2024-06-01, 23:23
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Bra att du skäms. Men det är inte alla som gör det. Här är en elektriker som tagit betalt för slitage på ficklampsbatterier och arbetshandskar: https://www.byggahus.se/forum/threads/elektriker-som-debiterar-foer-batteriatgang-i-ficklampa.470546/

Att ta betalt för specialverktyg är en sak. Men hur kommunicerar du detta med kunden? Räknar du med att kunden vet vilka verktyg som behövs, vilka verktyg som räknas som specialverktyg och vad de olika specialverktygen kostar? Berättar du innan du börjar att nu måste du ex.vis köpa en specialklinga som kostar 1000 kr och du kommer att behöva tre sådana? Eller du säger ingenting utan sätter bara upp det på fakturan?

Jag ska faktiskt erkänna att jag själv nu varit med om firma som tagit betalt för "standard" verktyg.

När du ändå ställer frågan så börjar jag fundera över vilka verktyg man förväntas ha inom grupperna.
Jag vet att inom VVS så går en pressmaskin med "pressbackar" på 20k+ ex.
Där kan jag ta ut en summa för maskinen, för jag låter kund få del av billigare material.

Men nej, en skruvdragare, slagborr, tigersåg skulle jag aldrig debitera för.
Våtdammsugare? Ja varför inte.

I mitt fall så är jag serviceinriktad. Jag meddelar såklart kunden att "Kommer behöva X här, kommer tillkomma en kostnad för att jag ska använda X." Inga konstigheter.
Citera
2024-06-08, 15:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Jag ska faktiskt erkänna att jag själv nu varit med om firma som tagit betalt för "standard" verktyg.

När du ändå ställer frågan så börjar jag fundera över vilka verktyg man förväntas ha inom grupperna.
Jag vet att inom VVS så går en pressmaskin med "pressbackar" på 20k+ ex.
Där kan jag ta ut en summa för maskinen, för jag låter kund få del av billigare material.

Men nej, en skruvdragare, slagborr, tigersåg skulle jag aldrig debitera för.
Våtdammsugare? Ja varför inte.

I mitt fall så är jag serviceinriktad. Jag meddelar såklart kunden att "Kommer behöva X här, kommer tillkomma en kostnad för att jag ska använda X." Inga konstigheter.
En bra kap- och gersåg med stativ går också på 20.000. En sats med högkvalitativa batteriverktyg kan vara lika dyr. Räknar man så kan snickaren ta betalt för verktygskostnad så fort han sågat av en bräda eller dragit i en skruv.

Och det kan man ju göra om man vill. Man kan säga till kunden ”här är ju tre olika skruvar så jag måste använda tre skruvmejslar och för dem tar jag trettio kronor styck”. Om kunden accepterar så kan man göra så.

Men det som blir fel är när hantverkaren INTE talar om att verktygskostnad tillkommer. Jag har förstått av diskussioner kring detta att vissa hantverkare anser att det är kundens skyldighet att veta vilka verktyg som ska användas. Och ifall dessa verktyg räknas som ”normala” eller inte och i så fall vad de kostar. Det är ingenting som hantverkaren behöver bekymra sig om att förmedla.
Citera
2024-06-10, 10:08
Medlem
Citat:
En bra kap- och gersåg med stativ går också på 20.000. En sats med högkvalitativa batteriverktyg kan vara lika dyr. Räknar man så kan snickaren ta betalt för verktygskostnad så fort han sågat av en bräda eller dragit i en skruv.

Och det kan man ju göra om man vill. Man kan säga till kunden ”här är ju tre olika skruvar så jag måste använda tre skruvmejslar och för dem tar jag trettio kronor styck”. Om kunden accepterar så kan man göra så.

