2024-02-27, 23:20
Medlem
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.
Citera
2024-02-27, 23:24
Avslutad
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?
Citera
2024-02-27, 23:25
Medlem
DN: Hantverkare drabbas av krisen: ”Ingen vill renovera just nu”

DN skriver idag om detta, alltså att renoveringar minskar och jobben för hantverkare sinar.
Citat:
Varför ser det ut så just nu?
– Marknaden är mättad, folk har helt enkelt renoverat färdigt. Sen har inflation och ränteläget gjort renoveringar nedprioriterade, både hos privatpersoner men även i allmännyttan. När de större och medelstora byggföretagen inte har jobb påverkas också de mindre hantverkarfirmorna. Det blir en dominoeffekt.
https://www.dn.se/ekonomi/hantverkare-drabbas-av-krisen-ingen-vill-renovera-just-nu/

I en vanlig marknad brukar priserna sjunka då efterfrågan minskar. Konkurrensen gör att företag sänker priset.
I tråden ovan tog jag upp ingångslönen för en AT-läkare (5,5 års utbildning) som jämförelse; den ligger på lägst 30.500:-.
I Målarförbundets kollektivavtal står följande:
Citat:
Mom 1:2. Efter genomförd lönerevision ska lägsta lön för färdigutbildad målare vid heltidsanställning uppgå till:
• 33 495 kronor från den 1 maj 2023
• 34 626 kronor från den 1 maj 2024
En nyutbildad målare (med 40 veckors målarutbildning) tjänar alltså mer än en AT-läkare. (Läkarens lön förväntas öka snabbare, men detta eftersom man kompletterar med ytterligare utbildningar).
Med sådana lönelägen är det svårt för företagen att konkurrera med priset.

Att diskutera:
- Kommer den inbromsande byggsektorn kombinerat med skyhöga minimilöner i kollektivavtalet göra att man inte kan skapa nya uppdrag genom att sänka priset till en nivå som folk har råd med? I så fall kommer ju hantverkarna bilda kö utanför Arbetsförmedlingen och kanske lämna yrket helt och hållet.
- Eller kommer man finna något sätt (helst inte skattefinansierat) för att göra hantverkstjänsterna billigare för vanliga hushåll? RUT och ROT ledde ju inte hela vägen fram till det; istället stoppade giriga hantverkare och hantverksföretag det mesta i egen ficka.
- Eller finns det någon tredje väg? Till exempel att svenska hantverkare faktiskt förmås jobba där jobben finns? Även om det är i Norrland eller utomlands?
Citera
2024-02-27, 23:28
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
34000 får väl ändå ses som en ganska låg lön?

För en hantverkare som är bra, kanske. Medianlönen låg förra året tror jag på strax övre 32, brutto.
Citera
2024-02-27, 23:39
Medlem
FcknFaggots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
För en hantverkare som är bra, kanske. Medianlönen låg förra året tror jag på strax övre 32, brutto.

Finns nog ingen hantverkare som är dålig som jobbar för 32.
Citera
2024-02-27, 23:42
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FcknFaggot
Finns nog ingen hantverkare som är dålig som jobbar för 32.
Nu var ju räkneexemplet 50 brutto, inte 32 netto, men visst, det kanske är för lite med 50 också, jag känner inga egenföretagare som tar ut så mycket i lön men snickare kanske är ett annat släkte
Citera
2024-02-27, 23:45
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Medianlönen låg förra året tror jag på strax övre 32, brutto.
Tror jag inte en sekund på. Enligt?

Jag skulle tippa på att du blandar ihop före och efter skatt
Citera
2024-02-27, 23:46
Medlem
FcknFaggots avatar
Citat:
Nu var ju räkneexemplet 50 brutto, inte 32 netto, men visst, det kanske är för lite med 50 också, jag känner inga egenföretagare som tar ut så mycket i lön men snickare kanske är ett annat släkte
Flashback verkar leva i löner från tidigt 2000, ständigt låga löner haha.
Jag önskar jag kunde betala så låga löner.
Citera
2024-02-27, 23:55
Avstängd
Tror jag hörde på radion att dessa yrken inte samlade för kris tider o därför har det blivit som det blir

Det pågår mycket slarv och rent av inte bry sig attityder efter korona
Citera
2024-02-27, 23:59
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Tror jag inte en sekund på. Enligt?

Jag skulle tippa på att du blandar ihop före och efter skatt

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/

Statistiken gäller före skatt.
Citera
2024-02-28, 00:03
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FcknFaggot
Flashback verkar leva i löner från tidigt 2000, ständigt låga löner haha.
Jag önskar jag kunde betala så låga löner.

Det kan du men kanske inte i din bransch. Kolla vad man tjänar i en mindre kommun i sverige - ganska lågt. Har fler vänner i statliga och kommunala jobb som har typ medianlönen, 32-34. Det är säkert betydligt bättre i storstadsområdena. Jag går till jobbet, kommunalt, har inga barn och lånar bil ibland, billiga hobbys, med mina 44 i lön kan jag leva "lyxliv" här på landet. Sparar dock det mesta och planerar pension vid 56.
Senast redigerad av Westgoethe 2024-02-28 kl. 00:06.
Citera
2024-02-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen.

Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Dodge Ram:en är momsfri, dvs man lyfter momsen vid inköp, dessutom lyfter man momsen på diesel/bensin via firman, dvs 25% billigare kör man, som hantverkare kan man även använda den privat, dvs man kör oftast direkt till kund varje morgon eller för en gratis frukost på byggvaruhusens proffsavdelning o snacka lite skit med kolleger samtidigt.

En advokat tar däremot hutlöst mycket betalt, dessa ligger runt 2500kr timme, eller bra lyfta luren för 10min konstellation. Ändå utgör dom ingen garanti för vinst även om man bara går mot en stackars hantverkare utan advokat även om advokaten själva trott och påpeka att personen har rätt, vi kommer ev vinna och det slutar i förlust får man ändå betala en fin slant för ingenting.

Sedan detta rotbidrag glömde du, äger man ex en byggnadsställning själv, utgör den ingen kostnad efter man skrivit av den och haft den ett tag, man räknar ändå in den som en arbetskostnad för man vet många måste hyra den, det utgör att man även får 25000kr per månad man använder den vid ex takbyte, rotbidraget betalar även 30% av denna del som man skrivit som arbetstid vid offert trots att den inte kostar hantverkaren längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in