Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Visst finns det andra vittnesuppgifter om walkie-talkies, men inget som har väckt polisens intresse lika starkt som just Skelleftehamnsbreven. Ingenting kommer väl ens i närheten. Man hör redan på banden med Holmér att han grubblar över det här, och han säger att det är inget pundhuvud som har skrivit de här breven. Sedan skickar han ut poliser för att leta efter brevskrivaren, och man skickar också handstilsprover till SKL/NFC för att försöka identifiera honom/henne. Man verkar också ha säkrat fingeravtryck från något av breven som man sedan har kört mot AFIS. Så sent som 2017 beställde polisen nya undersökningar från NFC, och Gunnar Wall skriver på sin blogg att spaningsledaren Hans Melander pratade om de här breven i en intervju som gjordes nu i vintras (uttalandet skall tydligen finnas på sidan 598 i Walls nya bok). Det är helt uppenbart att just det här uppslaget (EBE898) alltid har haft en särställning i walkietalkie-världen, det går inte att komma runt.
Den brevskrivaren kände jag igen 2015 och jag har konfronterat Hans Melander med det han sagt till Wall. De visste ju att Svartenbrandt var brevskrivaren o sen kan de ju inte bara släppa det för vissa poliser slutar. Melander var ju ändå chef.
O sen man kunnat se fler brev som beställts ut har jag känt igen fler. Givetvis meddelat polisen men det hamnar hos Melander.
Tom det sk bekännelsebrevet de trodde var skrivet av Engström ser jag likheter m Svartens olika sätt att skriva.
Jag är rejält trött på att inget händer o för 2 v sen fick jag mail från Melander att ärendet är stängt och arkiverat men tips kontrolleras o bedöms. Ja, det får jag verkligen hoppas! Det gäller ju ett mord. Suck
Kanske kan nåt hända när man får använda släktforskning o hoppas det träder i kraft tidigt nästa år. Annars har jag sagt de kan använda mina brev för koll. Men då 2015 sa Dag Andersson att de redan hade skrivelser från Svarten. Jag frågade efter såna nu när man kan begära ut material men fanns inga.