2024-02-29, 19:24
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Jag har aldrig jobbat för privatpersoner utan uteslutande storbyggen, och av den enkla anledningen att ingen seriös hantverkare vill ha med privatpersoner att göra, utan stabilitet. Man vill kunna gå till jobbet på morgonen, gå hem på kvällen och få ut sin lön i slutet av månaden. Trygghet kallas det. Privatpersoner är rufflare och opålitliga rövare som lätt kan stjälpa ett företag. Inte alla, men en enda privat beställare kan förstöra ett litet byggbolag. De beställer gärna för mer än de har råd med och betalar i slutänden inte.

Är det därför ni i eran bransch överfakturerar, helst tar svart och sen dyker upp när ni vill (och tar lunch på 4 timmar när ni ska hämta upp ”lite material”)…. Sen lägg till de där 30 procenten extra ni kommer dragande med mot slutet då eran offert var helt skev från början som det visade sig…

För att ”make up” de där 5% som blåser er på något jobb här och där får de andra 95% av oss privatkunder lida eller?
Citera
2024-02-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Nej, mest bara jobbigt att genomlida den stela stämningen och ha samma diskussioner om och om igen.

Ni grabbar o gubbar här på Flashback skulle faktiskt kunna lära er mycket av kvinnorna. Kommer man hem till en kvinna så är det vanligtvis kaffe och ”jag kan inte sånt här så gör som du tycker blir bäst”.

Så arbetar man i lugn och ro och levererar den bästa lösningen. Eftersom kunden var så trevlig så bjuder man på nån liten kostnad, frid o fröjd alla nöjda.

Jag är kvinna. Jag flåsar ingen i nacken, någonsin. Generellt sett pratar folk alldeles för mycket.
Citera
2024-02-29, 19:34
Medlem
Loekskals avatar
Finns det statistik på vad det kostade att anlita en hantverkare innan och efter ROT-avdraget infördes?
Känns som att när man ser fakturan på vad det skulle kosta innan ROT så känns det saltat med 30%.. minst.
Citera
2024-02-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen.... Fantasier och hittepå... .

Haha, jadu. Fortsätt leva i din drömvärld med dessa fantasi summor av inkomst.
Citera
2024-02-29, 20:11
Medlem
Tycker det är bra att hantverkarna får det lite svårare, då kanske de börjar ringa tillbaka när man försöker kontakta dem, kommer när de säger att de ska komma, och gör det de säger att de ska göra. Men det är väl önsketänkande.
Citera
2024-02-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vadå attityd? Jag betalar ju vad man begär, helt utan gnäll eller försök att pruta. Du menar att privatpersoner inte skall kunna få hjälp med elinstallationer?

Ja, att du ska tro att elektrikern tar orimligt mycket betalt för sitt jobb. Vi har försökt förklara för dig att dessa små jobb är dom mest olönsamma jobben, därför är det få som vill göra det. PLUS så ska man även stå ut med nån som flåsar en i nacken och gnäller om det blir dyrare än vad personen hade tänkt sig.
Citera
2024-02-29, 20:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Ja, att du ska tro att elektrikern tar orimligt mycket betalt för sitt jobb. Vi har försökt förklara för dig att dessa små jobb är dom mest olönsamma jobben, därför är det få som vill göra det. PLUS så ska man även stå ut med nån som flåsar en i nacken och gnäller om det blir dyrare än vad personen hade tänkt sig.
Nej, så beter jag mig inte alls när jag tar emot hantverkare. Det kanske är du som har "attityd" mot dina kunder?
Hur som helst reglerar sig marknaden kanske av sig själv nu om det uppstår arbetsbrist.
Citera
2024-02-29, 20:34
Medlem
Varför blev hantverkare så eftertraktade egentligen? Vad var hönan och vad var ägget

Ville alla plötsligt renovera ihjäl sig eller skapades det av nollräntor och bostadsbristen. Låter planerat..
Citera
2024-02-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför blev hantverkare så eftertraktade egentligen? Vad var hönan och vad var ägget

Ville alla plötsligt renovera ihjäl sig eller skapades det av nollräntor och bostadsbristen. Låter planerat..
Nollränta, bostadsbrist plus en ökad trend för inredning.
Citera
2024-02-29, 20:50
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Min renoveringgskostnad slutade på en bråkdel av kostnaden, jobbet perfect o väldokumenterat.

Poängen var att renoveringsindustrin är helt lånedriven.

En gång i tiden höll ett badrum eller kök i 50 år. Nu tycks de ofta vara färskvara.
Många Bostadsrättsföreningar har på senare tid satt stop/nej till att nya medlemmar flyttar kök o badrum, eller ”renoverar” relativt nya o funktionsdugliga.

Du menar att du gjorde arbetet själv? Vilket är helt utanför diskussionen. Har du tips på hur man får ett badrum byggt av byggare i nutid för en bra peng, det vore intresssant däremot…
Citera
2024-02-29, 21:25
Avstängd
Hantverkare är de blödigaste av alla.
Buhu ingen vill ha våran hjälp som inte behövs, vi behöver statlig intervention etc etc.

Ni är värre än mäklare som grinar över att bostadsmarknaden är mättad

Men visst, riktigt tunga samhällspelare.
Citera
2024-02-29, 21:38
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
det är material företagen tjänar pengar på
Det här är den mest intressanta röda tråden i den här tråden.

Hantverkare lever inte på att ”hantverka” utan på att köpa billigt med avtal ifrån leverantörer och kränga skiten vidare, med lite hantverk som sidobusiness.

Dom agerar främst som en materialgrossist i andra ledet alltså.

Korruptionen är total.

Det här går igen med verkstäder m.fl. andra yrken.

Det är vidareförsäljning av material som gör stålar, inte ”förädlingen” av materialet.
Senast redigerad av Moondoom 2024-02-29 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in