Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Bra. För min del anser jag inte att utredningen ger stöd för antagandet att gärningsmannen var 170 cm lång och att andra skottet också var avsett för Olof. Ha en bra dag.

Det är vi också ense om. Utredningen ger inte stöd för någondera av de ståndpunkterna, men det beror på att utredningen mörklagt bägge sakerna. Som jag gång på gång visat så ger en noggrann genomgång av ballistik och vittnesuppgifter vid handen, att mördaren är cirka 170 cm lång och att bägge skott varit avsedda för Olof Palme. Intressant nog säger även Morelius att han tyckte bägge skotten avfyrades mot ett och samma offer. Men i det avseendet duger visst inte Morelius som vittne? Utan han duger bara när du ska in och dra tid och energi på att trolla.

Du hade ju plockat fram en del uppgifter om Ulf Lingärde ur era rullor och det tyckte jag var bra även om jag för egen del redan kände till alltihop från tidigare inläsning. Men efter att du dök upp tog jag mig för att gå igenom Lingärde-foldern igen och då kunde jag även se vissa intressanta saker som jag inte tidigare lagt märke till. Den typen av saker kunde vi tala om, du och jag.

Sedan tycker jag att du kan använda dina tjänsteverktyg till att ta reda på hur det ligger till med förhållandet mellan Berit Hemminghytt och Inger Pehrson. Rör det sig om en och samma kvinna under två olika identiteter, eller är det två olika kvinnor? Om du kan lägga timmar på Lingärde så tycker jag du kunde lägga timmar på det här också. Ser fram emot att höra från dig när du pillrat fram något där.

Trevlig helg!
Citera
2024-01-12, 14:16
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=04j1gEgXw2g

Lottas pappa erkände på sin dödsbädd – att han visste vem som mördade Palme | Palmemordet
Citera
2024-01-12, 14:29
Duane Clarridge är lik personen vid blomhavet med glasögon som sen står med ett par gubbar vid mordplatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=5GAi7wJVg9M
https://en.wikipedia.org/wiki/Duane_Clarridge
https://bilddump.se/bilder/20240112144717-213.112.63.176.jpg
Senast redigerad av jajagvinner 2024-01-12 kl. 14:47.
Citera
2024-01-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Intressant nog säger även Morelius att han tyckte bägge skotten avfyrades mot ett och samma offer. Men i det avseendet duger visst inte Morelius som vittne? Utan han duger bara när du ska in och dra tid och energi på att trolla.

Du hade ju plockat fram en del uppgifter om Ulf Lingärde ur era rullor och det tyckte jag var bra även om jag för egen del redan kände till alltihop från tidigare inläsning.

Trollar polisen också? De anser också att andra skottet var avsett för Lisbeth. Sedan 1986.

Vilka rullor? Jag använde Google, tidningar.kb.se och några andra sajter. Det kan vem som helst göra.

Några andra svar har jag inte. Du får nog fråga någon annan. Ha en bra dag.
Citera
2024-01-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Trollar polisen också? De anser också att andra skottet var avsett för Lisbeth. Sedan 1986.

Vilka rullor? Jag använde Google, tidningar.kb.se och några andra sajter. Det kan vem som helst göra.

Några andra svar har jag inte. Du får nog fråga någon annan. Ha en bra dag.

Jo men det är ju det jag säger. Utredningen uttrycker polisens uppfattning om saken. Materialet säger emellertid något helt annat, och det gör det därför att polisen dragit fel slutsatser från det material de själva hämtat in.

Som sagt skulle jag uppskatta om du kunde ta en titt på relationen mellan Berit Hemminghytt och Inger Pehrson. När du gjort det kan vi prata lite mer Lingärde. Du har ju läst in dig på honom och gjort en sammanställning av hans historia som du postade härförleden. Som du säger innehöll den inga sensationer men jag lade ändå märke till vissa saker där som du nu försöker vifta bort.

