Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lever Tomas Tarendi?

https://wpu.nu/wiki/UppslagH15484-06
Han avled 2022-12-20.
Citera
2024-02-18, 07:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Läste den. Mycket intressant. Ta det här med tunnelbanan. Makarna Palme kom till bion via Rådmansgatans T-station. Vore logiskt om de återvände samma väg. Men det vore ju direkt tjänstefel om inte också Hötorget täcktes upp.

När makarna kommer ut från bion är de defacto i en box. Hur de än går finns det folk ur den här gruppen. En "kill box".🤔
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
För den som liksom jag tror att det "finns näring" i övningsscenariot så rekommenderas läsning enligt länken https://www.jblindqvist.se/palmemordet-ovningsscenariot/
En utomordentligt intressant redogörelse baserat på mängder av redovisade vittnesuppgifter.
Citera
2024-02-18, 09:01
Om denne Christer A verkligen sålde sin Magnum är det klart intressant vem som kan ha köpt den och i vilket syfte. Kan den ha hamnat i händerna på Sigge Cedergren https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigge_Cedergren och sedan vidare till Harri Sandberg och Christer Petterson som lånade den av varandra under en kort period.

Efter mordet på Palme lär dom ha gjort sig av med skjutvapnet och Harri Sandberg flyr till en byhåla i Norrland. Senare begår han troligen mordet på Eva Söderström(1987) om hon på något sätt luskat ut att han var Palmes mördare.

Det är inte omöjligt att Magnum pistolen följde med Harri Sandberg till Kramfors/Judeby där den förvarades.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-02-18 kl. 09:03.
Citera
2024-02-18, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Om CP:s död 2004 från TV4 : https://www.youtube.com/watch?v=Ji0nAwQWnZU

Harri Miekkalina säger i Expressen strax efter CP:s död att CP hade sagt att
han var i krokarna runt mordplatsen när det var uppenbart att poliser och polisbilar jagade
någon för något och då kände Christer att han gjorde bäst i att fly och han gömde sig på St Johannes kyrkogård. https://www.expressen.se/nyheter/vannen-han-flydde-mot-kyrkogarden/

Väldigt intressant
Tänk om han berättar ur ett eget perspektiv, att det var Harri själv som flydde till St Johannes kyrkogård efter att han skjutit Palme.
CP och Harri kände Sigge Cedergren och kan ha fixat vapnet därifrån.
Citera
2024-02-18, 11:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har någon gjort någon sammanställning över grandobservationerna av en grandman och jämfört med Roger Ö tex. Kan inte namnen om det är fler personer som varit där som kan ha varit nån av grandmännen.

Tog fram denna för några år sedan, men som är långt ifrån komplett nu när fler vittnesmål från Grand blivit tillgängliga.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wUXTxtFTZTxZBx8t8MnhJDo7idLAvmFpV9R4Wz5CO7E/edit?usp=sharing

Påbörjade även denna tråd för at se om jag kunde få lite hjälp med kompletteringar.
(FB) Grandmannen eller grandmännen
Citera
2024-02-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Han avled 2022-12-20.

Se där. Källa?
Citera
2024-02-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Väldigt intressant
Tänk om han berättar ur ett eget perspektiv, att det var Harri själv som flydde till St Johannes kyrkogård efter att han skjutit Palme.

Det finns en egen tråd för diskussioner kring CP.
Citera
2024-02-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Läste den. Mycket intressant. Ta det här med tunnelbanan. Makarna Palme kom till bion via Rådmansgatans T-station. Vore logiskt om de återvände samma väg. Men det vore ju direkt tjänstefel om inte också Hötorget täcktes upp.

När makarna kommer ut från bion är de defacto i en box. Hur de än går finns det folk ur den här gruppen. En "kill box".🤔

Ja verkligen intressant läsning, och återigen slås man av hur förhörsledarna inte märker detta:

Citat:
”I samband med att Olof Palme mördades var gruppen på väg hem från en övning på
Gotland. Man hade uttryckt sig skämtsamt att det var tur att de hade varandra som alibi. De
befann sig alla tre, (maskat), X (min maskning) och (maskat) i en kronbil, körd av en
värnpliktig soldat, sent på fredagkvällen i trakterna kring (maskat).”

Men under förhöret med X kan polisen ha missat en viktig detalj som tyder på att X ljuger om
gruppens alibiresa. X är den sista som släpps av och detta sker mellan 00 - 01 på morgonen
den 1:a mars. Den första nyhetssändningen om mordet går ut via radio vid 01.10 på
lördagmorgonen. Hur kan då gruppen ha pratat om mordet under bilfärden och skämtat om att
det är tur att de har varandra som alibi när de omöjligen kan ha känt till mordet vid denna
tidpunkt?

han uppskattar det till att vara mellan 00 och 01 på natten men att det kan ha varit
tidigare. Han minns dock att hans fru väcker honom klockan 8 på morgonen den 1:a mars och
berättar att Olof Palme blivit mördad. Detta bekräftas också av frun som däremot inte kan
säga när X kom hem på natten28
.

