Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-05, 18:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lasse Lundberg är ett av de allra märkligaste korten i MOP-leken. Hade en svada som måste fått även Viktor Gunnarsson att framstå som talträngd. Jag pratade med honom vid ett tillfälle men Blev egentligen bara förvirrad av hur hans ständiga hoppande mellan olika ämnen hjälpte LL glida undan svaren på alla frågor. Mycket av hans bok uppfattar jag som självförhärligande , travvinster och hans fruntimmerstycke inkluderat .

Däremot är hans utgivning av Kultur-Nytt samma dag som MOP anmärkningsvärd. Hans pekoral till Olof Palme karikatyr , ”Lella Olle”, blir skjuten i ryggen. Med tanke på det är det inte märkligt att LL får frispel när OP mördas. Han har bevisligen talat med Mariestadspolisen på torsdagskvällen och kontaktar dom vid elva tiden mordkvällen för ett möte på nattöppna motel Rattugglan vid E20 . Under torsdagen pratar han med poliserna om att han ska träffa ”Maffian” i Göteborg. Däremot verkar han inte ha nämnt något om att OPs ska dödas förrän efter MOP.
På mordnatten lyckas en uppriven LL få Mariestads-polisen att ringa kollegorna i Huddinge och kolla att familjen inte är hotad.

Bror Perä pekas tidigt ut som inblandad i MOP. Men alibit att han legat och sovit ruset av sig i en bil utanför en dansrestaurang i Norrtälje har alltid hållit. Den famösa fylleresan är märklig , men inte speciellt smart om man vill gå under radarn . PG Näss skickade till Malmö ett vittne från Alva Myrdals sjukhem för en ev identifikation av BP. Men vittnet igenkände inte BP. Hans kontakter med IVF vägde säkerligen SÄPO-chefen in när han vidtog nämnda åtgärder. Just dessa visar på kontaktytor höger-om-höger och det går inte att utesluta att han hade kännedom om någon typ av sammansvärjning mot OP, eller i alla fall snack om dito.

Samtidigt kan jag inte komma ifrån att BP före , under och efter MOP verkar varit en människa som varit ordentligt ur psykisk balans. Redan på trettondagen 1986 hittas han laddade revolver i en olåst bil på Regeringsgatan. Sedan har vi alla eskapader i samband med fylleresan med LL. Exakt ett år efter mordet slår han sönder sin lägenhet i Solna så till den milda grad att polis får tillkallas. Epilogen med självmordet hemma i Norrbotten blir verkligt tragisk. Sköt sig med ett hagelgevär.

Jag har aldrig kunnat finna några riktigt starka kopplingar till andra misstänkta,vare sig organisationer eller enskilda personer. Kontakterna för BP i IVF räcker inte för mig. Att även LL hade kontakter högerut tvekar jag inte om . Men inte heller hos honom finns något riktigt hett spår. Dock , frågetecknen är kvar så jag håller utkik efter duon när likartade figurer dyker upp i samband med MOP.

Ja, detta är en märklig historia allt ihop. Värd en bok, vilket LL rätt tidigt också verkade tycka.
Hans bokmanus är faktiskt riktigt underhållande även om den inte håller så hög språklig klass.
Dan H. har återgett en hel del från denna "roman" i Palmemordet-podden. Från avsnitt 183. Polisspåret del 15 Polisman L.

En sak kring Bror P. är väl att han var en av flera(3 totalt tror jag mig ha räknat till) potentiella Dekorimamän enligt Alsén? (Där A.A. är den som är mest känd. Tack vare Anérs fortsatta övertygelse)
https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU&t=2551s&ab_channel=Ensaligblan dning

Tillägg:
Här är Lasse Lundbergs manus. "Olof Palme mördas och Jack smiter"
Uppslag: DGB 15299-04
https://drive.google.com/file/d/122OBU1JcR_LxZpFrxAeOTPqp_Oqr-nvc/view
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-01-05 kl. 19:06.
Citera
2023-01-05, 19:24
Medlem
Citat:
Tror det är viktigt att komma ihåg att det inte är någon verklighetsskildring som Lasse Lundberg skriver . Han visar tecken på att leva efter devisen ”Varför förstöra en god historia med sanningen. Ett exempel är att Bror Perä är kriminalinspektör, inte intendent som LL vill påskina . SÄPO kvinnan har hittills alltid visat sig höra till fictionens värld .

En av LLs kontaktytor högerut var Demokratisk Allians . Därmed ingick en annan Joker i MOP-leken , Anders Larsson i bekantskapskretsen. Även han blev ordentligt orolig i samband MOP. I Skåne träffar dom framförallt PG Näss SÄPO-män och medföljande vittne . Övriga hemresan har vi i stort sett bara LLs eget ord på .

