Citat:
Ursprungligen postat av
speedy_83
Så kan det säkert vara så grundar sig väl i okunskap från köpare och omoral från byggare. Vad gäller att beställa arbete utan offert eller något skulle jag ju säga att man får skylla sig själv om man blir missnöjd om man är så korkad.
Men generellt skulle jag säga att du kan bestida en faktura som innehåller verktygskostnader även om du inte har en offert. Om det nu avser standardverktyg vill säga.
Det kan alltid bli en diskussion om vad som är standard eller inte. Som pressverktyget för rörkopplingar, t.ex. Det är onekligen ett verktyg som enbart rörmokare använder och som en rörmokare verkligen behöver, men det är dyrt och vissa rörmokare menar att det inte är ett standardverktyg. Vem ska avgöra vilket? Eller en sån där Fluke multimeter som elektriker använder. De kan också kosta över 20.000 och vissa elektriker menar att kunden ska betala extra ifall han har mätt med sin Fluke hos dem.
Jag tog tidigare i tråden upp ett exempel med en hantverkare som fakturerat för slitage på ficklampsbatterier och för arbetshandskar. Det kan ju synas märkligt, men många hantverkare i tråden försvarade beteendet, framför allt för att det var enklare för hantverkaren rent bokföringstekniskt att lägga kostnaden för förbrukningsmaterial på vissa kunders fakturor.
I den bästa av världar får kunden alltid en offert innan ett jobb. Men med den överhettade marknad vi har haft nu behöver hantverkaren inte bekymra sig om offerter. Det finns så många kunder att han kan helt enkelt välja bort dem som kräver offert.
För kunden återstår då att antingen anlita en hantverkare till en obekant kostnad eller att inte anlita någon hantverkare alls.