2024-03-03, 13:16
Medlem
-=Damian=-s avatar
Jag som egen företagare inom golvbranschen märker såklart av konjunkturen just nu.
Men mitt företag har alltid haft ett väldigt gott rykte, och jag har alltid legat ganska högt i pris då jag har haft enormt hög efterfrågan på mina tjänster.
Med ett gott rykte så blir inte lågkonjunkturen ett problem för en småföretagare då det fortfarande finns företag och privatpersoner som har kapital nog till att renovera. Den stora skillnaden nu mot för 2 år sedan är att jag kanske tackar nej till 5 projekt per vecka istället för 15.
Jag har också fått mer tid till mitt privatliv då jag inte behöver lägga 2-4 timmar dagligen på kvällarna åt administrativt arbete.

De som lider nu är de som utför väldigt kostsamma arbeten, samt de större företagen med massor av anställda. Jag känner en del som varit i branschen länge, och de såg att det skulle bli sämre tider - de sparkade personal i god tid och ställde om lite för att rida ut stormen - har också sett de som varit lite för kaxiga och gasat sig in i lågkonjunkturen och därför också gått i konkurs.

Visst hantverkare tjänar bra, inget snack där - Problemet är halvmediokra företag som rider på vågen och tar bra betalt för skitarbeten. Nog för att dessa jävla idioter drar ner ryktet om hantverkare - Men det ger också de seriösa företagen en lite spark uppåt när kunderna får in oss för att göra om och göra rätt.
Citera
2024-03-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hantverkare är relativt billiga jämfört med andra tjänster. Sen kostar det inte 1000kr i timmen.

Men vafan. Vemsomhelst kan ju lära sig snickaryrket. Så jävla svårt är det inte!
Citera
2024-03-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Mycket bra!

Hantverkare har lekt övre medelklass, fakturerat kommuner miljoner och drivit upp priserna så vanligt folk inte har råd att anlita dom.
Behövs en gallring i den branschen! Gå omkull med er.
Vanligt folk bygger om själva. Det är halvvägs förståndshandikappade som behöver hjälp med allt.
Citera
2024-03-03, 13:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Är det inte ett ytterst dåligt tecken att det inte byggs bara för att räntorna ligger på några få procent? Jag menar historiskt är räntorna ännu förhållandevis låga. Är ju inte hållbart för ett samhälle att förvänta sig att alltid ha nollränta på lån. Är ju bara de senaste 10-15 åren det sett ut så, innan dess var dagens nivå absolut inga konstigheter. Veteran vad som bör göras gällande bostadsmarknaden men det fungerar snart inte längre.

Det är en mänsklig rättighet att ha tak över huvudet och svenska staten kan inte fixa detta som det ser ut idag. Ungdomar idag har sällan någon som helst chans att köpa bostad, om man vill hyra är det många år i kö. Det är skadligt för ett samhälle att det ser ut så här. Samtidigt kan man i praktiken inte bygga bort problemet då priserna på befintliga bostäder då skulle rasa. Men generellt måste bostadspriserna ner och bostäder ska igen ses som någonting alla kan skaffa och inte som investeringsobjekt.

Exakt detta. Problemet är strukturellt och att man förväntas sig övervinster från normala verksamheter som är ett grundläggande behov för samhället. Att förvänta sig prisökningar på 30% år till år är helt orimligt och ger ett mer sårbart samhälle i längden.
Citera
2024-03-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Jag som egen företagare inom golvbranschen märker såklart av konjunkturen just nu.
Men mitt företag har alltid haft ett väldigt gott rykte, och jag har alltid legat ganska högt i pris då jag har haft enormt hög efterfrågan på mina tjänster.
Med ett gott rykte så blir inte lågkonjunkturen ett problem för en småföretagare då det fortfarande finns företag och privatpersoner som har kapital nog till att renovera. Den stora skillnaden nu mot för 2 år sedan är att jag kanske tackar nej till 5 projekt per vecka istället för 15.
Jag har också fått mer tid till mitt privatliv då jag inte behöver lägga 2-4 timmar dagligen på kvällarna åt administrativt arbete.

De som lider nu är de som utför väldigt kostsamma arbeten, samt de större företagen med massor av anställda. Jag känner en del som varit i branschen länge, och de såg att det skulle bli sämre tider - de sparkade personal i god tid och ställde om lite för att rida ut stormen - har också sett de som varit lite för kaxiga och gasat sig in i lågkonjunkturen och därför också gått i konkurs.

