2024-03-01, 00:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Jag vill starkt poängtera att jag gör allt inom VVS, vill kunden även att jag sätter upp en tavla gör jag det. Nu när det är lite sämre tider, har fulla dagar men är inte bokad om två-tre veckor så gör vi även saker som inte ålägger oss normalt sätt. Typ bilar fram rör eller tar upp hål i väggar, isolerar rör etc, som vanligtvis utförs av andra yrkesgrupper just för att vi ska hinna med det vi är bäst på.

så tro mig, vi anpassar oss också efter hur konjunkturen ser ut.
Du kanske inte heller ingår i kategorin som skulle fnysa åt mig om jag bad dig komma och dra rör inomhus, från en vattenledning jag själv dragit in i huset? Eller om du var trikare, installera ny elcentral, dra ledningar och sätta upp dosor, för att sedan komma tillbaka och koppla in grejerna när jag byggt klart?
Det är ju jobb som går snabbt och kan göras när man ändå har vägarna förbi, så det kan väl knappast bli en förlustaffär?

Jag har respekt för duktiga hantverkare, men har för den delen ingen lust att betala för de delar av arbetet jag klarar av själv och dessutom tycker är ganska kul.
Citera
2024-03-01, 00:45
Medlem
Alla här i träden verkar ha glömt att det finns något som heter "försäkring". Företaget måste betala hutlösa priser för att försäkra sin firma.
Kan ni ens tänka er vad ett försäkringsbolag debiterar en elektriker? Blir det fel blir det jävligt dyrt och den premien står företagen för.

Pengar rätt i fickan my ass.
Citera
2024-03-01, 00:52
Medlem
Bolshiess avatar
Jag håller på med ett sånt projekt just nu, kunden vill göra så mycket det bara går själv. Kunden rulla ut all golvvärme och fräst alla svängar, montera vattenskåpet samt dragit upp alla rör i rätt position. Givetvis har jag varit med då och då via FaceTime samt svara på sms. Drömjobb eftersom kunden gör allt grovjobb, jag kommer bara in i bilden när det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du kanske inte heller ingår i kategorin som skulle fnysa åt mig om jag bad dig komma och dra rör inomhus, från en vattenledning jag själv dragit in i huset? Eller om du var trikare, installera ny elcentral, dra ledningar och sätta upp dosor, för att sedan komma tillbaka och koppla in grejerna när jag byggt klart?
Det är ju jobb som går snabbt och kan göras när man ändå har vägarna förbi, så det kan väl knappast bli en förlustaffär?

Jag har respekt för duktiga hantverkare, men har för den delen ingen lust att betala för de delar av arbetet jag klarar av själv och dessutom tycker är ganska kul.
Citera
2024-03-01, 00:55
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför blev hantverkare så eftertraktade egentligen? Vad var hönan och vad var ägget

Ville alla plötsligt renovera ihjäl sig eller skapades det av nollräntor och bostadsbristen. Låter planerat..

Något som kallas för marknaden, stor efterfrågan litet utbud. Det är ju inte så att folk står i kö för att utbilda sig till hantverkare.
Citera
2024-03-01, 00:58
Medlem
Bolshiess avatar
Jag brukar aldrig gå in i detta forum för att föra diskussioner, men just denna tråd ville jag gå in och ge en annan bild av verkligheten. Tyvärr missa jag denna aspekt i min början. Kan nämna detta nu när det kom på tal, vi har ansvars försäkringar som täcker upp till 10 miljoner kr, vad tror du den kostar per månad? och denna försäkring måste du ha för att änns få komma innan för dörren. Så i timpriset samt material biten ska även de täcka detta. har man 10 montörer så kan det bli mycket fel snabbt och dyrt!

Citat:
Ursprungligen postat av fcukoff
Alla här i träden verkar ha glömt att det finns något som heter "försäkring". Företaget måste betala hutlösa priser för att försäkra sin firma.
Kan ni ens tänka er vad ett försäkringsbolag debiterar en elektriker? Blir det fel blir det jävligt dyrt och den premien står företagen för.

Pengar rätt i fickan my ass.
Citera
2024-03-01, 01:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag håller på med ett sånt projekt just nu, kunden vill göra så mycket det bara går själv. Kunden rulla ut all golvvärme och fräst alla svängar, montera vattenskåpet samt dragit upp alla rör i rätt position. Givetvis har jag varit med då och då via FaceTime samt svara på sms. Drömjobb eftersom kunden gör allt grovjobb, jag kommer bara in i bilden när det behövs.
Låter ju bra.
Du som inte verkar rygga tillbaka för den typen av jobb som jag själv oftast beställer av hantverkare, hur ser den marknaden ut idag?
Är det samma nedgång av kunder som gör en del själva men fortfarande vill ha hjälp med de lite mer avancerade bitarna, eller är det mest den typen av kunder som beställer ett helt nytt badrum för en halv miljon och vill ha hela jobbet gjort av yrkesmän som minskar nu under de lite svårare tiderna?
Citera
2024-03-01, 01:34
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Jag brukar aldrig gå in i detta forum för att föra diskussioner, men just denna tråd ville jag gå in och ge en annan bild av verkligheten. Tyvärr missa jag denna aspekt i min början. Kan nämna detta nu när det kom på tal, vi har ansvars försäkringar som täcker upp till 10 miljoner kr, vad tror du den kostar per månad? och denna försäkring måste du ha för att änns få komma innan för dörren. Så i timpriset samt material biten ska även de täcka detta. har man 10 montörer så kan det bli mycket fel snabbt och dyrt!

