2024-02-16, 21:25
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Maskning ställer till det men jag tycker det står ganska klart i förhöret med Stigson att Östling inte är med på fjällsemestern. Hall och 2-3 personer till var med.

https://drive.google.com/file/d/1W1899Wv-AyoQKWNLi82XtoFQTHy_-t1I/view

Fan, du har rätt. My bad. Det var slarvigt läst av mig. Man luras av maskningen och marginalanteckningen "Pomn" ("Personomnämnande"): det är två namnmaskningar i stycket men bara ett "Pomn" i marginalen, så där utgick jag från att en av dem var Östling (redan omnämnd och får därför inget "Pomn" i marg.). Men hade det varit så så borde dialogen ha förlöpt på annat sätt. Nåväl...
Citera
2024-02-16, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnteG
Vad tror ni om Roger Östlund och Harri Miekkalina och deras inblandning!?

( Kanske redan har svarats på i tråden men har bara kommit till sidan 96 =) )

Harris bästa vän var Christer Pettersson, det är möjligt att Lisbeth pekade ut fel gärningsman vid vittneskonfrontationen, det skulle så klart ha varit Harri Sandberg Miekkalina, dom var väldigt lika varandra till utseende.

Om Roger Östlund vet jag inget, men Harri rymde till Kramfors kommun och var med i samma ridskola som Eva Söderström som mördades hösten 1987.

Östlund såg tydligen CP skjuta Palme: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VE40E/ostlund-jag-sag-christer-skjuta-palme

Men kan det istället varit C.Ps kompis Harri han såg ?
Ibland lånade Christer Pettersson Harris kläder.
Jag vet inte om man ska tro på det, antagligen ljög Harri en hel del för att skydda sig själv.
Han blev dessutom erbjuden 50 miljoner för att peka ut CP, men om det var han själv som utförde mordet kunde han så klart inte peka ut CP.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-02-16 kl. 21:54.
Citera
2024-02-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lever Tomas Tarendi?

https://wpu.nu/wiki/UppslagH15484-06

Jag vet inte om han lever.
Han har ett förflutet i Estland...,tror jag, förmodligen utvandrat dit.
En udda figur som verkade i Stockholm under -86 med ett intensivt hat mot OP.
Han har avhandlats i tråden vid ett flertal tillfällen,
sök i tråden så får du mer information.
Citera
2024-02-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lever Tomas Tarendi?

https://wpu.nu/wiki/UppslagH15484-06

Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag vet inte om han lever.
Han har ett förflutet i Estland...,tror jag, förmodligen utvandrat dit.
En udda figur som verkade i Stockholm under -86 med ett intensivt hat mot OP.
Han har avhandlats i tråden vid ett flertal tillfällen,
sök i tråden så får du mer information.

Skulle vara runt 80 idag om han lever.

Ja, föräldrarna var från Estland. Farsan diplomat. Tarendi tillbringande en del av uppväxten i USA och Kanada.
Citera
2024-02-17, 11:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Harris bästa vän var Christer Pettersson, det är möjligt att Lisbeth pekade ut fel gärningsman vid vittneskonfrontationen, det skulle så klart ha varit Harri Sandberg Miekkalina, dom var väldigt lika varandra till utseende.

Om Roger Östlund vet jag inget, men Harri rymde till Kramfors kommun och var med i samma ridskola som Eva Söderström som mördades hösten 1987.

Östlund såg tydligen CP skjuta Palme: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VE40E/ostlund-jag-sag-christer-skjuta-palme

Men kan det istället varit C.Ps kompis Harri han såg ?
Ibland lånade Christer Pettersson Harris kläder.
Jag vet inte om man ska tro på det, antagligen ljög Harri en hel del för att skydda sig själv.
Han blev dessutom erbjuden 50 miljoner för att peka ut CP, men om det var han själv som utförde mordet kunde han så klart inte peka ut CP.

Östlund förhörs första gången 6 mars 1986, men det är inte för än 1989 som han nämner Christer Pettersson och att han såg honom vid Grand. Förhörd av Hamrén och Nässén.
Lisbeth pekade ut just CP 1 månad innan, i december 1988.

Liknande mönster ser vi i Sigge Cedergrens förhör där CP nämns först i typ 17 eller 19:e förhöret...

Att Östlund vidare skulle ha sett CP skjuta Palme rimmar ännu sämre med uppgifterna vi har om honom. Han uppehåller sig enligt uppgifterna kring Grand, Tegnérgatan(Sigges bostad).
Tar sedan en taxi från Sveavägen-Tegnérgatan till Röda rummet. (Taxichaufför Lindblad)
Citera
2024-02-17, 14:21
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ja. Vem är han? Alias? Hur är han kopplad till Palme och platsen?

