Citat:
Ursprungligen postat av
DrComfort
Hur får du ihop det med kulorna då? Ska båda skjutit med ammo .357?
Pistoler med kaliber .357 magnum är inte vanligt förekommande. Desert Eagle eller Coonan är de enda pistolfabrikat med den kalibern vad jag vet. Att sedan någon ska haft Ljuddämpare till dylik sällsynt pistol är också föga troligt. Komma över en ljuddämpare överhuvudtaget är svårt. Bara den biten att ljuddämpare ska ha använts är ytterst långsökt.
Sedan hittades heller ingen patronhylsa på mordplatsen.
En annan grej som spräcker din teori är vad vittnena sett. Någon får gärna rätt mig om jag har fel, men var det inte så att Anders D såg två eldsflammor? Vi har också rökpuffarna som vittnen sett.
Nej, det har skjutits med både .357 som 9 mm ammunition.
Bra observation och argument . Lite av min mening med inlägget var just att få seriösa läsare att vara "kritiska" i betydelsen "granska noggrant".
Det är helt riktigt som du argumenterar, med utgångspunkt från den "offentliga sanningen" att mordet utfördes med två upphittade kulor av kalibern .357.
Det finns en lång diskussion under lång tid i tråden om dessa kulor som inte har lett och inte kommer att leda till något, och jag vill inte fortsätta den diskussionen.
Att påpeka att såväl utredningens spaningsuppslag som massmedias rapportering är så bristfälliga att de medger alternativa scenarier är överflödigt.
Min utgångspunkt är ljudbilden och Lisbeth Palmes uppfattning om ett ljuddämpad vapen och Cenneth Neilbergs uppgifter som han fick från Milan Heidenreich hösten 1985 att ett ljuddämpat vapen skulle användas.
När det gäller det ljuddämpade vapnet så bör det ha varit av kalibern 9 mm och ljuddämparen "förlänger" vapnet och kan uppfattas som 8"-pipa.
Att "eldsflammor" och rökpuffar utgår från en revolver under skjutning i mörker är trivialt. När det gäller rökpuffar vore jag intresserad av möjligheten att lägga märke till dom i mörker. Kyla kan göra dom "mer" synliga i gatubelysning.
Hur det förhåller sig med en 9 mm pistol med ljuddämpare vet jag inte. Jag har bara skjutit med Försvarets M07 med M39B-ammunition i dagsljus och utan ljuddämpare.
Om jag inte missminner mig så finns det en uppgift om att löjtnant Lars Nilsson som höll i övningen Gustaf på Gotland 1986-02 (hade med ljuddämpare i vapensatsen och att
skjutning med ljuddämpat vapen skall ha förekommit.
Militär övning benämd "Gustav" belägen på Gotland mellan mån 24/2 kl.11:45 till fre 28/2 kl. 10:30 - 1986
Vapensatsen återlämnades efter mordet och teoretiskt sett kan vapen, ammunition och ljuddämpare ha lånats ut för mordet.
Jag har uppfattningen att såväl poliser som utredare och militära chefer hade intresse av att Olof Palme antingen neutraliserades eller likviderades och understödde kampanjer mot Olof Palme men inte deltog i själva mördandet.
Mot den bakgrunden framför jag den alternativa möjligheten att två vapen kan ha använts varav det ena vapnet varit en pistol med ljuddämpare och utredningen döljer detta.