2024-02-29, 23:04
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Till alla er som gnäller och gnäller och gnäller, gör det själva? jag har jobba som rörmokare i 15 år och hittills har ingen kund jag kommit till sagt ''det där hade jag kunna gjort själv''.

Vi åker i bilar som skramlar och allmänt dålig körkomfort och då åker vi minst 10 mil om dagen.

Vi går upp kl 06:00 varje dag för att hinna till första kund kl 07:00.

Vi sitter på knä, vi ligger på rygg, vi lyfter värmepumpar som väger allt från 80-150 kg in genom dörrar och korridorer. Inte sällan vi handskas med andras överföring vid inskärningar på avloppstammar eller byter toaletter.

Vi jobbar generellt i miljöer med både höga buller nivåer och kvartsdamm som far i luften.

Vi omkommer i olyckor mer en vad det skjuts på våra gator och torg.

beträffade vår utbildning, först 3 år i skolan sen 2 år ute=5 år, efter 5 år har du minst 5 år till innan du är totalt självgående. Lägg till 5 år till innan du kan driva projekt och eller sköta kundkontakter på ett vettigt sätt som håller ekonomiskt. Kan ni sluta komma dragandes med AT-läkare hit och dit, det blir genant när en läkare knappt idag kan bota en sjukdom, vi kan i vart fall lösa dom problem som uppstår annars skulle inte era fastigheter fungera.

Beträffande materiell påslaget håller jag med om det blir en osund miljö när stora bolag kan köpa med extrema rabatter, det gör att mindre bolag inte har en chans att räkna på dom större jobben fast kunskap och bemanning finns. När det kommer till servicejobb så är påslagen delvis vinst drivande men största anledningen är för att kunna täcka upp för Ansvar, Åtagande och risker med att skruva hemma hos folk. Vi ska dessutom ha koll på vilket utbud det finns på marknaden, i dagsläget finns det ca 16,000 olika artiklar vi ska kunna navigera i.

Det folk här inne måste särskilja är Rörmokare och elektriker, prova och lev utan vatten och avlopp samt el vid era uttag som inte är strömförande. Att bygga en altan eller staket går inte att väga upp mot vad vi sysslar med. Summan av allt, vi är extremt underbetalade jämfört med vad ni får tillbaka. Jag hoppas att denna svacka rensar ut utländsk arbetskraft och oseriösa byggare som inte betalar för vår kompetens. När allt vänder kommer vi kunna ta ännu mer betalt, minska påslaget på materiellt och höja våra timpriser till 1200 kr/h just för att flytta fokuset till vad vi faktist är bra på.

Jag har en månadslön på 43500 kr/h plus fri servicebil och telefon samt friskvård. Jag anser att vi är underbetalda. vi borde ligga på 48,000-53,000.

Till alla er som skrattar åt mitt inlägg, ring mig inte när din toalett står och rinner hejdlöst, ring mig inte när er värmepump har säcka ihop för ni misskött den, ring mig inte när en koppling i ert kök har uppnått den ekonomiska livslängden och er parkett ligger och flyter,Ring mig inte när er favorit resturang blir belagd med serveringsförbud pga bristfälliga golvbrunnar och rör, Ring mig inte när era barn ligger på sjukhuset och inkommande vatten hoppar i sär och era barn får dricka Loka-crush med hallonsmak, Ring mig inte när er kaffemaskin på kontoret slutar funka för backventilen har gett sig, Ring mig inte en varm Juli dag och kylan har lagt av på ert kontor, etc etc.

ställ gärna frågor så ska jag svara på dom,

Sammanfattningsvis säger du ”Ring mig inte” fattar du inte själv hur sinnesjuk situationen blivit när du, en person som borde vara beroende av att kunna ge god service kan ha ett sånt kundförakt och ändå ha god inkomst.

Du och dina gelikar är osociala, extrem tatuerade och i allmänhet otrevliga människor som lurar sönder människor. Du ÄR överbetald vilket du naturligtvis måste inse själv.
Citera
2024-02-29, 23:12
Medlem
Bolshiess avatar
Dom kunder som ringer mig vill ha min hjälp för dom behöver det, kunder som dig, ringer inte mig.

jag är inte otrevlig, jag är extremt social, jag har inga tatueringar som syns, ett på bröstet som jag gjorde på gymnasiet, lurar, knappast eftersom kunden i fråga inte klara av detta själv.

Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Sammanfattningsvis säger du ”Ring mig inte” fattar du inte själv hur sinnesjuk situationen blivit när du, en person som borde vara beroende av att kunna ge god service kan ha ett sånt kundförakt och ändå ha god inkomst.

Du och dina gelikar är osociala, extrem tatuerade och i allmänhet otrevliga människor som lurar sönder människor. Du ÄR överbetald vilket du naturligtvis måste inse själv.
Citera
2024-02-29, 23:23
Avslutad
Citat:
beträffade vår utbildning, först 3 år i skolan sen 2 år ute=5 år, efter 5 år har du minst 5 år till innan du är totalt självgående. Lägg till 5 år till innan du kan driva projekt och eller sköta kundkontakter på ett vettigt sätt som håller ekonomiskt. ,

Rörmokare är väl en gymnasieutbildning? Haha! Och de två åren som lärling får ni ju till och med betalt!

Att det sedan tar lång tid innan man blir självgående och så vidare det stämmer för 100% av alla andra yrken.
Citera
2024-02-29, 23:27
Medlem
Bolshiess avatar
Sandlådenivå, är det innehållet och komplexiteten i utbildningen eller det man åstadkommer som är av värde i slutändan?

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Rörmokare är väl en gymnasieutbildning? Haha! Och de två åren som lärling får ni ju till och med betalt!

Att det sedan tar lång tid innan man blir självgående och så vidare det stämmer för 100% av alla andra yrken.
Citera
2024-02-29, 23:34
Medlem
Byggbranschen kommer ner till en invå bara lite högre och överbetalt än andra branscher.. ja då j-lar är det kris och politikerna förväntas langa miljard-stöd och skattepengar..
Citera
2024-02-29, 23:38
Avslutad
Citat:
Sandlådenivå, är det innehållet och komplexiteten i utbildningen eller det man åstadkommer som är av värde i slutändan?

Nej men jag tycker det är lite magstarkt att hävda att det minsann är en lång och gedigen utbildning när det i själva verket är en gymnasieutbildning.
Citera
2024-02-29, 23:42
Medlem
Bolshiess avatar
För din vetskap, ju mer bidrag och stöd vår regim skjuter till ju sämre blir det för oss eftersom osunda och oseriösa företag kan leva vidare. Titta bara på vad som hände under plandemin när regimen gick in med stöd pengar till restauranger/besöksnäringen, vips kunde dåligt skötta bolag leva vidare och plocka ut all vinst för att sedan sätta företaget i konkurs, vips så har regimen stöttat bedrägerier på högnivå.

När ett företag håller på och kraschar efter tre månader så vet man att det är illa skött ekonomiskt. Vi är ett bolag som omsätter 80 miljoner och ägaren har buffert för löner och kostnader under 1 års tid om det krisar.

Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Byggbranschen kommer ner till en invå bara lite högre och överbetalt än andra branscher.. ja då j-lar är det kris och politikerna förväntas langa miljard-stöd och skattepengar..
Citera
2024-02-29, 23:46
Medlem
Bolshiess avatar
Jag tycker det är magstarkt att förringa vår utbildningen när skola efter skola stängs ner pga ointresse och ovilja hos den yngre populationen. Medans folk står i kö år in år ut för att komma in på läkarlinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej men jag tycker det är lite magstarkt att hävda att det minsann är en lång och gedigen utbildning när det i själva verket är en gymnasieutbildning.
Citera
2024-02-29, 23:56
Medlem
Citat:
För din vetskap, ju mer bidrag och stöd vår regim skjuter till ju sämre blir det för oss eftersom osunda och oseriösa företag kan leva vidare. Titta bara på vad som hände under plandemin när regimen gick in med stöd pengar till restauranger/besöksnäringen, vips kunde dåligt skötta bolag leva vidare och plocka ut all vinst för att sedan sätta företaget i konkurs, vips så har regimen stöttat bedrägerier på högnivå.

När ett företag håller på och kraschar efter tre månader så vet man att det är illa skött ekonomiskt. Vi är ett bolag som omsätter 80 miljoner och ägaren har buffert för löner och kostnader under 1 års tid om det krisar.