Jag tror ingen gnäller om att ni har kostnader och vad för eventuell timpenning ni har samt att det självklart inte är gratis att driva byggbolag.. Det är ju därför ni är dyra…

Det är det där med att 90% av hantverkare aldrig kan passa tider (eller ens dyka upp på bestämd dag), höra av sig tillbaka och ständigt fiffla med hur många timmar ni egentligen jobbat samt försvinna på 4 timmars rast när ni väl dyker upp…

Hade jag betett mig som hantverkare gör hade jag fått sparken från ett vanligt jobb inom en vecka eller ej haft några kunder att fakturera… och ryktet går snabbt

Varför tycker du att det till exempel är det helt OKAY att inte dyka upp till ett inbokat jobb? Om du inte är sådan så okay, men 90% av din resterade arbetskår, varför beter de sig så, är det för att de kan?
Citera
2024-03-01, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Det kan du men kanske inte i din bransch. Kolla vad man tjänar i en mindre kommun i sverige - ganska lågt. Har fler vänner i statliga och kommunala jobb som har typ medianlönen, 32-34. Det är säkert betydligt bättre i storstadsområdena. Jag går till jobbet, kommunalt, har inga barn och lånar bil ibland, billiga hobbys, med mina 44 i lön kan jag leva "lyxliv" här på landet. Sparar dock det mesta och planerar pension vid 56.
Fan va deprimerande det lät. Kretsar ditt liv altså kring att jobba och snåla för att kunna gå i pension när du är 56? Finns det inga barn, äventyr, hus, starta eget med i ekvationen?
Är det jobba kommunalt och pension som gäller?
Citera
2024-03-01, 02:34
Medlem
Att vara en bra snickare måste vara det absolut enklaste sättet att tjäna bra med pengar. Problemet är att de flesta inte är bra. Med bra menar jag inte att man kan såga rakt och spika snyggt. Jag menar att ha ordning och reda och arbeta med kundvård och bygga upp något stabilt. Utöver möjligheten att tjäna bra på att renovera badrum och byta kök så har man ju oändliga möjligheter att fiffla lite snyggt så man åker bil billigt, jobba lite svart, tjäna på material osv. Men den absolut största vinsten är att man kan bygga sitt eget hus riktigt billigt.
Man har rabatter och kontakter på material. Man kan byta tjänster med rörmokare och elektriker, man betalar en målare och plattsättare svart och gör det mesta snickarjobbet själv.
Ska väl tillägga att jag gjort liknande upplägg och jag har en bror som gjort exakt samma. Någon snickarbekant också. Vi har alla varit mångmiljonärer före 40. Det är lätt.
Citera
2024-03-01, 02:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Avundsjukan finns det gott om i denna tråd.

Inte alls avundsjuk, bor själv i villa och har rätt det rätt gott ställt.
Men jag anser att de har för bra betalt i jämförelse med många andra arbeten som på olika sätt är mer påfrestande, komplexa samt värdefulla.
Lägga golv, dra kabel, sätt upp gipsväggar, böja rör osv kan jag göra själv utan någon direkt utbildning.
Citera
2024-03-01, 02:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Att vara en bra snickare måste vara det absolut enklaste sättet att tjäna bra med pengar. Problemet är att de flesta inte är bra. Med bra menar jag inte att man kan såga rakt och spika snyggt. Jag menar att ha ordning och reda och arbeta med kundvård och bygga upp något stabilt. Utöver möjligheten att tjäna bra på att renovera badrum och byta kök så har man ju oändliga möjligheter att fiffla lite snyggt så man åker bil billigt, jobba lite svart, tjäna på material osv. Men den absolut största vinsten är att man kan bygga sitt eget hus riktigt billigt.
Man har rabatter och kontakter på material. Man kan byta tjänster med rörmokare och elektriker, man betalar en målare och plattsättare svart och gör det mesta snickarjobbet själv.
Ska väl tillägga att jag gjort liknande upplägg och jag har en bror som gjort exakt samma. Någon snickarbekant också. Vi har alla varit mångmiljonärer före 40. Det är lätt.

Exakt så är det.
Citera
2024-03-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Jag tror ingen gnäller om att ni har kostnader och vad för eventuell timpenning ni har samt att det självklart inte är gratis att driva byggbolag.. Det är ju därför ni är dyra…

Det är det där med att 90% av hantverkare aldrig kan passa tider (eller ens dyka upp på bestämd dag), höra av sig tillbaka och ständigt fiffla med hur många timmar ni egentligen jobbat samt försvinna på 4 timmars rast när ni väl dyker upp…

Hade jag betett mig som hantverkare gör hade jag fått sparken från ett vanligt jobb inom en vecka eller ej haft några kunder att fakturera… och ryktet går snabbt

Varför tycker du att det till exempel är det helt OKAY att inte dyka upp till ett inbokat jobb? Om du inte är sådan så okay, men 90% av din resterade arbetskår, varför beter de sig så, är det för att de kan?
Dessa startar med frukost kl 07-08. Fika kl 09.30. lunch kl 11-12.00. fika igen 13.30. Hem kl 16.00. Under övrig tid ska det hämtas material och utförs ett jobb per dag kanske 2. Om det nu sker så fortfarande vet jag inte, men förekom när jag jobbade inom branschen. Och varje tillfällighet till fika var ett plus. Att kunden fick vänta? Var skitsamma. Firman betalar eller kunden. Bra om branschen granskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in