Det finns en tråd om honom (CA) här:
https://www.flashback.org/t31254124

Han var en enstöring som bodde på promenadavstånd från Sveavägen och innehavare av en Smith & Wesson som han vägrade att lämna in för provskjutning. Som vanligt var utredningen kantad av allehanda tjänstefel varför vi inte har fått veta om det var han som sköt. Han påstod senare att han hade sålt revolvern till en pundare på Stureplan. Mycket som inte var trovärdigt med honom och han var inte alls särskilt samarbetsvillig. Han begick självmord när han hörde polisen banka på lägenhetsdörren och ville komma in. Hans lägenhet hann tömmas innan polisen kunde undersöka den.
Citera
2024-02-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Östlund förhörs första gången 6 mars 1986, men det är inte för än 1989 som han nämner Christer Pettersson och att han såg honom vid Grand. Förhörd av Hamrén och Nässén.
Lisbeth pekade ut just CP 1 månad innan, i december 1988.

Liknande mönster ser vi i Sigge Cedergrens förhör där CP nämns först i typ 17 eller 19:e förhöret...

Att Östlund vidare skulle ha sett CP skjuta Palme rimmar ännu sämre med uppgifterna vi har om honom. Han uppehåller sig enligt uppgifterna kring Grand, Tegnérgatan(Sigges bostad).
Tar sedan en taxi från Sveavägen-Tegnérgatan till Röda rummet. (Taxichaufför Lindblad)
Har någon gjort någon sammanställning över grandobservationerna av en grandman och jämfört med Roger Ö tex. Kan inte namnen om det är fler personer som varit där som kan ha varit nån av grandmännen.
Citera
2024-02-17, 17:46
Medlem
Kan det vara samme man som Storhök, Korhonen ser utanför Grand, enl Hubert Falk nedan?
Känns ej som Christer A.

På brottsplatsen
Brottsplats: Sveavägen mellan Grands entré och Kammakargatan.
Brottstid: Mordkvällen. Fredagen 1986-02-28 20:45-21:15 (cirka).
Brott: Misstänkt övervakning av familjen Palmes ankomst till Grand
Misstänkt person: Man utanför Grand
Signalementsuppgifter
(Uppslag och förhörsdatum):
L859-00 | 1986-03-02 17:05 | 1 sida
Man, 40-45 år, cirka 180 cm lång. Smal kroppsbyggnad, asketisk hurtbulletyp.
Huvud: Bucklig näsa.
Klädsel: Jacka och mörkare byxor. Han hade en mörk skidmössa, eventuellt blå, med skärm och öronlappar.
Övrigt: Falk skulle känna igen honom i profil.

L859-00-A | 1986-03-09 15:00 | 1 sida
Man, cirka 40 år, omkring 180 cm lång. Senigt sportigt intryck.
Huvud: Troligen mörkt hår, rak näsa med buckla upp till.
Klädsel: Skärmmössa med öronlappar. Jacka längre än en midjejacka, ev. nedanför byxfickorna och något ljusare än byxorna, svarta byxor. Kraftiga skor.
Övrigt: Ej markant utländskt intryck men ej heller med säkerhet nordisk. Mannen bar troligen ej något, stod ibland med händerna i jackfickorna, ibland utan. Hubert Falk såg mannen i profil med ljus bakifrån. Såg även mannen på nära håll framifrån, men mannens ansikte låg då i skugga. Tror sig kunna känna igen mannen.

L859-00-B |1986-04-28 19:25 | 1 sida
Man cirka 40 år, cirka 180 cm lång. Smal kroppsbyggnad, sportigt intryck.
Huvud: Smalt, stramt ansikte, näsan något böjd, indiannäsa. Ej skägg eller mustasch och bar ej glasögon.
Klädsel: Blå mössa med skärm och öronlappar. Jacka något längre än midjemodell i mörk färg, svarta byxor. Falk tror ej att jackan hade kapuschong, men den kan ha haft en tjockare krage. Enligt Falk var kläderna av äldre modell.

I utredningen
Förhörsteman:
(Uppslag/förhörsdatum):
L859-00 | 986-03-02 17:05 | 1 sida
Hubert Falk vid busshållplats vid Sveavägen 41, ABFs entré. Ser en orolig och nervös komma till busshållplatsen. Mannen håller biografen Grand under uppsikt. Signalement. Hubert Falk tar buss 21:15 .
L859-00-A |1986-03-09 15:00 | 1 sida
Falk vid busshållplats cirka 20:45. Ser felparkerad bil vid Kammakargatan. Ser en man komma till busshållplatsen när första föreställningen (Bröderna Mozart) var slut . Mannen håller biografen Grand under uppsikt, verkar ”spionera” på någon. Signalement. Hubert Falk tar buss 21:15 .
L859-00-B |1986-04-28 19:25 | 1 sida
Hubert Falk vid busshållplats 25 meter söder om Grands entré. Ser en man komma till busshållplatsen från biografhållet strax före klockan 21:00

