2024-02-09, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, han lovade ju att Ryssland aldrig skulle anfalla andra länder i väst, precis som du säger. På precis samma sätt som han i februari 2022 lovade att Ryssland aldrig skulle anfalla Ukraina.

Är du inte medveten hur man ska tolka ryska ledare? Det gäller alla frågor, från vänskapsförhållanden mellan länder, till fredsförslag mot länder han lovat att aldrig anfalla men också mindre frågor som doping i idrott. När talar han sanning i en enda fråga?

Det jag är fullt medveten om är att det i vår media vinklas, mörkas och ljugs. Det har en stor del i att jag (vi) inte kan vara säkra på hur det fungerar i Ryssland, då jag inte kan ryska eller bor där.
Citera
2024-02-09, 19:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag hoppade över historielektionen, men får väl kanske se den.

Tråden handlar inte om dina åsikter om världsläget, utom om intervjun med Putin.
Jag tror inte att Putin är så dum så att han sitter och avslöjar allt i en 2-timmarintervju. Jag är tillräckligt nyanserad i mitt tänk för att förstå att Putin förmedlar det han vill att vi ska få veta. Det är dock tydligt att han inte är stängd för några förhandlingar.

Väst gör vad de kan för att splittra sitt eget folk, det borde vara uppenbart för de flesta vid det här laget.

Såg att du hänvisade till Bezmenov för någon dag sedan, honom har vi (också) tolkat diametralt olika, men det får vi ta i en annan tråd.

Jämför man med de intervjuer våra politiker ger i Europa, så höll den här hög klass.
Det kom ju dock inget nytt under intervjun. Puttler har legat av sig...

https://youtu.be/hnhYGws84no?si=AHzoRqme9c9uf5Pw
Klart han vill förhandla.
Under eld upphör mobiliserar han om.
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Inte det minsta upprörd, bara trött och uppgiven på den bristande och låga diskussionsförmågan.

Att man inte blir ilsk på att Putin har fått yttra sig, betyder inte att man tillber honom.
Suck.
Det är ju trist om vi inte håller din snillenivå.

Putin får yttra sig varje dag och han gör det. Att du har missat det är ju inte vårt problem.

Toker verkar ha lite ambivalenta känslor angående intervjun. https://youtu.be/jv6IapaYibE?si=Cb-EZFou06Zy0SF1

(Jo du verkar frälst)
Citera
2024-02-09, 19:35
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det kan vara så att de inte ville det eller ville det. Ointressant. Frågan är om Ryssland verkligen ville vara med i Nato eller om det bara är något han hittat på. Han ville bli inbjuden och någon ansökan skickade de aldrig in. Eller hur?
Så ingen har nekat dem.

Vi vet helt enkelt inte, varken du eller jag.
Citera
2024-02-09, 19:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
finns det verkligen "die hard putin" anhängare här?

Oh ja. De är inte särskilt många, men de är väldigt högljudda. Jag skulle tippa på att det rör sig om någonstans mellan 25 och 50 personer som regelbundet försvarar eller bortförklarar allting som Putin säger och gör, oavsett situation. Utöver det finns det ytterligare runt ett 50-tal som bara går in och ger dem medhåll emellanåt, för att de ska verka som fler än de är.

Det ligger inte väldigt långt bort att tro att en stor portion av dessa båda grupper är betald rysk psyop, både med tanke på stavning, sätt att skriva svenska, hur de ordlägger sig och vilka mentala krumbukter de måste sänka sig till för att försöka förklara enkla och raka felaktigheter i ett positivt ljus.

Det som främst utmärker dem är den totala, alltså hundraprocentiga, oförmågan att se Putin eller Ryssland i något negativt ljus överhuvudtaget. En balanserad person utan agenda brukar kunna vända blicken inåt och skärskåda den egna nationen eller nationella sammanslutningens brister också. De här människorna är kategoriskt oförmögna att ens närma sig ett sådant tankesätt.

Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
att inte tro på msm eller för den delen tro att det är Biden som styr USA gör ju inte att man för det tror på något Putin säger. lägre värde än MSM är nog svårt iofs..

Exakt!

