2024-02-11, 10:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En sådan bild ska verkligen inte tolkas som en sexuell invit, utan mer tolkas som "hon/han vill ha bekräftelse för sitt snygga utseende och vill ha en like". Men en kåt och inbillningssjuk person kan ändå komma att tolka en sådan bild som en invit till sex.

Ja, vad skulle du säga om V erkände att han våldtagit målsägande, tagit stryptag på henne, med vilja gjort henne illa i höfterna så att hon fick blåmärken, mycket väl visste att han våldtog henne och att hon sa "nej"/gjorde annat motstånd? Alt. att det kom fram tydliga filmbevis på hur V våldtar målsägande. Och att allt hon sagt är sant. Och allt V sagt är lögn. Då hade du trott det eller hur?
Men nu tror du inte det, trots att V är dömd. och det är samma sak för mig: om målsägande skulle säga att hon falskt tillvitat V eller en film kommer fram på helt frivilligt samlag, då skulle jag tro på V.

Som sagt: intentionen hos den som skickar en sådan bild är i regel att denna vill få "likes" och bekräftelse för att hon/han är snygg.

Men en kåt och inbillningssjuk person kan dock få för sig att det är en invit till sex...

Ha två saker i huvudet samtidigt. Tack.

Hon trodde han skulle svara nej. Hennes inbjudan var helt klart en artig gest. Likt: kollega bor 5 mil utanför stan, men har missat bussen hem. Man erbjuder skjuts och hoppas på ett svar i stil med "nej, men jag ringer en taxi" eller "min fru kommer och hämtar mig". Så har man varit artig och visat god artighet. Utan att behöva göra någonting. Men så tackar kollegan "ja". Och då tar man ju inte tillbaka erbjudandet. Så då får man åka 10 extra mil den dagen. Har kollegan dessutom en "konstig vibe" så är det inte konstigt om man får lite ångest över att sitta med denna i en bil de där 5 milen... Inte riktigt hur man vill ha det.

V gick i samma faddergrupp som målsägande. Hon ville visa en artig gest när hon erbjöd honom att sova på hennes golv när han missat bussen. Och trodde inte han skulle svara ja.

Hade hon velat ligga med V, så hade hon väl ändå kommit på den där festen istället för att åka bil med Kingen/Oli*ver. Gått på festen där V var och limmat på honom, hånglat upp honom och sedan fått med honom hem till sig.

Tänk efter lite.

Om MÄ var så artig du förutsätter hade hon kanske en överenskommelse med denne Kingen hon inte ville bryta?
Citera
2024-02-11, 10:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
En sådan bild ska verkligen inte tolkas som en sexuell invit, utan mer tolkas som "hon/han vill ha bekräftelse för sitt snygga utseende och vill ha en like". Men en kåt och inbillningssjuk person kan ändå komma att tolka en sådan bild som en invit till sex.

Som sagt: intentionen hos den som skickar en sådan bild är i regel att denna vill få "likes" och bekräftelse för att hon/han är snygg.

Men en kåt och inbillningssjuk person kan dock få för sig att det är en invit till sex...

Ha två saker i huvudet samtidigt. Tack.

Du gräver dig bara djupare ner i ditt eget självmål, ditt lilla klappmongo

Citat:
om målsägande skulle säga att hon falskt tillvitat V eller en film kommer fram på helt frivilligt samlag, då skulle jag tro på V.

Det var inte vad jag frågade. Jag frågade: Om MÄ skulle dömas för falsk tillvitelse, vad skulle du säga då?

Glöm alltså filmer och erkännanden, Hon blir DÖMD, that's it. Vad skulle du säga då?

Citat:
Hon trodde han skulle svara nej.

Skulle du bjuda in Jeffrey Dahmer på en övernattning om du trodde han skulle säga nej?

Citat:
Hennes inbjudan var helt klart en artig gest.

"Helt klart"

Citat:
Likt: kollega bor 5 mil utanför stan, men har missat bussen hem. Man erbjuder skjuts och hoppas på ett svar i stil med "nej, men jag ringer en taxi" eller "min fru kommer och hämtar mig". Så har man varit artig och visat god artighet. Utan att behöva göra någonting. Men så tackar kollegan "ja". Och då tar man ju inte tillbaka erbjudandet. Så då får man åka 10 extra mil den dagen. Har kollegan dessutom en "konstig vibe" så är det inte konstigt om man får lite ångest över att sitta med denna i en bil de där 5 milen... Inte riktigt hur man vill ha det.

Dumheter. Jag skulle ALDRIG erbjuda att skjutsa en inte så snäll, aggressiv, skum kollega som gav mig ångest 10 mil. Det var det dummaste jag nånsin hört. Jag har nog aldrig hört talas om en enda person som gjort något så dumt

Och skulle jag mot förmodan bli lika dum som dig för en sekund och faktiskt erbjuda personen skjuts så kan du ge dig fan på att jag hittat på en ursäkt för att slippa så fort jag upphörde vara tillfälligt utvecklingsstörd.