Mannen håller biografen Grand under uppsikt, går fram och tillbaka mellan Grands entré och Kammakargatan. Signalement. Hubert Falk tar buss 21:15 .
Från RPS/Säk:s PM 1986-04-24 om övervakning av Olof Palme
A11544-00 PM sid. 23

Av de iakttagelser som kan ha karaktär av övervakning alternativt gärningsman redovisas här ett antal observationer.
L859-00 Hubert Falk Fredag 1986-02-28 21:00-21:15
En uppgiftslämnare som har sin arbetsplats i närheten stod och väntade på buss 52 vid hållplatsen utanför Grand.

Uppgiftslämnaren kom först till hållplatsen och efter ett tag anslöt en man intill som tittade bort mot biografen.

Mannen betedde sig oroligt och nervöst och gick runt på platsen utmed husväggen.

Uppgiftslämnaren observerade mannen under cirka 15 minuter och när bussen kom steg mannen ej på.

A11544-00 Tablå #29
L859-00 Fredag 1986-02-28 21:00-21:15
Uppgiftslämnare: Hubert Falk
Plats: Hållplats vid Grand
Händelse: Man ser mot biografen. Går ej på bussen. Nervös/orolig.
Signalement: Man, 40-45 år, 180 cm lång, Troligen mörkhårig. Bucklig näsa. Smal kroppsbyggnad.
Klädsel: Mörk skärmmössa med öronlappar, eventuellt blå . Stusslång jacka något ljusare än byxorna, svarta byxor, kraftiga skor.

Uppslag i wpu
Citera
2024-02-17, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har någon gjort någon sammanställning över grandobservationerna av en grandman och jämfört med Roger Ö tex. Kan inte namnen om det är fler personer som varit där som kan ha varit nån av grandmännen.

Kanske var det någon på biografen som såg Palme och fick för sig att nu skulle dom ta chansen.
Filmen handlade väl också om ett mord på en guvernör, och kan ha inspirerat någon som hatade Palme.
Möjligen någon kriminell som Harri Sandberg. Sedan kan paret Palme blivit förföljda från bion. Han var rätt lik CP denne Harri sandberg: https://wpu.nu/wiki/Harri_Miekkalinna
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-02-17 kl. 19:38.
Citera
2024-02-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Kanske var det någon på biografen som såg Palme och fick för sig att nu skulle dom ta chansen.
Filmen handlade väl också om ett mord på en guvernör, och kan ha inspirerat någon som hatade Palme.
Möjligen någon kriminell som Harri Sandberg. Sedan kan paret Palme blivit förföljda från bion. Han var rätt CP denne harri sandberg https://wpu.nu/wiki/Harri_Miekkalinna
Om nån är lik cp ger jag inget för.
Citera
2024-02-17, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Om nån är lik cp ger jag inget för.

Det är intressant vilka han umgicks med.
Citera
2024-02-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
(Klicka bakåt för referensinlägg.)

Efter förra helgens stora muntration – i form av Otto Ekevis intervju med Hans Ölvebro – så tänkte jag att nu lär det väl bli lugnt ett tag. Men där misstog jag mig, för nu har vi begåvats med en ny muntration som inte står Ölvebro efter.

Jag talar om Thomas Gjutarenäfves nya långintervju med David Fredin. Den är hela två timmar och jag har därför plockat fram tre stycken "highlights" och satt in tidsstämplar så att videon drar igång på rätt ställe när man klickar respektive länk. På så vis kan man gå direkt till godbitarna utan att behöva sitta igenom allt traggel.

Vi börjar med Fredins dräpande omdöme om Jan Stocklassa:

Gjutarenäfve: "Är han psykolog, Jan Stocklassa?"
Fredin: "Han är inte psykolog. Han är psykopat!"

https://www.youtube.com/watch?v=hUCw1YBHt4E&t=4186s

Lite längre fram i intervjun avslöjar Fredin den hemliga relationen mellan Tage Erlander och Olof Palme. Känsliga tittare (och läsare) varnas, för här är det pang på rödbetan:

Gjutarenäfve: "Tage Erlander alltså? Som är statsminister i Sverige?"
Fredin: "Ja, det har alltså en städerska berättat. Hon kommer in i rummet och ser Palme dubbelvikt över ett skrivbord – Erlander sätter på honom bakifrån. Och detta vet KGB. De vet om den här relationen och därmed är han utpresssningsbar, Erlander."