De skämtar om mordet i bilen innan de kan veta det och sen i samma förhör så har han helt plötsligt inte fått reda på mordet förrän på morgonen efter
Citera
2024-02-18, 12:55
Medlem
Dannunzios avatar
Dum fråga måhända men finns det någon inspelning av Holmérs första presskonferens klockan 12 01.03?
Citera
2024-02-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ja verkligen intressant läsning, och återigen slås man av hur förhörsledarna inte märker detta:

De skämtar om mordet i bilen innan de kan veta det och sen i samma förhör så har han helt plötsligt inte fått reda på mordet förrän på morgonen efter

Den här grejen hade jag missat.
Undrar om Krister Petersson undersökte något om det här gänget?
Citera
2024-02-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Väldigt intressant

Jag vill liksom inte involvera mig i någon diskussion om det här med Harri Miekkalinna, men ville i alla fall peka på vad han säger i tingsrätten under rättegången mot Christer Pettersson. Dels säger han att han haft mycket folk hemma på mordkvällen, vilket betyder att han har alibi. Så innan du ens börjar fundera kring Miekkalinna som gärningsman så måste du först slå hål på det alibit.

https://www.youtube.com/watch?v=aIICegGVrqc&t=1915s

Sedan säger Miekkalinna även något mer där i tingsrätten, som i alla fall jag tycker är intressant. Han säger rent ut att han varit en palmehatande vänsterextremist.

Resten av vänstern har varit väldigt duktiga på att tiga om den saken, men faktum är att våldsvänsterns kärlek till Olof Palme började den 28 februari 1986. Innan dess fanns det minst lika mycket palmehat ute på vänsterkanten som det fanns på högerkanten. Men när Palme mördades så insåg vissa tongivande propagandister ute på vänsterkanten att man kunde använda mordet som slagträ för att befrämja sina politiska mål.

Kring dessa tongivande figurer – Olle Minell, Gunnar Wall, Sven Anér med flera – formades den vänsterkult som jag benämnt "palmeriet". Precis som Harri Miekkalinna har de här figurerna aldrig haft fem öre till övers för Olof Palme medan han fortfarande levde. Däremot har de funnit den döde Olof Palme användbar som propagandaverktyg i främjandet av världskommunismen.

Alldeles nyligen avslutade jag en totalgenomgång av det material som gjorts tillgängligt på Palmemordsarkivet. Jag sorterade då in alla tips och förhör efter olika kriterier, däribland om den person som är av intresse hör till vänstern eller högern. Högerfoldern formligen svämmar över med material, den innehåller hundratals handlingar och berör massvis av folk som alltså blivit synade av den här så kallade mordutredningen. I vänsterfoldern däremot finns ingenting, den är tom.

Hur kan det komma sig att man helt och hållet ignorerat det utbredda palmehatet till vänster? Hur kan det komma sig att man aldrig synat och hört våldsvänstern om mordet? Harri Miekkalinna är ju bara en av hundratals om inte tusentals vänsterextremister med stort våldskapital och utpräglat palmehat.

Slagsidan i utredningen är lika otrolig som slagsidan i palmeriet, där alla gånger 95% är rabiata vänsterextremister som gjort den döde Olof Palme till en nyttig idiot för sina egna politiska ändamål. Det förskräckande är att polisen – i alla fall alltsedan Holmérs avpollettering – helt och hållet gått i våldsvänsterns ledband. Som jag ser saken detta vad Palmemordet egentligen handlar om, och det är därför som jag engagerat mig i att hitta en lösning – för att slutligen sätta punkt för den här regimen.
Citera
2024-02-18, 14:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Det finns en liten möjlighet att det avser något de tre kommenterat efteråt när de träffats igen, men hursomhelst borde förhörsledaren ställt följdfrågor i förhöret. Otroligt att han inte gör det.

Troligast är att kommentaren verkligen fälls i samband med bilfärden på västgötaslätten. Då borde de fått veta om mordet i samband med avvecklingen av övningen. Troligtvis har de nån sorts kunskap eller anar i vilket sammanhang mordet skett.

Hur mycket det än snurrar kring det här mordet så återkommer man hela tiden till frågetecken kring den här övningen eller övningarna. Så många som verkar varit i farten den hör natten.

Nån som förresten sett nåt mer om 14thInt efterforskningar om enskilda fjs:are?
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in