2024-11-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, jag ser det som ett förtäckt hot. Fast smart skrivet. Du får betänka att smset föregåtts av våldtäkt. Såhär läser jag det hela, utifrån övrig information i fallet:

"Vi pratar inte om det här, för det tror jag spontant inte att du vill, för det skulle bli konsekvenser förstår du... Så uppfattar jag dig rätt att du vill att vi håller det här för oss själva, så slipper du de konsekvenserna som jag annars kommer utsätta dig för?"

I övrigt hade han redan berättat om det hela för en av sina polare. Innan han skickat smset. Men beskrev det som inte så bra sex. Så hans "omtanke" om målsägande, som du läser in i smset, finns inte där. Han hade inte för avsikt att vara tyst. Han hade förmodligen för avsikt att tysta målsägande däremot. Och det var därav han skrev smset. Smart formulerat dock.

Tomaten det finns ett fenomen som kallas "Hindsight is always 20/20" och det betyder att när man har "facit" är det lätt att lägga pusselbitarna så att de passar "facit" i hand.

För det fall domen är en friande i HovR, vad läser du in i hans meddelande då?
Och dra inte den vanliga, "SAMMA SAK, DET ÄR BARA YTTERLIGARE EN VÅLDTÄKTSMAN SOM UNDSLAPP SITT STRAFF", för den vill jag helst slippa läsa någonsin igen, för det resonemanget har ingen någonsin haft i en misshandel, stöld eller förskingring, "Bara ytterligare en eko-brottsling som smusslat undan pengar och kommit undan".
Citera
2024-11-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Jag tycker att tre år och tre månader är alldeles för lite för våldtäkt. Den här killen har förstört livet för tjejen, men han kommer ut om drygt tre år. Hon kommer förmodligen vara traumatiserad av detta hela livet. Fruktansvärt.

Du har helt fel!

- GM finns med i Polisens belastningsregister under de kommande 13 åren
- GM finns med i Lexbase under de kommande 20 åren
- GM finns med i Vertifiera, Valida och andra bakgrundskontroll tjänster. Domarna hos dem gallras aldrig
- GMs utbildning är helt värdelöst.
- GM kommer få det jävligt svårt att hyra lägenhet, dejt etc.
Citera
2024-11-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk-Pedofilen
Du har helt fel!

- GM finns med i Polisens belastningsregister under de kommande 13 åren
- GM finns med i Lexbase under de kommande 20 åren
- GM finns med i Vertifiera, Valida och andra bakgrundskontroll tjänster. Domarna hos dem gallras aldrig
- GMs utbildning är helt värdelöst.
- GM kommer få det jävligt svårt att hyra lägenhet, dejt etc.

Så bra att det blir lite kännbart för honom.
Citera
2024-11-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JossaNs
Tyvärr är vi nu i landet som är så jävla farligt;
'Obehag kanske att behöva ta snacket "du, jag är inte intresserad, vara så att du vet..." och den krystade stämningen som kan bli av det. '

Att känna obehag och underlåta göra någonting gör INTE någon annan till tankeläsare.
Om du inte vill ha min hand på låret, så får du ta bort den eller säga något, annars tror jag att du vill ha den där, på samma sätt som om du hade lagt armen om min midja/axlar och jag inte är intresserad av att ha den där, så tar jag bort den annars tror DU att jag vill ha den där.

Den krystade stämningen är underordnad att ligga och göka i flera timmar och gökandet i flera timmar är BETYDLIGT värre än alla tryckta stämningar du kommer vara med om under ett liv sammantaget.
Sen newsflash är det såhär;
Majoriteten av män är inte sugna på att ligga med brudar som inte är sugna på dem eftersom sex för den absoluta majoriteten är en two-way street.

Du misstänker att han gillar dig, du kallar dig själv rizz(ja fråga inte mig, jag fick googla upp det där med för som ni kan se, är jag gammal som gatan) och din polare säger bestämt åt dig att "han, han ligger du inte med, du är intresserad av x" varpå du svarar "nääää det ska jag eeeeeej", du vet att han är fuckboy.