Men det som blir fel är när hantverkaren INTE talar om att verktygskostnad tillkommer. Jag har förstått av diskussioner kring detta att vissa hantverkare anser att det är kundens skyldighet att veta vilka verktyg som ska användas. Och ifall dessa verktyg räknas som ”normala” eller inte och i så fall vad de kostar. Det är ingenting som hantverkaren behöver bekymra sig om att förmedla.
Finns ingen avtalsrättslig grund de kan göra på detta sättet. Står en kostnad inte angiven i en offert så finns den inte. Det åligger heller inte en konsument att ha eller skaffa sig vetskap om vilka verktyg som kommer användas för ett arbete. Har man fått igenom detta har man haft en jäkla tur och avvikit från gängse normer och regler.
Citera
2024-06-10, 11:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Finns ingen avtalsrättslig grund de kan göra på detta sättet. Står en kostnad inte angiven i en offert så finns den inte. Det åligger heller inte en konsument att ha eller skaffa sig vetskap om vilka verktyg som kommer användas för ett arbete. Har man fått igenom detta har man haft en jäkla tur och avvikit från gängse normer och regler.
Säkert kan många kunder undgå dessa överraskningskostnader om de bestrider fakturan och sedan är beredda att ta det till tingsrätten. Men många orkar/vågar inte bråka, de betalar även om de egentligen tycker att de blivit lurade. Många tror att de annars kommer att få en betalningsanmärkning och betalat för den sakens skull.

Det verkar också vara vanligt att kund och hantverkare inte har avtalat något pris eller några detaljer om hur priset ska beräknas. Kunden vet ingenting förrän han får fakturan.

Det hade ju varit väldigt enkelt för hantverkaren att ha ett papper med alla priser och hur de beräknas och gett detta till kunden i samband med att de diskuterade jobbet. En risken är väl att de skulle skrämma bort kunderna i stället.
Citera
2024-06-10, 11:18
Medlem
Citat:
Säkert kan många kunder undgå dessa överraskningskostnader om de bestrider fakturan och sedan är beredda att ta det till tingsrätten. Men många orkar/vågar inte bråka, de betalar även om de egentligen tycker att de blivit lurade. Många tror att de annars kommer att få en betalningsanmärkning och betalat för den sakens skull.

Det verkar också vara vanligt att kund och hantverkare inte har avtalat något pris eller några detaljer om hur priset ska beräknas. Kunden vet ingenting förrän han får fakturan.

Det hade ju varit väldigt enkelt för hantverkaren att ha ett papper med alla priser och hur de beräknas och gett detta till kunden i samband med att de diskuterade jobbet. En risken är väl att de skulle skrämma bort kunderna i stället.
Så kan det säkert vara så grundar sig väl i okunskap från köpare och omoral från byggare. Vad gäller att beställa arbete utan offert eller något skulle jag ju säga att man får skylla sig själv om man blir missnöjd om man är så korkad.

Men generellt skulle jag säga att du kan bestida en faktura som innehåller verktygskostnader även om du inte har en offert. Om det nu avser standardverktyg vill säga.
Citera
2024-06-10, 11:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Så kan det säkert vara så grundar sig väl i okunskap från köpare och omoral från byggare. Vad gäller att beställa arbete utan offert eller något skulle jag ju säga att man får skylla sig själv om man blir missnöjd om man är så korkad.

Men generellt skulle jag säga att du kan bestida en faktura som innehåller verktygskostnader även om du inte har en offert. Om det nu avser standardverktyg vill säga.
Det kan alltid bli en diskussion om vad som är standard eller inte. Som pressverktyget för rörkopplingar, t.ex. Det är onekligen ett verktyg som enbart rörmokare använder och som en rörmokare verkligen behöver, men det är dyrt och vissa rörmokare menar att det inte är ett standardverktyg. Vem ska avgöra vilket? Eller en sån där Fluke multimeter som elektriker använder. De kan också kosta över 20.000 och vissa elektriker menar att kunden ska betala extra ifall han har mätt med sin Fluke hos dem.

Jag tog tidigare i tråden upp ett exempel med en hantverkare som fakturerat för slitage på ficklampsbatterier och för arbetshandskar. Det kan ju synas märkligt, men många hantverkare i tråden försvarade beteendet, framför allt för att det var enklare för hantverkaren rent bokföringstekniskt att lägga kostnaden för förbrukningsmaterial på vissa kunders fakturor.

I den bästa av världar får kunden alltid en offert innan ett jobb. Men med den överhettade marknad vi har haft nu behöver hantverkaren inte bekymra sig om offerter. Det finns så många kunder att han kan helt enkelt välja bort dem som kräver offert.

För kunden återstår då att antingen anlita en hantverkare till en obekant kostnad eller att inte anlita någon hantverkare alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in