Citat:
Hade hon velat ligga med V, så hade hon väl ändå kommit på den där festen istället för att åka bil med Kingen/Oli*ver. Gått på festen där V var och limmat på honom, hånglat upp honom och sedan fått med honom hem till sig.

Eller bara dra en snap....
Citera
2024-02-11, 10:47
Medlem
Citat:
(…)

1) Som sagt: intentionen hos den som skickar en sådan bild är i regel att denna vill få "likes" och bekräftelse för att hon/han är snygg.

(…)

2) Hon ville visa en artig gest när hon erbjöd honom att sova på hennes golv när han missat bussen. Och trodde inte han skulle svara ja.

(…)

3) Hade hon velat ligga med V, så hade hon väl ändå kommit på den där festen istället för att åka bil med Kingen/Oli*ver.

1) Det är ju för tusan det vi har försökt förklara Att man själv ansvarar för vilka signaler man sänder ut. Skickar man en bild där delar av nakna bröst syns, så tar man risken för att det uppfattas som sexuell invit. Simple as that.

(Vilka ”intentioner” som andra ”i regel har” när de skickar bilder till andra kan du f.ö. bara spekulera i. Lägg upp en relevant forskningsstudie eller håll bara truten med dina funderingar.)

2) Nu gissar du återigen hejvilt.

3) Hon kanske inte hade lust att ligga med honom när hon tackade nej till festen (prioriterade sin ”dejt” istället). Det behöver dock inte hindra att hon faktiskt blev kåt när hon kände hur hans händer började smeka henne över kroppen … och ett två timmar långt samlag i olika ställningar tog vid … huruvida det var frivilligt vet varken du eller jag. Kan du vara så hederlig att du erkänner det?

Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Ni jobbar verkligen i en uppförsbacke mot en arme av kåta incels med trasig kvinnosyn. Efter hovrätten sagt sitt kommer de klaga över ett juridiksmord har skett och polis, åklagare och domstolar kan inget om juridik. Tillskillnad mot Flashbackare...

Sen så borde du ta med att sova i nattlinne+trosor inte heller är en sexinvite.

Jag är kvinna och jag reagerar på att domstolen ”köpt” MÄ:s version rakt av. HON påstår att hon sa nej, att hon puttade bort honom, hon har några gulbruna blåmärken…

Det har bevisligen tidigare förekommit fall av falsk tillvitelse och felaktiga våldtäktsanklagelser. Trots detta finns det några tröttsamma gaphalsar här i tråden som vänder och vrider allt till MÄ:s fördel och tycks njuta över att en ung och tidigare ostraffad man riskerar ett långvarigt fängelsestraff på minst sagt lösa boliner.

Vet inte vad man ska kalla sådana som er, men ni tycks inte ha några högre tankar om rättssäkerhet. Nästa gång är det kanske ni själva som drabbas.
Citera
2024-02-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ni jobbar verkligen i en uppförsbacke mot en arme av kåta incels med trasig kvinnosyn.

Nä, de jobbar i uppförsbacke mot sanning, logik och fakta. Någonting de och du verkar vara lika allergiska mot.

Och du vet väl att de enda som känner sig förolämpade av att bli kallade för incels är sådana som inte får ligga, och det verkar bara passa in på team MÄHÄ.

Citat:
Efter hovrätten sagt sitt kommer de klaga över ett juridiksmord har skett och polis, åklagare och domstolar kan inget om juridik. Tillskillnad mot Flashbackare...

Justitiemord heter det…
Och ja. Om den här domen fastställs grundat på samma uppgifter så är det ett justitiemord. Det är det faktiskt redan nu.
Tyvärr är det vanligt i dylika mål och blir allt vanligare.

Det är ju klart som korvspad att utredare, åklagare och domstol har försummat sina skyldigheter enligt rättegångsbalken, förundersökningskungörelsen och objektivitetsprincipen.
Men du hänger inte med på hur det fungerar?

Citat:
Sen så borde du ta med att sova i nattlinne+trosor inte heller är en sexinvite.

Men att ta emot en fuckboy som man bjudit hem mitt i natten och som man skickat urringade bilder till kan definitivt vara det.
Citera
2024-02-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Justitiemord heter det…
Och ja. Om den här domen fastställs grundat på samma uppgifter så är det ett justitiemord. Det är det faktiskt redan nu.
Tyvärr är det vanligt i dylika mål och blir allt vanligare.

Det är ju klart som korvspad att utredare, åklagare och domstol har försummat sina skyldigheter enligt rättegångsbalken, förundersökningskungörelsen och objektivitetsprincipen.
Men du hänger inte med på hur det fungerar?

Just det jag gör. Följd ett antal brottsmål och ser åt vilket håll vinden blåser. Men visst, det är bara 99% att jag kommer få skriva "I told ya" efter hovrättsdomen.
Citera
2024-02-11, 11:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Just det jag gör. Följd ett antal brottsmål och ser åt vilket håll vinden blåser. Men visst, det är bara 99% att jag kommer få skriva "I told ya" efter hovrättsdomen.

