Citat:
Vad du skrev upplevdes sublimt bias men frågan är juridisk och inom juridik ska ingen bias förekomma.
Domstolar ska döma lika och rättvist oavsett vem de dömer eller friar. När eventuell skuld har fastslagits ska hänsyn tas till faktorer som tex utvisning, tidigare och påminnande brottslighet inom en ungefärlig period, risk för fortsatt brottslighet mm.
Jag är med i föreningen Dumpen eftersom jag hittills inte har tillräckliga belägg för vad Dumpen gör är olagligt men vid fällande dom så kommer jag att lämna eftersom det då sannolikt inte bara är ett fall av 400 som från fem år efter eventuella avpubliceringar fortfarande förblir brottsliga innan de slutligen preskriberas i så fall.
Det som Lamotte och Ebba skriver utan utgivningsbevis bör de inom juridik inte kunna argumentera plötsligt ska bli lagligt bakom utgivningsbevis.
Lagen är, eller bör åtminstone vara, lagen oavsett vem som döms eller frias och utgivningsbevis bör inte kunna användas i advokatsyfte.
Domstolar ska döma lika och rättvist oavsett vem de dömer eller friar. När eventuell skuld har fastslagits ska hänsyn tas till faktorer som tex utvisning, tidigare och påminnande brottslighet inom en ungefärlig period, risk för fortsatt brottslighet mm.
Jag är med i föreningen Dumpen eftersom jag hittills inte har tillräckliga belägg för vad Dumpen gör är olagligt men vid fällande dom så kommer jag att lämna eftersom det då sannolikt inte bara är ett fall av 400 som från fem år efter eventuella avpubliceringar fortfarande förblir brottsliga innan de slutligen preskriberas i så fall.
Det som Lamotte och Ebba skriver utan utgivningsbevis bör de inom juridik inte kunna argumentera plötsligt ska bli lagligt bakom utgivningsbevis.
Lagen är, eller bör åtminstone vara, lagen oavsett vem som döms eller frias och utgivningsbevis bör inte kunna användas i advokatsyfte.
Eftersom förfarandet för att åtala och för att döma någon för förtal skiljer sig åt så kommer det inte bli lika.
Det är inte samma instans som åtalar och det är en jury i tryckfrihetsmål det är det inte i vanligt förtalsmål.
Först och främst regleras det av olika lagar. Det ena är enbart brottsbalken, det andra regleras främst av tryckfrihetsförordningen.
JK har inte samma jobb och skyldigheter som en vanlig åklagare.
I tryckfrihetsmål har man först en jury.
För fällande dom krävs kvalificerad majoritet, 6 av 9.
Sedan om Juryn fäller måste personen även fällas av tingsrätten.
Så "lagen är ju inte lagen" så att säga i det fallet då det faktiskt är olika lagar och instanser inblandade.
Även i andra fall så är det ju så att alla människor inte alltid är likvärdiga inför lagen och en sak utförd av en person bedöms annorlunda än om den utförs av en annan.
T.ex. så har poliser andra befogenheter än vanliga civila och kan/får göra saker civila inte får göra.
En handling utförd av en polis kan vara helt laglig medans samma handling av en civilist är brottslig.
Och omvänt har du att vissa personer har skyldigheter som andra inte har vilket gör att underlåtenhet att göra något är brottsligt för en person men lagligt för en annan.
Så att alla är lika inför lagen och domstol skall döma alla likvärdigt är en förenkling och inte riktigt som det faktiskt fungerar.
Senast redigerad av Aramir2 2024-06-20 kl. 18:54.
Senast redigerad av Aramir2 2024-06-20 kl. 18:54.