Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 08:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns andra WT-observationer som görs innan polisen efterfrågar observationer. Lägg ditt fokus där istället för att låtsas komma på att det finns en koppling mellan Skelleftehamsbrevet och SE. Ren fantasiprodukt.

Kan du göra någon som helst slags koppling mellan SE och Skelleftehamsbrevet? Kan du göra någon som helst slags koppling mellan GM och Skelleftehamsbrevet?

Jag har grävt lite i när polisen började efterfråga WT-observationer, men har inte hittat när detta skedde... eller om det ens var så att polisen gick ut med det.

På presskonferensen 8/3 efterlyser Holmér Skelleftehamnsmannen och talar om ett brev, men nämner vad jag vet inget om WT.
12/3 eftersöks denne igen då ett nytt brev inkommit. (Ej heller där nämns WT)

När jag sökt så är det först i Expressen den 21/3 som ett WT-vittnesmål verkar ha blivit känt för allmänheten. Detta utifrån Sunniva T.'s uppgifter.
Den 25/3 skriver Expressen om Skelleftehamnsmannen.

Innan den 21/3 så finns alltså några vittnen som inkommit med uppgifter om WT till polisen. Vilket självfallet gör dessa intressanta.

Ulla Strömbäck (1986-03-05)
Skelleftehamnsmannen (1986-03-05)
Sunniva T. (1986-03-19)

Efter den 21/3 så kommer som sagt flera över tid.

Primm (1986-03-24)
Åke Malmström (1986-03-25)
Mare R (i slutet av mars)
Jarl N (i början av april)
O.s.v..
Mauno L. (först 1988)
"Finska flickorna") (hösten 1992)
Citera
2024-03-15, 09:49
Medlem
Vittnesmål Ulla Strömbeck-Larsson

"Ulla såg två män med walkie-talkie på Gamla Stans TB-station i samband med att makarna Palme kom dit för att åka till biografen Grand. För signalementsuppgifter se längre ner "På brottsplatsen"

"Brottsplats: Gamla stans tunnelbanestation och Schönfeldts gränd.
Brottstid: Mordkvällen. 1986-02-28 20:35-20:40
Misstänkt brott: Övervakning av makarna Palmes ankomst till tb-stationen.
Misstänkta personer: Två män med walkie-talkie.
Signalementsuppgifter:"

https://wpu.nu/wiki/Ulla_Str%C3%B6mbeck-Larsson
Citera
2024-03-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamemeritus
Du råkar inte veta vem simmaren som dog 2009 är?

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2000-05-07_D7928-00-D_Brev_fr%C3%A5n_Ronny_Amberts_om_Stefan_Svedbom.p df/1

Ronny Amberts har skrivit ett par böcker om det. De var vänner och Ronny hävdar att Stefan berättat det för honom. Historien går ut på att Stefan och några poliser ligger bakom mordet, allt iscensatt av ryska GRU. Men mordgänget är lurade och tror att de utför mordet på västliga sidans order. Typ, lite virrigt.
Citera
2024-03-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har grävt lite i när polisen började efterfråga WT-observationer, men har inte hittat när detta skedde... eller om det ens var så att polisen gick ut med det.

På presskonferensen 8/3 efterlyser Holmér Skelleftehamnsmannen och talar om ett brev, men nämner vad jag vet inget om WT.

När jag sökt så är det först i Expressen den 21/3 som ett WT-vittnesmål verkar ha blivit känt för allmänheten. Detta utifrån Sunniva T.'s uppgifter.

Innan den 21/3 så finns alltså några vittnen som inkommit med uppgifter om WT till polisen. Vilket självfallet gör dessa intressanta.

Sunniva T. (1986-03-19)

Primm (1986-03-24)
O.s.v..
Mauno L. (först 1988)

Icke att förglömma det tips som diskuterades I Palmerummet den 1986-03-07 men som ej är registrerat i utredningen. (En person ska ha avlyssnat WT-kommunikation rörande positionering av mördarnas flyktbilar.)
Citera
2024-03-15, 11:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Icke att förglömma det tips som diskuterades I Palmerummet den 1986-03-07 men som ej är registrerat i utredningen. (En person ska ha avlyssnat WT-kommunikation rörande positionering av mördarnas flyktbilar.)

Ah, gott! Behöver uppdatera mina egna anteckningar.
Kollade mötesanteckningarna från Palmerummet, men fann inget där (den 7/3)

Vad har du för källa? Är det inspelningarna från Palmerummet?

Edit:
Du har rätt! Jag kollade dåligt...
"Det finns tre tips av Walkie Talkie. Ett tips kommer från Gamla Stan.
En anonym brevskrivare från Skelleftehamn talar om en man som använt en
Walkle Talkie vid Tunnelgatan - Olofsgatan, med exakt tidsangivelse.
Dessutom har inkommit ett tips att fyra personer var inblandade i Palmemordet,
och de kommunicecade med Walkie Talkies. När mordet lyckades
meddelades bilar vid Birger Jarlsgatan och Norra Bantorget, att hålla
sig beredda för flykt.
"
(Likt Skeleftehamnsmannen är även detta anonymt...)

Edit:
Lasse Lampers bidrag med "Palmebanden" är endast från 6 april och framåt..
https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-03-15 kl. 11:11.
Citera
2024-03-15, 11:31
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:

Sunniva T. (1986-03-19)

Primm (1986-03-24)
O.s.v..
Mauno L. (först 1988)

I tidningsarkivet finns en avhuggen referens från 1986-03-20 om att polisen till synes tidigare gått ut och efterlyst information om walkie-talkies och att flera tips redan inkommit den 20 mars.

Det vore väldigt intressant att få reda på exakt när polisen gick ut med det. För som jag ser det har alla WT-tips efter en sådan efterlysning långt mindre värde.

