2024-02-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Intressant är hur han i intervjun antyder att inte bara Ryssland utan också Ungern och Polen kan ha rätt till delar av Ukraina.

Ja det är väl en del i att hävda att man har rätt i sitt krig. Nog tror jag att Polen och Ungern är ganska lugn med krigandet så länge det inte blir totalt världskrig antar jag.

Personligen tycker jag väl att man kan fråga personerna som bor på platerna. Det har man väl visserligen gjort i donteskt och luhansk, men å andra sidan har väl de som varit mer ukrainare drivits bort innan det på grund av kriget.
Citera
2024-02-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Ja det är väl en del i att hävda att man har rätt i sitt krig. Nog tror jag att Polen och Ungern är ganska lugn med krigandet så länge det inte blir totalt världskrig antar jag.

Personligen tycker jag väl att man kan fråga personerna som bor på platerna. Det har man väl visserligen gjort i donteskt och luhansk, men å andra sidan har väl de som varit mer ukrainare drivits bort innan det på grund av kriget.

Det mest påfallande är väl Ukrainas krav på Krim, med hänvisning till Chrusjtjevs omdirigering av gränserna! Hur ofta hör man annars gamla sovjetkommunistiska påhitt åberopas som stöd för... något?
Citera
2024-02-10, 01:47
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det mest påfallande är väl Ukrainas krav på Krim, med hänvisning till Chrusjtjevs omdirigering av gränserna! Hur ofta hör man annars gamla sovjetkommunistiska påhitt åberopas som stöd för... något?
Också vad gäller Krim så blir frågan var man ska hävda en historisk deadline. Ryssland, Ukraina och Turkiet kan alla hävda överhöghet över Krim beroende på var man väljer att sätta punkten.

Om man väljer att gå på de nuvarande invånarnas linje så är Krim och skall vara en del av Ryssland. En stor majoritet av dem som bor där önskar det.
Senast redigerad av Mohave 2024-02-10 kl. 01:51.
Citera
2024-02-10, 01:55
Medlem
Citat:
Också vad gäller Krim så blir frågan var man ska hävda en historisk deadline. Ryssland, Ukraina och Turkiet kan alla hävda överhöghet över Krim beroende på var man väljer att sätta punkten.

Om man väljer att gå på de nuvarande invånarnas linje så är Krim och skall vara en del av Ryssland. En stor majoritet av dem som bor där önskar det.

Kanske krimtatarerna borde återfå det, i analogi med judarnas anspråk på Israel? De som bor där nu får väl lov att maka på sig!
Citera
2024-02-10, 02:30
Medlem
Citat:
Säga vad man vill om Putin, men störd är han inte. Han har huvudet på skaft och imponerar i denna intervju med sina historiekunskaper. Men det finns säkert delar av hans historieskrivning som kan ifrågasättas. Det vore intressant om någon som kan rysk historia ville kommentera.

Det var riket Kievrus som grundades av Rurik och inte Ryssland så han ljuger.
Kievrus delades mellan fyra bröder på 1500 talet.
Ett av dom fyra små rikena blev Ryssland.
Men det är ingen anledning till att kräva att Ukraina ska vara Ryskt i dag.
Citera
2024-02-10, 03:14
Medlem
Jag kollade hela intervjun jag uppfattade det som att det var mer propaganda för Rysslands befolkning då det är val snart jag kan betta 1000 kr att denna intervju kommer visas i klassrummen och arbetsplatser. Det är samma pseudo idiot retorik som dessa "woke" människor spyr "we wuz natives therefore its our land pay up whuites man duhuhu" tänk er om hela världen skulle bete sig likadant det skulle bli ännu värre situation än vad vi har idag

Sen så fick han frågan om hur han ska handskas med nazismen i praktiken han undvek den frågan som neo från matrix filmerna ta er en funderare vad för sätt att eliminera dessa ideologier under Soviet tiderna så kan ni få svaret han vägrade svara på, mass död och koncentrations läger Gulag.

I slutet av dagen så ersätter man en idiot ideologi för en annan idiot ideologi det är bara folket som tar skada till slut

Det vi alla borde göra i hela världen är att sluta ändra på andras kulturer och sätt att leva både usa, Ryssland och Kina är styrt av idioter

just fucking dont.
Citera
2024-02-10, 06:53
Medlem
Man ska inte glömma att Ryssland frivilligt lämnade Ukraina och många andra länder de tidigare intagit när de upplöste Sovjet. Med vilken rätt har de då rätt till något av deras område nu, inkl Krim?
Citera
2024-02-10, 08:11
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
I intervjun med Tucker Carlsson - https://tuckercarlson.com/the-vladimir-putin-interview/ - använder Putin den första halvtimmen till att föreläsa om Rysslands historia från 862, då svensken Rurik grundade riket, fram till våra dagar. Mycket intressant, tycker jag. Vad säger ni som kan något om detta om hans historieskrivning?

Han verkar hursomhelst kunna en hel del om detta. Få länders ledare skulle nog kunna leverera en sådan redogörelse för sitt lands historia, definitivt inte Ulf Kristersson.

Jag har inte sett intervjun ännu, men jag anser mig ha en rätt god uppfattning av hur Kreml-kräket och hans beundrare brukar framställa imperiets förflutna. Det finns ingen anledning att ändra på den kommentar jag gjorde i en annan tråd för snart två år sen: Putin älskar att göra långa och selektiva utläggningar om historia, och orera om hur stackars Ryssland alltid blivit så illa behandlat av sina grannar - angripet, invaderat, förtryckt, bedraget, föraktat, hånat, diskriminerat och så vidare. Gå till denna tråd, och läs och lyssna mer.