Det mesta intresset i palmeriet har riktats mot Lingärdes "PM" dvs brevet till Stenholm. Men som jag förklarade är jag mer intresserad av brevet till Ahlenius. Utöver det tycker jag även att hans tips inför och förslag till omorganisation av Säpo är av ganska stort intresse.

Att Lingärde var Elmérs kille har i alla fall jag inte några större tvivel om. Privatspanaren Mats hade alldeles rätt i det, och nu när jag tog en ny titt så befäste den det intrycket.

Vi ajournerar nu, tycker jag, så kan vi fortsätta till veckan. Helst då i direkt dialog och utan någon mer trollning. Du är ju duktig på att slå upp saker, och då tycker jag du kan börja med problemet Hemminghytt. Om du kan redogöra för det så kommer jag att acceptera dig för något mer än bara ett helikoptertroll. Tills dess är du dessvärre bara det i min bok.
Citera
2024-01-12, 19:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://www.youtube.com/watch?v=04j1gEgXw2g

Lottas pappa erkände på sin dödsbädd – att han visste vem som mördade Palme | Palmemordet

Ja jag tittade på det där idag. Det är tunt. Hon påstår detta om pappan men något annat ser jag inte? Revolvern var inget. Hon pratar om ringar? Ekevi publicerar bild på pappan men man får inte veta vad han heter. Hittills inget att fördjupa sig i tycker jag.
Citera
2024-01-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja jag tittade på det där idag. Det är tunt. Hon påstår detta om pappan men något annat ser jag inte? Revolvern var inget. Hon pratar om ringar? Ekevi publicerar bild på pappan men man får inte veta vad han heter. Hittills inget att fördjupa sig i tycker jag.

Ja , det är väl ett av problemen med Palmemordet.
Det finns mängder av trådar som går åt olika håll men bara en tråd som är rätt.
Så det gäller att hitta nålen i höstacken.
Citera
2024-01-12, 21:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Det är förstås helt sant att popcornskålen åker fram varenda gång. Kan ju inte ljuga om den saken. Man vill ju så gräsligt gärna få veta sanningen. Ja, analyser av brev, närmare undersökning av den upphittade kepsen, kanske DNA-test på glasögonen som hittades i rännstenen. Var det bara ägaren som hade burit dem när de föll i gatan som han och hans fru påstod? Och Skelleftehamnsmannen... den skummisen vill man ju ha en identitet på förstås. Jo, nog bör det väl finnas ett och annat kvar att göra kan man tänka. Men tekniska undersökningar är det väl bara polisen förunnade att besluta om och de har ju tyvärr satt upp skylten nu. "Stängt mellan hägg och syrén".
Ja det där är intressant. I Gunnar Walls senaste bok "Rättsskandalen Olof Palme" tas det tydligen upp att Hans Melander skall ha betraktat just Skelleftehamnsmannen som särskilt intressant. Ni som har läst Gunnar Walls bok kanske kan förklara det här lite närmare. Handlar det om att Hans Melander skall ha bedömt att Skelleftehamnsmannen är på riktigt, eller skall Melander ha delat granskningskommissionens uppfattning att det här kan ha rört sig om desinformation avsedd att leda polisutredningen åt fel håll?
https://gunnarwall.wordpress.com/2023/09/19/om-en-vecka-kommer-min-nya-bok-om-slutet-pa-palmeutredningen/#comment-47940
Senast redigerad av Draifos 2024-01-12 kl. 21:20.
Citera
2024-01-12, 22:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det här med skottordningen gick jag igenom i detalj med Borgnäs personligen och har berättat om det i många inlägg här i tråden. Den omvända skottordningen funkar tyvärr inte, men Borgnäs lät det ändå stå kvar i manuskriptet till nya boken som då redan var färdigt. Det skulle han inte ha gjort för idén om omvänd skottordning är helt enkelt ohållbar.