LL verkar ha samma roll som Holmérs chaufför. Får order att köra hit och dit på falska premisser. Ändrar planer hela tiden.

Jämförde hans förhör med manuset och verkar vara som han skriver, "det mesta har utspelat sig i verkligheten". Men han skarvar allting med det dubbla...
(Ex övernattning hemresan när det plötsligt blir ändrade planer.
förhör : BP sa att de skulle stanna där två veckor men redan på morgonen ville han resa hem. Vid 6-tiden åkte dom.
manus: BP väcker honom kl 04.00 efter ha pratat många mystiska telefonsamtal, flera på engelska.
"-Det är djävligt bråttom. Vi måste åka på en gång. - Du är inte klok. Igår försökte du övertala mig att stanna här flera månader. Och nu vill du åka efter 15 minuter.")

I förordet: "Det har en gång utspelat sig i verkligheten. Och det är inte osannolikt, att någonstans i den här boken finns en oansenlig pusselbit gömd". Så var det verkligen... flera pusselbitar... en uppgift var wow wow wow
Han hade inte behövt skarva med allting... Historien var dramatisk som den var. Åka på en tripp till Bornholm eller Venedig eller vad BP sa, och sen hamna på löpsedlar, några dar efter palmemordet. Perfekt filmmanus i framtiden för Netflix
Citera
2023-01-05, 19:33
Medlem
MrBigguss avatar
Piketbussen gott folk. I allra högsta grad delaktiga i MOP.
Det finns personer här inne som vet mycket mer om detta. Som försöker dölja den enkla teorin om polisernas skuld.
Jag blir avstängd när jag driver frågan för långt.
Citera
2023-01-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBiggus
Piketbussen gott folk. I allra högsta grad delaktiga i MOP.
Det finns personer här inne som vet mycket mer om detta. Som försöker dölja den enkla teorin om polisernas skuld.
Jag blir avstängd när jag driver frågan för långt.

En person har tydligen sagt detta! Kloka ord i detta sammanhang.
"Tycka utan att veta/vara insatt; FYI det tyder på känslostyrning samt mindre bra kognitiv förmåga.
FYI: Flashback är tack och lov inte ett forum för endast tyckande, utan även för fakta och alternativa teorier. Bla."

(FB) SKR:s ordförande, moderaten Anders Knape utreds för köp av sexuell tjänst
Citera
2023-01-05, 19:45
Medlem
Det finns några själar som betalt ett pris för att varit indirekt inblandade i MOP.
Jag tänker på BP som inte levde ett harmoniskt liv efter mordet , orsaken till det kan vi bara spekulera om.
Jag tror han hade en viss föraning om vad som skulle ske..samvetet tog över. Alla poliser hatade inte Palme...även om man kan tro det.

Ett annat öde som jag funderat en del över är Jägar- Nisse som det också gick käpprakt ner för.
Sargad karriär , skilsmässa och troligen utflytt till ett annat land.

Finns flera offer R D chaufför till HH, åklagare Martinger justitiemord , Konstapel Gösta med sin ankomsttid till mordplatsen , han blev förmodligen utsparkad från Polishuset , strax efter mordet.

Finns många fler offer i denna soppa som är svåra att reda ut!
Citera
2023-01-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det finns några själar som betalt ett pris för att varit indirekt inblandade i MOP.
Jag tänker på BP som inte levde ett harmoniskt liv efter mordet , orsaken till det kan vi bara spekulera om.
Jag tror han hade en viss föraning om vad som skulle ske..samvetet tog över. Alla poliser hatade inte Palme...även om man kan tro det.

Ett annat öde som jag funderat en del över är Jägar- Nisse som det också gick käpprakt ner för.
Sargad karriär , skilsmässa och troligen utflytt till ett annat land.

Finns flera offer R D chaufför till HH, åklagare Martinger justitiemord , Konstapel Gösta med sin ankomsttid till mordplatsen , han blev förmodligen utsparkad från Polishuset , strax efter mordet.

Finns många fler offer i denna soppa som är svåra att reda ut!

Ditt inlägg gjorde så att jag kom ihåg detta från Gunnar Walls blogg.

"VARFÖR HAR DET GÅTT SÅ ILLA FÖR en hel rad poliser och åklagare som haft ansvar för Palmeutredningen?

Reportern Claes Petersson på tidningen Expressen gör nu på annandag påsk en stor genomgång av den saken under rubriken ”Palmegåtan knäckte de mäktiga poliserna”.

Han tar upp exempel med start från Hans Holmér som tvingades avgå 1987 efter kraschen med PKK-spåret fram till den förre spaningsledaren Dag Andersson som konstaterade att det inte gick att få fram resurser som skulle göra det möjligt att föra utredningen framåt. Inte minst av det skälet gick han i förtidspension hösten 2016.

