Citat:
Ursprungligen postat av
löl
Om Henke nu inte känner sig som svensk.
Vad känner han om han hade flyttat till Rinkeby eller liknande? 😂😂
Jävla mupp uttalande. Nästa blir väl att han är en kvinna.
Hade han bott i usa och sagt att han inte känner sig som en Amerikan.
Då vet vi alla vad som hade hänt.
Bara i Sverige tar sig en människa dessa ord i mun. Pinsamt av Henke!!!!
Det är väl hyfsat naturligt att Henke inte känner sig som en svensk och det är väl helt ok. Han är ju inte 100% svensk. Betyder det att han är mindre värd? Att andra länders folk är mindre värda i Sverige? Jag ser det inte så. Ingenstans Henke kommer i världen kommer folk tänka "titta där går en svensk man". Han kan ju fortfarande vara assimilerad, ha svensk kultur, tradition och värderingar samt kynne, vilket han i allra högsta grad verkar ha. Jag uppfattar inte att han är utanför gemenskapen. Är det så han menar? Om jag flyttade till Japan, Norge, Kanada osv så kan jag lära mig språket, ta till mig deras sätt att leva, anpassa mig efter deras värderingar, traditioner mm. Om jag tex gillar Japan/japaner kanske jag kan känna mig japansk även om jag aldrig blir japan. Det är ju 100% omöjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tuor
Vad är en "afrosvensk"? Vad finns det mer, "tuttifruttisvensk"?
Antingen är du svensk eller så är du inte det. Det är inte krångligare än så.
Endast de flesta européer kan någonsin "bli" svenskar om de verkligen vill det.
Främst nordeuropéer. En grek, italienare, spanjor osv kan aldrig bli svensk men deras barn har kanske möjlighet till det. Tittar man i 94-laget som tog brons så är det ganska många som har påbrå från andra europeiska länder. Henke och Martin stack ju ut till utseendet men så fort de började tala så kom den breda skånskan. De uppfattades väl som svenskar till sättet, men det kan ju säkert de som var med i 94-laget svara bättre på.
Citat:
Ursprungligen postat av
SlowCooker
Bra skrivet. Så känner nog de flesta personer med annan hudfärg eller annat utseende.
Att alltid bli bedömd genom sina yttre attribut. Men det går inte att direkt klandra den andra personen heller är väl naturligt att utseendet är det första man observeras hos en obekant människa.
Det är nog jobbigt att alltid uppfattas som avvikande vid möte, "inte svensk".
Samma sak skulle nog en svenska uppleva om han flyttar till ett land där ursprungsbefolkningen ser annorlunda ut, Japan t.ex., att ständigt uppfattas som "inte som oss" är nog rätt enerverande i längden.
Varför då? De ÄR ju inte svenskar så varför skulle de ta illa vid sig. Om jag går på slottet i Stockholm ska jag uppfattas som kunglig då? Ska jag bli förolämpad om någon påtalar det? Eller om jag är uppe i fjällen och står bredvid en ren, är jag same då? En lapp?! Om någon same säger att du är ju inte same så du kan inte sitta i sametinget, ska jag bli kränkt då? Ökar chanserna om jag jojkar lite?
Citat:
Ursprungligen postat av
PingPongZong
Nog samma med Henke. Han är inte svart, inte utlänning, inte afrikan, inte svensk. Vad är han? Det är frågan. Hade han vart det där du skriver så hade han vart maximalt utlänning. Och känt sig som det. Kunde ha en t shirt med texten: 0% svensk. 100% utlänning.
Fast det är ju inte sant. Han är ju 50% svensk till DNAt och som jag uppfattat Henke om inte 100 så 99% svensk i huvudet.
Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Exakt så jag också ser det. Henke för mig är helsvensk. Jordan not so much
Var tvungen att youtuba Jordan och lyssna. Instämmer. Henke uppfattas som assimilerad och Jordan gör det inte. Var fasen har Henke och frun hållit på med?
Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
På 80 och 90-talet var Sverige rätt så rasistiskt. Jag hade folk i min gymnasieklass som var uttalade nazister (visserligen mest för att provocera men ändå). Spelare som Larsson och Dahlin accepterades trots sin hudfärg så länge de presterade i sina lag och landslaget. Men det var mer regel än undantag att det skreks rasistiska ramsor på läktaren (även om man säkert hade skrikit något annat om de inte var färgade).
Jag har ändå en viss förståelse för Henke här.
Så uppfattade inte jag det. Jag var på fotbollsmatch i Sydamerika för massa år sedan. I laget spelade en neger. De egna fansen skrek ap-ljud så fort den spelaren rörde bollen. Alltså, de egna fansen?!!! Där kan vi snacka rasism. Har man upplevt det och sen hör invandrare säga att svenskar är rasister som Zlatan tex sa för ett par år sedan och som Henke nu verkar säga så är det fullständgit nonsens. Svenskar generellt är bland de mest toleranta och öppna av alla folkslag. Hur många andra (förutom vita) adopterar folk från andra "raser"?