Det har inte bara att göra med tidsrymden mellan skotten utan även med skottvinklarna och vad vittnena (Björkman och Morelius) ser. De två nyckelgrejorna är (1) att Björkmans iakttagelser betyder att mördaren skjuter med vänster hand, och (2) att Morelius ser bägge mynningsflammorna.

Borgnäs' ursprungliga idé var att mördaren gick i bredd med paret Palme, ute till vänster då, och att han höll lagt sin högra hand om Olof Palmes högra axel alldeles innan skottet. Sedan skulle han då ha skjutit ettan framför Olofs mage i riktning mot Lisbeth, som hamnat något före när mördaren "kramar om" Olof. Den här modellen döpte jag raskt till "kramfesten" av det skälet.

Efter att ettan avfyrats i riktning mot Lisbeth och gått genom hennes kappa skulle mördaren sedan ha tagit sig in bakom Olof med tillräckligt långt avstånd för att få in tvåan rätt in i ryggen. Det säger sig självt att det blir knöligt rent logistiskt och att det skulle ta ganska mycket tid att komma i position. Tidsmellanrummet mellan skotten måste då höjas till kanske tre sekunder, om man nu skulle bortse från de rent fysiska svårigheterna att få till det på det viset.

Där har vi kramfesten som var Borgnäs' ursprungliga förslag. Dessvärre faller kramfesten på att Morelius ser bägge mynningsflammorna. Om mördaren skjutit enligt kramfesten skulle Palmes kropp ha skymt mynningsflamman på ettan. När jag påpekade det för Borgnäs så bytte han ben och började istället förespråka en alternativ modell som som jag döpte till "bakom ryggen".

Som namnet antyder så går ettan bakom Olofs rygg på den modellen. Men då förutsätter den att Lisbeth inte hamnat före utan går i bredd, och dessutom förutsätter den att mördaren släppt taget om Palme efter "kramen" och fått en tillräcklig spalt mellan sig själv och Palme för att kunna avfyra ettan åt sidan i riktning mot Lisbeth. Sedan följer då krånglet med att få in mördaren rakt bakom Olof för tvåan.

Även här är det i och för sig tveksamt om mynningsflamman från ettan blir synlig för Morelius, men ändå är det mindre orimligt än för kramfesten. Vad som definitivt fäller bägge modellerna är emellertid, att den tid som går åt när mördaren ska krångla sig in bakom Palme – under antagande om att det faktiskt går, vilket är högst tveksamt – så måste tidsglappet mellan skotten ligga på cirka tre sekunder.

I realiteten ligger tidsavståndet mellan skotten på en enda sekund. Det kan vi säga genom att jämföra Bengt Palms position med Anders Delsborns. Palm hinner passera korsningen innan ettan avfyras och då har det gått fyra sekunder sedan det slog om till grönt. På den tiden hinner Delsborn en bit ut i korsningen, men inte så långt att hans bil skymmer sikten för Morelius. Men redan en dryg sekund senare så är Delsborns bil så långt framme att den kommer ivägen för Morelius. Därför måste tvåan avfyras bara en sekund efter ettan, för annars hinner Morelius inte se bägge skotten.

Med andra ord finns det för lite tid för all den "akrobatik" som krävs för att omvänd skottordning ska kunna fungera rent logistiskt. Därför kan vi utesluta omvänd skottordning.

Om Pinkeponkens siffror så är det visserligen fint att han plockat fram dem, man jag tycker ändå att han har lite väl bråttom, så att säga. För som jag förklarade i ett inlägg alldeles nyligen så tar det en dryg sekund för Palme att slå pannan i trottoaren efter att skottet (ettan då, i normal skottordning) avfyrats. Han rasar ju inte rakt ner som en bowlingboll utan som en halvfura framåt via knäna. Räknar man in den bågen framåt så tar det cirka en halv sekund extra jämfört med fritt fall enligt Pinkeponkens siffra.

