2024-03-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det större problemet är att han förmodligen ljuger om sin barndom. Ungefär som när skallturken Demirok ljuger om att ha blivit jagad av nazister med järnrör som ung.
Nu tror jag i grunden detta beteende beror på narcissism snarare än etnicitet*. Men när människor med stor plattform ger uttryck för dessa lögner är det som en förbannad sjukdom som sprider sig till alla invandrare. Alla vill ta efter kändisarna, så alla börjar hitta på fantasier om att ha blivit utsatta för rasism. Det blir som vilken modefluga som helst. Förutom att det också leder till raskrig.

*Hundra av hundra kändisar är patologiska narcissister.
Invandrare vill inte vara svenskar oj så förvånande? Det hade vi inte förväntat oss.

Du har problem att inse att andra folkgrupper inte är svenskar och inte vill vara svenskar det beror inte på att de ser ner på Sverige eller svenskar utan på att de inte upplever att de är svenskar, det finns ingen anledning till varför de skulle se sig själva som svenskar.

Det finns ingen motsvarighet till den svenska mentalsjukdomen någonannanstans. Det går inte föreställa sig en kines eller arab som lever i den sinnessjuka villfarelsen att hela jordens befolkning egentligen vill vara som dem själva.
Senast redigerad av larsjohansson 2024-03-06 kl. 14:15.
Citera
2024-03-06, 14:01
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Invandrare vill inte vara svenskar oj så förvånande? Det hade vi inte förväntat oss.

Du har problem att inse att andra folkgrupper inte är svenskar och inte vill vara svenskar det beror inte på att de ser ner på Sverige eller svenskar utan på att de inte upplever att de är svenskar, det finns ingen anledning till varför de skulle se sig själva som svenskar.

Citerade du ens rätt inlägg nu?
Citera
2024-03-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilmonello
Intressant hur man kan få Henriks uttalande att han inte känner sig svensk till att han inte vill vara svensk eller känna sig svensk?

Mer eller mindre alla med rötter som man vill bevara eller känna att man respekterar, kommer att känna sig aliena till sin omgivning som inte förstår eller kan dela dessa värden.

Det märkliga är att man kommer känna motsvarande i den "andra" miljön.

Det intressanta som utelämnas i Henkes text, är att om han hade befunnit sig i sin pappas hemvist, så skulle han kanske KÄNNA sig hemma ett tag, men alla andra skulle betrakta honom som invandrare, vilket han skulle upptäcka och inse efter hand och då inse att han inte heller är Cap Verdés.

Såsom alla med blandade rötter, så är frågan, ska omgivningen eller du själv bestämma om du är något?
Min fetning. Här är kärnan i Henrik Larssons uttalande. Dock inte säkert om han är helt medveten om det.
Det innebär att miljoner nysvenskar, deras Sverigefödda barn och barnbarn kommer att ha det jobbigt med etniska och kulturella identiteter.
Citera
2024-03-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag gissar att det är alldeles för sent i livet för dig, men om funderar på hur du får andra att känna - istället för att fokusera på just dina åsikter, vanor och rättigheter - så ska du se att du både blir mer älskad och lycklig. Kasta inte bort den lilla tid du har kvar på att vara en osympatisk skitstövel, utan gör något nytt - tänk på andra!

Haha du vill ju ha maximal invandring så att etniska svenskar bli en minoritet. Tänka på andra säger du men du är en hycklare som inte har i Sverige att göra.
Citera
2024-03-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trajanus87
Chansen är rätt stor att om man är en etnisk svensk utifrån eran definition och hänger på I & I på flashback att man är en rasist.

Ta en titt på kommentarerna...ser du någon etnisk svensk som säger emot? Jag ser det då fan inte så vad klagar du på. Han har blivit kallad Neger mer än ett tillfälle och värre saker än så och han är långt ifrån ensam. Ifall du inte säger till din etniska svenska vän om denne gör detta så tolererar du det. Du accepterar det. Du normaliserar det.