https://www.youtube.com/watch?v=hUCw1YBHt4E&t=4997s

Efter pang på rödbetan blir det istället pang i bygget. Här är då skälet till att jag bemödade mig med att dra de här excerpterna och posta dem här i tråden, för här påstår Fredin att han har kläm på det verkliga syftet med Säpo-operationen Cosi fan tutte. Man får kanske citera Erlander här: "Göbbar och kärringar: huk er i bänkera för nu laddar han om!"
https://www.youtube.com/watch?v=t11m8skLZDs&t=39s

Fredin: "Meningen var alltså att Palme skulle arresteras den här dagen för landsförräderi."
Gjutarenäfve: "Den 28 februari 1986?"
Fredin: "Det är Operation Cosi fan tutte."
Gjutarenäfve: "Det är Cosi fan tutte, som det är flera stycken som berättat för mig om."
Fredin: "Ja och uppgiften kommer ursprungligen – såvitt jag kommer ihåg här då – från brittisk underrättelsetjänst. Men dessutom är själva scenariot sådant, att ska man mörda någon behöver man inte alla de här walkie-talkiemännen."
Gjutarenäfve: "Vad är dom där för då?"
Fredin: "Gripa honom, och hålla koll på sovjetisk underrättelsetjänst som fanns omkring honom."
Gjutarenäfve: "Var det flera operationer samtidigt?"
Fredin: "Ja det är flera operationer samtidigt."

https://www.youtube.com/watch?v=hUCw1YBHt4E&t=4434s

Den här uppgiften, som Fredin alltså tror sig ha fått från brittisk underrättelsetjänst, rimmar illa med vad som offentliggjorts om Cosi fan tutte. Gjutarenäfve hjälper emellertid upp situationen genom att föreslå att fler operationer än Cosi fan tutte kan ha pågått på mordkvällen, vilket också Fredin instämmer i.

Hela idén om att Palme skulle gripas för landsförräderi håller jag för osannolik, och den förklarar ju heller inte varför han mördades istället för att gripas. Däremot menar jag som bekant att den till Cosi fan tutte parallella operationen mycket väl kan ha gått ut på att gripa en högt uppsatt svensk militär på bar gärning i dennes otillåtna kontakter med östsidan.

Detta kallar jag för Lingärde-hypotesen därför att det var Ulf Lingärde som först framkastade den i sitt brev till Granskningskommissionens Inga-Britt Ahlenius. Den förloppsmodell som jag plockat fram för attentatet, som inbakad inuti en sådan operation, kallar jag även för Lingärde-modellen av samma skäl.

Den här benämningen, som enbart speglar god sed i att man namnger idéer efter deras upphovsmän, har sedan givit upphov till åtskillig trollning här i tråden där man inriktat sig på Ulf Lingärde som person i syfta att avleda uppmärksamheten från den idé som bär hans namn.

Det är föga förvånande att tjänsten skickar ut sina hjon i sådana ärenden, och inte heller är det förvånande att man missleder den lättledde Fredin till att ställa om siktet för mordkvällsoperationen mot Hatobjektet med stort H, Olof Palme. Så gör man därför att man vill dölja det verkliga objektet, som är betydligt mer besvärande för svensk underrättelsetjänst än Olof Palme någonsin varit för vare sig tjänsten eller sosseriet.

Som jag framlagt i min serie inlägg om motivbildens djupa rötter så är det ju inte småpotatis om chefen för hela den svenska tjänsten skulle visa sig ha varit sovjetisk agent under hela efterkrigstiden. Vad Olof Palme sedan spelat för roll i det dramat kan diskuteras, och motivbilden för Palmemordet blir kalejdoskopisk i motsvarande mån.

För om Palme var med på noterna har vi en motivbild, men om han istället var i färd med att sätta stopp för eländet, ja då har vi en helt annan. Idag kan vi kort sagt inte säga vilket alternativ som är mest plausibelt.

Ironiskt nog leder Fredins förutsägbara föregripanden bara till att Sovjetspåret förlorar i trovärdighet. För egen del är jag öppen för möjligheten att Sovjet kan ha legat bakom Palmemordet, men håller det likväl för mindre troligt. Mer troligt är att någon eller några västmakter legat bakom mordet, men att man arrangerat det hela för att det ska se ut som om Sovjet legat bakom attentatet.

Under alla förhållanden behövs betydligt mer grävande innan vi kan nå in till pudelns kärna. Jag ville kommentera det här eftersom det kom upp nu och hakar i vad jag tidigare talat om.

Även om jag tycker det är strongt av Fredin att stå upp mot Stocklassas tarvligheter så menar jag likväl att Fredins egna tarvligheter förbrukar det moraliska försprånget och gör dem båda till lika goda kålsupare i min bok. Det är synd att de inte kan avhålla sig från sådant, för annars skulle de ju kunna göra nytta i att föra Palmemordet framåt mot en lösning. Som läget är blir det mest bara pajkastning och underhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in