Just det faktum att Palme går ner via knäna ger då mördaren några extra tiondelar att få in tvåan i bakhuvudet på honom, vilket jag är kunnat påvisa att varit avsikten. Ändå hinner mördaren inte med, och det beror på att ettan gått av någon tiondel för tidigt medan det fortfarande fanns framåtmoment i Palmes kropp. Just därför faller Palme framåt via knäna enligt halvfuran istället för åt sidan eller bakåt som en potatissäck. Planen verkar ha varit potatissäcken men halvfuran gjorde att mördaren inte hann få in tvåan i bakhuvudet i tid utan sköt bakom Palmes huvud och vådasköt då Lisbeth helt oavsiktligt.

Så ser den korrekta förloppsmodellen ut, som jag plockat fram ur vittnesmålen och ballistiska data.

Ja det där var dina åsikt och gissningar, inte fakta.

Mördaren skjuter med höger hand. Och iom det faller i stort sett alla argument i ditt långa inlägg.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-12 kl. 22:12.
Citera
2024-01-12, 22:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Tanken med tiderna var att visa vad som är möjligt. Det finns såklart variationer. T ex har man 100 ms som undre gräns för reaktionstid i sprintlöpning. Startar man snabbare än så räknas det som tjuvstart. Men det finns önskemål om att sänka den gränsen då en del löpare ligger väldigt nära.

Fast de tiderna ger inte vad som är möjligt, du uppger reaktionstiderna för en människa som väntar på ett skott. Det är en helt annan grej.

När de gör tester som går ut på att bilförare ska bromsa så skiljer det en sekund om föraren fått information att något ska ske som ska få honom att bromsa än om han inte fått det.
Citera
2024-01-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det där var dina åsikt och gissningar, inte fakta.

Mördaren skjuter med höger hand. Och iom det faller i stort sett alla argument i ditt långa inlägg.

Jag tar mig tid att förklara det här för dig, och då får jag ett odrägligt svar från dig. I ett antal inlägg på senare tid har jag i detalj påvisat att mördaren skjuter med vänster hand. Det tänker jag inte upprepa här utan det får du slå upp. Dessutom var det här tal om Borgnäs modell för omvänd skottordning, där han utgår från att mördaren skjuter med vänster hand. Vilket är alldeles korrekt, det är den omvända skottordningen som är fel.

Vad du tror om den här saken är mig helt egalt eftersom du överhuvudtaget aldrig kunnat förete några sakargument för att underbygga någonting alls. Nu tar vi kväll, tack, och jag hoppas slippa höra mer från dig – vare sig nu eller framledes.
Citera
2024-01-12, 22:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tar mig tid att förklara det här för dig, och då får jag ett odrägligt svar från dig. I ett antal inlägg på senare tid har jag i detalj påvisat att mördaren skjuter med vänster hand. Det tänker jag inte upprepa här utan det får du slå upp. Dessutom var det här tal om Borgnäs modell för omvänd skottordning, där han utgår från att mördaren skjuter med vänster hand. Vilket är alldeles korrekt, det är den omvända skottordningen som är fel.

Vad du tror om den här saken är mig helt egalt eftersom du överhuvudtaget aldrig kunnat förete några sakargument för att underbygga någonting alls. Nu tar vi kväll, tack, och jag hoppas slippa höra mer från dig – vare sig nu eller framledes.

Odrägligt svar? Ta av dig offerkoftan. Det var inte odrägligt, jag sa bara mot dig. Det får man faktiskt tåla i ett diskussionsforum.

Mördaren skjuter med höger hand. Något annat har jag aldrig sett ett tecken för. Jag får ut det ur förhören med alla vittnen.

Nej jag har inte nämnt Borgnäs, det var mina egna ord och mina egna tankar. Jag tror att skottordningen kan vara omvänd.

Och så genomsyras dina inlägg när du blivit motsagd som vanligt av personangrepp och översittarfasoner. Det du kom med i inlägget var dina egna antagningar, hur mycket du än försöker låtsas att det på något sätt är objektiva sanningar.

Victor Gunnarsson ringde, han sa att du pratar för mycket. Korta ner
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-12 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in