Andra som nämns i artikeln är rikspolischefen Nils Erik Åhmansson och säpochefen Sune Sandström som fick gå efter Ebbe Carlssonaffären. När Åhmansson tvingades avgå sa han till Expressen:

”Det är som om Palmeutredningen är förhäxad. Den som närmar sig den bränner vingarna.”

Och så har det verkat. Holmér fick gå under förnedrande former efter ett år som spaningsledare. Två Palmeåklagare, K G Svensson och Claes Zeime, slutade i utredningen sedan de haft svåra konflikter just med Holmér.

Den tredje spaningsledaren, Hans Ölvebro, fick lämna utredningen 1997 efter hård intern kritik."

Forts https://gunnarwall.wordpress.com/2018/04/02/raden-av-poliser-och-aklagare-som-brant-vingarna-i-palmeutredningen/
Citera
2023-01-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ditt inlägg gjorde så att jag kom ihåg detta från Gunnar Walls blogg.

"VARFÖR HAR DET GÅTT SÅ ILLA FÖR en hel rad poliser och åklagare som haft ansvar för Palmeutredningen?

Reportern Claes Petersson på tidningen Expressen gör nu på annandag påsk en stor genomgång av den saken under rubriken ”Palmegåtan knäckte de mäktiga poliserna”.

Han tar upp exempel med start från Hans Holmér som tvingades avgå 1987 efter kraschen med PKK-spåret fram till den förre spaningsledaren Dag Andersson som konstaterade att det inte gick att få fram resurser som skulle göra det möjligt att föra utredningen framåt. Inte minst av det skälet gick han i förtidspension hösten 2016.

Andra som nämns i artikeln är rikspolischefen Nils Erik Åhmansson och säpochefen Sune Sandström som fick gå efter Ebbe Carlssonaffären. När Åhmansson tvingades avgå sa han till Expressen:

”Det är som om Palmeutredningen är förhäxad. Den som närmar sig den bränner vingarna.”

Och så har det verkat. Holmér fick gå under förnedrande former efter ett år som spaningsledare. Två Palmeåklagare, K G Svensson och Claes Zeime, slutade i utredningen sedan de haft svåra konflikter just med Holmér.

Den tredje spaningsledaren, Hans Ölvebro, fick lämna utredningen 1997 efter hård intern kritik."

Forts https://gunnarwall.wordpress.com/2018/04/02/raden-av-poliser-och-aklagare-som-brant-vingarna-i-palmeutredningen/

Jag är en nykter, saklig och försöker att inte dras med i olika galna teorier om detta mord.
Att HH fick avgå , enligt min mening, skulle han aldrig varit aktuell som utredare över huvudtaget.
Zeime hade en god blick... avgick ,han förstod att det här går åt helvete.. framförhållning!

Det är något med MOP som är avskräckande..varenda jävla idiot vad gäller polis , åklagare har samlats under en viss tid nämligen Mars -86 och har utsett sig själva som någon elit!
En massmedia som dessutom köper allt..och då ska vi veta att Massmedia -86 var så mer kritisk än vad de är idag!

Ebbe Carlsson hur kunde han få sådan makt och utrymme?
Den svenska svagheten att inte våga ta konflikter...ingen vågade be karln dra åt helvete!

Ja så ser det ut gott folk!
Citera
2023-01-06, 12:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, detta är en märklig historia allt ihop. Värd en bok, vilket LL rätt tidigt också verkade tycka.
Hans bokmanus är faktiskt riktigt underhållande även om den inte håller så hög språklig klass.
Dan H. har återgett en hel del från denna "roman" i Palmemordet-podden. Från avsnitt 183. Polisspåret del 15 Polisman L.

En sak kring Bror P. är väl att han var en av flera(3 totalt tror jag mig ha räknat till) potentiella Dekorimamän enligt Alsén? (Där A.A. är den som är mest känd. Tack vare Anérs fortsatta övertygelse)
https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU&t=2551s&ab_channel=Ensaligblan dning

Tillägg:
Här är Lasse Lundbergs manus. "Olof Palme mördas och Jack smiter"
Uppslag: DGB 15299-04
https://drive.google.com/file/d/122OBU1JcR_LxZpFrxAeOTPqp_Oqr-nvc/view

Vid genomläsning av vittnen från mordplatsen blir en dekorimaman i praktiken omöjlig. De vittnen som passerar 2313-2320 kan inte gärna missa denne . I synnerhet om han står mitt i korsningen till allmän beskådan. Möjligen kan de sett honom vid en annan tidpunkt, men då inte som inblandad i MOP.