Se min sista paragraf ovan.
Citera
2024-02-09, 19:36
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det får också konstateras att det krävs en alldeles speciell typ av människa för att förolämpa den journalist som kommit från "motståndarsidan" för att ge diktatorn denna gyllene möjlighet att påverka "väst", den personlighetstypen kallas vanligtvis psykopat. Se detta avsnitt då Putin hånar Carlson för att denne ej blev antagen av CIA:

https://twitter.com/Teoyaomiquu/status/1755773240310477223

Jag menar; intervjun gäller ju inte Carlson som person utan Putin/ Ryssland. Varför skjuta budbäraren offentligt på detta sätt? Finns bara en förklaring; Putin är en mobbare och psykopat som njuter av att förnedra andra. Detta agerande säger en hel del om honom. Hoppas Carlson vaknade upp lite där och då och insåg att det satt en galning framför honom. Förvisso en galning som kommer göra honom rik (därav kritiserar han ännu inte Putin, men kanske om några dagar när klippet förlorar i nyhetsvärde och klicken minskar på Carlsons x-kanal) men likväl en galning man måste hantera. Det vore fantastiskt om Putin med denna "intervju" lyckas vända Carlson/ MAGA emot honom.

Intressant iakttagelse.
Det ligger en hel del i vad du säger.
Putin har ofta ett överlägset flin när han håller låda.
Tack för dina synpunkter 👍
Citera
2024-02-09, 19:37
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Uppenbarligen kom NATO-medlemskapet upp på mötet mellan Putin och Clinton i Kreml 2000. Clinton var i alla fall positiv till att Ryssland kunde vara med i NATO - även ett EU-land på sikt.

"While clearly Mr. Putin has strong views, especially on NATO expansion and on the restoration of Russian power and national dignity in international affairs, he has shown great pragmatism in avoiding confrontation with the West, where he says he sees Russia's future as a European nation.

Mr. Clinton adopted that theme on Friday, when he used a speech accepting a prestigious European award to appeal to western Europeans to admit Russia, eventually, to both NATO and the European Union."

https://www.nytimes.com/2000/06/04/world/clinton-and-putin-meet-at-kremlin-with-wide-agenda.html

Jag tror att instinkten - att inte uppta Ryssland i nato- var helt rätt. Att vända 180 grader från ett halvhjärtat försök att joina , blev en huvudfiende på bara några år i Putins skalle.

Ett kryp som Clinton utnyttjade det för sin egen politisk proviniens och inget annat. Ryssarna har ju alltid försökt att släpa in trojanska hästar kors och tvärs för att sabotera inifrån i alla tider. Vad skulle bli annorlunda med ett medlemskap i Nato ?
Citera
Medlem
Det jag tar med mig från denna intervju är att båda parter har både fel och rätt i det dem säger. Putin må vara en tvättäkta psykopat och galning, men vissa saker han nämner har han rätt i. Exempelvis det där om att USA och att US dollar är det som styr världen. Därför har BRICS skapats, för att skapa en grupp för de länder som konstant utsätts för sanktioner av bl.a. USA och EU.

Det är inte rätt att USA ska ha sådant makt och kunna diktera vems konton stängs, vem som får sanktioner, m.m. USA är ett minst lika stort hot som Ryssland, t.o.m. större skulle jag säga. Det är bara att EU verkligen suger USA:s balle.

Nästan alla länder på jorden är korrupta, på ett sätt eller annat. Världen hade varit så mycket bättre om alla bara skötte sitt. Alla kör med egen valuta. Och alla har en öppen handel (import/export) med alla. Inget uteslutande.

Det är hyckleri att som svensk kalla Ryssland, Kina, m.fl. för totalitära stater när Sverige och EU gör en jävligt massa skit också. Visserligen har de länderna (Ryssland, Kina) kanske strängare straff, men alla länder gör minst lika mycket skit. Vare sig det är massövervakning/kontroll över sitt folk, penningtvätt, m.m.

Att det dessutom finns folk som vill ta bort intervjun från nätet eller t.o.m. lägga sanktioner gentemot Tucker Carlson... det är bara galet. Man får tycka vad man vill om vem som helst, men allt detta med cancelkultur och sanktioner måste lägga ned. Man behöver varken hålla med någon sida. Bryr ni er inte, så strunta i att kolla intervjun bara. Men att tysta någon, oavsett vem det är, är absolut inte okej.

Jag hoppas kriget får ett snabbt slut och att alla inblandade parter kan gå tillbaka till sina vanliga liv. Detta med krig är så jävla onödigt. Och ingen vet heller orsaken till kriget. Det är nog bara en handfull individer i världen som vet 100% vad orsaken till kriget är. Vi andra kan bara anta saker och ting.