Jag är inte så säker på att du verkligen läst domen. Tingsrätten för ett närmast absurt resonemang som ingen hovrätt skulle ta i med tång. Därtill utelämnas ett antal omständigheter som de Basso otvivelaktigt kommer att ta upp i hovrättsförhandlingen.

Tror man att den här domen står sig så är man förvirrad.

Hoppas man att den här domen står sig så går man på copium.
Citera
2024-02-11, 12:07
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Du skulle svarat på det här när det var uppe för diskussion. Det är det inte längre.
Försök att hänga med.
Tyvärr (eller snarare tack och lov) lever jag inte ett liv som tillåter obegränsat med tid på Flashback. Men då noterar jag avsaknad av svar.
Citera
2024-02-11, 12:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Oavsett hur många faktiska eller inbillade inviter till sex man har fått, så är ett nej ett nej Då får man inte ha sex med den andra.

Fast nu går du återigen på hennes version, hur vet du att hon sagt nej? Den unge mannen bestrider brott. Han menar att hon i ord, kroppsspråk och handlade visat att hon ville delta i de sexuella handlingarna, han uppfattade att samtycke fanns. Varför vill inte du överväga om hans version är den rätta?

Citat:
Målsägande har ju även en bra killpolare: A. Och såg även K*ngen/Oli*ver som en nära vän. Så det var inte främmande för henne med killkompisar.

Fast det är väl inte samma sak som att skicka en urringad bild till en helt annan kille och välkomna honom mitt i natten iförd nattlinne och trosor?
Citera
2024-02-11, 12:22
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Nej, enbart du. Nu börjar du närma dig Tomaten i antalet gånger som du har gjort bort dig eller ljugit.

Du påstod att hon var utsatt för tvång, jag citerade ordets innebörd och bad dig peka på vilken del som passade in. Du klarar inte av det, för inget av ordets innebörd stämmer in. Det betyder att du ljuger, eller inte förstår ordets innebörd.
Jag beskrev exakt hur det passar in. Vi kan ta det ett varv till.

Definition: "Tvång är att genom fysisk styrka, maktställning eller hot förmå någon till ett visst handlande.[1][2] Tvång är att åsidosätta någons fria vilja genom fysisk övermakt eller genom att via hot om övermakt få någon att göra något."

När GM handgripligen tar på BO:s kropp om och om igen, och tvingar in sin hand mellan hennes ben fast hon kniper, trots att hon försöker värja sig och puttar bort honom, så använder GM sin fysiska styrka för att förmå BO att tåla hans sexuella handlingar.

Hur detta kan vara oklart för dig är fullständigt obegripligt.

Sedan väntar jag alltjämt på ditt svar: om du nu på något märkligt vis lyckas resonera dig fram till att ovanstående inte är att klassa som tvång, vad skulle du då kalla det?
Citera
2024-02-11, 12:25
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Av allt att döma gör din ordbok det. Varför citerar du inte din ordbok?

Här är wikipedias beskrivning av ordet tvång, där kan du läsa på lite.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ng
Eftersom det är samma frågeställning hänvisar jag dig till detta svar:
Citera
2024-02-11, 12:26
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur är de avvikelser om de är rimligt förklarade?
Rimligt förklarade av oss i efterhand, inte i materialet.
Citera
2024-02-11, 12:41
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Detta låter väldigt otäckt och inte vad jag tror att lagen säger. Det du skriver innebär ju att du måste ha ett verbalt/skriftligt samtycke för att göra ett fysiskt närmande över huvud taget.
Läs förarbetena, det står så uttryckligen. Nu skriver du dock närmande, vilket inte är samma sak. En vettig människa som gör ett närmande, särskilt mot någon man inte har någon relation till, är jävligt noggrann i att känna av reaktionerna på närmandet. Väljer du då att fortskrida så är det inte orimligt att du har ett ansvar för att din bedömning av att du har samtycke är korrekt.

Citat:
Det positiva i det du skriver är att du ändå verkar vara av åsikten att även en passiv part kan vara samtyckande.
Det står uttryckligen i förarbetena, detta tröskades långt tidigare i tråden. Motsägelsefullt, ska tilläggas, för samtidigt som det står att passiv part kan vara samtyckande så står det också att passiv part som inte ger samtycke inte har någon skyldighet att visa detta.

Citat:
I det aktuella fallet förstår jag inte riktigt vari hotet föreligger?
GM respekterade inte BO:s nej och fysiska avståndstagande. Därmed är inte slutsatsen orimlig att hårdare motstånd inte heller skulle respekteras och potentiellt skulle generera hårdare tvång.

Citat:
Om nu som i det aktuella fallet det bara behövs att någon känner något för att dennes agerande ska anses rationellt så borde det ju gälla åt båda håll så att säga. Om jag utför något under känslan att vara hotad så borde väl det likväl tas i beaktande när straff ska utdömas?

Eller varför ska det anses vara lättare att stå på sig och våga säga ifrån i det ena fallet än det andra?
Skillnaden är att i ditt exempel begår du ett brott mot tredje part, där ansvaret naturligtvis vilar tyngre. Annars skulle vartenda mord i landet utföras av någon som hade en okänds pistol mot sitt huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in