Citat:
Ursprungligen postat av
Thyrsos2
Ha ha ha! Dråpligt!
Då tror du att du kan applicera ”nödvändigtvis” här, där det de facto är just otydligt.
Att enskilda ordväxlingar och uttryck tarvar en förklaring förtar inte tydligheten i andemeningen.
Att skilja bevis från indikator är hårklyveri enligt dig?
Citat:
Det är nämligen inte ens en indikation. Det kan nämligen vara en indikation på att någon falskeligen anmäler någon också, isåfall.
Skärp dig nu.
Människor anmäler i regel inte påhittade brott av det här slaget. Även rent statistiskt så är sannolikheten betydligt lägre att det som anmälts är falskt.
I sig självt betyder det väldigt lite, men som en punkt i en händelsekedja som talar för att brott begåtts får det relevans.
I många andra fall som diskuteras här så brukar en vanlig kommentar vara något i stil med ”varför väntade BO X antal dagar/veckor/månader/år med att anmäla”? Jag noterar med intresse att i detta fall, där BO enligt detta kriterium agerat korrekt, fästs ingen som helst vikt vid detta.
Citat:
Nu var det ju hennes vänners utsagor vi pratade om.
Ja. Som känner henne och vet hur hon brukar må och bete sig och kan se om något avviker från det normala i det avseendet.
Citat:
Polis har väl inte uttalat sig överhuvudtaget om hennes tillstånd?
Tänkte i första hand på det som framgår i förhör.
Citat:
Och kuratorn jar inte fastställt någonting mer än att hon uppvisar vissa tecken som kan tyda på saker. Efter ett enda möte, bör tilläggas…
Även svaga bevis är bevis och inte hörsägen.
Citat:
Vad vantolkar jag?
Du vantolkar ett händelseförlopp när du översätter ”hjälper en nödställd med sovplats, vars tveksamma bakgrund gör henne orolig att hon omedvetet flörtat med, och tar emot honom i sina vanliga nattkläder mitt i natten” till
”Att hon bjuder in en fuckboy som hon vet att hon ”omedvetet” flirtat med och tar emot honom i trosor och nattlinne”.
Citat:
Det är ju du som hittar på en massa som vi inte har kännedom om, och väljer att blint lita på ena partens ord.
Att jag bedömer att det fåtal avvikelser och frågetecken som finns kring BO:s berättelse och handlingar väger lätt gentemot övrig bevisning är inte att ”lita blint på”. Till skillnad från din tilltro till GM.
Citat:
Naturligtvis inte, ditt troll.
Det indikerar(bevisar, rent av) hennes tendens att jonglera flera killar samtidigt. Vilket stöttas av hennes konversation med sin ghettobunny-vän.
Menar du på fullt allvar att det faktum att en tjej ”jonglerar” två killar, t.ex. i skarven mellan ett möjligt avslut av en gammal relation pga. distans och en ny relation som ny student i en ny stad, ökar sannolikheten att det ska in ännu fler killar i mixen? Att om det var tre killar så är det troligare att det ska in en fjärde än att det räcker?
Dessutom motsäger din verklighetsfrämmande invändning inte det jag skrev om sannolikhet.
Citat:
Varför då? Raka motsatsen till det du påstår råder. Som så oerhört ofta annars.
Om du ska hävda att den logiska kedjan inte håller bör du motivera dig.