Du vet att detta är en extremt dålig ide.
Allt du skrev ovan pekar på att du och alla andra, vet att detta är en jävligt dålig ide.
Men av någon anledning så ska vi fortsätta låtsas att det var otur och en bra ide egentligen.

Det blir nästan en ännu sämre ide ju mer man känner till om omständigheterna.

Hon säger ifrån, hon tar bort hans händer. Han skiter I att hon tydligt markerar att hon [BIinte[/b] vill. Det är våldtäkt och han ska I fängelse för detta.

Hur fan skulle hon kunna veta att han är en våldtäktsförövare? Tror du målsägande är synsk? Eller tycker du att kvinnor ska se alla män som eventuella våldtäktsförövare?

Ja, det var en dålig idé av både henne och honom att han skulle sova där. För hennes del, eftersom hon ju inte ville ha honom sovandes där. Den känslan ska man inte gå emot, det är ju att slå våld på sig själv även om ingen våldtäkt sker. Och man bara sover i samma hem. och för hans del då han ju säkert vet med sig att han skulle kunna gå över gränsen och göra något olagligt... men det vet inte hon om. Förens efter det har hänt........
Citera
2024-11-11, 23:56
Medlem
Citat:
Tomaten det finns ett fenomen som kallas "Hindsight is always 20/20" och det betyder att när man har "facit" är det lätt att lägga pusselbitarna så att de passar "facit" i hand.

För det fall domen är en friande i HovR, vad läser du in i hans meddelande då?
Och dra inte den vanliga, "SAMMA SAK, DET ÄR BARA YTTERLIGARE EN VÅLDTÄKTSMAN SOM UNDSLAPP SITT STRAFF", för den vill jag helst slippa läsa någonsin igen, för det resonemanget har ingen någonsin haft i en misshandel, stöld eller förskingring, "Bara ytterligare en eko-brottsling som smusslat undan pengar och kommit undan".

Precis. Det gör det. Och du och flera i tråden lägger pusselbiten att målsägande tog en risk (får skylla sig själv) för att hon lät vi*King sova hos henne. Detta ställningstagande tar ni för att ni har facit i hand då ni vet att våldtäkt har skett, vilket inte målsägande hade innan hon blev våldtagen. Så. Ni är lika goda kålsupate ni.

Oftast går det nämligen alldeles utmärkt att ha en person av motsatt kön sovandes hos sig, utan att det sker våldtäkt. Dvs. Oftast helt riskfritt. Men med facit i hand vet vi alla att det inte var riskfritt för målsägande att sova med vi*King.

Men jag ser det som ett förtäckt hot. Det där smset. "Vi håller detta för oss själva, ingen skulle förstå" och liknande är sådant som en annan sort sexualförbrytare inte är sena att säga till sina offer. Pedofila sexualförbrytare till sina barnoffer. De är också duktiga på att linda in det hela så att det ska låta bra, fast det ör ett hot.
Citera
2024-11-12, 00:05
Medlem
Citat:
Precis. Det gör det. Och du och flera i tråden lägger pusselbiten att målsägande tog en risk (får skylla sig själv) för att hon lät vi*King sova hos henne. Detta ställningstagande tar ni för att ni har facit i hand då ni vet att våldtäkt har skett, vilket inte målsägande hade innan hon blev våldtagen. Så. Ni är lika goda kålsupate ni.

Oftast går det nämligen alldeles utmärkt att ha en person av motsatt kön sovandes hos sig, utan att det sker våldtäkt. Dvs. Oftast helt riskfritt. Men med facit i hand vet vi alla att det inte var riskfritt för målsägande att sova med vi*King.

Men jag ser det som ett förtäckt hot. Det där smset. "Vi håller detta för oss själva, ingen skulle förstå" och liknande är sådant som en annan sort sexualförbrytare inte är sena att säga till sina offer. Pedofila sexualförbrytare till sina barnoffer. De är också duktiga på att linda in det hela så att det ska låta bra, fast det ör ett hot.