Varför ska man direkt enbart lyssna på vad USA säger, men aldrig Ryssland, Kina, Iran, m.m.? Vad fan är det för hyckleri? Tror ni USA är några slags hjältar? De älskar att mörda och terrorisera folk. Se bara vad de gjorde i Mellanöstern senaste 20 åren. Alla länder är skit, så sluta sug röv och balle hos USA. De är lika illa som Ryssland.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det var en mycket intetsägande intervju, väldigt lite konkreta svar från tsaren. Men när tsaren uppgav att Usa sprängde Nordstream så frågade ju Tucker efter bevis men det hade han ju inga. Så det tar iaf jag som en lögn. Likaså att Gershovich är en spion. Eller att det fanns ett underskrivet ferdsavtal. Var är bevisen för alla dessa påståenden som tsaren drar rakt ur baken??

Kan du citera var Putin sa att han inte hade några bevis på att USA sprängde Nordstream? Föregå med gott exempel och säg som det är: Du tror att han ljuger.
Citera
2024-02-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tyvärr måste jag säga att Tucker Carlson växte i mina ögon efter denna intervju, hur han lite subtilt får fram hur galen egentligen Putin är.
Blir intressant att följa debatten i USA efter detta.

Jag upplevde det precis tvärtom gillar inte putin men efter denna intervjun kan jag åtminstone förstå hur han tänker. Han har ju faktiskt en poäng hur konstigt det än kan låta..
Citera
2024-02-09, 19:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag tror att instinkten - att inte uppta Ryssland i nato- var helt rätt. Att vända 180 grader från ett halvhjärtat försök att joina , blev en huvudfiende på bara några år i Putins skalle.

Ett kryp som Clinton utnyttjade det för sin egen politisk proviniens och inget annat. Ryssarna har ju alltid försökt att släpa in trojanska hästar kors och tvärs för att sabotera inifrån i alla tider. Vad skulle bli annorlunda med ett medlemskap i Nato ?

Det fanns inte förutsättningar för Ryssland.
1. Spela i ett team, under USA. Nej.
2. Finns krav på vissa politiska grunder som Ryssland inte kunde möta. Än mindre idag.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag bryr mig inte om du tycker han är en diktator och mördare. Jag bryr mig inte ens om du tycker att han är ful eller har liten kuk. Jag skiter i dig helt och hållet, men intresserar mig en aning av vad du skriver om Putin och hans intervju.

Låt säga att Ryssland har som ambition att återta baltländerna. Vore Nato fortfarande inte Rysslands fiende? Vad jag vill säga är att du inte har en aning om huruvida det finns fog bakom Putins rädsla för Nato. Dessutom har du ju inte heller någon aning om vad Nato egentligen aspirerar på. Påstår du dig veta så ljuger du.
Alla man anfaller blir förstås ens fiender, oavsett om det är baltländerna eller Ukraina, det är en självklarhet.

Nu antyder du något om Putin som du själv inte ha en aning om. Men om man bortser från hans påstående om att Nato hotar Ryssland så måste man förklara på vilket sätt de gör det. I verkligheten är det förstås han som hotar och angriper andra länder. Så han är ett hot mot alla sina grannar. Men förklara gärna hur Nato hotar Ryssland.

Men i förlängningen kan det förstås bli så att Ryssland blir ett så stort militärt hot mot väst, att man anser att man måste göra något åt det. Men då blir det inte Nato, utan någon annan form av allians. På så sätt har han skapat ett hot mot Ryssland genom sitt anfall på Ukraina. Det är samma situation som 1939 och Polen. Han skapar även oro i andra delar av världen. Bästa för världen vore om han la sig ned och dog.
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Jag vet inte så mycket om Putin. Men jag vet att alla nyheter och politiker i västvärlden ägs av samma sjuka oligarker från Davos.

O jag känner till deras fruktansvärda framtidsplaner med Agenda2030 WEF .. och har även läst om deras aggresiva upprustning kring Ryska gränsen (med nato) så jag förstår att Ryska president måste vara bra iom att han står emot dom här maktgalna oligarkerna från Davos.
Du är lika dålig som troll som rysstroll.
Putin brukade vara med på både Davos och WEF. Han har varit young global leader.

Det finns så mycket intressant att fråga Putin om.
Tyvärr gjorde inte Tucker det. Det var bra att han ändå föreslog att de skulle släppa 32 åringen vad han nu heter.
Där var han lite tuff faktiskt.

Nej alla medier ägs inte av Davos. Det finns mängder med alternativmedia.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-02-09 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in