(FB) Samlingstråd om Kremls historietolkning & angrepp på påstådd "historieförfalskning"

Även de här trådarna ger en hel del nyttig information om hur man i Ryssland förvränger historien, försvarar angreppskrig, förtiger obekväma fakta, men i gengäld hittar på helt nya, hisnande "sanningar".

(FB) Ny rysk historieförfalskning om Finland.
(FB) Ryssland anklagar Finland för "folkmord" under WWII - "ryssar dödades i gaskammare"
(FB) Putin: Polska staten var helt solidarisk med Hitler
(FB) Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"
(FB) Sovjetiska statyn i Estland

Här kan du läsa om vilka komiska missöden som kan inträffa, när man i Ryssland ska fira sin fantastiska historia - utan att ha de tillräckliga kunskaperna om den!

(FB) Skandal - finsk soldat avbildad på ryskt Segerdagsplakat!
Senast redigerad av Ördög 2024-02-10 kl. 08:34.
Citera
2024-02-10, 08:21
Medlem
Finns det bevis på att denna mytiska Rurik-person existerat?
Skrivna källor? Runstenar i Moskva?
Citera
2024-02-10, 08:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja! Och USA bör återlämna landet till indianerna osv. Frågan blir vid vilken tidpunkt man ska acceptera erövringar som oåterkalleliga.

Putins poäng verkar vara att Ukraina är en ganska nyskapad artificiell nation och stat utan egen historia. Ordet "Ukraina" härleds enligt honom till utbygd, utbygd från Polen, Ryssland och Ungern.

Intressant är hur han i intervjun antyder att inte bara Ryssland utan också Ungern och Polen kan ha rätt till delar av Ukraina.

Han glömde bort att det Ryssland som man pratar om idag, är yngre i ålder än Ukraina.
Hönan eller ägget.
Om denna historielektion ska ha någon egentlig betydelse, borde väl det vara först på bordet.
1991 kanske är ett årtal utan betydelse?

Vad är det då som ska gälla?
Den starkes rätt?
Putins NWO?
Senast redigerad av attog 2024-02-10 kl. 08:44.
Citera
2024-02-10, 08:45
Medlem
grungewhores avatar
Som ättling till Rurik har jag snabbkollat ursprungshistorien. Rurik, antagligen från Norrtäljetrakten, och två bröder åkte till Hjärtlandet för att plundra och skövla. Väl framme stötte de på flera stammar som gjorde motstånd.

Någon slags kontakt måste ändå skett, för Rurik och hans bröder återvände till Sverige men stammarna fortsatte kriga mot varandra. I en fredsförhandling kom man fram till att om man hade en oberoende hövding så skulle freden bestå. Så man skickade efter Rurik och hans bröder.

Oklart om bröderna var döda redan eller dog under färden, eller kort efter ankomst, men Rurik blev ensam ledare och lade därmed grunden för det vi kallar Ruserriket som varade oavbrutet fram till 1600-talet om jag inte minns fel.

Hjärtlandet var ansett som vaggan för mänskligheten, och ligger i nuvarande Ukraina. Ruserriket expanderade sedan. Historien har sedan vänt till att lägga makten i Ryssland, Peter den Stores grundande av Petersburg cementerade stormaktens center som krigsförande snarare än som kornbod.

Ryssland vet att Ukraina är Rysslands kornbod och en av de viktigaste geografiska gränserna för Ryssland som stormakt, det har inget med Rurik att göra, annat än en förklaring att landmassan tillhört samma folk i ett årtusende.
Citera
2024-02-10, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Som ättling till Rurik har jag snabbkollat ursprungshistorien. Rurik, antagligen från Norrtäljetrakten, och två bröder åkte till Hjärtlandet för att plundra och skövla. Väl framme stötte de på flera stammar som gjorde motstånd.

Någon slags kontakt måste ändå skett, för Rurik och hans bröder återvände till Sverige men stammarna fortsatte kriga mot varandra. I en fredsförhandling kom man fram till att om man hade en oberoende hövding så skulle freden bestå. Så man skickade efter Rurik och hans bröder.

Oklart om bröderna var döda redan eller dog under färden, eller kort efter ankomst, men Rurik blev ensam ledare och lade därmed grunden för det vi kallar Ruserriket som varade oavbrutet fram till 1600-talet om jag inte minns fel.

Hjärtlandet var ansett som vaggan för mänskligheten, och ligger i nuvarande Ukraina. Ruserriket expanderade sedan. Historien har sedan vänt till att lägga makten i Ryssland, Peter den Stores grundande av Petersburg cementerade stormaktens center som krigsförande snarare än som kornbod.

Ryssland vet att Ukraina är Rysslands kornbod och en av de viktigaste geografiska gränserna för Ryssland som stormakt, det har inget med Rurik att göra, annat än en förklaring att landmassan tillhört samma folk i ett årtusende.

Kloka ord. Du kan din svenska historia. Jag tycker att Sverige skulle behöva en Rurik nu. Men vi som folk är så starka, och skall. Men då måste vi ha direktdemokrati om vi inte för en lojal ledare. Antingen eller. För ingen illojal skall leda Sverige. Det måste på ett sätt eller annat Svenska folket som skall bestämma. Till exempel hade Svenska folket röstat nej till invandring illojala politiker föreslagit. Så är det-
Senast redigerad av vackrahav100 2024-02-10 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in