Njaaaaa, som sagt jag anser inte att man får skylla sig själv. Jag anser att man ska tänka och inte utsätta sig för farliga situationer.
Det stämmer att det oftast gör det, det betyder inte att man ska det

Precis som jag sa innan! Det går oftast bra att gå ensam genom stadsparken.
Det går oftast bra att köra rattonykter. (baserat på att Transportstyrelsen uppskattar att 14.4k körningar per dag är över promillegränsen, var 500e körning är över gränsen för rattfylleri)
Det går oftast bra att köra för fort.

Men inget av ovan ska man göra fastän det oftast går bra.

Då är jag med, skyldig eller oskyldig, förtäckt hot.
Citera
2024-11-12, 00:07
Medlem
Citat:
Berta representerar alla de människor som kör vårdslöst i trafiken och utsätter sina medtrafikanter och sig själva för fara.

Medelålders män är de absolut bästa bilförarna. Konsekvenstänket är på plats och reaktionsförmågan är på topp. I regel är man också van bilförare och har därmed lugnet i trafiken och kunskap hur man ska agera i trafikens olika situationer.

Berta är mer metaforen för vi*King. Berta är vårdslös i trafiken så att Kalle skadas. Vi*King är vårdslös kring sexuellt samtycke, så att målsägande skadas. Skulden för detta bär Berta och vi*King. inte Kalle och målsägande.

Så. Blev metaforen tydligare nu?

Ok, tack, vem är då Greta??
Citera
2024-11-12, 00:21
Medlem
Citat:
Njaaaaa, som sagt jag anser inte att man får skylla sig själv. Jag anser att man ska tänka och inte utsätta sig för farliga situationer.
Det stämmer att det oftast gör det, det betyder inte att man ska det

Precis som jag sa innan! Det går oftast bra att gå ensam genom stadsparken.
Det går oftast bra att köra rattonykter. (baserat på att Transportstyrelsen uppskattar att 14.4k körningar per dag är över promillegränsen, var 500e körning är över gränsen för rattfylleri)
Det går oftast bra att köra för fort.

Men inget av ovan ska man göra fastän det oftast går bra.

Då är jag med, skyldig eller oskyldig, förtäckt hot.

Då är det mycket man behöver låta bli. Köra bil pga bilolyckor, bada pga drunkningsrisk, plocka svamp i skogen på grund av risk att ramla och slå sig illa med sin äkta hälft och dö innan man hittas, följa med på efterfest till en kvinnlig bekantskap och hennes kvinnliga polare för man kan bli mördad och utsatt för griftefridsbrott, vara hemma för det kan bli en eldsvåda och man kan då dö, gå på stan pga att det kan komma en terrorist och köra ihjäl en med en lastbil. Osv osv.... att leva är en ständig risk för att skadas, bli sjuk, dö, bli utsatt för våldsbrott etc.

Men oftast går det bra. Tom när man låter en överförfriskade klasskamrat sova över, när denne har missat bussen hem.

Majoriteten av män är nämligen inte våldtäktsförövare.

Men visst, man kan ju leva som om allt var farligt. Men till och med då kan ju något hända.

Och det är inte olagligt att låta en klasskamrat sova över. Det är däremot olagligt att våldta sin klasskamrat.
Citera
2024-11-12, 02:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Ja, ganska märkligt att två extremt olika scenarion, som generar helt olika nivåer av lidande, hamnar i samma brottskategori. Blir missvisande och vattnar ur begreppet. Utifrån mina tankar ovan kring kritierar vid bedömning av brott, så kanske man borde skapa helt nya mer objektiva kategorier inom juridiken i stället, som bara utgår från graden av lidande som uppstod samt vilka motiv som fanns att skapa lidande.
Jag tycker inte frågan behöver bli så stor som du gör den. Man kan bara kalla våldtäkter med våld eller hot för våldtäkter och det som idag kalla oaktsam våldtäkt kan man istället antingen återigen avkriminalisera alternativt kalla det t.ex. sexuellt utnyttjande.
Citera
2024-11-12, 07:03
Medlem
Citat:
1. En icke våldtagen kvinna, som inte är rädd och inte tror att alla män är våldtäktsmän. Och som aldrig i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig att en klasskamrat skulle våldta henne. Kommer givetvis inte se det som en risk att bjuda in sin klasskamrat som har missat bussen hem, att sova på hennes golv. Hon ser det inte som en risk. Jag ser det inte som en större risk. Jag fattar inte ens vad du ser som en stor risk i detta. Flertalet män är nämligen inte våldtäktsförövare.

