2024-03-05, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Om jag förstår det rätt så är ursprungsintervjun någon brittisk tidning innan den återpublicerats i massa svenska medier. Det är väldigt intressant för Storbritannien, framförallt England, har haft många mulatter och svarta i deras fotbollslandslag från ca 80-talet fram till idag.

I mina ögon som utomstående har alltid de mörka spelarna för England känts engelska och som en del av kulturen medan motsvarigheterna i Frankrike känts (eller behandlats) som någon form av legoknektar. Det franska landslaget har fått öknamn som "Afrikanska elvan" men det har aldrig det engelska fått mig veterligen. Jag upplever det som att de mörka britterna ofta ser sig som britter medan de mörka fransoserna ser sig som afrikaner och att det beror på hur samhället sett på dom.

Henke spelade som bekant i Glasgow sina 6-7 bästa år i karriären. Min amatörmässiga spaning är att han trivdes som bäst i livet där och att han, kanske för första gången i livet, bara var svensk där. "Super Swede", "Godh" osv. Men så kom han hem med känslan att han blott var en av våra n*grer på topp ihop med Dahlin. Säkert därför han tog Zlatan under sina vingar dom där tidiga åren.

I överlag skulle jag säga att Fransmän och Frankrike är mer rasistiska av sig och verkar vara mindre PK som har kostat liv

Liksom det finns ingen motsvarighet i Storbritannien angående Charlie Hedbo tidning där man avbildar Muhammed.

Jag uppfattar Frankrike som rätt rasistisk land gentemot Storbritannien.
Citera
2024-03-05, 06:42
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.

Exakt! Respekten för sin mors rötter är då ovidkommande enligt honom? Problematiskt uttalande i vilket fall som helst.

/AI
Citera
2024-03-05, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Frågan är ju varför han måste respektera sin pappas rötter och hur menar han att han respekterar dem?

Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.

Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.
Många. Jag själv varit med om när inflyttade från t.ex. en av våra grannland, som kom hit på egeninitiativ för att bo här, talade illa om oss svenskar. Man undrar ju varför de kom då? problemet äe ännu värre med de som kom utanför Europa. Skulle dessa som bor här och inte känner sigsvensk försvara vårt land i ett krig???
Citera
2024-03-05, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Här är originalintervjun: https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign

Han känner sig som en svart person i ett vitt land helt enkelt. Hans capverdi-pappa bor tydligen kvar i närheten men är dement. H Larsson är en svart person som varit otroligt hyllad och uppskattad i Sverige - men det räcker inte för honom.

Han förbjöd sin svenska vita mamma att komma till vissa matcher - för att hon betyder otur.
hans egen osäkerhet om sin identitet försöker skylla på oss svenskar. det är så lätt att bara anklaga oss för rasism. Undrar om han skulle ha haft samma möjligheter i sitt land för att göra karrier och för att leva det liv han levde här?
Citera
2024-03-05, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Exakt! Respekten för sin mors rötter är då ovidkommande enligt honom? Problematiskt uttalande i vilket fall som helst.

/AI

0 respekt. Hon kunde inte ens gå på vissa av hans matcher - för hon betydde otur.
Så hur blir det med Henkes barn?
Varför åker de inte ner till Cap Verde? Sverige är ju så dumt och rasistiskt mot dem, dags för en annan plan.
Citera
2024-03-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Herre min gud.

Allt handlar inte om Svenskhet och ras.

Tänk på alla tjocka, rödhåriga, de med talfel, de harmynta osv.

De blev väl också retade när de var små.
Jag är så ytrött på att man blir genast rasist när man kallar en spade för sn spade.
Citera
2024-03-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Man kan ju tycka att hans mamma som uppfostrade honom i sitt hemland kunde ha betytt något för honom? Och som han har hyllats som en fotbollsspelare här. Han har inte haft en dålig situation här i Sverige. Men de kommer aldrig sluta klaga. Alla dessa stackars offer som tvingats bo i Sverige - Timbuktu, Zlatan, Henke osv.

De kommer aldrig någonsin sluta klaga på Sverige.
Vissa blir ju aldrig nöjda med sina liv.
Citera
2024-03-05, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Har inte heller känt mig svensk dom senaste 20 åren. Bara att se sig omkring
Du har så rätt!!!
Citera
2024-03-05, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Fast fattiga områden är ju just utsatta områden. Kollar du på varenda fattigt område i varenda stad i världen så är det samma sak. Behöver inte smälla bomber eller skott varenda dag för det.
vadå "utsatta områden"?n ren politisk påhitt. de inte är utsatta för något - det är vi som är utsatta för dem
Citera
2024-03-05, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Neger var helt okomplicerat när jag växte upp. Bara så du vet, häromåret dök det upp neger i ett korsord i en av våra dagstidningar. Naturligtvis stort rabalder. När man forskade i det fick man tag i den som gjorde korsordet, en professionell korsordskonstruktör. Han meddelade att korsordet var för DN eller SvD på 90-talet. Längre bort än så är det inte. När vi hade klassfester på låg/mellanstadiet så hade man med sig negerbollar. Det var helt oskyldigt, det fanns inga lärare, föräldrar, skolstyrelse eller tidningar som höjde på ögonbrynen för det. Att Pippis pappa var negerkung så var ordet neger bara ett spännande tankesteg. Överhuvudtaget inget nedlåtande. Tror du föräldrar på 60, 70 och 80-talet satt och körde rasistpropaganda som godnattsagor för sina barn?

Ett tips - läs 1984. Har nog aldrig varit mer aktuell än idag. Handlar bland annat om hur man ändrar ordens betydelse eller ordens värde. Så ja, jag jämför neger med indian, eskimå mm.

När Henke växte upp var neger således ett oladdat ord i Sverige. Negerjävel däremot blir ju laddat, ungefär som kinesjävel, tattarjävel, juggejävel, judejävel eller varför inte gubbjävel, kärringjävel, ungjävel osv. Ungefär som om vi skulle vara i Kina eller Afrika och de kallar oss svenskjävel, svennejävel, jävla viting osv. Man tar ett ord som "representerar" personen i fråga slänger på en svordom och vips negern är fel ord är ett rent politiskt beslut. ett glåpord.
Att påstå negern är ett glåpord är ett rent politiskt beslut. Ordet betyder endast "Svart" Man inte blir vit av att inte kallad för neger när man är svart. Ren idioti som mycket annat i dagens samhälle
Citera
2024-03-05, 07:14
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Tror han är deprimerad, han har känts så jävla bitter i alla intervjuer och artiklar den senaste tiden
Citera
2024-03-05, 07:14
Medlem
Mad monks avatar
Jag känner mig med som en främling i mitt eget land jag är svensk konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in