Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 19:53
Medlem
Som synes föreligger inte en enda en WT observation som synes ha minsta relevans gällande MOP.
Har folk bara hängett sig åt att snacka en jävla massa skit under över 38 år?
Carlbergs Probably synes vara svaret givet den verklighet som är oss alla givna.
Citera
2024-03-15, 19:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ah, gott! Behöver uppdatera mina egna anteckningar.
Kollade mötesanteckningarna från Palmerummet, men fann inget där (den 7/3)

Vad har du för källa? Är det inspelningarna från Palmerummet?

Edit:
Du har rätt! Jag kollade dåligt...
"Det finns tre tips av Walkie Talkie. Ett tips kommer från Gamla Stan.
En anonym brevskrivare från Skelleftehamn talar om en man som använt en
Walkle Talkie vid Tunnelgatan - Olofsgatan, med exakt tidsangivelse.
Dessutom har inkommit ett tips att fyra personer var inblandade i Palmemordet,
och de kommunicecade med Walkie Talkies. När mordet lyckades meddelades bilar vid Birger Jarlsgatan och Norra Bantorget, att hålla sig beredda för flykt.
"
(Likt Skeleftehamnsmannen är även detta anonymt...)

Edit:
Lasse Lampers bidrag med "Palmebanden" är endast från 6 april och framåt..
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
Ok, då finns det alltså fyra tips som ser ut att hänga rätt bra ihop här:
1. Första walkie-talkietipset, om att GM skulle haft kontakt med sina kumpaner via en sådan (Aftonbladet 4/3).

2. Tipset den 5/3 om en man i korsningen Olofsgatan/Tunnelgatan som tycktes dirigera flyktbil med walkie-talkie.

3. Tipset den 5/3 om förmodad flyktbil (en blå Opel) som sedan drar iväg norrut i hög fart längs Birger Jarlsgatan.

4. Tipset om att fyra personer var inblandade i Palmemordet, och att de kommunicerade med Walkie-Talkies. När mordet lyckades meddelades bilar vid Birger Jarlsgatan och Norra Bantorget, att hålla sig beredda för flykt.
Skulle nog våga sätta en peng på att de här fyra tipsen av någon anledning är anonyma (och kanske rentav har samma ursprung).
Senast redigerad av Draifos 2024-03-15 kl. 20:08.
Citera
2024-03-15, 20:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
1. Första walkie-talkietipset, om att GM skulle haft kontakt med sina kumpaner via en sådan (Aftonbladet 4/3).

2. Tipset den 5/3 om en man i korsningen Olofsgatan/Tunnelgatan som tycktes dirigera flyktbil med walkie-talkie.

3. Tipset den 5/3 om förmodad flyktbil (en blå Opel) som sedan drar iväg norrut i hög fart längs Birger Jarlsgatan.

4. Tipset om att fyra personer var inblandade i Palmemordet, och att de kommunicerade med Walkie-Talkies. När mordet lyckades meddelades bilar vid Birger Jarlsgatan och Norra Bantorget, att hålla sig beredda för flykt.
Skulle nog våga sätta en peng på att de här fyra tipsen av någon anledning är anonyma (och kanske rentav har samma ursprung).

Ja, alla är väl SE för dig?

Jag har lite svårt att se källorna i din lista..
1. Aftonbladet? Vilken sida? Och vart i utredningen har du dessa uppgifter? (Du är ofta intresserad av andrahandsuppgifter i form av tidningar och TV)
2. Detta är Sunniva T. (EAA01884)
3. Hongelin? Vad har detta med WT att göra?
4. Det tipset som alltså inte återfinns....

.....

Du missar Ulla S.
Samma strategi som du trollar bort Lisbeths uppgift om LJ längst in på Tunnelgatan?
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-03-15 kl. 20:31.
Citera
2024-03-15, 21:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag har lite svårt att se källorna i din lista..
Sorry, trodde att allt det här redan var allmänt känt. Här kommer ordentliga källhänvisningar:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Draifos 2024-03-15 kl. 21:33.
Citera
2024-03-15, 21:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Löjligt inlägg, du beskriver inte på något sätt varför dessa skulle vara från en och samma person. Fri fantasi.

Och som vanligt finns det noll koppling till både SE och GM. Fast du definitivt hintar att det skulle finnas. Fria fantasier med noll betydelse.
Citera
2024-03-15, 21:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Löjligt inlägg, du beskriver inte på något sätt varför dessa skulle vara från en och samma person. Fri fantasi.

Och som vanligt finns det noll koppling till både SE och GM. Fast du definitivt hintar att det skulle finnas. Fria fantasier med noll betydelse.
Samtliga de här fyra uppgifterna pekar väl ändå i en och samma riktning, eller hur?
Senast redigerad av Draifos 2024-03-15 kl. 21:22.
Citera
2024-03-15, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Uppgifterna pekar väl i en och samma riktning, eller hur?