Men så bjuder hon hem den där klasskamraten och blir våldtagen. Med facit i hand visar det sig att just han var en våldtäktsförövare........ och då börjar du härja på om "risksituation", för med facit i hand så vet vi ju att det var farligt. Men att du nu använder deta facit till att peka finger åt brottsoffret och säga att hon utsatte sig för en risk är att skuldbelägga offret, för någon hon omöjligt kunde ha vetat var en risk-person att bjuda hem. Men hon har inte gjort något fel, inget olagligt. Hon bär inte skuld för hans vidriga handlande. Hon gav honom tillit. Han gav henne trauma. Lägg av att skuldbelägga henne för vad han har ställt till med.

Så, förstår du nu punkt 1?

2. Sedan frågar du om den traumatiserade våldtagna kvinnan kommer bjuda hem manliga klasskamrater att sova hos henne? Vad är det för fråga ens? Förmodligen inte. Förmodligen kommer hon vara rädd att ens vara på tu man hand med män efter detta. men det beror inte på att det är riskfyllt att umgås på tu man hand med män, utan på att hon är traumatiserad av våldtäkten hon har utsatts för.

Försök nu hålla dessa två olika saker i huvudet, samtidigt.

Det mest besvärande för V är ju att han är så detaljerad (som också ändras till viss del) i händelseförloppet trots att han druckit ansenliga mängder alkohol. Till den milda grad att han trots närmare 2 timmars juckande inte för utlösning. En man i hans ålder borde snarare ha problem med komma för fort. Jag tror att han i fylle/kåtdimman någonstans ändå förstod att han begick en våldtäkt med inslag av hardcore (stryptag och tillfogade blåmärken på höfterna).

Det är fortfarande anmärkningsvärt att en del i tråden verkar tro mer på en påtagligt berusad person....
Citera
2024-11-12, 08:09
Medlem
Citat:
Då är det mycket man behöver låta bli. Köra bil pga bilolyckor, bada pga drunkningsrisk, plocka svamp i skogen på grund av risk att ramla och slå sig illa med sin äkta hälft och dö innan man hittas, följa med på efterfest till en kvinnlig bekantskap och hennes kvinnliga polare för man kan bli mördad och utsatt för griftefridsbrott, vara hemma för det kan bli en eldsvåda och man kan då dö, gå på stan pga att det kan komma en terrorist och köra ihjäl en med en lastbil. Osv osv.... att leva är en ständig risk för att skadas, bli sjuk, dö, bli utsatt för våldsbrott etc.

Men oftast går det bra. Tom när man låter en överförfriskade klasskamrat sova över, när denne har missat bussen hem.

Majoriteten av män är nämligen inte våldtäktsförövare.

Men visst, man kan ju leva som om allt var farligt. Men till och med då kan ju något hända.

Och det är inte olagligt att låta en klasskamrat sova över. Det är däremot olagligt att våldta sin klasskamrat.

Det stämmer, det är oaktsamt.
Nja vissa saker är mer eller mindre ogenomtänkta.
Du konstaterar att hon ångrade sig över att han skulle sova där, hon trodde att han gillar henne, det där BORDE vara allt du behöver för att konstatera att detta är en dålig ide.

"följa med på efterfest till en kvinnlig bekantskap och hennes kvinnliga polare"? Idag som man? ABSOLUT under inga omständigheter.
För att 2024 är det förenat med allvarlig risk, det är en risk som man inte ska ta på samma sätt som att gå igenom stadsparken.

