Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är INGEN som i sammanhanget har ifrågasatt om koldioxid är en växthusgas. Vidare kan jag inte se vad din åsikt om betydelsen av adjektivet skeptisk har med tråden att göra. Den åsikten passar bättre i ett forum som handlar om semantik. Vad vill du tillföra denna tråd med ditt inlägg?
Det handlar om att använda ordbajsande och misstänkliggörande för att omöjliggöra någon form av seriös diskurs. Detta förekommer ofta i den här tråden och är, i ärlighetens namn, något man normalt associerar till mindre akademiskt precisa samhällsvetenskapliga discipliner.
Syftet är aldrig att förklara, visa eller bevisa något utan enkom att försvåra diskurs.
--
På det lärosätet jag verkar ligger klimatforskning under samhällsvetenskap...
Härrom året (före pandemin) var det en workshop om uppvärmning (som det fortfarande hette på den tiden) och jag sprang på ett par besökande forskare och språkade med dem.
En av dem blev väldigt agiterad och förklarade att jag var dum om jag inte fattade att det skulle leda till att älg, björn och ren hastigt skulle dö ut i Sverige. Jag hade inte hjärta att förklara att älgen med stor sannolikhet skulle gynnas av mildare klimat och sannolikt även björnen. Jag orkade inte heller förklara att svensk vildren medvetet utrotades i skiftet 18/1900-tal...
Men särskilt bra koll på naturvetenskap hade de inte.