Välkommen till uppvaknandet

Du tror inte att etniska svenskar blivit kallade en massa skit under uppväxten. Alla har sin bakgrund och personliga historia och uppväxt.
Välkommen till verkligheten där människor kan vara riktigt otrevliga på många olika sätt.
Mobbning förekommer även bland vuxna på arbetsplatser och är mycket större än hudfärg och etniskt ursprung.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2024-03-06 kl. 14:48.
Citera
2024-03-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jo, stod i deras partiprogram för mindre än tio år sen.

Då får du ta och bevisa det.
Den här typen av skitsnack är standard idag så utan bevis så utgår jag från att det är en lögn.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2024-03-06 kl. 14:33.
Citera
2024-03-06, 14:33
Moderator
T-80Us avatar
Problemet med Henkes uttalande är hans kändisskap och den förmåga att bli, och möjlighet att vara, mångmiljonär som svensk ungdomsfotboll skänkte honom. Det blir irriterande, för att det är så otacksamt och näsvist att skriva den befolkning som älskat, hyllat och burit fram honom i hans karriär på näsan.

Där ligger i varje fall bekymret för mig.
Citera
2024-03-06, 14:37
Medlem
PingPongZongs avatar
En video med Henkes dotter. Janelle Larsson. Den tjejen har det garanterat lättare och känna sig svensk än hennes pappa.

Månadens talang - Janelle Larsson - Hoppning

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Kqv5NUX6Alc
Citera
2024-03-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Exakt.

Hur många känner sig hemma idag egentligen när de går själva på gatan eller åker kommunalt? När de inte är distraherade av telefonen eller umgås med vänner?

När man är själv och man ser och upplever allt med sina egna ögon.

Det är tragiskt när man går omkring i valfri stad i södra Sverige det är inte Sverige längre. Det är så tragiskt och sinnessjukt detta.
Men denna utveckling finns även i Holland, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Amsterdam är katastrof precis som London och Paris.
Detta kommer slå sönder all form av samhörighet, gemenskap och tillit till sina medmänniskor. Otrygga och obehagliga samhällen med stora problem med kriminalitet och sociala problem.
Citera
2024-03-06, 15:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Om Henke nu inte känner sig som svensk.

Vad känner han om han hade flyttat till Rinkeby eller liknande? 😂😂

Jävla mupp uttalande. Nästa blir väl att han är en kvinna.

Hade han bott i usa och sagt att han inte känner sig som en Amerikan.
Då vet vi alla vad som hade hänt.

Bara i Sverige tar sig en människa dessa ord i mun. Pinsamt av Henke!!!!

Det är väl hyfsat naturligt att Henke inte känner sig som en svensk och det är väl helt ok. Han är ju inte 100% svensk. Betyder det att han är mindre värd? Att andra länders folk är mindre värda i Sverige? Jag ser det inte så. Ingenstans Henke kommer i världen kommer folk tänka "titta där går en svensk man". Han kan ju fortfarande vara assimilerad, ha svensk kultur, tradition och värderingar samt kynne, vilket han i allra högsta grad verkar ha. Jag uppfattar inte att han är utanför gemenskapen. Är det så han menar? Om jag flyttade till Japan, Norge, Kanada osv så kan jag lära mig språket, ta till mig deras sätt att leva, anpassa mig efter deras värderingar, traditioner mm. Om jag tex gillar Japan/japaner kanske jag kan känna mig japansk även om jag aldrig blir japan. Det är ju 100% omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vad är en "afrosvensk"? Vad finns det mer, "tuttifruttisvensk"?

Antingen är du svensk eller så är du inte det. Det är inte krångligare än så.

Endast de flesta européer kan någonsin "bli" svenskar om de verkligen vill det.