Nej
Citera
2024-03-15, 21:32
Medlem
Citat:
Visst finns det andra vittnesuppgifter om walkie-talkies, men inget som har väckt polisens intresse lika starkt som just Skelleftehamnsbreven. Ingenting kommer väl ens i närheten. Man hör redan på banden med Holmér att han grubblar över det här, och han säger att det är inget pundhuvud som har skrivit de här breven. Sedan skickar han ut poliser för att leta efter brevskrivaren, och man skickar också handstilsprover till SKL/NFC för att försöka identifiera honom/henne. Man verkar också ha säkrat fingeravtryck från något av breven som man sedan har kört mot AFIS. Så sent som 2017 beställde polisen nya undersökningar från NFC, och Gunnar Wall skriver på sin blogg att spaningsledaren Hans Melander pratade om de här breven i en intervju som gjordes nu i vintras (uttalandet skall tydligen finnas på sidan 598 i Walls nya bok). Det är helt uppenbart att just det här uppslaget (EBE898) alltid har haft en särställning i walkietalkie-världen, det går inte att komma runt.

Den brevskrivaren kände jag igen 2015 och jag har konfronterat Hans Melander med det han sagt till Wall. De visste ju att Svartenbrandt var brevskrivaren o sen kan de ju inte bara släppa det för vissa poliser slutar. Melander var ju ändå chef.
O sen man kunnat se fler brev som beställts ut har jag känt igen fler. Givetvis meddelat polisen men det hamnar hos Melander.
Tom det sk bekännelsebrevet de trodde var skrivet av Engström ser jag likheter m Svartens olika sätt att skriva.
Jag är rejält trött på att inget händer o för 2 v sen fick jag mail från Melander att ärendet är stängt och arkiverat men tips kontrolleras o bedöms. Ja, det får jag verkligen hoppas! Det gäller ju ett mord. Suck
Kanske kan nåt hända när man får använda släktforskning o hoppas det träder i kraft tidigt nästa år. Annars har jag sagt de kan använda mina brev för koll. Men då 2015 sa Dag Andersson att de redan hade skrivelser från Svarten. Jag frågade efter såna nu när man kan begära ut material men fanns inga.
Citera
2024-03-15, 21:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Sorry, trodde att allt det här redan var allmänt känt. Här kommer ordentliga källhänvisningar:

Ja, du med dina andra och tredjehandskällor. (all respekt till Skivis 73 som jobbar lite mer än du gör)
Visst "en kvinna till Expressen som hade sin teori om den lilla väskan".
Vi finns överallt som har teorier.

Och vidare ska allt peka på SE som GM.
Citera
2024-03-15, 21:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Den brevskrivaren kände jag igen 2015 och jag har konfronterat Hans Melander med det han sagt till Wall. De visste ju att Svartenbrandt var brevskrivaren o sen kan de ju inte bara släppa det för vissa poliser slutar. Melander var ju ändå chef.
O sen man kunnat se fler brev som beställts ut har jag känt igen fler. Givetvis meddelat polisen men det hamnar hos Melander.
Tom det sk bekännelsebrevet de trodde var skrivet av Engström ser jag likheter m Svartens olika sätt att skriva.
Jag är rejält trött på att inget händer o för 2 v sen fick jag mail från Melander att ärendet är stängt och arkiverat men tips kontrolleras o bedöms. Ja, det får jag verkligen hoppas! Det gäller ju ett mord. Suck
Kanske kan nåt hända när man får använda släktforskning o hoppas det träder i kraft tidigt nästa år. Annars har jag sagt de kan använda mina brev för koll. Men då 2015 sa Dag Andersson att de redan hade skrivelser från Svarten. Jag frågade efter såna nu när man kan begära ut material men fanns inga.
Det sk. "bekännelsebrevet" har jag dålig koll på. Kan säkert vara som du är inne på, att Svartenbrandt eller någon liknande stolle skrev det.
Senast redigerad av Draifos 2024-03-15 kl. 21:49.
Citera
2024-03-15, 23:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det sk. "bekännelsebrevet" har jag dålig koll på. Kan säkert vara som du är inne på, att Svartenbrandt eller någon liknande stolle skrev det.

Varför måste du jämt fara med osanning Draifos?!

https://www.flashback.org/sok/?query=Norrt%C3%A4lje&userid=659415&search_post=1& sp=1&date_from=2000-01-01&date_to=2024-03-15&so=weight

Du har så klart påstått att dessa brev är skrivna av SE! Se vad du själv har skrivit!
Citera
2024-03-15, 23:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför måste du jämt fara med osanning Draifos?!

https://www.flashback.org/sok/?query=Norrt%C3%A4lje&userid=659415&search_post=1& sp=1&date_from=2000-01-01&date_to=2024-03-15&so=weight

Du har så klart påstått att dessa brev är skrivna av SE! Se vad du själv har skrivit!
Jag tror inte att SE har skrivit bekännelsebrevet, det är inte hans modus operandi. Kollar man på det som SE har sagt och troligen skrivit så handlar det alltid om försök att få någon annan ("dubbelgångaren" på åsen, Norbert Kröcher, Sydafrika, vittnet Lars J, Christer Pettersson osv.) att framstå som gärningsmannen. Typiskt för SE verkar alltså vara att inte ta ansvar för sina egna handlingar.
Senast redigerad av Draifos 2024-03-15 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in