I synnerhet inte med lagstiftning som fungerar såhär;
(FB) Ung man får fängelse för oaktsam våldtäkt, Ljusdal, 10 oktober 2024
dra ner domen och läs i synnerhet rättsliga utgångspunkter beträffande aktuellt brott på sid 8.

"..Vid bedömningen
av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om
frivillighet har kommit till uttryck genom ord och handling eller på annat sätt.
En person kan aldrig anses delta frivilligt om gärningsmannen otillbörligt
utnyttjar personen på grund av sömn eller berusning. Deltagandet i en sexuell
handling under sistnämnda omständigheter betraktas som ofrivilligt, även om
offret har uttryckt att han eller hon deltar frivilligt.."

Ovanstående stycke betyder "Är individen påverkad av sömn eller berusning så är 'Ja, jag vill ha sex med dig'" ogiltigt och räknas inte.

Alla begriper varför ovanstående formulering är FULLSTÄNDIGT oacceptabel i en rättsstat i synnerhet när man ställer dem i paritet;
"Jag ville inte ha sex med honom, fastän jag sa det, jag var full"
"Jag menade inte att begå misshandeln, jag var full"
I det ena exemplet spelar berusningen roll och gör det till en våldtäkt, i det andra exemplet spelar berusningen ingen roll, det är en misshandel fortfarande.

Sånt här måste vi tvätta bort som samhälle för det är fullständigt oacceptabelt.
Med ovan formulering så kan inte V ha sex frivilligt med MÄ.

Vem är nu förövare? Vem är offer?
I den svenska lagens mening kan inte V ha frivilligt sex med MÄ den kvällen, än mindre då han var, som andra skribenter konstaterat, bra berusad.
Kom också ihåg att frågan är ställd ur ett juridiskt perspektiv, inte "vad tycker jag".
Det finns dock inga domstolar som för det fall, V motanmäler MÄ kommer döma till Vs fördel eftersom han var full och hon var nykter, hade rollerna varit ombytta hade V åkt på det varenda gång oavsett motanmälan.

Men HAN KAN DET, för vi som kollektiv, samhälle och rättsstat betraktar sex som något kvinnor ger till män och män tar av kvinnor.
Det måste vi också tvätta bort, det är inte bara fel, det är en oerhört förringande, föråldrad och smutsig syn på sex och den idiotiska syn på sex är inte bra för någon.
Senast redigerad av JossaNs 2024-11-12 kl. 08:11.
Citera
2024-11-12, 08:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, jag ser det som ett förtäckt hot. Fast smart skrivet. Du får betänka att smset föregåtts av våldtäkt. Såhär läser jag det hela, utifrån övrig information i fallet:

"Vi pratar inte om det här, för det tror jag spontant inte att du vill, för det skulle bli konsekvenser förstår du... Så uppfattar jag dig rätt att du vill att vi håller det här för oss själva, så slipper du de konsekvenserna som jag annars kommer utsätta dig för?"

I övrigt hade han redan berättat om det hela för en av sina polare. Innan han skickat smset. Men beskrev det som inte så bra sex. Så hans "omtanke" om målsägande, som du läser in i smset, finns inte där. Han hade inte för avsikt att vara tyst. Han hade förmodligen för avsikt att tysta målsägande däremot. Och det var därav han skrev smset. Smart formulerat dock.

Mitt senaste inlägg till dig blev inte så bra. Jag hade svarat mer än bara det här som du kommenterade nu.

Dina spekulationer som vanligt. Varför försvinner en persons omtanke om någon annan för att man säger att sexet inte blev så bra? Han kan ju ha menat att för hans del hade det svårt att känna njutningen? Var det inte du själv som beskrev det som att han hade vinballe?
Han beskrev ju i sin redogörelse något om att han tyckte att hon hade för bråttom som jag förstod det rätt. Att de inte var synkade vad gäller takten. Något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in