Främst nordeuropéer. En grek, italienare, spanjor osv kan aldrig bli svensk men deras barn har kanske möjlighet till det. Tittar man i 94-laget som tog brons så är det ganska många som har påbrå från andra europeiska länder. Henke och Martin stack ju ut till utseendet men så fort de började tala så kom den breda skånskan. De uppfattades väl som svenskar till sättet, men det kan ju säkert de som var med i 94-laget svara bättre på.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Bra skrivet. Så känner nog de flesta personer med annan hudfärg eller annat utseende.
Att alltid bli bedömd genom sina yttre attribut. Men det går inte att direkt klandra den andra personen heller är väl naturligt att utseendet är det första man observeras hos en obekant människa.
Det är nog jobbigt att alltid uppfattas som avvikande vid möte, "inte svensk".
Samma sak skulle nog en svenska uppleva om han flyttar till ett land där ursprungsbefolkningen ser annorlunda ut, Japan t.ex., att ständigt uppfattas som "inte som oss" är nog rätt enerverande i längden.

Varför då? De ÄR ju inte svenskar så varför skulle de ta illa vid sig. Om jag går på slottet i Stockholm ska jag uppfattas som kunglig då? Ska jag bli förolämpad om någon påtalar det? Eller om jag är uppe i fjällen och står bredvid en ren, är jag same då? En lapp?! Om någon same säger att du är ju inte same så du kan inte sitta i sametinget, ska jag bli kränkt då? Ökar chanserna om jag jojkar lite?

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Nog samma med Henke. Han är inte svart, inte utlänning, inte afrikan, inte svensk. Vad är han? Det är frågan. Hade han vart det där du skriver så hade han vart maximalt utlänning. Och känt sig som det. Kunde ha en t shirt med texten: 0% svensk. 100% utlänning.

Fast det är ju inte sant. Han är ju 50% svensk till DNAt och som jag uppfattat Henke om inte 100 så 99% svensk i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Exakt så jag också ser det. Henke för mig är helsvensk. Jordan not so much

Var tvungen att youtuba Jordan och lyssna. Instämmer. Henke uppfattas som assimilerad och Jordan gör det inte. Var fasen har Henke och frun hållit på med?

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
På 80 och 90-talet var Sverige rätt så rasistiskt. Jag hade folk i min gymnasieklass som var uttalade nazister (visserligen mest för att provocera men ändå). Spelare som Larsson och Dahlin accepterades trots sin hudfärg så länge de presterade i sina lag och landslaget. Men det var mer regel än undantag att det skreks rasistiska ramsor på läktaren (även om man säkert hade skrikit något annat om de inte var färgade).

Jag har ändå en viss förståelse för Henke här.

Så uppfattade inte jag det. Jag var på fotbollsmatch i Sydamerika för massa år sedan. I laget spelade en neger. De egna fansen skrek ap-ljud så fort den spelaren rörde bollen. Alltså, de egna fansen?!!! Där kan vi snacka rasism. Har man upplevt det och sen hör invandrare säga att svenskar är rasister som Zlatan tex sa för ett par år sedan och som Henke nu verkar säga så är det fullständgit nonsens. Svenskar generellt är bland de mest toleranta och öppna av alla folkslag. Hur många andra (förutom vita) adopterar folk från andra "raser"?
Citera
2024-03-06, 15:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Så uppfattade inte jag det. Jag var på fotbollsmatch i Sydamerika för massa år sedan. I laget spelade en neger. De egna fansen skrek ap-ljud så fort den spelaren rörde bollen. Alltså, de egna fansen?!!! Där kan vi snacka rasism. Har man upplevt det och sen hör invandrare säga att svenskar är rasister som Zlatan tex sa för ett par år sedan och som Henke nu verkar säga så är det fullständgit nonsens. Svenskar generellt är bland de mest toleranta och öppna av alla folkslag. Hur många andra (förutom vita) adopterar folk från andra "raser"?
Ja, det är klart att de även då fanns länder som var mer rasistiska. Jag håller med om att Sverige numera är ett av de mest öppna och toleranta länderna som finns men på 80-90-talet var det mer ovanligt med färgade människor och det var ett helt annat samhällsklimat där man säkert möttes av en hel del fördomar och rasism som färgad (inte att förväxla med berättigad kritik av vissa invandrargrupper som vi har idag).
Citera
2024-03-06, 15:31
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Tror han är deprimerad, han har känts så jävla bitter i alla intervjuer och artiklar den senaste tiden

Jag tror att Henrik och andra vet vad som kommer.
Senast redigerad av 369Q 2024-03-06 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in