Visst hantverkare tjänar bra, inget snack där - Problemet är halvmediokra företag som rider på vågen och tar bra betalt för skitarbeten. Nog för att dessa jävla idioter drar ner ryktet om hantverkare - Men det ger också de seriösa företagen en lite spark uppåt när kunderna får in oss för att göra om och göra rätt.

Lite fel på trådrubriken - lika många eller fler vill renovera men inte betala alls eller vad det kostar här med skatter o moms o skit - alla vill ha o bygga lyxigt centralt hus - alla vill ha ett jättestort obelånad centralt hyreshus i bästa cityläge med top of the line egen bostad - men har inte pengar till detta.

Damian - om din omsättning minskar med 50% överlever du ändå - ncc o skanska gör det nog också
men nyare företag med anställda o lån ramlar ihop inom ett år i vissa fall inom ett kvartal.

Vad lär man sig av detta - att redan när man startar företag skall man ha balanserad ekonomi med buffert o extremt kapital om man vill bli stor snabbt
Citera
2024-03-03, 13:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Exakt detta. Problemet är strukturellt och att man förväntas sig övervinster från normala verksamheter som är ett grundläggande behov för samhället. Att förvänta sig prisökningar på 30% år till år är helt orimligt och ger ett mer sårbart samhälle i längden.
Verkligen och jag är förvånad att inte fler ser detta uppenbara problem. Bankerna vill inte låna ut hur mycket som helst samtidigt som bostadspriserna fortsätter stiga. Någonstans kommer en gräns där folk inte har råd men de flesta tycks tro att det är en naturlag att räntan ska vara på under 1%. Det senaste decenniet har ju varit ett unikum, annars är det ju legio att räntan ligger runt 5% eller så. Det kommer bli kaos framöver då långt ifrån alla föräldrar kan fixa boende för deras barn. För fixa det på egen hand kommer inte längre vara möjligt annat än hyresrätter efter x antal år i kö.

Som jämförelse köpte mina föräldrar en trevåningsvilla utanför Stockholm 1996 för 700 000 på enbart min farsas lön och min mamma som pluggade. Samma villa är idag värd 6-7 miljoner. Bra för mig iofs när de dör men är detta rimligt? Är ju omöjligt för en ung barnfamilj att ens försöka och det är ett enormt problem och det syns. När jag var ung var det ungar i varje hus och vi sprang in och ut i typ alla hus på hela gatan. Idag vet jag inte vart ungarna är, de flesta är pensionärer.
Citera
2024-03-03, 13:59
Medlem
Dessa bölande hantverkare. Grät de någonting överhuvudtaget när det vräkte in indiska och pakistanska "ingenjörer" och "it-experter" som slog undan benen för svenska nyutexaminerade under Lehman brotherskraschen? Om inte så kan de ju fundera på det här med att solidaritet gäller i bägge riktningarna.
Citera
2024-03-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Men vafan. Vemsomhelst kan ju lära sig snickaryrket. Så jävla svårt är det inte!

Ja nästan alla kan gå yrkesplugg och bli snickare det betyder dock inte att de blir bra snickare.
Citera
2024-03-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Dessa bölande hantverkare. Grät de någonting överhuvudtaget när det vräkte in indiska och pakistanska "ingenjörer" och "it-experter" som slog undan benen för svenska nyutexaminerade under Lehman brotherskraschen? Om inte så kan de ju fundera på det här med att solidaritet gäller i bägge riktningarna.

Aldrig hört talas om eller sett några pakistanska ingenjörer?

Finns absolut duktiga indier, men de har ju samma löner som oss andra.
Citera
2024-03-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Verkligen och jag är förvånad att inte fler ser detta uppenbara problem. Bankerna vill inte låna ut hur mycket som helst samtidigt som bostadspriserna fortsätter stiga. Någonstans kommer en gräns där folk inte har råd men de flesta tycks tro att det är en naturlag att räntan ska vara på under 1%. Det senaste decenniet har ju varit ett unikum, annars är det ju legio att räntan ligger runt 5% eller så. Det kommer bli kaos framöver då långt ifrån alla föräldrar kan fixa boende för deras barn. För fixa det på egen hand kommer inte längre vara möjligt annat än hyresrätter efter x antal år i kö.

Som jämförelse köpte mina föräldrar en trevåningsvilla utanför Stockholm 1996 för 700 000 på enbart min farsas lön och min mamma som pluggade. Samma villa är idag värd 6-7 miljoner. Bra för mig iofs när de dör men är detta rimligt? Är ju omöjligt för en ung barnfamilj att ens försöka och det är ett enormt problem och det syns. När jag var ung var det ungar i varje hus och vi sprang in och ut i typ alla hus på hela gatan. Idag vet jag inte vart ungarna är, de flesta är pensionärer.