Ja helt sant.. ibland är det bara dumt att slänga pengar efter osund affärsverksamhet. Ditt exempel på bidragen till resturangbrNchdn under covid är bra exempel på usel politik. Även elstödet var hål i hela huvudet på politikerna, samhällsmässigt.
Citera
2024-03-01, 00:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
När man läser här i tråden så slås man av hur lyckligt lottad man verkar vara om man har tillgång till såväl trikare som rörpulare och grävslusk, som dessutom inte anser sig vara för fina för att jobba med mina små obetydliga projekt, och hör och häpna, till och med uppvisar ett glatt humör medan man gör det.
Ni får ursäkta mig för att jag inte alltid bidrar även till snickarens försörjning, men det beror mest av allt på att jag tycker det är roligt att lära mig bygga själv.

Jag förstår mycket väl att man hellre tar stora, mer lukrativa jobb, men står fast vid att det är något fel om man som privatperson får nobben helt och hållet när man kontaktar en firma.
De kontakter jag lyckats samla ihop har i regel svarat något i stil med "aaajemen, det löser vi vettu, men jag är jäääävligt fullbokad nu, så jag kan komma först om några veckor".
Det där har jag absolut inga problem med, men om man inte vill ta mindre jobb alls, så känns det som om det är alldeles för dålig konkurrens.

Man kanske skulle sadla om och bli hantverkare. Jag gillar att jobba med händerna, och det är nog faktiskt en framtidsbranch, till skillnad från en inte oansenlig andel akademiker-tjänster, som på lite längre sikt lär bli ersatta av AI.
Citera
2024-03-01, 00:16
Medlem
Bolshiess avatar
Jag vill starkt poängtera att jag gör allt inom VVS, vill kunden även att jag sätter upp en tavla gör jag det. Nu när det är lite sämre tider, har fulla dagar men är inte bokad om två-tre veckor så gör vi även saker som inte ålägger oss normalt sätt. Typ bilar fram rör eller tar upp hål i väggar, isolerar rör etc, som vanligtvis utförs av andra yrkesgrupper just för att vi ska hinna med det vi är bäst på.

så tro mig, vi anpassar oss också efter hur konjunkturen ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
När man läser här i tråden så slås man av hur lyckligt lottad man verkar vara om man har tillgång till såväl trikare som rörpulare och grävslusk, som dessutom inte anser sig vara för fina för att jobba med mina små obetydliga projekt, och hör och häpna, till och med uppvisar ett glatt humör medan man gör det.
Ni får ursäkta mig för att jag inte alltid bidrar även till snickarens försörjning, men det beror mest av allt på att jag tycker det är roligt att lära mig bygga själv.

Jag förstår mycket väl att man hellre tar stora, mer lukrativa jobb, men står fast vid att det är något fel om man som privatperson får nobben helt och hållet när man kontaktar en firma.
De kontakter jag lyckats samla ihop har i regel svarat något i stil med "aaajemen, det löser vi vettu, men jag är jäääävligt fullbokad nu, så jag kan komma först om några veckor".
Det där har jag absolut inga problem med, men om man inte vill ta mindre jobb alls, så känns det som om det är alldeles för dålig konkurrens.

Man kanske skulle sadla om och bli hantverkare. Jag gillar att jobba med händerna, och det är nog faktiskt en framtidsbranch, till skillnad från en inte oansenlig andel akademiker-tjänster, som på lite längre sikt lär bli ersatta av AI.
Citera
2024-03-01, 00:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Stämmer ganska bra.

Min pappa är egenföretagare inom byggbranschen. Han är ensam anställd och gör allt från att montera taklistor, byta panel utvändigt, renovera lägenheter och till att lägga tak. Han tar ut en lön efter skatt på 70-80 tusen i månaden. Jobbar sex månader om året och är ledig sex månader. Det ska tilläggas att vissa dagar jobbar han också tio timmar men han är ledig lördag och söndag. Han tar inga raster heller så som anställda gör på bestämda tider. Kommer pappa klockan 7, då jobbar han till kanske klockan 12 och äter lunch en timme och sedan kör han till klockan 16 eller 17 och åker hem. Han tar liksom inte en massa raster. Han gör det som ska göras.
Senast redigerad av Mittpunkt 2024-03-01 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in