Däremot är Dekorimamannen mycket intressant ur desinformationssynpunkt då den rörde om ordentligt i grytan när det begav sig. Intressanta namn i den här affären som drivs på av DN-journalisten Olle Alsen och som för Lars Krantz och Sven Aner framför sig . Bo Hall som snackar med en av tjejerna från börjar ger prov på sitt omdöme genom samarbete med Claes Hedberg.

Attackerna mot Anti Avsan kan vara ett av de värsta förtalsmål vi haft i svensk nutidshistoria . Desinformationen i MOP är nästan lika intressant som själva dådet. Vi har av egna medarbetare i STASI som vidimerar att desinformation skickades mot EAP. Vi har Grigorij Arbatov och hans kampanj som börjar redan dagen efter MOP. Ett svenskt exempel är Hermansson/Wenanders bok ”Uppdrag Olof Palme” som bl a låter en anonym källa kallla PG Näss ”Svartblå-kallakrigare” utan minsta underbyggnad av detta, som bara ett exempel av många.
Citera
2023-01-06, 14:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vid genomläsning av vittnen från mordplatsen blir en dekorimaman i praktiken omöjlig. De vittnen som passerar 2313-2320 kan inte gärna missa denne . I synnerhet om han står mitt i korsningen till allmän beskådan. Möjligen kan de sett honom vid en annan tidpunkt, men då inte som inblandad i MOP.

Däremot är Dekorimamannen mycket intressant ur desinformationssynpunkt då den rörde om ordentligt i grytan när det begav sig. Intressanta namn i den här affären som drivs på av DN-journalisten Olle Alsen och som för Lars Krantz och Sven Aner framför sig . Bo Hall som snackar med en av tjejerna från börjar ger prov på sitt omdöme genom samarbete med Claes Hedberg.

Attackerna mot Anti Avsan kan vara ett av de värsta förtalsmål vi haft i svensk nutidshistoria . Desinformationen i MOP är nästan lika intressant som själva dådet. Vi har av egna medarbetare i STASI som vidimerar att desinformation skickades mot EAP. Vi har Grigorij Arbatov och hans kampanj som börjar redan dagen efter MOP. Ett svenskt exempel är Hermansson/Wenanders bok ”Uppdrag Olof Palme” som bl a låter en anonym källa kallla PG Näss ”Svartblå-kallakrigare” utan minsta underbyggnad av detta, som bara ett exempel av många.

Instämmer.
Apropå vittnen som passerar mordplatsen.
Har du läst Maria och Katarina E-17840, E-17840-1
https://drive.google.com/file/d/1qVRxHn9lYpLR4Ym2feq_1mPBZo5O6kJe/view

De bör vara bland de absolut sista som passerar den blivande mordplatsen innan skotten.
De tar sedan det södra övergångsstället efter Tunnelgatan och har endast tagit några steg söderut på den västra sidan när skotten faller.
(Man bör dock beakta att deras vittnesmål kom först 1997, men efter att jag läst igenom det så misstror jag inte flickorna kring den biten.
De talar sedan om en beigeklädd person på Apelbergsgatan..)
Citera
2023-01-06, 14:59
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Instämmer.

De bör vara bland de absolut sista som passerar den blivande mordplatsen innan skotten.
De tar sedan det södra övergångsstället efter Tunnelgatan och har endast tagit några steg söderut på den västra sidan när skotten faller.
(Man bör dock beakta att deras vittnesmål kom först 1997, men efter att jag läst igenom det så misstror jag inte flickorna kring den biten.
Att kategoriskt räkna bort visa scenarion är nog farligt.
Mordet är inte löst än och i princip står alla kvar och stampar på samma teorier som 1986.
Jag har börjat utgå från LP och den första polisen på plats GS vittnesmål och jämföra det med övriga vittnen på mordplatsen.
När jag uttömt det spåret går jag vidare, men oftast är det första intrycket det mest troliga.
2 personer på platsen.
Den beiga långa mannen blir mer och mer intressant.
Citera
2023-01-06, 15:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Instämmer.

Börjar kännas som att det finns en oidentifierade ljusklädd man som rör sig bort efter mordet. Och att denne kan ha varit ganska nära mordet, enlig LL.

Också intressant med det äldre par som gick samtidigt som tjejerna från platsen. Är det inte någor mer vittne som nämner ett äldre par på västra sidan? Har för mig det.

Dessa 3 oidentifierade skulle vara extremt bra att prata med.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-01-06 kl. 15:34.
Citera
2023-01-06, 15:41
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Attackerna mot Anti Avsan kan vara ett av de värsta förtalsmål vi haft i svensk nutidshistoria.
ALLA personer som var med i samma ökända skytteförening med bevisade Nazi sympatier bör och skall utredas, oavsett om dom hade med mordet att göra eller inte.
Hur kunde AA nå så långt inom det svenska samhället/politiken med det bagaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in