Det är det här du/som behöver förklaras - Din papz var 1996 x år gammal o hade fru som pluggade
o y antal barn - hade sparat ihop z pengar - hade fått arv/pengar av mamzen papzen fruns mamzen papz med å pengar.

De som idag har papzens jobb o kanske fru som jobbar o samma bakgrundskapital - varför skall/har inte de råd att köpa huset för 6-7 mkr idag - är detta ett systemfel eller vilka köper idag
Citera
2024-03-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Aldrig hört talas om eller sett några pakistanska ingenjörer?

Finns absolut duktiga indier, men de har ju samma löner som oss andra.

Tayyab Shabab, lön som var skrattretande för en av "sveriges bästa programmerare".
Citera
2024-03-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Alltid samma jävla fråga: ”vem tänkte du skulle betala…”. Det är klart som fan att det är kunderna som får betala. Hantverkaren har inga andra pengar att betala någonting med än de som han fått från sina kunder. Men det är inte vad det handlar om.

Vad som är problemet är att elektrikern (i det här fallet) har varit bedräglig. Han har inte varit ärlig. Han har lämnat ett pris. När han sedan skriver fakturan lägger han på kostnader han inte nämnde tidigare och som kunden inte haft någon möjlighet att förutse.

Du skrev ingenting i ditt ursprungliga inlägg om att han gett ett pris och sedan tagit extra betalt för materialet. I början var du dum nog att tro att han fakturerar för slitage men nu ändrar du dig till att hävda att han varit bedräglig. Om det är så att han har gett ett totalpris för jobb ink material så har han gjort fel, om han fakturerar för pris + material så är det inga konstigheter med detta.

Citat:
Dessutom är hans inköp väldigt märkliga ur företagsekonomisk synpunkt. Han har alltså köpt svindyra batterier för 80 kr för ett fyrpack och svindyra handskar för 300 kr paret. Ändå håller de bara för tre jobb. När han har sådan förbrukning borde han köpa in förbrukningsvarorna i grossist-pack. Alltså i förpackningar som räcker i typ ett år. Och han skulle inte köpt varorna hos den svindyra grossisten utan hittat billigare någon annanstans. I stället handlar han som den värste hemmafixare, han bara plockar de här sakerna precis när han behöver och där han köpte annat samtidigt.
Verkligheten för en hantverkare är att man konkar runt på hundratals småprylar och material fram och tillbaka, upp och ner mellan firmabil och ibland flera arbetsplatser i veckan. Man hämtar material hos sin grossist som i och för sig också säljer batterier och toapapper, inte för att det är billigare där än på JULA, utan för att hantverkaren ska kunna få med sig allt på samma ställe. I detta fallet så tycker du uppenbarligen att det hade varit bättre att köra till JULA och plocka ut ett par handskar eftersom de är billigare där än hos grossisten, och varför inte köra en sväng till lagret på andra sidan stan också eftersom de har handlat in batterier för 40 kr 4-packet istället för 70 som grossisten tar. På ett eller ett annat sätt måste alla prylar fram till arbetsplatsen och i de allra flesta fall är det billigast och mest effektivt att ta allt från samma ställe, särskilt när det kommer till material i denna prisklassen som ett par vantar och några batterier.

Som jag redan skrivit så är denna typen av material ge och ta, denna elektriker hade bjudit på dessa prylar om han haft dem i sin bil, men till just detta jobbet just denna gången var just de sakerna slut och han fick ta det hos grossisten. De sakerna han faktiskt tagit från sin bil och bjudit på syns ju inte på fakturan.

Citat:
Men det är detta som infekterar hantverksbranschen. Eftersom kostnaden direkt hamnar på kunden behöver hantverkaren inte bry sig. I stället är det tvärt om. På grund av hantverkarens dolda rabatter och återbetalning från grossisten tjänar han att göra dåliga affärer. När han ska köpa nånting väger han inte pris mot kvalitet. Han tar direkt det dyraste alternativet, för det kommer han att tjäna mest på. Och kunden får betala.

Jag har 20-30% rabatt på allt hos min grossist, vilket inte är mycket mer än vad en vanlig privatperson kan förhandla sig till. Stora företag har givetvis stora rabatter men det är de stora volymerna de tjänar på sett över ett helt år, inte på att ta ut en handske och några batterier hos en privatkund. Dessutom är chefer ofta väldigt hårda med att försöka hålla igen med den här typen av material och det är inte direkt så att de uppmanar till att ta ut en massa prylar eftersom kunden i slutändan ändå får betala det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in