Edit: Fast jag antar att det inte går att utesluta att efterlysningen sker 1986-03-20 och att de tidigare tipsen som nämns är sådana som inkommit före efterlysningen. Så här lyder den exakta ordföljden:

”...polisen alla som sett personer med walkie-talkie höra av sig. Flera vittnen har gjort...”
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-15 kl. 11:42.
Citera
2024-03-15, 12:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

19 mars 1986 gjorde polisen dörrknackningar där de efterlyste uppgifter om personer med "bärbara radioapparater".

200 poliser i Stockholm gick på onsdagen ut för att knacka dörr i kvarteren kring mordplatsen, bland annat för att få uppgifter om personer som synts med bärbara radioapparater vid tiden för mordet. De som inte var hemma fick en lapp i brevlådan:

...Om du befann dig inom området vid aktuell tidpunkt kan du ha gjort iakttagelser som kan vara av stor betydelse. De iakttagelser vi närmast tänker på gäller personer, bilar eller händelser som på något sätt fångat din uppmärksamhet. Även observationer där bärbara radioapparater förekommit är av intresse...

https://drive.google.com/file/d/1j4UZ90rB2IlvAA7e0gjzLTvG-SKmDNei/view?usp=sharing
Citera
2024-03-15, 12:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
I tidningsarkivet finns en avhuggen referens från 1986-03-20 om att polisen till synes tidigare gått ut och efterlyst information om walkie-talkies och att flera tips redan inkommit den 20 mars.

Det vore väldigt intressant att få reda på exakt när polisen gick ut med det. För som jag ser det har alla WT-tips efter en sådan efterlysning långt mindre värde.

Edit: Fast jag antar att det inte går att utesluta att efterlysningen sker 1986-03-20 och att de tidigare tipsen som nämns är sådana som inkommit före efterlysningen. Så här lyder den exakta ordföljden:

”...polisen alla som sett personer med walkie-talkie höra av sig. Flera vittnen har gjort...”

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
19 mars 1986 gjorde polisen dörrknackningar där de efterlyste uppgifter om personer med "bärbara radioapparater".

200 poliser i Stockholm gick på onsdagen ut för att knacka dörr i kvarteren kring mordplatsen, bland annat för att få uppgifter om personer som synts med bärbara radioapparater vid tiden för mordet. De som inte var hemma fick en lapp i brevlådan:

...Om du befann dig inom området vid aktuell tidpunkt kan du ha gjort iakttagelser som kan vara av stor betydelse. De iakttagelser vi närmast tänker på gäller personer, bilar eller händelser som på något sätt fångat din uppmärksamhet. Även observationer där bärbara radioapparater förekommit är av intresse...

https://drive.google.com/file/d/1j4UZ90rB2IlvAA7e0gjzLTvG-SKmDNei/view?usp=sharing

Toppen! Tack, får uppdatera mina gamla anteckningar här ser jag.
Citera
2024-03-15, 12:19
Medlem
Kan man verkligen utgå ifrån att folk anmäler att de sett WT-observationer om de inte är i anslutning till mordet? Det finns flera av anmälningarna som kommer in senare för att de inte tänka sig att de har någon relevans för utredningen av mordet. Men självklart anmäls de när det efterlyses av polisen. Kanske de har relevans kanske inte...
Citera
2024-03-15, 12:32
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Kan man verkligen utgå ifrån att folk anmäler att de sett WT-observationer om de inte är i anslutning till mordet? Det finns flera av anmälningarna som kommer in senare för att de inte tänka sig att de har någon relevans för utredningen av mordet. Men självklart anmäls de när det efterlyses av polisen. Kanske de har relevans kanske inte...

Man kan inte utgå från det men rent statistiskt bör ett genomsnittligt WT-tips efter efterlysning ha mindre värde.

Dels för att de mest angelägna vittnena redan har hört av sig men kanske främst för att man riskerar att skapa falska minnesbilder och dra till sig en massa knäppgökar som ska komma med falska tips.

Den risken var nog ovanligt stor i ett så här extremt uppmärksammat fall med all mediecirkus som rådde.
Citera
2024-03-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Man kan inte utgå från det men rent statistiskt bör ett genomsnittligt WT-tips efter efterlysning ha mindre värde.

Dels för att de mest angelägna vittnena redan har hört av sig men kanske främst för att man riskerar att skapa falska minnesbilder och dra till sig en massa knäppgökar som ska komma med falska tips.

Den risken var nog ovanligt stor i ett så här extremt uppmärksammat fall med all mediecirkus som rådde.

Jo håller med självklart finns det en risk men det finns många WT-observationer som är av karaktären inte alls spektakulära. Två timmar tidigare på fel plats, vilken mytoman hittar på det? Det kan däremot vara viktigt för att säkerhetsställa om det pågick något som inte hade direkt anknytning till mordet. Pågick det någon form av övning på mordkvällen? Om det gjorde så, hade den öht. någon koppling till OP? Om den hade det, hade den någon direkt koppling till mordet? Om den kan tänkas ha så då måste alla observationer utredas och hela scenariot upp på bordet. Hela löken måste skalas.
Citera
2024-03-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bjö*n Bo*g? *=r

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Borg_(simmare)#:~:text=Bj%C3%B6rn%20Bor g%2C%20f%C3%B6dd%2014%20november,1938%20med%20Sven ska%20Dagbladets%20bragdmedalj.
Bjö*n Bo*g, född 14 november 1919 i Örby i Västergötland, död 13 april 2009 i Zürich[1] i Schweiz,
Det finns kanske andra kandidater. BB känns lite "gammal" 1986.

Tack för förslag! BB är dock 67 vid mordtillfället. Känns lite tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in