventuellt gjort sig skyldig till. Det är inte så att någon som själv begått brott blir fredlös och att den personens egen vandel ska vägas in i ett ärende där personen är målsägande. Har ett brottsoffer i ett ärende själv gjort sig skyldig till brott, tjänstefel, eller liknande får den delen lösas i ett annat ärende, och en annan tråd förmodar jag.
Citera
2024-04-04, 20:16
Medlem
kan salwan momika stämma alla tidningar och politiker då som hänger ut honom för muslimers missaktning?

det 'r intressant med dubbla måttståkkar av pk amöborna.

men den stora frågan är ju vad har peddot i fråga skrivit ? det blir ju streisand effect av detta, FRAM MED DET
Citera
2024-04-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Korrekt. Något som är intressant är att enligt mediamyndigheten kan inte Facebooksidor skyddas an utgivningsbevis. Om det är så är det märkligt att alla anmälningar mot Dumpen avslagits.

Nu är jag ingen jurist men det finns mig veterligt fall där där dömda fått folk fällda för förtal. Det spelar alltså i så fall ingen roll om man är skyldig eller ej. Hänger man ut nån på nätet sitter man tydligen risigt till.

I sak betyder det att Kola-Patrik och Hor-Sara hypotetiskt kan ha gjort sig skyldiga till förtal i 200-300 fall. Lika hypotetiskt 4 möjliga fall av vållande till annans död.

Sedan är det jävligt konstigt att man pyssla med samma saker ostraffat om man kan gömma sig bakom ett utgivningsbevis.

Jag vet inte riktigt om jag hänger med, anledningen till att Facebook inte kan få utgivningsbevis är för att inläggen inte modereras. Dumpen styr ju helt sitt innehåll på sin webbsida och behöver inte modereras. Eller missförstår jag dig?
Citera
2024-04-04, 20:23
Avslutad
Att hon har avsikt att förtala är som sagt uppenbart. Vore mycket konstigt om hon inte döms, speciellt med tanke på att andra "journalister" döms i mycket mer tveksamma fall.
Citera
2024-04-04, 20:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Jag vet inte riktigt om jag hänger med, anledningen till att Facebook inte kan få utgivningsbevis är för att inläggen inte modereras. Dumpen styr ju helt sitt innehåll på sin webbsida och behöver inte modereras. Eller missförstår jag dig?

Facebook har moderatorer. De tar bort inlägg och kan banna och blockera användare.
Citera
2024-04-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Facebook har moderatorer. De tar bort inlägg och kan banna och blockera användare.

Nej, kravet är att moderering sker innan publicering av inläggen.
Citera
2024-04-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad tror ni om utfallet?

Det känns ganska solklart att de kommer bli fällda för förtal i något avseende. Det är ju trots allt vad hela deras verksamhet går ut på... och förtal kan man bli dömd för även om det man sprider är sant.
Citera
2024-04-04, 20:37
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Solklart fall av förtal och ärekränkning, frågan är bara om det blir böter eller fängelse för Sjödal och kollegan.
"Dumpen skyddas av utgivningsbevis och Dumpens publiceringar ska därför prövas som tryckfrihetsbrott"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/tryckfrihetsforordning-1949105_sfs-1949-105/
Citera
2024-04-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
"Dumpen skyddas av utgivningsbevis och Dumpens publiceringar ska därför prövas som tryckfrihetsbrott"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/tryckfrihetsforordning-1949105_sfs-1949-105/

Det hindrar inte honom att väcka enskilt åtal, det innebär bara att vanlig åklagare inte får väcka åtal.
Citera
2024-04-04, 20:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 640523
Jag tycker det hela balanserar på en oerhört tunn tråd. Om detta inte är förtal borde lagen skrivas om. Inget brott har begåtts men personernas hela liv raseras och detta efter att ha provocerats att ta initiativ utifrån sin sjukdom, i vissa fall dokumenterad diagnos, i vissa fall inte.

Oavsett kan det inte vara rätt att publicera personers sjukdomar och störningar offentligt. Hur skulle det se ut om det skulle ske i större skala och omfattning?

Med tanken på Saras och Patriks bakgrund är det ganska uppenbart att deras drivkraft är personlig hämnd. De drivs inte av omtanke om vare sig barn eller sjuka, det handlar om deras egen upprättelse.

Det går nu ut över andra oskyldiga och sjuka människor som inte ens begått något brott. De får betala med sina liv.
Jag tycker det är rätt solklart att det handlar om förtal.
Citera
2024-04-04, 20:47
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saren
Vet du hur det funkar när dom lägger upp kukbilder på gäddorna?
Känns ju inte rimligt att det är försvarligt?
Adress, namn och ansiktbild bör vara tillräckligt.
Tror inte kukbilderna som sådana påverkar om det är försvarligt att sprida att någon raggat på barn. Exakt hur raggandet gick till - kukbilder, snuskigt chattande osv - förefaller sekundärt till att barnraggande i sig pågått.

Att lägga ut sexbilder på nätet mot någons vilja är i Sverige "olaga integritetsintrång" numer. BrB 4:6 c. Förr kunde "hämndporr" räknas som grovt förtal. Maxstraffet är två år och samma som grovt förtal. Nu är det dock fråga om en hemsida med utgivningsbevis under Yttrandefrihetsgrundlagen som i sin tur lånar sin brottskatalog från Tryckfrihetsförordningen och där finns inget förbud mot olaga intefritetsintrång. Förtal finns dock med och det är det som stämningen gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in